Windturbine (third party investment) op eigendom

In de familie ooit ook een voorstel gehad voor een windturbine te plaatsen op hun land.

In de kleine lettertjes stond dat de organisatie dan ook een voorkooprecht kreeg op alle andere onroerende bezittingen van de eigenaar die zijn grond ter beschikking stelt. Dus zeker alles goed nalezen.

Zo'n voorkooprecht is toch geen nadeel ? Dat is aan dezelfde voorwaarden als een andere koper. Als verkoper, wie koopt uiteindelijk, maakt dat uit ?

Op ons huis is er ook voorkooprecht voor PIDPA omdat er een pijpleiding van PIDPA onder de tuin loopt. Guess what, die hadden weinig interesse in een half miljoen dokken voor de grond+huis om hun pijpleidingetje later te kunnen onderhouden eventueel. Dat was op 2 dagen een "nope" en de kous was af.

Het is niet dat die actief iets kunnen ondernemen. Enkel bij een verkoop kunnen die reactief ja of nee zeggen. Dus je hebt alles in de hand. Enige wat je niet kunt doen, is iets onder de prijs aan een familie lid of vriend of zo verkopen of een stuk in het zwart verkopen en lagere prijs op de akte zetten (maar dat mag zowiezo niet wegens registratierechten ontduiking).

Anyway, de windmolens die ik zie, daar is publieke info van. 3M heeft de installatie gekost voor 1. Die 20 of 25k is nogal mini qua kost. Lijkt me dat er wel wat wiggle space is in de onderhandelingen.

Dat laatste is niet waar. 25 à 30k is de normale prijs voor elke windturbine.
En jij, heb jij bron voor je "ik kan me niet inbeelden"?
Ik ben al kleine turbines gaan bekijken bij een boer van enkele tientallen KWh vermogen. (kost zo'n 30-40k)
Heb al een klein/medium turbine bezocht van XANT. Een ding die 90KWh produceert voor zo'n 350k euro.
En daarnaast al onshore en offshore turbines bezocht/geïnstalleerd/gerepareerd met een vermogen van 2 tot 11 MWh voor een prijs van 3 tot 12 miljoen euro.
Als je dan weet wat zo'n ding kost aan onderhoud, hoeveel geld per MWh ze krijgen van hun energie opkoper of gewoon via de eigenaar te weten komt hoeveel winst hij nog heeft na alle kosten af te trekken...

Er zijn meer turbines op de markt dan aangehaald in de (gedateerde) artikelen. Een artikel uit 2018 is een eeuwigheid geleden voor windturbines want de race voor de meeste yield en availability gaat echt hard.

Ik kan dus moeilijk akkoord gaan met je stelling dat "25 à 30k is de normale prijs voor elke windturbine"

Voor bepaalde types windturbines zou dat gewoonweg alle winst doen verdampen.
Voor andere types turbines op top locaties is dat gewoonweg veel te goedkoop.

Zo'n voorkooprecht is toch geen nadeel ? Dat is aan dezelfde voorwaarden als een andere koper. Als verkoper, wie koopt uiteindelijk, maakt dat uit ?

Op ons huis is er ook voorkooprecht voor PIDPA omdat er een pijpleiding van PIDPA onder de tuin loopt. Guess what, die hadden weinig interesse in een half miljoen dokken voor de grond+huis om hun pijpleidingetje later te kunnen onderhouden eventueel. Dat was op 2 dagen een "nope" en de kous was af.

Het is niet dat die actief iets kunnen ondernemen. Enkel bij een verkoop kunnen die reactief ja of nee zeggen. Dus je hebt alles in de hand. Enige wat je niet kunt doen, is iets onder de prijs aan een familie lid of vriend of zo verkopen of een stuk in het zwart verkopen en lagere prijs op de akte zetten (maar dat mag zowiezo niet wegens registratierechten ontduiking).
Tuurlijk kan het een nadeel zijn.
In het geval van landbouwgrond: stel dat je 2 kinderen hebt en dat er later 1 kind de landbouwactiviteiten wil verderrzetten. Kind 1 koopt het land aan van de ouders (en de ouders verdelen die som nu of later dan gedeeld aan hun 2 kinderen).
Dan kan de energieproducent zijn voorkooprecht hanteren als die dat een interessant stuk grond vindt (wat zo is want die wil er nu al een windmolen zetten). Als de ouders dan nog interessante stukken grond zouden hebben, dan zouden ze daar ook nog mee kunnen gaan lopen.

Eventueel kan je dat omzeilen via schenkingen. Maar dat is niet in elke familie of situatie praktisch even makkelijk te organiseren.

Er zijn meer turbines op de markt dan aangehaald in de (gedateerde) artikelen. Een artikel uit 2018 is een eeuwigheid geleden voor windturbines want de race voor de meeste yield en availability gaat echt hard.

Ik kan dus moeilijk akkoord gaan met je stelling dat "25 à 30k is de normale prijs voor elke windturbine"

Windturbines worden gewoon kapot gesubsidieerd.

Er staan windmolens op industriegronden en sommige eigenaars krijgen tot 90k per jaar voor een 2.4MW.

Die windbedrijven vangen miljoenen subsidies om molens te zetten, groene stroom interesseert die ook geen moer. harde gesubsidieerde euro's wel.

Ik zou ook in rekening nemen wat de gevolgen zouden zijn als je neen zou zeggen.

Wil dat dan zeggen dat de molen er dan komt 50m verder of korter ?

Lijkt mij toch ook belangrijk... dan liever 25-30k + indexatie krijgen dan het niet krijgen en het op een naburig plot zien gebouwd worden waar het dezelfde nadelen geeft.
Dat was ook mijn eerste gedacht. Bij weigering komt de molen dan misschien een perceel verder en krijg je niets?

Ik ben al kleine turbines gaan bekijken bij een boer van enkele tientallen KWh vermogen. (kost zo'n 30-40k)
Heb al een klein/medium turbine bezocht van XANT. Een ding die 90KWh produceert voor zo'n 350k euro.
En daarnaast al onshore en offshore turbines bezocht/geïnstalleerd/gerepareerd met een vermogen van 2 tot 11 MWh voor een prijs van 3 tot 12 miljoen euro.
Als je dan weet wat zo'n ding kost aan onderhoud, hoeveel geld per MWh ze krijgen van hun energie opkoper of gewoon via de eigenaar te weten komt hoeveel winst hij nog heeft na alle kosten af te trekken...

Worden kleine windmolen dan nog bewust geplaatst? Misschien dat een particulier of een klein bedrijf dat op eigen grond nog zal proberen maar als het een firma is die windmolens plaatst dan mag je er denk ik wel standaard van uit gaan dat het een turbine met tiphoogte van minstens rond de 150m zal zijn. Want idd, hoe groter de molen hoe meer hem opbrengt omdat de opbrengst exponentieel omhoog gaat terwijl dat voor de materiaal en plaatsingskost niet het geval is.

Windturbines worden gewoon kapot gesubsidieerd.
Dat is al een heel pak minder.
De eerste offshore windfarms in BE zijn idd zwaar gesubsidiëerd. Mogelijk omdat het allemaal nieuw was en nog moest bewezen worden dat die miljarden investering terug verdiend ging worden. De eerste windfarms hadden dan ook significante problemen. (defecte gearboxen, defecte bearings, brand, ontploffende converters, torens die verzakken en wat menselijke fouten die 6 tot 7 cijfers aan kosten meebrengen)
Schrijven ze tegenwoordig geen tenders met 0,0 subsidie? Je krijgt enkel toelating om op een bepaalde concessies te bouwen en daar moet je het mee doen.
Ik kijk uit naar wat ze in de prinses Elisabeth zones zullen bouwen.
Hopelijk 14-236 DD (14 MegaWatt Uur Direct Drive, 236 meter diameter van rotor, Nacelle hoogte van 160 meter)
Je beseft niet wat voor een giganten dat zijn tot je er naast staat.
Er staan windmolens op industriegronden en sommige eigenaars krijgen tot 90k per jaar voor een 2.4MW.

Die windbedrijven vangen miljoenen subsidies om molens te zetten, groene stroom interesseert die ook geen moer. harde gesubsidieerde euro's wel.
Kleine correctie, het zijn niet de fabrikanten die rechtstreeks de subsidievreters zijn maar hun klanten.
Het gaat inderdaad vooral over geld maar ergens vind ik het wel goed dat dat geld hier in de EU zal gespendeerd worden in plaats van het importeren van miljoenen tonnen LNG & Olie en dat geld richting het midden oosten, Rusland of de USA te sturen.

Worden kleine windmolen dan nog bewust geplaatst?
Ik zie ze niet vaak maar ik kom ook overal. Zoals je zelf aanhaalde zijn die niet zo rendabel als grotere.

