Wijntopic!

Zijn er hier mensen die een coravin gebruiken? Zoja, meningen of alternatieven?

Ik merk dat een volle fles wijn hier vaak te veel is en dat de "goeie" flessen daardoor veelal gewoon blijven liggen. Ook wat zonde dan om ze niet uit te drinken, maar een volle fles is meestal maar uit op 2-3 dagen, of een volle week als het een weekdag is dat ik wat opentrek.

Dus aan het kijken om deze eventueel te kopen, maar 't is natuurlijk wel een prijzig systeem..

Hier geraakt de fles wel leeg op een avond of verdeel ik het op twee dagen. Wel maar 1 fles per week en soms is het bier in plaats van wijn. Mocht ik elke dag aan de wijn zitten (wat in sommige huishoudens gebeurt), zou ik het wel verdelen over meerdere dagen want elke dag een fles wijn is me toch wat te gortig.

Zijn er hier mensen die een coravin gebruiken? Zoja, meningen of alternatieven?

Ik merk dat een volle fles wijn hier vaak te veel is en dat de "goeie" flessen daardoor veelal gewoon blijven liggen. Ook wat zonde dan om ze niet uit te drinken, maar een volle fles is meestal maar uit op 2-3 dagen, of een volle week als het een weekdag is dat ik wat opentrek.

Dus aan het kijken om deze eventueel te kopen, maar 't is natuurlijk wel een prijzig systeem..
Ook al serieus voor getwijfeld, zelfs om op kerstlijstje te zetten maar zelf zo schiet ik het idee altijd af.
Ik ben alleen atm en merk gewoon dat ik bijna geen wijn open doe om die reden dat ik dan teveel moet drinken of wegsmijten. Wijnen die ik ook niet graag met elke vriendengroep/familieleden opendoe wegens wegdrinken als limonade in sommige gevallen blijven dan jammer genoeg wat liggen, dat zijn wel flessen van tussen de 30-50€ wat zeker niet goedkoop is maar langs de andere kant vind ik ze ook niet duur genoeg om daarvoor zo’n duur systeem te kopen, dat lijkt ze mij ook niet waard. Dan zeg je al eens eerder foert ik doe ze wel open en koop dan beter eens een fles extra. Maar ik blijf wat tussen die twee zweven eigenlijk. Ben er zelf ook niet goed aan uit wat beste is.

Ook al serieus voor getwijfeld, zelfs om op kerstlijstje te zetten maar zelf zo schiet ik het idee altijd af.
Ik ben alleen atm en merk gewoon dat ik bijna geen wijn open doe om die reden dat ik dan teveel moet drinken of wegsmijten. Wijnen die ik ook niet graag met elke vriendengroep/familieleden opendoe wegens wegdrinken als limonade in sommige gevallen blijven dan jammer genoeg wat liggen, dat zijn wel flessen van tussen de 30-50€ wat zeker niet goedkoop is maar langs de andere kant vind ik ze ook niet duur genoeg om daarvoor zo’n duur systeem te kopen, dat lijkt ze mij ook niet waard. Dan zeg je al eens eerder foert ik doe ze wel open en koop dan beter eens een fles extra. Maar ik blijf wat tussen die twee zweven eigenlijk. Ben er zelf ook niet goed aan uit wat beste is.
Nodig gewoon je favoriete wijnproevende BG'ers uit en we drinken die flessen wel samen op?

Ik zou pas een Coravin overwegen als je in de eerste plaats al een goed en doordachte opslagruimte hebt, én een ruime verzameling hebt van betere wijn. Dan lijkt het me wel leuk en handig om eens een verticale tasting te doen of bvb binnen één regio een aantal mooie wijnen met elkaar te vergelijken, zonder een commitment te maken op een volledige fles.

Gisteren ook een setje nieuwe wijnglazen in huis gehaald, Gabriel StandArt, een universeel type. Moet zeggen aan 13EUR per glas echt wel mooie kwaliteit!

Een mooi kwaliteitsvol wijnglas verhoogt toch de wijnervaring imo. Heb zelf de Riedel Performance glazen en het is misschien mentaal maar dat smaakt toch altijd beter dan bvb bij m'n ouders die dikkere kleinere glazen hebben.

Gisterenavond een Bordeaux blend uit Nieuw-Zeeland gedronken, Te Mata Awatea van 2018. Heerlijk gelaagd wijntje, beter dan menig Bordeaux die hier in de wijnfrigo liggen.

Mijn zus is op vakantie in Zuid-Afrika en op mijn aanraden langsgegaan bij Buitenverwachting, een wijndomein bij kaapstad. Ooit wijn van geproefd en er zelf langsgeweest. Topwijnen voor een ok prijs. Alleen zijn hun toppers enkel ter plaatse te koop.

Dus lelijk gedaan en voor €700 wijn laten kopen. Nu nog denken hoe ik het ga uitleggen hier thuis :unsure:

Ik ben hier met de verhuis de wijnkelder wat aan het doen minderen en een hoop "mindere" wijnen aan het leegdrinken.
Alleen merk ik dat er daarvan veel toch eigenlijk al lang over hun piek zijn, ondanks dat ze niet overdreven oud zijn (pakweg 6-8 jaar max). Ik had nu niet verwacht dat ik ze 50+ jaar ging kunnen wegleggen, maar dit vond ik toch ook wat overdreven.

