Winkels die boetes opleggen bij 'stelen'

Er zijn er hier toch een paar die een reality check nodig hebben.
25 jaar geleden werkte mijn vader in een supermarkt in Brussel. Als er voor minder dan 2000 frank werd gestolen dan kwam de politie niet. Dat ging over gestolen goederen (dus geen discussies over vergetelheid of bewuste actie) en wat nu het equivalent is van 100 euro.

Als je denkt dat ze voor een zakje mosselgroenten een patrouille gaan sturen…

Aantal weken terug was het 1+1 op bepaalde artikelen binnen hetzelfde assortiment. Ik heb toen 2 keer hetzelfde product gescand, in plaats van 2 aparte producten.
Idem hier

Koffie aan 2+2 (mixen mag)
Ik scan 4x de regular, maar ik neem 2x de regular en 2x de deca

Volgens mij zouden jullie niet kunnen starten als kassamedewerker :ROFLMAO:

Zoals ik al eerder aangaf liggen er nog mogelijkheden bij het scansysteem, desondanks alle argumenten heeft eigenlijk iedereen er baat bij dat er niets wordt vergeten, niets wordt gestolen en alles correct wordt gescand.

Niet heel het topic doorgenomen, maar winkels mogen wettelijk geen boetes opleggen. Dus de verdachte heeft recht van te weigeren van deze te betalen.

Reden te meer dus om die "boete" niet te betalen en zelf de politie te bellen als ze je niet laten gaan. Wederrechtelijke vrijheidsberoving is ook een artikel in ons strafwetboek.

Ik heb voor zover ik weet nog nooit iets vergeten te scannen, want ik probeer daar bewust altijd op te letten, maar de eerste medewerker die mij afdreigt om de politie te bellen voor ocharme 1 of 2 goedkope producten die je per ongeluk vergeten te scannen bent. Dat wil ik toch eens zien. :laugh:

Daarvoor gaat de politie toch écht niet snel komen volgens mij. Is pure blufpoker en daar ga ik niet intrappen. Al kan ik geloven dat sommige mensen daar weldegelijk kwetsbaarder voor zijn, jammer genoeg. Zijn eigenlijk pure maffiapraktijken waar eigenlijk jij als klant melding van kan maken.

Als het trouwens toch zo verlieslatend is, dan moeten ze maar extra personeel inhuren. Al draaien supermarkten meer verlies op hetgeen dat ze elke dag weg moeten smijten (bron: een kameraad die in een supermarkt werkt). Geen idee of dat effectief zo is, natuurlijk.

Niet heel het topic doorgenomen, maar winkels mogen wettelijk geen boetes opleggen. Dus de verdachte heeft recht van te weigeren van deze te betalen.
Zie eerste reply in de thread of zelfs begin van het gelinkte artikel. Het is geen boete, het is een minnelijke schikking/vergoeding en je bent niet verplicht ze te aanvaarden.

@mods misschien titel aanpassen want klopt gewoon niet en veel mensen blijven daar maar op reageren...

Reden te meer dus om die "boete" niet te betalen en zelf de politie te bellen als ze je niet laten gaan. Wederrechtelijke vrijheidsberoving is ook een artikel in ons strafwetboek.

Natuurlijk. 25 jaar geleden in Brussel wisten de echte dieven dat maar al te goed, die werden altijd gepakt met voor 1900 frank gestolen goederen. Als ze gesnapt werden moesten ze de artikels betalen (gebeurde natuurlijk niet) of teruggeven, ze wisten maar al te goed dat de politie niet ging komen. En dan gewoon op naar de volgende winkel. Ik hoop dat ze tegenwoordig wel al iets 'dynamischere' limieten gebruiken om een ploeg te sturen want toen wist elke dief exact hoe ver ze konden gaan.

Twas wel een speciale wereld, zo'n Brusselse supermarkt. Zwervers die de fles wijn van de degustatie ad fundum leegdronken, vechtpartijen aan de kassa omdat er iemand had voorgestoken, klanten die gewoon in de winkel pisten, 50 kapotgesneden zakken chips in het rek tijdens de Flippo-rage etc.

Volgens een artikel van Unizo verliezen de Belgische supermarkten jaarlijks ongeveer 900 miljoen euro aan winkeldiefstal. Wat zou overeenkomen met 1 tot 1,9% van de totale omzet. In sommige probleemgevallen zou het soms gaan over een verlies van de helft van de netto winstmarge van een filiaal. Volgens de supermarkten is er ook te weinig opvolging van politie en justitie.

