Wijntopic!

Riesling is de max gewoon. Je kan het eeuwig laten liggen ( omwille van z'n zuren ) of gewoon jong drinken. Heb hier een kelder met zeker de helft aan riesling :ROFLMAO:

Een goede witte wijn, die niet duur is. Daar ben ik al jaren naar op zoek. Zijn er hier die enkele tips hebben?

Ik zal met de deur in huis vallen: Hauts de Montarel - Chardonnay Fût

Iets meer dan €10 maar overheerlijk.
zijn er nog aanraders?

Van 't weekend deze Spaanse rode wijn geproefd en goedgekeurd: Garum (2018).
En het gezelschap viel ook wel mee. :love:
Mocht je de kans hebben er eentje te proeven of kopen: een aanrader in dezelfde sfeer denk ik, mss een gelegenheid om hetzelfde gezelschap uit te nodigen om te vergelijken

Een goede witte wijn, die niet duur is. Daar ben ik al jaren naar op zoek. Zijn er hier die enkele tips hebben?

Ik zal met de deur in huis vallen: Hauts de Montarel - Chardonnay Fût

Iets meer dan €10 maar overheerlijk.
zijn er nog aanraders?
Ik heb supergoede, maar ik weet niet of ge die hier kunt krijgen. Nen maat brengt die mee uit Spanje en zou naar schijnt totaal niet veel kosten

Onlangs paar toppers gedronken, eerste kostte wel €51 op restaurant

- Valpolicella Ripasso
- Negroamaro Zinfandel

Beide 15% en denk zelfs die Zinfandel was 15,5%.

Lekker zware wijn.

Deze thread ligt me wel, ben zelf professioneel bezig met wijn, en het is ook mijn grote passie.

Om even in te pikken op de "supermarktwijnen" : Ik geef zelf ook wijnles, en hier werk ik nooit met wijnen uit de supermarkt, tenzij om een vergelijking te doen. Maar we kunnen er natuurlijk niet onderuit dat een minderheid van de particulieren wijn koopt bij een wijnhandelaar (ik dacht minder dan 10% van de totale verkoop).

Dit gezegd zijnde : Koop aub geen wijn uit de supermarkt op naam. Zowat alle grote ketens maken er een sport van om een bekende naam (Genre Chablis, St.-Emilion, Pomerol, ...) aan waanzinnig sterke prijzen te verkopen, dit zijn vaak gewoon lokkertjes. Wat ik wel kan aanraden in supermarkten, zijn wijnen tussen de 7-10€ die niet direct bekend zijn, zoek wat minder bekende streken op. Delhaize en Colruyt hebben normaal ook altijd een verantwoordelijke voor hun wijnen.

Een nog beter idee is om een wijncursus te volgen, ik heb zelf die gevolgd bij Syntra West in avondonderwijs (is vrij technisch, echt meer voor professionals), maar bijna elk volwassenonderwijs biedt die ondertussen ook aan!

Ik koop sowieso het grosso modo van mijn wijnen bij een wijnhandelaar. Door de jaren heen ook mijn favorietjes gevonden, en hetgeen waar ik dan nog het meest geniet van heb is de uitleg die ge er altijd bij krijgt, dewelke ik ook vergeten ben als ik buitenkom maar kijk.

Wijnles wijnles.... Ik zuip alles, en ik heb al teveel mijn taste buds verkracht doorheen de jaren om effectief nuances te kunnen proeven :woohoo: Maar kijk, ik volg. Zoals een puppy

Ik weet niet van waar je ongeveer bent, maar ik geef dergelijke lessen regio Oostende, en in jouw regio zijn er ingetwijfeld ook voorzieningen..
Is dat dan eenmalig, zo'n wijnles, of een reeks van 2-3 lessen?
Ik vermoed toch niet zo intensief als de opleiding die je zelf gevolgd hebt?

Hoewel dit sinds corona niet meer is doorgegaan, vond ik de lente- en herfstdegustatie van Wijnen De Kok in Lier altijd de moeite. Gratis toegang, een twaalftal tafels en gemoedelijke sfeer. Best in de voormiddag gaan, want in de namiddag kan het wat drukker zijn. Hopelijk kan die dit jaar wel eens doorgaan. Daar heb ik toch een paar héél fijne ontdekkingen kunnen doen in alle prijsklasses. Uiteraard is het fijn om eens te nippen van een fles van 50 euro, maar als je dan een fles van 10 euro aantreft die nog beter smaakt is mijn dag geslaagd.

In de supermarkten is het wel aanlokkelijk om een St. Emillion te kopen of een andere grote naam, maar als de flessen meer dan 10 euro kosten neem ik mijn Vivino-app er wel even bij om te checken of het de moeite is.

