Winkels die boetes opleggen bij 'stelen'

De brochure winkeldiefstal van FOD Justitie spreekt u tegen... (en staat op de site van een politiezone)

De winkelier mag wel in onderling akkoord met de dief een minnelijke schikking regelen. Het mag enkel niet geëist worden:
oxaS5SQ.png

Dus compleet wettelijk als je niet verplicht bent ze te aanvaarden en de minnelijke schikking aangeboden wordt om onderling er akkoord mee te gaan.
Zoals ik zei dus in mijn eerste post: dat de verdachte mag weigeren van te betalen. Wat in mijn voorbeeld wel gedaan werd en in de praktijk veel gedaan wordt is dat ze het wel degelijk eisen. Ik heb mss het woord vragen verkeerd gebruikt want ik bedoelde wel degelijk eisen. Vaak hangen ze zelfs bordjes uit als ze betrapt worden op winkeldiefstal dat ze een boete van bvb 250€ moeten betalen. Allemaal niet wettelijk.

Zoals ik zei dus in mijn eerste post: dat de verdachte mag weigeren van te betalen. Wat in mijn voorbeeld wel gedaan werd en in de praktijk veel gedaan wordt is dat ze het wel degelijk eisen. Ik heb mss het woord vragen verkeerd gebruikt want ik bedoelde wel degelijk eisen. Vaak hangen ze zelfs bordjes uit als ze betrapt worden op winkeldiefstal dat ze een boete van bvb 250€ moeten betalen. Allemaal niet wettelijk.
Ik verwees naar het artikel en eerste reply in dit topic nadat jij zei dat je niet alles gelezen had.

Inleiding van artikel:
Winkeldieven of klanten die een product vergeten te scannen aan de zelfscankassa krijgen soms meteen een 'boete' voorgeschoteld. Maar een winkeluitbater kan zo'n vergoeding niet zomaar afdwingen. Wie weigert te betalen, riskeert wel dat de politie erbij gehaald wordt.
En dan de eerste allinea:
Hypermarkt Carrefour en Albert Heijn vragen 181 euro minnelijke schikking aan mensen die betrapt worden op winkeldiefstal of een vergetelheid aan de zelfscankassa.

Dit is de eerste reply in dit topic:
Staat er toch letterlijk in: dit is geen boete maar een minnelijke schikking zodat het onderling geregeld wordt zonder politie erbij te betrekken.
Indien je dus weigert/niet betaalt; wordt de politie gewoon gebeld. Je bent niet verplicht om ermee akkoord te gaan.

Dat jij er opeens andere dingen bij betrekt omdat je het topic niet gelezen hebt, daar kan ik niet aan doen hé 🤷‍♂️ Nergens in het artikel ging het over eisen. Ook jij zei vragen, wat wettelijk perfect mag.

Als je nu je verhaal veranderd dat ze het toch zouden eisen, is dat inderdaad een compleet andere situatie en onwettig; maar daar reageerde ik niet op...

Waarom niet. En hoe vaak wordt er een fout gemaakt in het nadeel van de klant bij een zelfscankassa?

Al meermaals meegemaakt dat een korting niet wordt aangerekend bij de zelfscan. Ik kan hiervoor geen 150 euro minnelijke schikking voor vragen van de winkel :p

Dan is het altijd " ah, mijnheer. Je kan naar de sigarettenkassa gaan en ze geven je de korting cash". Moet je nog tien minuten wachten tegen dat ze je twee euro geven :p

Hier in Polen is het vaak dat ze de promo's al een dagje op voorhand aan de rekken afficheren, met in de kleine letters dan de datum van een dag later natuurlijk.
Of dat er promo is maar pas vanaf 2 of 3 stuks en dat dat dan ook in de kleine lettertjes staat.

Winkels durven het heel smerig spelen.

Vergissen is menselijk en mag niet afgestraft worden. Tegelijk is diefstal eenvoudig bij zelfscan, en zolang je niet half je kar 'vergeet' te scannen kan je altijd jezelf verdedigen met 'vergissing' als excuus.
Uiteindelijk is een regel zoals hier eerder aangehaald het beste: bij enkele kleine 'vergeten' dingen, laat hen 2x - 3x de prijs betalen. Maar dit zou ook ik 2 richtingen moeten werken - hoe vaak wordt er teveel aangerekend in een winkel, restaurant, dienst, ...? Zeker als er promo's of bonnetjes of spaarpunten en al die zever erbij komt. De winkels spreken steeds over hun x miljoen verloren winst door diefstal en nemen hiervoor allerhande maatregels zoals beveiligingsagenten, controleurs, camera's, AI met patroondetectie, ... maar zij gaan natuurlijk geen alarm slaan voor de x miljoen die zij teveel innen door misrekeningen langs hun kant.

Zeker hier in de VS heb ik de indruk dat men zulke dingen systematisch doet - af en toe expres teveel aanrekenen en als de klant klaagt fixt men dat wel maar sowieso dat slechts een klein % van de klanten effectief klaagt. En elke stap van het proces maakt men expres moeilijk om klagen te vermijden: bv bij doktersbezoeken krijg je de factuur dikwijls pas 3+ maanden na datum in de bus. Op dat moment weet je niet meer goed over wat het juist ging natuurlijk. Helpdesks waar je uren aan de lijn hangt voordat een of andere indiër opneemt die geen kloten engels kan ...
Wij laten onze boodschappen aan huis leveren en regelmatig is er iets dat ontbreekt. Ga je klagen in hun app en dan storten ze het verloren bedrag terug, maar sinds kort bellen ze ons steeds op om verhaal te halen want we zijn geflagged omdat we dit te vaak doen. Nochtans telkens volledig hun eigen fout, maarja je kan moeilijk bewijzen dat men dingen niet geleverd heeft. Tot hiertoe accepteren ze het nog steeds wel maar ze maken het proces al moeilijker. Ik zou er niet van verschieten als men onze refund aanvragen binnenkort gewoon gaat weigeren.

Dus ja, leg bij wet op dat men 2x of 3x of whatever van het foutgelopen bedrag kan eisen maar wel langs beide kanten want het probleem ligt heus niet alleen langs de kant van de klant.
Daar doe ik nu wel raar van. Ik hoor overal dat men in de VS veel minder moeilijk zou doen bij klachten en terugbetalingen. Maar dit blijkt dis terug maar eens een "muricca better mythe" te zijn. Maar wel off topic natuurlijk.

Daar doe ik nu wel raar van. Ik hoor overal dat men in de VS veel minder moeilijk zou doen bij klachten en terugbetalingen. Maar dit blijkt dis terug maar eens een "muricca better mythe" te zijn. Maar wel off topic natuurlijk.
Beide zijn juist. Ze zullen zeker geniepige truukjes toepassen maar je ook veel sneller en makkelijker terugbetalen als je er over klaagt.

In Canada is het wat sociaal aanvaard dat je zakjes aan de zelf kassa steelt als compensatie voor je werk aan de zelfkassa (kosten normaal 20 to 50 cent ofzo). Het is daar ook veel frustrerender omdat alles na het scannen op een weegschaal moet om vergissingen tegen te gaan, maar dat systeem slaat vaak tilt als je dan tijdens het inpakken zonder ruimte valt op de weegschaal.

Ik kan me geen land voor de geest halen waar vergissingen beboet/bestraft worden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan