Wijntopic!

Ik wil graag 2 magnum flessen Champagne cadeau geven aan een champagne liefhebber.
Ik ken er helaas te weinig van.
Welke zouden jullie aanbevelen?

Louis Roederer Brut Premier
Ruinart Brut
Pommery Appanage Brut
Bollinger Special Cuvee Brut

Ik denk dat ge weinig verkeerd kunt doen met die flessen.

Pommery is nu wel iets “alledaags” dus zou eerder opteren voor die ander 3.

Ik zou een champagne liefhebber alleszins geen commercieel huis cadeau geven ...
Zoek eens een wat kleinere producent op en koop daar een magnum van.

Van Château d'Oupia de Les Barons aangekocht op de lenteproeverij van De Kok in Lier (€13,95). Drinkt vlot, fruitig, kruidig, mooie afdronk. En ook Le Mas Rouge van Domaine Fondrèche gekocht (€10,50).

Omdat ik de wijn hier hebben leren kennen en er toch wat liefhebbers zitten.
Zinfandel 1000 stories aan -30% in Delhaize.

Buy it before the tariffs hit :unsure:

Aan degenen met een wijnfrigo: hebben jullie 1 of meerdere zones?
Ik ben wat aan het rondkijken om tegen de verhuis een wijnfrigo te voorzien, model voor 150-200 flessen, en mijn eerste reflex is altijd 'minimum 2 zones'. Alleen lijkt me dat bij nader inzien precies toch nutteloos, 't is niet dat je 70-100 flessen witte wijn continu op drinktemperatuur gaat houden, dus ik krijg de indruk dat 1 zone genoeg lijkt. Eigenlijk dus meer een bewaarkast.
Ervaringen?

Ik ben wat aan het rondkijken om tegen de verhuis een wijnfrigo te voorzien, model voor 150-200 flessen, en mijn eerste reflex is altijd 'minimum 2 zones'. Alleen lijkt me dat bij nader inzien precies toch nutteloos, 't is niet dat je 70-100 flessen witte wijn continu op drinktemperatuur gaat houden, dus ik krijg de indruk dat 1 zone genoeg lijkt. Eigenlijk dus meer een bewaarkast.
Ervaringen?
Lijkt mij een eigen keuze.
Ik heb een bewaarkast van Liebherr, 1 zone, net geen 200 flessen capaciteit.
Staat continue op 12°C dus is wat rekening houden dat je champagne/wit/rose op tijd in de frigo moet steken voor dieper te koelen en rood tijdig uitnemen dat hij wat kan stijgen in temperatuur.
Orval en geuze zit er ook in en zijn direct te serveren aan 12°C.
Vandaar ook de keuze van 12°C, je kan tussen 5 en 20°C instellen als constante temperatuur maar een wijn bewaren is best tussen 10-14°C.
Dit is eigenlijk gewoon een kelder nabootsen en het goed/stabiel bewaren van je wijnen.

Een wijnklimaatkast met meerdere zones ga je prijs/aantal flessen sowieso een pak hoger zitten.
Enige voordeel is dat ze dan allemaal op serveertemperatuur liggen.

Lijkt mij een eigen keuze.
Ik heb een bewaarkast van Liebherr, 1 zone, net geen 200 flessen capaciteit.
Staat continue op 12°C dus is wat rekening houden dat je champagne/wit/rose op tijd in de frigo moet steken voor dieper te koelen en rood tijdig uitnemen dat hij wat kan stijgen in temperatuur.
Orval en geuze zit er ook in en zijn direct te serveren aan 12°C.
Vandaar ook de keuze van 12°C, je kan tussen 5 en 20°C instellen als constante temperatuur maar een wijn bewaren is best tussen 10-14°C.
Dit is eigenlijk gewoon een kelder nabootsen en het goed/stabiel bewaren van je wijnen.

Een wijnklimaatkast met meerdere zones ga je prijs/aantal flessen sowieso een pak hoger zitten.
Enige voordeel is dat ze dan allemaal op serveertemperatuur liggen.

Ik heb ook een grote met één temperatuur zone. Ligt vooral bier in bij mij, ik hou de temperatuur rond de 10°C
Merci! Dat bevestigt wat ik ook al dacht.
We hebben nog 2 gewone frigo’s dus witte en schuimwijnen koud zetten is niks erg aan, ik heb altijd wel iets koud staan en als er volk komt maak ik heel vaak op voorhand al een selectie van wat we gaan drinken.

Nu eens op zoek gaan naar een goeie optie en hopelijk met black friday een slag slaan!

Ervaringen?