In een sector met kleine marges heeft de totale winkeldiefstal dus wel wat impact. Daarnaast zien we een toenemende verzelfstandiging in de sector waardoor het probleem van winkeldiefstal terecht komt op de schouders van de zelfstandige uitbater en niet langer op het hoofdkantoor. Als je een supermarkt uitbaat waar je de helft van je winstmarge kwijt bent aan winkeldiefstal dan zal je uiteraard wel nadenken over maatregelen.

Daarnaast zien we ook een groei aan zelfscans waardoor de kans op vergissingen verhoogt. Ook zijn die systemen gevoeliger voor diefstal. Dus dan wordt het een zoektocht naar een evenwicht tussen klantvriendelijkheid, diefstalpreventie en het bestraffen van diefstal. Training en coaching van het personeel dat de situatie moet inschatten is daarbij cruciaal.

In 2018 lanceerde Amazon het eerste volledig geautomatiseerde winkelconcept (https://www.techgirl.nl/eerste-intelligente-supermarkt-amazon-go/) waarbij klanten inchecken ipv uitchecken. Je wandelt de winkel binnen door je te identificeren via een app, vervolgens neem je je producten en wandel je naar buiten. Alle producten die je mee naar buiten neemt worden automatisch afgerekend en door seamless payment hoef je geen apart betalingsproces meer te doorlopen. Dat systeem zou diefstal zo goed als onmogelijk maken.

Het blijkt echter niet de oplossing want begin 2026 heeft Amazon finaal de stekker uit Amazon Go getrokken.. Wel blijven ze de technologie, JustWalkOut, aanbieden via AWS. Die technologie bleek in de praktijk toch niet zo baanbrekend te zijn want er was nogal wat ophef over de camerabewaking waarvoor 1000 mensen in Indië continu toezicht hielden op wat er in de winkels in de VS gebeurde. Qua privacy zijn ze daar stevig uit de bocht gegaan. Ook de scanners hadden zo hun kinderziektes met veel fouten tot gevolg en een heel hoge druk op het service center waar klanten hun foutieve afrekening wouden laten rechtzetten.

Voorlopig moeten we het dus in België nog stellen met winkelmedewerkers die zullen beoordelen of je een vergissing hebt gemaakt al dan niet diefstal hebt gepleegd :)

Ik zou zo een boete nooit betalen. Laat de politie maar komen. Ze zullen nogal kijken als ik in mijn kar van 100-200 euro per ongeluk een zakje groenten van 2 euro ben vergeten scannen...

Zie eerste reply in de thread of zelfs begin van het gelinkte artikel. Het is geen boete, het is een minnelijke schikking/vergoeding en je bent niet verplicht ze te aanvaarden.

@mods misschien titel aanpassen want klopt gewoon niet en veel mensen blijven daar maar op reageren...
hoe het nu noemt is om het even, het is onwettig om dit te vragen. Ik heb het op mijn vorige job tegengekomen en er is een heel drama van geweest. Ik had een PV waarbij de inspecteurs aangedrongen hadden dat de verdachte die "boete " of minnelijke schikking of hoe je het wil noemen betaalde. Dat heb ik dan gemeld aan de commissaris en er is een heel drama van gekomen omdat winkels dat niet eens mogen vragen, laat staan dat de politie dan nog eens aangedrongen had om deze te betalen.

Veel mensen die hier niet van op de hoogte zijn, of niet op de hoogte zijn van wat er geseponeerd wordt bij het parket enzo gaan dit anders gewoon betalen uit schrik voor vervolging/gekend te zijn bij de politie. Want ja, als ze het niet betalen en de politie komt erbij dan ga je sowieso gekend zijn voor diefstal bij de politie aangezien er wel degelijk bewijs is.

Het voorval uit dat artikel vind ik toch wel ronduit schandalig. Ik gebruik al ettelijke jaren selfscan, verschillende keren per week, en het is gewoon een feit dat je nu en dan eens een fout maakt. Als je net dan pech hebt gaan ze dit als diefstal beschouwen ? Dat is toch te absurd voor woorden. Ik heb zelfs al meer mezelf er op betrapt (toen ik thuiskwam) dat ik iets teveel dan iets te weinig ingescand had.

