Ik vermoed dat als de politie enkele keren moet afkomen voor iemand waarvan het redelijk aannemelijk lijkt dat die gewoon iets vergeten scannen is, en het om een klein bedrag gaat, die toch ook wel enige "feedback" geven aan de winkel?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Neen. U tegenhouden mag (Een correctie het mag alleen bij hederdaad, het mag niet zomaar) en dat is geen geweld. Maar het moet netjes gebeuren. Niet buitensporig.Maar wat als het geen diefstal is, zoals in dit geval, waar het een vergetelheid was? Is het dan gewoon geweld? Maar is de bewakingsagent dan niet evengoed in fout?
Een bewakingsagent mag jou niet fysiek staande houden/tegen houdenBewakingsagent mag haar ter staande houden. Als de dame dan hem dan bijvoorbeeld aan de kant duwt, wordt het een diefstal met geweld.
Vluchtmisdrijf is enkel bij ongevallen.
Soms mag het wel. Maar alleen als je betrapt bent bij hederdaad. Maar het is een grijze zone. Wat is hederdaad?Een bewakingsagent mag jou niet fysiek staande houden/tegen houden
Hij mag jou ook niet fouilleren of je tas vast nemen of open doen. Enkel in kijken als je die open doet

Bij heterdaad mag een "burgerarrest"Soms mag het wel. Maar alleen als je betrapt bent bij hederdaad. Maar het is een grijze zone. Wat is hederdaad?
Hij / zij mag inderdaad niet in uw tas kijken of u fouilleren, als je dit weigert.
Ook uw ID kaart mag je weigeren te tonen.
Sowieso hetgeen winkels meestal doen is u 'laten' gaan (als je lastig doet) maar u wél mogelijks op ne zwarte lijst plaatsen.
Wanneer je dan opnieuw gaat winkelen laten ze u niet meer binnen.
Als je echter een goeie klant van hun bent, dan is zoiets echter geen goed idee.
Voor een winkelketen is het echt merde shit om de "echte" dieven tegen te houden of te beboeten.
Meestal zijn diegenen die betrapt worden de kleine garnaaltjes of de gemakkelijk(st)e slachtoffers.

En wat dan met een kar met 8 flessen wijn waarvan er 1 niet gescand is?Je kan al beginnen met iemand die een product van twee euro mist op een winkelkar van waarschijnlijk minstens 30-40 keer dat bedrag daarvan niet op deze manier aan te pakken.
En wat dan met een kar met 8 flessen wijn waarvan er 1 niet gescand is?
Wat met een klant die 30 artikels wel inscant en 2 of 3 niet?
En welke instructies ga je aan je personeel geven om door de vingers te zien en vanaf waar trek je de grens?
Het is echt niet zo simpel om dat te bepalen, dan vind ik het huidige systeem van de minnelijke schikking rechtlijniger.
In de Albert Heijn waar wij gaan is dat toch vrij "simpel"En wat dan met een kar met 8 flessen wijn waarvan er 1 niet gescand is?
Wat met een klant die 30 artikels wel inscant en 2 of 3 niet?
En welke instructies ga je aan je personeel geven om door de vingers te zien en vanaf waar trek je de grens?
Het is echt niet zo simpel om dat te bepalen, dan vind ik het huidige systeem van de minnelijke schikking rechtlijniger.

Ik zou denken van wel.Het moet binnen propertie blijven. Maar ja het was een gemakkelijk slachtoffer zeker?
Laat daar ne mens staan zoals die kickbokser Ben Saddik (om even een voorbeeld te geven) en die begint ineens te dreigen met een mes.
Die mens laten ze gewoon gaan hoor. En ze gaan ook nooit de politie bellen hoor.