Hebben jullie een methode om bij te houden wanneer wijnen best gedronken worden? Bedoeling is in het nieuwe huis een bewaarkast te zetten, maar ik heb weinig zin om dure flessen weg te kappen omdat ik ze verkeerd inschat qua bewaarpotentieel :unsure:

Ik ben hier met de verhuis de wijnkelder wat aan het doen minderen en een hoop "mindere" wijnen aan het leegdrinken.
Alleen merk ik dat er daarvan veel toch eigenlijk al lang over hun piek zijn, ondanks dat ze niet overdreven oud zijn (pakweg 6-8 jaar max). Ik had nu niet verwacht dat ik ze 50+ jaar ging kunnen wegleggen, maar dit vond ik toch ook wat overdreven.

Hebben jullie een methode om bij te houden wanneer wijnen best gedronken worden? Bedoeling is in het nieuwe huis een bewaarkast te zetten, maar ik heb weinig zin om dure flessen weg te kappen omdat ik ze verkeerd inschat qua bewaarpotentieel :unsure:

Als je wat meer flessen hebt en daar een deel van wil bewaren kan je best een inventaris aanleggen, in Excel of via een appje gaat dat relatief eenvoudig tegenwoordig. Verder natuurlijk ook wat doordacht zijn in aankoop en weten hoe veel flessen je ongeveer vebruikt op jaarbasis :)

Als ik 3 of meer flessen van iets koop zorg ik dat die wel even kunnen liggen. De eerste kan je dan jong drinken en zo kan je meteen ook een inschatting maken van het potentiëel. Met goeie Bordeaux, Brunello, Barolo etc heb je sowieso ook makkelijk minstens 10 jaar marge (in geval van Brunello zit je dan meer met de schrik van te vroeg te drinken, haha).

Ook uw eigen voorkeur wat kennen, als je graag fruitig rood of fris wit drinkt moet je regelmatig kopen en geen te grote voorraad aanleggen.

En weet wat je koopt natuurlijk, wijn van <30 euro is zelden bewaarwijn.

Vorig jaar in Delhaize stond er een ferme promotie van een Riesling Grand Cru uit 2018 en 2019. (1 + 1 gratis)

De prijs die daar stond geafficheerd was volgens mij ook fout, stond aan €14 de fles.

Schermafbeelding 2026-03-09 091930.jpg

Onwaarschijnlijk lekker, zeer droge wijn, zurige smaken van fruit.

Engeltje dat op uw tong pist.

Paar dagen naar de Moezel geweest en toch wel een paar verrassend lekkere wijnen gedronken. Ook de wat zoetere Riesling Spätlese beviel me en de vrouw vond het zelfs ook lekker en die drinkt niet graag alcohol. Normaal drink ik niet zo graag witte wijn, maar hetgeen wat we hebben gedronken was dik in orde. Zo'n droge Riesling kan echt lekker zijn.

En dat niet zo graag wit drinken nuanceer ik: wijn moet voor mij karakter hebben. Ook bij rode wijn heb je fletse of eendimensionale smaken.

Paar dagen naar de Moezel geweest en toch wel een paar verrassend lekkere wijnen gedronken. Ook de wat zoetere Riesling Spätlese beviel me en de vrouw vond het zelfs ook lekker en die drinkt niet graag alcohol. Normaal drink ik niet zo graag witte wijn, maar hetgeen wat we hebben gedronken was dik in orde. Zo'n droge Riesling kan echt lekker zijn.

En dat niet zo graag wit drinken nuanceer ik: wijn moet voor mij karakter hebben. Ook bij rode wijn heb je fletse of eendimensionale smaken.

Paar jaar terug in de Moezel ontdekt dat ik eigenlijk een Riesling fan ben - heb er altijd wel wat staan en op een warme zomerdag smaakt dat nog beter. Verder vind ik deze uitstekend combineren met mosselen, steak tartaar/carpaccio, Asperges, ...

Rieslings die blijven hangen zijn in mijn hoofd:
  • Eva Fricke Kiedrich riesling
  • Immich batteriberg detonation riesling
  • Marcel Deiss riesling
  • Pfirman heeft ook wat leuke
Bij Riesling heb je ook veel variaties, zuur/zoet, droog ..

Als je karakter wilt: https://www.vinatis.es/bodega/lopez-de-heredia (duh, 11j waarvan 2j op eik)
Die Gravonia is waanzinnig. 1 van mijn lievelingswitjes, al zou ik er geen hele fles van op kunnen, daarvoor is ie te overweldigend.

net terug van een verlengd weekendje moezelstreek.

ik moet zeggen, die moezel wijn gaat toch vlotjes en zacht binnen. precies limonade :D

van andere wijnen heb ik vaak oprispingen, maar moezelwijn (zoete witte) bevalt mij echt wel erg goed. wou dat ik meer flessen mee had gebracht. echt top ook van smaak.

net terug van een verlengd weekendje moezelstreek.

ik moet zeggen, die moezel wijn gaat toch vlotjes en zacht binnen. precies limonade :D

van andere wijnen heb ik vaak oprispingen, maar moezelwijn (zoete witte) bevalt mij echt wel erg goed. wou dat ik meer flessen mee had gebracht. echt top ook van smaak.
Ja, zeker de zoete gaan vlotjes binnen. Zijn zeker geen zware wijnen, soms maar 8%. En niet al te duur, al heb je ook wel dure topwijnen.

Terug
Bovenaan