Enkele jaren terug (gelukkig vóór deze nieuwe trend) overigens eens 'betrapt' geweest toen ik net een vrij grote fout had. Had in winkel kratje wijn gekocht en dan van gedacht veranderd. Terwijl ik het eerste uitscan, verwisselt mijn zoon de kratjes en denk ik er gewoon niet aan van die ook terug in te scannen. Aan de kassa krijg ik controle en heb het nog niet door. De details weet ik niet meer, maar het kwam erop neer dat ik zelf de opmerking maakte dat er iets niet klopte bij de controle, want dat ik 2 kratjes meehad. Nu ja, door de fout triggert dat direct een scan van de hele kar, maar er was geen gezever (volgens mijn vrouw misschien omdat ik ook direct zei dat ik er 2 had, en het daardoor wel heel duidelijk was dat ik zelf niet doorhad dat ze nog niet gescand waren). Benieuwd of ik hiervoor vandaag 'prijs' zou hebben, wellicht wel omdat het dan ook nog eens over het duurste product uit mijn kar ging.

Vroeger was het alleszins zo dat een niet-gescand artikel gewoon tot veel meer controle leidde (bvb een aantal keer een volle kar check de volgende keren) want heb ook eens voorgehad dat de kassierster bij een controle een fout maakte (details ken ik niet meer) en ik dan de keren erna gewoon veel meer/grotere controles kreeg.

Delhaize heeft dat 'probleem' met gestolen artikels aan de zelfscan overigens al proberen te verminderen door die enkel nog beschikbaar te maken voor houders van een Superpluskaart.
Maar bon, wie van kwade wil is, kan altijd en overal aan de zelfscan 'stelen'. Die kassierster die de controles uitvoert (allez, in mijn Delhaize toch) doet nooit de moeite om helemaal onderaan in de zakken te gaan.
Dus de fout ligt ook deels bij de supermarkt zelf natuurlijk. Allez, niet dat mensen daardoor gaan stelen. Maar mensen die het wél van zinnens zijn, weten gewoon op welke manier ze producten kunnen ontvreemden zonder betrapt te worden.

hoe het nu noemt is om het even, het is onwettig om dit te vragen. Ik heb het op mijn vorige job tegengekomen en er is een heel drama van geweest. Ik had een PV waarbij de inspecteurs aangedrongen hadden dat de verdachte die "boete " of minnelijke schikking of hoe je het wil noemen betaalde. Dat heb ik dan gemeld aan de commissaris en er is een heel drama van gekomen omdat winkels dat niet eens mogen vragen, laat staan dat de politie dan nog eens aangedrongen had om deze te betalen.

Veel mensen die hier niet van op de hoogte zijn, of niet op de hoogte zijn van wat er geseponeerd wordt bij het parket enzo gaan dit anders gewoon betalen uit schrik voor vervolging/gekend te zijn bij de politie. Want ja, als ze het niet betalen en de politie komt erbij dan ga je sowieso gekend zijn voor diefstal bij de politie aangezien er wel degelijk bewijs is.
De brochure winkeldiefstal van FOD Justitie spreekt u tegen... (en staat op de site van een politiezone)

De winkelier mag wel in onderling akkoord met de dief een minnelijke schikking regelen. Het mag enkel niet geëist worden:
oxaS5SQ.png

Dus compleet wettelijk als je niet verplicht bent ze te aanvaarden en de minnelijke schikking aangeboden wordt om onderling er akkoord mee te gaan.

Ze mogen geen geweld gebruiken, wat als de "dief" gewoon tracht de winkel te verlaten? Dan kunnen ze niks doen? Ik vind dat precies de achilleshiel in het hele concept? Ze proberen voor de big money te gaan bij de brave moedertjes omdat ze tegen echte dieven gewoon niks kunnen doen, of misinterpreteer ik dat?

Niet dat ik ijver voor geweld, maar iemand in bedwang houden tot de politie komt, zou toch wel mogen eigenlijk.

Er zijn er hier toch een paar die een reality check nodig hebben.
25 jaar geleden werkte mijn vader in een supermarkt in Brussel. Als er voor minder dan 2000 frank werd gestolen dan kwam de politie niet. Dat ging over gestolen goederen (dus geen discussies over vergetelheid of bewuste actie) en wat nu het equivalent is van 100 euro.

In Vlaanderen bellen ze sowieso gemakkelijker de politie op. Brussel is complexer.

In sommige wijken in regio Brussel bellen ze voor wat kruimels inderdaad de flikken niet.
De voordelen wegen niet altijd op tov de nadelen. Gewoon regelen in de minne en klaar.

