Windows 11 installeren

Waelvis

Well-known member
Crowdfunder FE
Onze oudste zoon moest een nieuwe laptop kopen voor school.
Zijn vorige willen we nu thuis gebruiken als simpele office-laptop.

Maar als ik hem formatteer (via bootable USB-stick) krijg ik bij het instellen steeds het scherm om in te loggen met een school-account. Wat dus niet de bedoeling is.

1000049523.jpg

Kan ik dit op een of andere manier zelf "omzeilen", of moet ik daarmee naar de school omdat dit iets is dat via het bios ingesteld is?
Ik vind op het eerste zicht niets in het bios dat daarop wijst.
Zou het zo "simpel" kunnen zijn om een of meerdere van onderstaande partities mee te formatteren?

1000049524.jpg

Die laptop is dus van jullie, maar aangekocht geweest via de school? En nu wil je die gaan gebruiken puur privé?

Dan mag je in principe in uw 2de screenshot alle partities wegdoen van disk 0, zodat er enkel nog 'Disk 0 Unallocated Space' staat en zo een verse installatie doen.

Die laptop is dus van jullie, maar aangekocht geweest via de school? En nu wil je die gaan gebruiken puur privé?
Klopt, aangekocht 4j geleden via Signpost.

Dan mag je in principe in uw 2de screenshot alle partities wegdoen van disk 0, zodat er enkel nog 'Disk 0 Unallocated Space' staat en zo een verse installatie doen.

Dit hielp niet.

@RealFlub en @Buon (denk ik?) hebben me via Discord verder geholpen.

Voor wie ooit een gelijkaardig probleem heeft, een bootable usb-stick maken met Rufus heeft geholpen.

Dat komt omdat die laptop nog in de tenant van de school gekend is in Autopilot. De school moet die laptop uit hun tenant gooien anders zal het nooit lukken. Je kan hem nog 100 keer formatteren, van zodra je 1x online komt zal Microsoft die laptop herkennen als 'eigendom van de school' en zal je moeten inloggen.

Ik ken de procedure enkel voor hybrid joined laptops maar Entra joined zal gewoon stap 1 moeten overslaan neem ik aan:
1) Laptop deleten uit local AD
2) Laptop opzoeken op PC naam op Intune Admin Center. Serienummer kopiëren en dan laptop deleten
3) In het 365 Admin Center (Autopilot) de laptop opzoeken op serienummer (case sensitive!) en deleten

Als ze die 3 stappen doen zal Microsoft weten dat de laptop niet meer verbonden is aan de organisatie (school) en zal je hem kunnen formatteren en gewoon gebruiken zoals elke andere laptop.

EDIT: ik zie nu pas je reply. Interessant, die methode kende ik nog niet. Wel niet zo proper, want de laptop hangt nog altijd aan de organisatie vast zo.

Rufus forceert gewoon een local account die je reeds kan meegeven (naam + psw)

Dit zou ook nog kunnen werken. Doe je net voordat je connecteerd met een netwerk

Tijdens de installatie van Windows 11, wanneer op het scherm “Let’s connect you to a network” verschijnt,
kun je de toetscombinatie Shift+F10 gebruiken om een Windows-opdrachtprompt te openen.
Typ vervolgens het volgende commando in: start ms-cxh:localonly
Druk vervolgens op Enter om een venster te openen waarin je een nieuwe lokale gebruiker kunt aanmaken voor de Windows 11-installatie.

Vooral bij W11 home is dat een ding, W11 Pro en Enterprise zouden toch wel ergens een local account optie moeten geven, na een paar acties en clicks tijdens de installatie

Laatst bewerkt:
Ik zou toch aan de school vragen om jullie toestel (hash key) te verwijderen uit hun lijst van Autopilot devices. En dat ze hun config eens aanpassen hé, dat ze zoiets doen voor hun eigen aangekochte toestellen ok, maar toch niet met iemand z'n eigen aangekochte laptop.

@Waelvis hoe is dit eigenlijk afgelopen? Heeft de IT van school gedaan wat ze moesten doen?
Ik ben er niet meer mee naar de IT van school geweest. (Is enkel beschikbaar op schooldagen tijdens de middagpauze).

Het heeft gewerkt met die Rufus, en alles werkt nog steeds, dus ik ga er ook de moeite niet voor doen.

Terug
Bovenaan