Is dat dan eenmalig, zo'n wijnles, of een reeks van 2-3 lessen?
Ik vermoed toch niet zo intensief als de opleiding die je zelf gevolgd hebt?
Het volledige pakket is 5 semesters lang:

Frankrijk (Zuidelijke helft)
Frankrijk (Noordelijke helft)
Spanje-Italië-Portugal
Rest van Europa
Rest van de wereld

is wel vrij lang, maar zo krijg je wel een volledig beeld van wat elk land / streek te bieden heeft.

Nu, je kan ook altijd een bevriende wijnhandelaar aanspreken als je gewoon wat wijnen wil proeven / kopen. Als je met een vriendengroepje van 6-10 personen elk 20€ betaalt kan je fantastische dingen proeven. Ik doe dat ook na mijn uren op vraag, altijd leuk!

Hoewel dit sinds corona niet meer is doorgegaan, vond ik de lente- en herfstdegustatie van Wijnen De Kok in Lier altijd de moeite. Gratis toegang, een twaalftal tafels en gemoedelijke sfeer. Best in de voormiddag gaan, want in de namiddag kan het wat drukker zijn. Hopelijk kan die dit jaar wel eens doorgaan. Daar heb ik toch een paar héél fijne ontdekkingen kunnen doen in alle prijsklasses. Uiteraard is het fijn om eens te nippen van een fles van 50 euro, maar als je dan een fles van 10 euro aantreft die nog beter smaakt is mijn dag geslaagd.

In de supermarkten is het wel aanlokkelijk om een St. Emillion te kopen of een andere grote naam, maar als de flessen meer dan 10 euro kosten neem ik mijn Vivino-app er wel even bij om te checken of het de moeite is.

Ik heb bij Vivino een dubbel gevoel, ik vind het een bijzonder leuke app om je verzameling bij te houden en beperkte informatie te krijgen over de wijnen.

Maar : Staar je niet blind op die scores, die zijn bijzonder subjectief (zowel positief als negatief), plus het vertelt je weinig over de smaak van de wijn, en welke stijl het is. Daarnaast kloppen de prijzen bijna nooit. Sommige wijnen staan erop aan restaurantprijs, dan weer andere aan de prijs waaraan ze op het domein zelf gekocht worden, dus is wel vrij dubbel.

Belangrijker om te weten wat je smaak is...

Ik heb bij Vivino een dubbel gevoel, ik vind het een bijzonder leuke app om je verzameling bij te houden en beperkte informatie te krijgen over de wijnen.

Maar : Staar je niet blind op die scores, die zijn bijzonder subjectief (zowel positief als negatief), plus het vertelt je weinig over de smaak van de wijn, en welke stijl het is. Daarnaast kloppen de prijzen bijna nooit. Sommige wijnen staan erop aan restaurantprijs, dan weer andere aan de prijs waaraan ze op het domein zelf gekocht worden, dus is wel vrij dubbel.

Belangrijker om te weten wat je smaak is...
Ik probeer me er niet blind op te staren, want de reviews zijn door liefhebbers gemaakt en niet door professionals. En al zouden die professionals daar commentaar op hebben: je koopt het best wijn die je zelf hebt kunnen proeven. Maar Vivino kan je al naar een bepaalde richting duwen, wanneer de commentaren bijvoorbeeld aangeven dat die lekker smaakt of representatief is voor de regio of druivenvariëteit waarvan je eens wijn wil proeven. Al koop ik ook soms wijn op basis van een leuk etiket, zoals die coole 19 Crimes flessen in Delhaize.

Moest je een jumbo in de buurt hebben moet je daar eens een flesje Wanted zin gaan halen.
Prijs/kwaliteit een echte topper!
Onze lokale wijnboer verkocht deze eerst als enige (of één vd weinigen?) in Belgie voor 11,5/fles, maar toen jumbo die binnen heeft gehaald is hij er mee gestopt en wou hij niet zeggen welke winkel natuurlijk😁

Met de corona horeca lockdown heb ik me met mijn vrouw wel op de wijn gesmeten en veel geproefd en ook wel in een hoger budget gaan beginnen shoppen.
Was vroeger altijd door de week 4-6 euro flessen vd supermarkt en zo is uitschieters tot 10 euro int weekend.
Nu merk ik dat ik bijna geen wijn meer vindt die ik lekker vindt onder de 6 euro. Meestal tussen dus tussen 6-12 euro. En nu met uitschieters soms tot +20 euro maar dat begin ik toch al veel geld te vinden. Je proeft het verschil meestal wel natuurlijk. Ik probeer dan ook promo’s als 5+1 af te wachten om de prijs toch wat te drukken.

Nog een topper voor de rosé liefhebbers is By Barthes Bandol in de colruyt😋 Deze staat daar soms aan -25% per 6 flessen en is dan prijs/kwaliteit echt wel super! Alleen maar te vinden in de grotere colruyts.

Terug
Bovenaan