Laatst bewerkt:
Ze mogen geen geweld gebruiken, wat als de "dief" gewoon tracht de winkel te verlaten? Dan kunnen ze niks doen? Ik vind dat precies de achilleshiel in het hele concept? Ze proberen voor de big money te gaan bij de brave moedertjes omdat ze tegen echte dieven gewoon niks kunnen doen, of misinterpreteer ik dat?

Niet dat ik ijver voor geweld, maar iemand in bedwang houden tot de politie komt, zou toch wel mogen eigenlijk.
Vrijheidsberoving kan enkel door politie en zelfs dan heeft men nog rechten

Ik heb voor zover ik weet nog nooit iets vergeten te scannen, want ik probeer daar bewust altijd op te letten, maar de eerste medewerker die mij afdreigt om de politie te bellen voor ocharme 1 of 2 goedkope producten die je per ongeluk vergeten te scannen bent. Dat wil ik toch eens zien. :laugh:

Daarvoor gaat de politie toch écht niet snel komen volgens mij. Is pure blufpoker en daar ga ik niet intrappen. Al kan ik geloven dat sommige mensen daar weldegelijk kwetsbaarder voor zijn, jammer genoeg. Zijn eigenlijk pure maffiapraktijken waar eigenlijk jij als klant melding van kan maken.

Als het trouwens toch zo verlieslatend is, dan moeten ze maar extra personeel inhuren. Al draaien supermarkten meer verlies op hetgeen dat ze elke dag weg moeten smijten (bron: een kameraad die in een supermarkt werkt). Geen idee of dat effectief zo is, natuurlijk.

Ik heb al 100x iets vergeten te scannen - telkens gewoon betalen. Ik heb ook al eens 50 euro cash extra afgehaald en in het machine laten liggen (dan hebben ze zelfs op de camera gekeken en mij volgende keer gegeven).

Normal people = normaal behandeld
Volgens een artikel van Unizo verliezen de Belgische supermarkten jaarlijks ongeveer 900 miljoen euro aan winkeldiefstal. Wat zou overeenkomen met 1 tot 1,9% van de totale omzet. In sommige probleemgevallen zou het soms gaan over een verlies van de helft van de netto winstmarge van een filiaal. Volgens de supermarkten is er ook te weinig opvolging van politie en justitie.

In een sector met kleine marges heeft de totale winkeldiefstal dus wel wat impact. Daarnaast zien we een toenemende verzelfstandiging in de sector waardoor het probleem van winkeldiefstal terecht komt op de schouders van de zelfstandige uitbater en niet langer op het hoofdkantoor. Als je een supermarkt uitbaat waar je de helft van je winstmarge kwijt bent aan winkeldiefstal dan zal je uiteraard wel nadenken over maatregelen.

Alsof het hoofdkantoor geld te veel liggen heeft...

Ik zou zo een boete nooit betalen. Laat de politie maar komen. Ze zullen nogal kijken als ik in mijn kar van 100-200 euro per ongeluk een zakje groenten van 2 euro ben vergeten scannen...

Inderdaad en uiteraard. Ik geloof ook geen fluit van dergelijke artikels. We waren er niet bij. Als het echt een vergetelheid is, raakt dat opgelost.

Als er meer aan de hand is, ga je naar de gazet... denk ik dan.

Het voorval uit dat artikel vind ik toch wel ronduit schandalig. Ik gebruik al ettelijke jaren selfscan, verschillende keren per week, en het is gewoon een feit dat je nu en dan eens een fout maakt. Als je net dan pech hebt gaan ze dit als diefstal beschouwen ? Dat is toch te absurd voor woorden. Ik heb zelfs al meer mezelf er op betrapt (toen ik thuiskwam) dat ik iets teveel dan iets te weinig ingescand had.

Enkele jaren terug (gelukkig vóór deze nieuwe trend) overigens eens 'betrapt' geweest toen ik net een vrij grote fout had. Had in winkel kratje wijn gekocht en dan van gedacht veranderd. Terwijl ik het eerste uitscan, verwisselt mijn zoon de kratjes en denk ik er gewoon niet aan van die ook terug in te scannen. Aan de kassa krijg ik controle en heb het nog niet door. De details weet ik niet meer, maar het kwam erop neer dat ik zelf de opmerking maakte dat er iets niet klopte bij de controle, want dat ik 2 kratjes meehad. Nu ja, door de fout triggert dat direct een scan van de hele kar, maar er was geen gezever (volgens mijn vrouw misschien omdat ik ook direct zei dat ik er 2 had, en het daardoor wel heel duidelijk was dat ik zelf niet doorhad dat ze nog niet gescand waren). Benieuwd of ik hiervoor vandaag 'prijs' zou hebben, wellicht wel omdat het dan ook nog eens over het duurste product uit mijn kar ging.