Dus mensen die (meerdere) items "vergeten" te scannen krijgen een volledige vrijkaart? Ze zouden i/h ergste geval moeten betalen wat ze i/d eerste plaats hadden moeten betalen? Dat is gemakkelijk voor mensen die niet alles willen betalen.In de Albert Heijn waar wij gaan is dat toch vrij "simpel"
Als uit de steekproef blijkt dat iets niet klopt dan scannen ze elk product opnieuw in je kar en is dat wat je moet betalen (gewoon de normale rekening)
Meer moeten die ook niet doen
Een winkeldief is tegenwoordig ook wel wat inventiever denk ik
Aantal weken terug was het 1+1 op bepaalde artikelen binnen hetzelfde assortiment. Ik heb toen 2 keer hetzelfde product gescand, in plaats van 2 aparte producten. Zelfde prijs trouwens. Daarna kreeg ik controle. Oei, ik had inderdaad 1 artikel 2 keer gescand in plaats van beide apart. Ben ik in dat scenario dan eentje “vergeten” te scannen en moet ik daar terecht €250 voor betalen?Dus mensen die (meerdere) items "vergeten" te scannen krijgen een volledige vrijkaart? Ze zouden i/h ergste geval moeten betalen wat ze i/d eerste plaats hadden moeten betalen? Dat is gemakkelijk voor mensen die niet alles willen betalen.
Als de zelfscankassa zo verlieslatend is voor supermarkten, stel ik voor dat ze opnieuw personeel inhuren en de reguliere kassa's heropenen.
Dat is toch een absurd systeem? Dat wil eigenlijk zeggen: doe wat je wil want de alle slechtste uitkomst voor u is dat je het artikel gewoon moet betalen... dan ga je er eigenlijk vanuit dat het uurloon van die 'toezichthouder' lager ligt dan de waarde van de gestolen goederen die ze kunnen onderscheppen. Wat afgaande op het pakje mosselgroeten van €250 dus niet het geval is, obviously.In de Albert Heijn waar wij gaan is dat toch vrij "simpel"
Als uit de steekproef blijkt dat iets niet klopt dan scannen ze elk product opnieuw in je kar en is dat wat je moet betalen (gewoon de normale rekening)
Meer moeten die ook niet doen
Een winkeldief is tegenwoordig ook wel wat inventiever denk ik
Dat is alleen absurd als ge elke fout aan de selfscan automatisch als bewuste diefstal bekijkt. In praktijk is het AH-systeem toch gewoon logisch? Steekproef klopt niet => volledige kar opnieuw scannen => juiste bedrag betalen. Dan corrigeer je de fout zonder meteen te doen alsof elke klant een dief is. Natuurlijk zijn er mensen die bewust proberen te sjoemelen, maar dan moet je dat ook als diefstal behandelen wanneer er effectief aanwijzingen zijn van opzet of herhaling. Niet door van elke scanfout direct ne privéboete van €250 te maken.Dat is toch een absurd systeem? Dat wil eigenlijk zeggen: doe wat je wil want de alle slechtste uitkomst voor u is dat je het artikel gewoon moet betalen... dan ga je er eigenlijk vanuit dat het uurloon van die 'toezichthouder' lager ligt dan de waarde van de gestolen goederen die ze kunnen onderscheppen. Wat afgaande op het pakje mosselgroeten van €250 dus niet het geval is, obviously.
Het grappige/pijnlijke is dat supermarkten eigenlijk niet eens écht geld verliezen aan winkeldiefstal. Als winkels weten dat 2% van hun omzet verloren gaat aan diefstal dan wordt die 2% gewoon verrekend in de marges van producten waar wél voor betaald wordt. Natuurlijk blijf je sowieso zitten met die zogezegd gederfde inkomsten van diefstal maar bottom line zou de EBIT van de supermarkt gewoon min of meer dezelfde blijven. Het zijn eigenlijk alle andere klanten die betalen voor diepstal/vergetelheden van sommigen.Er is een verschil tussen vergetelheid en diefstal, dan moet dat verschil ook gemaakt worden in de afhandeling.
