Vergissen is menselijk en mag niet afgestraft worden. Tegelijk is diefstal eenvoudig bij zelfscan, en zolang je niet half je kar 'vergeet' te scannen kan je altijd jezelf verdedigen met 'vergissing' als excuus.
Uiteindelijk is een regel zoals hier eerder aangehaald het beste: bij enkele kleine 'vergeten' dingen, laat hen 2x - 3x de prijs betalen. Maar dit zou ook ik 2 richtingen moeten werken - hoe vaak wordt er teveel aangerekend in een winkel, restaurant, dienst, ...? Zeker als er promo's of bonnetjes of spaarpunten en al die zever erbij komt. De winkels spreken steeds over hun x miljoen verloren winst door diefstal en nemen hiervoor allerhande maatregels zoals beveiligingsagenten, controleurs, camera's, AI met patroondetectie, ... maar zij gaan natuurlijk geen alarm slaan voor de x miljoen die zij teveel innen door misrekeningen langs hun kant.
Zeker hier in de VS heb ik de indruk dat men zulke dingen systematisch doet - af en toe expres teveel aanrekenen en als de klant klaagt fixt men dat wel maar sowieso dat slechts een klein % van de klanten effectief klaagt. En elke stap van het proces maakt men expres moeilijk om klagen te vermijden: bv bij doktersbezoeken krijg je de factuur dikwijls pas 3+ maanden na datum in de bus. Op dat moment weet je niet meer goed over wat het juist ging natuurlijk. Helpdesks waar je uren aan de lijn hangt voordat een of andere indiër opneemt die geen kloten engels kan ...
Wij laten onze boodschappen aan huis leveren en regelmatig is er iets dat ontbreekt. Ga je klagen in hun app en dan storten ze het verloren bedrag terug, maar sinds kort bellen ze ons steeds op om verhaal te halen want we zijn geflagged omdat we dit te vaak doen. Nochtans telkens volledig hun eigen fout, maarja je kan moeilijk bewijzen dat men dingen niet geleverd heeft. Tot hiertoe accepteren ze het nog steeds wel maar ze maken het proces al moeilijker. Ik zou er niet van verschieten als men onze refund aanvragen binnenkort gewoon gaat weigeren.
Dus ja, leg bij wet op dat men 2x of 3x of whatever van het foutgelopen bedrag kan eisen maar wel langs beide kanten want het probleem ligt heus niet alleen langs de kant van de klant.