Ik ga nu stoppen met hierover uit te wijden want dit is het topic er niet voor. :p

Op maar 300 meter?
De kans is groot dat je last gaat hebben van slagschaduw. Dat is een soort stroboscopisch effect doordat de bladen van de turbine telkens een flits schaduw maken wanneer ze voor de zon passeren. Best dubbelchecken wat de oriëntatie van die turbine is ten opzichte van je huis en de zon als je wil zeker zijn dat je daar geen last van gaat hebben. Je wil dat absoluut niet want je word daar knettergek van.

Afhankelijk van het type windturbine zit er een gigantische gearbox met bijhorende snerpende oliepompen in die lawaaioverlast zullen veroorzaken als de wind wat slecht zit. Welk type/merk van turbine willen ze installeren? Is het Enercon, die zijn direct drive (geen gearbox) en zijn stiller.

Hoeveel beslaat de voet van de turbine? Waar gaan ze de export hoogspanningskabel in de grond steken? Mag je nog iets doen met strook waar de kabel ligt of moet dat permanent losse aarde blijven?

Aangezien ze je een mooie soms willen geven moet het een turbine met een relatief hoog vermogen zijn (die veel geld/energie genereert).
Dit houdt ook in dat die turbine ook hoog zal zijn, misschien wel 125-140 meter hoog met een bijhorende slagschaduw die zeer ver rijkt.
Het gaat wel degelijk om een hoog exemplaar. Slagschaduw hebben we sowieso maar de positionering is nog ‘redelijk’ ok ( oostelijk). Lijkt mij wel dat dit toch wel goed gereglementeerd is?

Verhuizen doen we zeker niet gezien we hier heel graag wonen dus we hebben vooral schrik van de overlast.
Anderzijds kan dit ons leven wel een stuk eenvoudiger maken. Geen eenvoudige beslissing. Bedankt voor jullie inzichten in elk geval!

Het gaat wel degelijk om een hoog exemplaar. Slagschaduw hebben we sowieso maar de positionering is nog ‘redelijk’ ok ( oostelijk). Lijkt mij wel dat dit toch wel goed gereglementeerd is?

Verhuizen doen we zeker niet gezien we hier heel graag wonen dus we hebben vooral schrik van de overlast.
Anderzijds kan dit ons leven wel een stuk eenvoudiger maken. Geen eenvoudige beslissing. Bedankt voor jullie inzichten in elk geval!
De reglementering is er, gelukkig, maar is op gebied van geluid ontoereikend. Er wordt enkel naar het aantal db gekeken, wat slechts één aspect van het verhaal is. En slagschaduw...8 uur per jaar, maar het blijft enorm storend hoor. Het ergste blijft natuurlijk het waardeverlies van uw huis. Wij hebben een huis op 260 meter van zo'n exemplaar, in een woonzone dan nog. Tienduizenden euro kwijt, zonder compensatie. Het is behoorlijk off-topic, dus ik ga er niet te veel over vertellen. Ik kan er met gemak een boek over kwijt. Als zelfs de promotoren van Ecopower zeggen dat dergelijk turbines niet zo dicht mogen gebouwd worden, dan weet je het wel.

Zou me verbazen dat die dramatisch zijn voor de omgeving. @Fredjeb zijn het er van een cooperatie ? Ecopower, Beauvent, WaseWind, ??? Dat is meestal met participatie van lokalen, kan mij niet inbeelden dat die hun eigen in de voet gaan schieten met een klote molen.
Oh boy...zou ik hier kunnen op inspelen. Ik heb hier spijtig genoeg al ervaring in: Ecopower en een burgercooperatie. Nogmaals, off-topic, maar ik kan dat samenvatten: ze kloten de omgeving zonder veel scrupules. Die burgerbewegingen, komt niet zelden op hetzelfde neer. Personen A wil in de achtertuin van persoon B een turbine. Die eerste zijn dat verontwaardigd dat die laatste in protestmodus gaat.

the nimby is strong with this one

Zeer zeker, maar een plan B zijnde de woning verkopen (reken worst case 30% waardevermindering) aangevuld met een paar honderd K - het moet al een vrij uitzonderlijke woning/locatie zijn om je niet te kunnen verbeteren denk ik. Uiteraard los van emotionele waarden die eventueel aanwezig zijn.