Ik heb vermoedelijk dezelfde als @Monkytiger - 200 flessen, gesloten deur, 1 zone (is wel stuk nu - ik vermoed de printplaat van display- heb een nieuwe printplaat besteld op hoop van zegen want niet retourneerbaar). Ervaringen:
  • 1 zone is prima voor me, wit drink ik vaker in de zomer en dan serveer ik die liever te koud want in de zomer warmt deze snel op in het glas
  • 200 flessen lijkt veel maar je krijgt er nooit 200 in, bijkomend is het gewoon handiger om die niet compleet vol te leggen - al is dat in de praktijk vaak het geval. Handige hulp zijn de gratis wijnapps waar je de indeling van je frigo kan configureren en koppelen aan de desbetreffende fles, mits betaling zegt dat spel zelfs wanneer die wijn op dronk is en welke je best uitdrinkt, je kan ook zien hoeveel € wijn er in je frigo zit- geen goede feature want soms confronterend - de woorden van mijn buurman die een grotere liefhebber is. Die laatste heeft 2 frigo's waarvan 1 knappe met meerdere zones die ook als decoratie woonkamer wordt gebruikt, zijn 2de is dezelfde als die van mij.
  • mijne is al wat ouder model zonder verlichting, ik neem aan dat huidige modellen dat wel hebben want is veel handiger dan met zaklamp of gsm te staan prutsen
  • volle deur is iets zuiniger dan glazen deur, maar anderzijds kan je wel al wat kijken zonder te openen dus ik weet eigenlijk niet of er in de praktijk veel verschil in verbruik zal zijn

Wsbl 5001 ofzoiets.
Moet mij ook eens met die oeni app verder bezig houden, heb ook wel op een excel wat staan maar is soms idd wel een zoektocht.
Nu 90 tal flessen, 58 orval en 12 geuzes zit die toch aardig vol.
Het glas is meestal wel uv werend maar met gesloten deur ben je toch ook zeker dat het gewoon constant donker is, en zal iets minder goed isoleren en dus meer verbruiken.

Wsbl 5001 ofzoiets.
Moet mij ook eens met die oeni app verder bezig houden, heb ook wel op een excel wat staan maar is soms idd wel een zoektocht.
Nu 90 tal flessen, 58 orval en 12 geuzes zit die toch aardig vol.
Het glas is meestal wel uv werend maar met gesloten deur ben je toch ook zeker dat het gewoon constant donker is, en zal iets minder goed isoleren en dus meer verbruiken.
Gohjah, het "etaleren" is toch ook gewoon deel van het plezier? Hier komt de wijnfrigo in een ingebouwde kast onder de trap, dus in de inkom 🤷‍♂️
't is een hobby, het mag ook wel getoond worden dan imo. Hier dus een open deur (wanneer hij er komt, ergens volgend jaar dus hopelijk :p )

Gohjah, het "etaleren" is toch ook gewoon deel van het plezier? Hier komt de wijnfrigo in een ingebouwde kast onder de trap, dus in de inkom 🤷‍♂️
't is een hobby, het mag ook wel getoond worden dan imo. Hier dus een open deur (wanneer hij er komt, ergens volgend jaar dus hopelijk :p )

Mocht die bij mij niet ver weg in de garage staan zou ik dat idd ook doen, het nodigt ook gewoon meer uit om eens te kijken wat je allemaal nog hebt en als ik zie bij buurman - het is best decoratief indien mooi geïmplementeerd.

Mocht die bij mij niet ver weg in de garage staan zou ik dat idd ook doen, het nodigt ook gewoon meer uit om eens te kijken wat je allemaal nog hebt en als ik zie bij buurman - het is best decoratief indien mooi geïmplementeerd.
Ja 't is wat afhankelijk van waar hij staat natuurlijk, maar hier bewust mee geïntegreerd in de plannen van de nieuwe woning zodat we de plaats/stopcontacten konden voorzien. Bedoeling is echt wel om er een eyecatcher van te maken :)

Ja 't is wat afhankelijk van waar hij staat natuurlijk, maar hier bewust mee geïntegreerd in de plannen van de nieuwe woning zodat we de plaats/stopcontacten konden voorzien. Bedoeling is echt wel om er een eyecatcher van te maken :)
Hoe gaat het ongeveer worden? Ik heb er ook naar gekeken om de ruimte onder de trap volledig uit te werken als geklimatiseerde ruimte voor wijn, afgewerkt met stalen ramen/deur.
Het is wel als 1 van de eerste opties afgevallen bij budgetoefening dus ik zal eerst eens naar jou kijken voor ik het zelf doe :biglaugh:

Hoe gaat het ongeveer worden? Ik heb er ook naar gekeken om de ruimte onder de trap volledig uit te werken als geklimatiseerde ruimte voor wijn, afgewerkt met stalen ramen/deur.
Het is wel als 1 van de eerste opties afgevallen bij budgetoefening dus ik zal eerst eens naar jou kijken voor ik het zelf doe :biglaugh:
Haha zo uitgebreid wordt het ook niet hoor :p een mooie ingebouwde kast met een wijnfrigo in verwerkt :p

Terug
Bovenaan