Vroeger was het alleszins zo dat een niet-gescand artikel gewoon tot veel meer controle leidde (bvb een aantal keer een volle kar check de volgende keren) want heb ook eens voorgehad dat de kassierster bij een controle een fout maakte (details ken ik niet meer) en ik dan de keren erna gewoon veel meer/grotere controles kreeg.

Ik heb ooit in de colruyt (toen je nog dat blad moest invullen) 2 worsten gekocht en 2 kilo mogen dokken. Pas gezien toen ik buiten de ticket controleerde. Moet ik dan ook boetes eisen en flikken bellen ? Nee, ik ben naar binnen geweest en heb dat gewoon teruggekregen. niks aan de hand...

Alsof het hoofdkantoor geld te veel liggen heeft...
Je begrijpt vast wel dat de zelfstandige uitbater, die zijn eigen centen in die supermarkt heeft gestoken, het probleem winkeldiefstal anders aanpakt als een werknemer/gerant van een groot bedrijf.

Je opmerking slaagt nergens op.

Vergissen is menselijk en mag niet afgestraft worden. Tegelijk is diefstal eenvoudig bij zelfscan, en zolang je niet half je kar 'vergeet' te scannen kan je altijd jezelf verdedigen met 'vergissing' als excuus.
Uiteindelijk is een regel zoals hier eerder aangehaald het beste: bij enkele kleine 'vergeten' dingen, laat hen 2x - 3x de prijs betalen. Maar dit zou ook ik 2 richtingen moeten werken - hoe vaak wordt er teveel aangerekend in een winkel, restaurant, dienst, ...? Zeker als er promo's of bonnetjes of spaarpunten en al die zever erbij komt. De winkels spreken steeds over hun x miljoen verloren winst door diefstal en nemen hiervoor allerhande maatregels zoals beveiligingsagenten, controleurs, camera's, AI met patroondetectie, ... maar zij gaan natuurlijk geen alarm slaan voor de x miljoen die zij teveel innen door misrekeningen langs hun kant.

Zeker hier in de VS heb ik de indruk dat men zulke dingen systematisch doet - af en toe expres teveel aanrekenen en als de klant klaagt fixt men dat wel maar sowieso dat slechts een klein % van de klanten effectief klaagt. En elke stap van het proces maakt men expres moeilijk om klagen te vermijden: bv bij doktersbezoeken krijg je de factuur dikwijls pas 3+ maanden na datum in de bus. Op dat moment weet je niet meer goed over wat het juist ging natuurlijk. Helpdesks waar je uren aan de lijn hangt voordat een of andere indiër opneemt die geen kloten engels kan ...
Wij laten onze boodschappen aan huis leveren en regelmatig is er iets dat ontbreekt. Ga je klagen in hun app en dan storten ze het verloren bedrag terug, maar sinds kort bellen ze ons steeds op om verhaal te halen want we zijn geflagged omdat we dit te vaak doen. Nochtans telkens volledig hun eigen fout, maarja je kan moeilijk bewijzen dat men dingen niet geleverd heeft. Tot hiertoe accepteren ze het nog steeds wel maar ze maken het proces al moeilijker. Ik zou er niet van verschieten als men onze refund aanvragen binnenkort gewoon gaat weigeren.

Dus ja, leg bij wet op dat men 2x of 3x of whatever van het foutgelopen bedrag kan eisen maar wel langs beide kanten want het probleem ligt heus niet alleen langs de kant van de klant.

Ik snap de winkels hier heel goed, diefstal is een stuk eenvoudiger geworden door de zelfscan kassa en de schade door gestolen goederen is enorm (100 m€ was een schatting uit NL in 2023).

Ok, maar hoe ga je op basis daarvan een lijn trekken? Je kan toch moeilijk verwachten dat ze voor elke klant waarbij het wordt vastgesteld de context moeten gaan beschouwen?

Waarom niet. En hoe vaak wordt er een fout gemaakt in het nadeel van de klant bij een zelfscankassa?

Al meermaals meegemaakt dat een korting niet wordt aangerekend bij de zelfscan. Ik kan hiervoor geen 150 euro minnelijke schikking voor vragen van de winkel :p

Dan is het altijd " ah, mijnheer. Je kan naar de sigarettenkassa gaan en ze geven je de korting cash". Moet je nog tien minuten wachten tegen dat ze je twee euro geven :p

Terug
Bovenaan