De reglementering is er, gelukkig, maar is op gebied van geluid ontoereikend. Er wordt enkel naar het aantal db gekeken, wat slechts één aspect van het verhaal is. En slagschaduw...8 uur per jaar, maar het blijft enorm storend hoor. Het ergste blijft natuurlijk het waardeverlies van uw huis. Wij hebben een huis op 260 meter van zo'n exemplaar, in een woonzone dan nog. Tienduizenden euro kwijt, zonder compensatie. Het is behoorlijk off-topic, dus ik ga er niet te veel over vertellen. Ik kan er met gemak een boek over kwijt. Als zelfs de promotoren van Ecopower zeggen dat dergelijk turbines niet zo dicht mogen gebouwd worden, dan weet je het wel.
Zou de hinder aanvaardbaar zijn indien je wel er vergoed voor zou worden of niet?

Voor elke tien dossiers die er ingediend worden wordt er uiteindelijk ongeveer één windmolen gebouwd. Je kan moeilijk van een lakse wetgeving spreken.

Voor de rest woont de Belg wel al eens graag in de buurt van een industrieterrein, een spoorweg of een autostrade. Een luchthaven ligt al wat moeilijker, maar als de grond goedkoop genoeg is kan veel vergeven worden.
Een hoogspanningslijn in de buurt? Enkel een probleem als die nieuw aangelegd wordt, dan hebben we schrik voor straling. Een windmolen? Slagschaduw meneer. Zoals die ene lolbroek die ergens eind vorig jaar in de gazet stond. Z'n huis stond ten zuiden van de geplande windmolen, maar de slagschaduw ging zijn gezondheid naar de knoppen helpen.

the nimby is strong with this one
Hier moet ik altijd mee lachen want NIMBY works both ways. Die mannetjes die in onze buurt de cooperatie opgericht hebben wonen ver genoeg van de huidige turbines, laat staan van de turbine die ze moeten bouwen. Ik veronderstel dat jij ook niet op enkele honderden meter van een turbine woont. In feite zou iedere voorstander eens een jaar moeten komen wonen op 260 meter van een 180 meter hoge turbine. Nog voorstander? Ok, dan kunnen we klappen. Nogmaals, dat is slechts een voetnoot in de hele discussie. Er is bovendien geen draagkracht voor turbines die op minder dan 500 meter van woonzones staat (zie VREG enquete). Ik zou het nog kunnen hebben over de persoonlijke aanvallen die ik mogen ervaren heb van deze cooperatie, de achterbakse collusie en de vreemde manier van communiceren...open daarvoor gerust een ander topic.

Zou de hinder aanvaardbaar zijn indien je wel er vergoed voor zou worden of niet?
Een deel van de frustratie zit sowieso in de gigantische waardevermindering van de huizen. Heb je dan minder hinder? Neen, maar het maakt het draaglijker. Dit is ook niet mijn idee. 10-15 Jaar geleden kwam minister Freya Vandenbossche met dit voorstel op de proppen. Ik ken niemand die met de glimlach tiendduizenden euro wil verliezen. In Beerse staan nu 2 gloednieuwe turbines van 200 meter hoog. De bewoners hebben daar vrede mee genomen. Weet je waarom? Deze molens vallen in de zomer stil vanaf het moment er slagschaduw valt op hun huizen.

Het is al te makkelijk om mee te klappen over zaken waar je geen ervaring mee hebt. Nogmaals: als zelfs Ecopower zegt dat de turbine waar ik nu hier naar kijk te dicht staat bij de huizen...Waarom dan niet meegaan in de discussie ipv uit de hoogte te doen?

Voor elke tien dossiers die er ingediend worden wordt er uiteindelijk ongeveer één windmolen gebouwd. Je kan moeilijk van een lakse wetgeving spreken.

