Vroeger had ik een wijnkelder maar dan ben ik verhuisd naar een huis zonder kelder en heb ik me een klimaatkast gekocht. Voornamelijk om de wijn te stockeren. Bewaren ook wel maar ik denk niet dat ik meer dan 30 bewaarwijnen heb..Ik heb geen kelder dus zou eens willen zien voor een 'wijnfrigo' aan te schaffen.
Als ik wat zoek zie je snel dat er bewaarkasten zijn (meestal met maar 1 temperatuur) om echt een kelder na te bootsen (of zelfs nog stabieler) of de klimaatkasten met verschillende zones zodanig wit/rood(en eventueel champagne) op drink temperatuur ligt.
Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar liebherr spreek je al over wat budgetten terwijl er op coolblue wel goedkopere beschikbaar zijn (Haier en climadiff).
Dus eens de vraag:
- wie heeft er eentje
- welk type
- welke grootte
- vind je het een meerwaarde?
- ...
Of in het algemeen andere aanraders of bedenkingen zijn natuurlijk ook welkom.
Edit: hier zou het eentje voor in de berging zijn, dus geen inbouw of fancy, gewoon goed.
Meerdere temperatuurzones lijkt me niet echt nuttig. Een rode is snel op temperatuur en een witte zet ik even op voorhand in de frigo.
Eurocave maakt heel mooie wijnkasten maar die zijn wel prijzig. Ik ben uiteindelijk (6j geleden) voor hun b-merk gegaan, artevino.
Wijnkoelkast OXG1T230NV - ArteVino Wijnkoelkasten
De oxg1t230nv is een grote wijnkoelkast en beschikt over een prachtige glasdeur met slot, een alarmsysteem en vier vaste opslagplateaus.
Model bestaat nog steeds zie ik
geen klachten tot nu toe. Liebherr had ik ook naar gekeken maar die hadden in die tijd geen uitschuifbare plateaus dacht ik.Geluidsniveau kan ook nog wel belangrijk zijn maar aangezien het in je berging gaat staan..
Maar dat is dus allemaal "huiswerk" van de wijncursus natuurlijk. Van die 74 zijn er ongeveer 40 flessen met nog minstens 5 jaar bewaarpotentieel.