Ik snap dat winkels inkomsten verliezen door al die opgetelde kleine vergetelheden, maar die vergetelheden zijn nu eenmaal inherent aan een systeem van zelfscans en de gederfde inkomsten wegen niet op tegen de veel grotere besparingen op personeel. Gezien de meeste van die niet-gescande producten per ongeluk gebeuren, hebben de torenhoge boetes ook geen afschrikkingseffect. Je bent je nu eenmaal niet bewust van wat je vergeten bent. De boetes staan niet in verhouding met de individuele fout, mensen die "betrapt" worden, krijgen een boete die ook de fouten van anderen moet compenseren. Dat klopt niet.
Als je het op die manier verpakt klinkt het al logischer.Dat is alleen absurd als ge elke fout aan de selfscan automatisch als bewuste diefstal bekijkt. In praktijk is het AH-systeem toch gewoon logisch? Steekproef klopt niet => volledige kar opnieuw scannen => juiste bedrag betalen. Dan corrigeer je de fout zonder meteen te doen alsof elke klant een dief is. Natuurlijk zijn er mensen die bewust proberen te sjoemelen, maar dan moet je dat ook als diefstal behandelen wanneer er effectief aanwijzingen zijn van opzet of herhaling. Niet door van elke scanfout direct ne privéboete van €250 te maken.
Anders zit je met een systeem waarbij de winkel eerst de kassier vervangt door de klant, en daarna zegt: “als je onze job niet perfect doet, boete.” Toch een pak absurder tbh.

Ja, het is met klantenkaart, alleen denk ik wel dat je in principe een oneindig aantal keer een nieuwe kaart kunt aanmaken? Which defeats the purpose natuurlijk als ge zo’n systeem wilt gebruiken om patronen te detecteren en fraude/diefstal tegen te gaan. Dan track je vooral de kaart, niet noodzakelijk de persoon.Als je het op die manier verpakt klinkt het al logischer.
Als ze zouden willen kunnen ze zelfs nog een klantenkaart verplichten aan de zelfscan en zo iets makkelijker tracken waar er misschien iets teveel herhalingen zitten, hoewel ik vermoed dat dat wrs een stapje verder is dan wat toegelaten is kwa privacy regelgeving etc...
Idem hierAantal weken terug was het 1+1 op bepaalde artikelen binnen hetzelfde assortiment. Ik heb toen 2 keer hetzelfde product gescand, in plaats van 2 aparte producten. Zelfde prijs trouwens. Daarna kreeg ik controle. Oei, ik had inderdaad 1 artikel 2 keer gescand in plaats van beide apart. Ben ik in dat scenario dan eentje “vergeten” te scannen en moet ik daar terecht €250 voor betalen?
I mean, ik vond het vooral vervelender voor de madam aan de selfscan die alles opnieuw moest scannen dan iets anders. Het was ocharme iets van €2 op een rekening van €100+. Als ik iets bewust zou “vergeten”, dan zal het wel iets duurder zijn zoals vlees, en geen kuisproduct.
Die "toezicht" houder is een winkelmedewerker die ook de service desk doetDat is toch een absurd systeem? Dat wil eigenlijk zeggen: doe wat je wil want de alle slechtste uitkomst voor u is dat je het artikel gewoon moet betalen... dan ga je er eigenlijk vanuit dat het uurloon van die 'toezichthouder' lager ligt dan de waarde van de gestolen goederen die ze kunnen onderscheppen. Wat afgaande op het pakje mosselgroeten van €250 dus niet het geval is, obviously.
Met die scanners kunnen ze al veel zien heAls je het op die manier verpakt klinkt het al logischer.
Als ze zouden willen kunnen ze zelfs nog een klantenkaart verplichten aan de zelfscan en zo iets makkelijker tracken waar er misschien iets teveel herhalingen zitten, hoewel ik vermoed dat dat wrs een stapje verder is dan wat toegelaten is kwa privacy regelgeving etc...