Voor de rest woont de Belg wel al eens graag in de buurt van een industrieterrein, een spoorweg of een autostrade. Een luchthaven ligt al wat moeilijker, maar als de grond goedkoop genoeg is kan veel vergeven worden.
Een hoogspanningslijn in de buurt? Enkel een probleem als die nieuw aangelegd wordt, dan hebben we schrik voor straling. Een windmolen? Slagschaduw meneer. Zoals die ene lolbroek die ergens eind vorig jaar in de gazet stond. Z'n huis stond ten zuiden van de geplande windmolen, maar de slagschaduw ging zijn gezondheid naar de knoppen helpen.
Er is geen enkele mens in onze straat die in de jaren 50-00 dacht dat er één of andere pipo twee 180 meter hoge turbines ging plaatsen op enkele honderden meters van hun huis. Dat is al te makkelijk. Ik ben zelf universitair wetenschapper en ken mijn weg op Pubmed en co: er is geen enkel bewijs dat turbines wel of niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Niemand die het weet. Het probleem is al dat er weinig landen zo zot zijn om turbines zo dicht bij woonzones te zetten, met als gevolg dat je amper studies kan vinden over de effecten op de menselijke gezondheid. Zelfs in Wallonië hanteren ze een minimale afstand van 500 meter. Kijk, we hebben het geluk om twee turbines in onze achtertuin te hebben. Eén op 260 meter, de andere op 520 meter. Die laatste geeft merkelijk minder overlast en mag van mij zelfs blijven staan. De coöperanten die de nieuwe turbine willen plaatsen keken zelf bedenkelijk toen ze eens kwamen polsen in mijn tuin. Mijn 'geval' is behoorlijk uitzonderlijk, zal je niet veel vinden in Vlaanderen...Het meest schofferende is dat onze dichte vriend staat op gemeentelijke grond die snel-snel onteigend is geworden. Oh ja, de wijk ligt naast een gewestweg en 2 industriezones. De overlast die deze zaken geven is lachwekkend irrelevant tov de overlast van de dichtste turbine. Ik heb niemand hier ooit over horen klagen. Sterker nog: ze hebben onlangs de industriezone uitgebreid achter een ander deel van de wijk en er was geen enkel protest tegen deze uitbreiding. Ja, ons turbinneke is een specialleke: er wordt momenteel zelfs een overschrijding vastgesteld wat betreft maximale slagschaduw. Dat was zogezegd 'onmogelijk' :D

Laatst bewerkt:
Er is geen enkele mens in onze straat die in de jaren 50-00 dacht dat er één of andere pipo twee 180 meter hoge turbines ging plaatsen op enkele honderden meters van hun huis. Dat is al te makkelijk. Ik ben zelf universitair wetenschapper en ken mijn weg op Pubmed en co: er is geen enkel bewijs dat turbines wel of niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Niemand die het weet. Het probleem is al dat er weinig landen zo zot zijn om turbines zo dicht bij woonzones te zetten, met als gevolg dat je amper studies kan vinden over de effecten op de menselijke gezondheid. Zelfs in Wallonië hanteren ze een minimale afstand van 500 meter. Kijk, we hebben het geluk om twee turbines in onze achtertuin te hebben. Eén op 260 meter, de andere op 520 meter. Die laatste geeft merkelijk minder overlast en mag van mij zelfs blijven staan. De coöperanten die de nieuwe turbine willen plaatsen keken zelf bedenkelijk toen ze eens kwamen polsen in mijn tuin. Mijn 'geval' is behoorlijk uitzonderlijk, zal je niet veel vinden in Vlaanderen...Het meest schofferende is dat onze dichte vriend staat op gemeentelijke grond die snel-snel onteigend is geworden.

Ik kan me niet uitspreken over jouw specifieke situatie omdat ik de details niet ken.
Misschien is jouw kritiek terecht maar dan nog kom je in een soort 'boy who cried wolf' situatie terecht. De facto wordt er tegen élke windmolen geprotesteerd. Overal waar er plannen bekend worden gemaakt komen de buurtcomités als paddestoelen uit de grond.

Ik heb het zelf mogen meemaken met mijn eigen ouders. Daar werden ook plannen bekendgemaakt en een dag later zat er een flyer van een actiegroep in de bus. Mijn vader is nog naar de vergaderingen geweest maar ik heb hem toch kunnen overtuigen dat zijn verzet op niets sloeg.
Even de situatie: de windmolen kwam op 950 meter van zijn huis in een industrieterrein. Liggen dichter bij zijn huis: een steenweg (op 5 meter), een spoorlijn op verhoogde berm (op 70 meter) en een van de drukste autostrades van het land (op 700 meter). Maar mijn vader had schrik voor slagschaduw en geluidsoverlast...en natuurlijk waardevermindering van zijn huis.
Die windmolen staat er ondertussen maar ik heb er hem nog nooit iets over horen zeggen. Denk zelf dat hij niet eens weet hoe je tot aan de voet van de windmolen zou moeten rijden.

En wat is het alternatief nu we alle kernenergie overboord gegooid hebben?

Wachten tot het licht uitgaat om dan op elk dorpsplein een 1000Kva diesel stroomgenerator te zetten? (dat zou een echte vlaamse oplossing zijn)

Terug
Bovenaan