Windturbine (third party investment) op eigendom

Ik zou nooit protesteren tegen een turbine op 950 meter, die mogelijks ook slagschaduw kan geven. Dat zie je nu ook. Zelfs mensen die op ruim 1km wonen protesteren. Van mij mogen ze die morgen komen zetten in dat geval. Het probleem in dat geval is dat die actiegroepen de mensen opjutten met alles wat ze kunnen vinden. Het gevolg is dat ze de mensen belachelijk maken die wel reden hebben tot klagen.

En wat is het alternatief nu we alle kernenergie overboord gegooid hebben?

Wachten tot het licht uitgaat om dan op elk dorpsplein een 1000Kva diesel stroomgenerator te zetten? (dat zou een echte vlaamse oplossing zijn)
Is er niet voldoende open ruimte beschikbaar die niet op 200m van een bewoonde zone ligt?

Ik kan me niet uitspreken over jouw specifieke situatie omdat ik de details niet ken.
Misschien is jouw kritiek terecht maar dan nog kom je in een soort 'boy who cried wolf' situatie terecht. De facto wordt er tegen élke windmolen geprotesteerd. Overal waar er plannen bekend worden gemaakt komen de buurtcomités als paddestoelen uit de grond.

Ik heb het zelf mogen meemaken met mijn eigen ouders. Daar werden ook plannen bekendgemaakt en een dag later zat er een flyer van een actiegroep in de bus. Mijn vader is nog naar de vergaderingen geweest maar ik heb hem toch kunnen overtuigen dat zijn verzet op niets sloeg.
Even de situatie: de windmolen kwam op 950 meter van zijn huis in een industrieterrein. Liggen dichter bij zijn huis: een steenweg (op 5 meter), een spoorlijn op verhoogde berm (op 70 meter) en een van de drukste autostrades van het land (op 700 meter). Maar mijn vader had schrik voor slagschaduw en geluidsoverlast...en natuurlijk waardevermindering van zijn huis.
Die windmolen staat er ondertussen maar ik heb er hem nog nooit iets over horen zeggen. Denk zelf dat hij niet eens weet hoe je tot aan de voet van de windmolen zou moeten rijden.
Ik ken toevallig een punt waar de exacte afstanden tot vermelde zaken kloppen. 😅 In de straat waar ik het over heb hangen regelmatig spandoeken tegen windturbines met o.a. geluidsoverlast als reden op. Ik kan u vertellen dat ik elke keer als het stil is wanneer ik passeer (er geen trein passeert en ik ver genoeg van de steenweg ben) al m'n best heb gedaan om het vreselijke geluid van de windmolens te horen, maar dat me dat tot op heden niet gelukt is, en dan passeer ik al lopend veel dichter langs die molens dan de huizen daar zijn.

Die molens kunnen geluid maken als ze van oriëntatie veranderen, maar dat gebeurt zelden en tot op een kilometer hoor je dat nauwelijks.

Over slagschaduw spreek ik me niet uit. Ik vermoed wel dat de tuinen daar amper last van hebben, tenzij de zon zo laag staat dat je toch niet in je tuin zit. 🤷🏻‍♂️ Ik heb daar zelf nog maar nauwelijks in slagschaduw gelopen, en je kan te voet tot op enkele 100'en meters van die molens komen.

Door heel die discussie vroeg ik me nu af hoe dicht de windmolen staat die ik af en toe kan horen (gewoon ruisend geluid van de wieken), dat blijkt ~600m te zijn in zuid-westelijke richting. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat mensen dan iets van last hebben op 950m...

Haaaa...veel beter om het naar hier te verplaatsen. Thx mods! :)

Wat betreft geluid. Omdat ik extreem dicht woon, is het geluid van de turbine bijzonder goed te horen. In het meest extreme geval, afhankelijk van de variabelen, is buiten zitten in de tuin onmogelijk. Dat is heel zeldzaam, maar het komt enkele keren per jaar voor. In de zomer is dit natuurlijk enorm irritant. Ja, het geluid van de nabije gewestweg is in geluidssterke groter, maar omdat de bron hier een repetitief gezoem is dat steeds aanwezig is...ik kan je zeggen dat je op den duur vlucht in je huis. Omdat we naast een industriezone wonen is het maximaal aantal decibel dat die dingen mogen produceren ook hoger (dacht 2 of 4 db hoger dan 'normaal'). Een beetje debiel, want de industriezone brengt hoegenaamd geen geluidsoverlast met zich mee. Ik hoor daar vrijwel niets van.
Dat mensen dan beginnen klagen over geluid als die op 500-1000 meter wonen, daar moet ik dan eens goed mee lachen.

Een deel van de frustratie zit sowieso in de gigantische waardevermindering van de huizen. Heb je dan minder hinder? Neen, maar het maakt het draaglijker. Dit is ook niet mijn idee. 10-15 Jaar geleden kwam minister Freya Vandenbossche met dit voorstel op de proppen. Ik ken niemand die met de glimlach tiendduizenden euro wil verliezen. In Beerse staan nu 2 gloednieuwe turbines van 200 meter hoog. De bewoners hebben daar vrede mee genomen. Weet je waarom? Deze molens vallen in de zomer stil vanaf het moment er slagschaduw valt op hun huizen.

Het is al te makkelijk om mee te klappen over zaken waar je geen ervaring mee hebt. Nogmaals: als zelfs Ecopower zegt dat de turbine waar ik nu hier naar kijk te dicht staat bij de huizen...Waarom dan niet meegaan in de discussie ipv uit de hoogte te doen?
Bedoel je deze op de site van wienerberger dan?

cashen man! en verhuizen
Haha. Grappig. Jullie voorstanders, zonder enige ervaring van hoe het is om naast een turbine te wonen, moeten eens weten wat jullie willen. Eén van de grapjassen van de nabije burgercoöperatie die meer turbines wil maakte het omgekeerde voorstel: 'Ja, uw huis is nu niets meer waard, maar ga je verhuizen misschien?'

Laatst bewerkt:
Haha. Grappig. Jullie voorstanders, zonder enige ervaring van hoe het is om naast een turbine te wonen, moeten eens weten wat jullie willen. Eén van de grapjassen van de nabije burgercoöperatie die meer turbines wil maakte het omgekeerde voorstel: 'Ja, uw huis is nu niets meer waard, maar ga je verhuizen misschien?'
verkopen voor de plaatsing he

Terug
Bovenaan