Winstmarges supermarkten België

Botermelk

Banned
Van de week was ik in de Colruyt en ben ik aan de praat geraakt met een kennis. Na een tijdje ging het over de winstmarge van een Belgische supermarkt, zoals pakweg Colruyt. Mijn kennis beweert dat een supermarkt rechtsreeks bij de producent aanklopt, zoals Red bull, en dat het en masse aankoopt, en dat het daar een beetje winst op maakt. Volgens hem zit het em in de grote hoeveelheden die een supermarkt verkoopt.

Ik ben nadien zelf op onderzoek uitgegaan, maar ik kon weinig terugvinden op het internet. Maar ik denk dat een supermarkt zoals Colruyt hun partijen Red bull bv, via een groothandel aankoopt zoals Jet import, voor +/- 60 cent, en dat ze het blikje dan voor +/- 1,20 euro verkoopt, en dan komen ze dan zo uit op hun winstmarge van 100 procent. Maar wel bizar dat ze hieruit hun winst, kosten elektriciteit en gas, belastingen, arbeidskosten, nog eruit kunnen halen?

Ik weet dat hier veel mensen een hoge functie hebben. Misschien dat iemand hier meer informatie over kan geven? Ik zou dit wel graag willen weten uit nieuwsgierigheid :D.

Misschien om daar verder op te gaan. De blikjes worden in Oostenrijk voor max 0,15 cent, en vliegen buiten aan max 0,35 schat ik. Dus ik neem aan dat zo iedereen kan verdienen?

brutowinstmarge van een Colruyt is 26,4 % voor 6 maanden in 2022 maar dat is over heel Colruyt heen. (laatste cijfers door Colruyt gepubliceerd.

Om het heel versimpeld te zeggen.
Dus als zij een Red Bull blik verkopen voor 1,14 euro, dan kopen zij die aan voor 0,90 euro.
Dat zal wel serieus verschillen per product. Op het ene gaan ze wel meer brutowinstmarge halen dan het andere.

Ik denk niet dat blikjes Red Bull maar 15cent productiekost hebben. Ik had mij eens vertellen dat een nieuw blik alleen al 5 cent kost? Wat stukken goedkoper is dan glas want nieuw glazen flesjes produceren kost meer dan wat er nu als statiegeld wordt gevraagd naar horen zeggen.

Daarom dat blik meer en meer opkomt voor bier.

Een supermarktdirecteur heeft me eens gezegd dat ze per winkelkar dat buitenrijdt gemiddeld 50c winst maken.

Om de zoveel tijd zitten de retailers rond de tafel met de leveranciers. Daar proberen ze beide een zo groot mogelijke winstmarge te bekomen. Vaak zijn dat bikkelharde onderhandelingen. Neem nu als fictief voorbeeld de winkelketen Lijmvenster tov een chipsfabrikant . Kan je als chipsfabrikant het risico nemen dat de grootste retailer je producten niet in de winkel heeft liggen tov kan je als retailer het permitteren een bepaald product niet in je rekken te hebben? Daarom zie je soms tijdelijk lege rekken die allemaal blijken van de zelfde groep te komen. Dan weet je dat het er terug bovenarms op zit. De retailer zal proberen zelf een prijs te stellen wat ze voor je product willen geven en wanneer ze je betalen.(bvb pas nadat ze zelf het product verkocht hebben) Een recht van retour eisen, dat je zelf de voorraad komt aanvullen ed. In ruil heb je een grote afzetmarkt.

Er zijn zelfs gevallen waar je als leverancier gaat betalen aan de winkel om te mogen verkopen in die winkel. En die moet uiteraard ook zijn commissie op de verkoop hebben.

brutowinstmarge van een Colruyt is 26,4 % voor 6 maanden in 2022 maar dat is over heel Colruyt heen. (laatste cijfers door Colruyt gepubliceerd.

Dus als zij een Red Bull blik verkopen voor 1,14 euro, dan kopen zij die aan voor 0,90 euro.
Dat zal wel serieus verschillen per product. Op het ene gaan ze wel meer brutowinstmarge halen dan het andere.

Ik denk niet dat blikjes Red Bull maar 15cent productiekost hebben. Ik had mij eens vertellen dat een nieuw blik alleen al 5 cent kost? Wat stukken goedkoper is dan glas want nieuw glazen flesjes produceren kost meer dan wat er nu als statiegeld wordt gevraagd naar horen zeggen.

De productiekosten zullen nu wel hoger zijn, en het is natuurlijk geen officiële bron:
In dit filmpje gaan ze er van 9 dollarcent uit.

Die marge verschilt heel hard van product tot product.
Bepaalde producten moet je gewoon in je gamma hebben om klanten te trekken, bijvoorbeeld Nutella choco. En Nutella weet dit ook, dus speelt Nutella het spel hier zeer hard en kan de supermarkt daar amper winst op maken.
De marges zijn dan weer groter op andere producten die wel moeten volgen wat de supermarkten willen in de onderhandelingen (bijvoorbeeld als ze willen op ooghoogte aanwezig zijn, gaan ze moeten toegeven in winstmarge).

Van die Red Bull, ik weet van iemand dat in de sector zit, dat de vloeistof (van zowat alle frisdranken, of er moet echt een speciaal duur ingrediënt in zitten) super super super super goedkoop is. Het is zowat het goedkoopste aan heel het product, de verpakking, transport, marketing, ... kost allemaal meer.
Uiteindelijk is dat gewoon water met gigantisch veel suiker en wat extra smaakjes aan toegevoegd.

Ja, belgie heeft 30 of 50% meer winkels tgo buurlanden. Daarom dat de helft kwakkelt.

Waarschijnlijk is dat ook gelieerd aan Belgische ruimtelijke ordening. Meer en "kleinere" winkels die verspreid zijn.
Daarom dat die hypermarkten hier ook gefaald zijn, denk ik. (Makro, Carrefour hypermarkten,...)
Kans zat al dik in dat er ofwel een goedkopere winkel dichterbij kwam ofwel een kwalitatievere winkel dichter kwam.

Die marge verschilt heel hard van product tot product.
Bepaalde producten moet je gewoon in je gamma hebben om klanten te trekken, bijvoorbeeld Nutella choco. En Nutella weet dit ook, dus speelt Nutella het spel hier zeer hard en kan de supermarkt daar amper winst op maken.
De marges zijn dan weer groter op andere producten die wel moeten volgen wat de supermarkten willen in de onderhandelingen (bijvoorbeeld als ze willen op ooghoogte aanwezig zijn, gaan ze moeten toegeven in winstmarge).

Van die Red Bull, ik weet van iemand dat in de sector zit, dat de vloeistof (van zowat alle frisdranken, of er moet echt een speciaal duur ingrediënt in zitten) super super super super goedkoop is. Het is zowat het goedkoopste aan heel het product, de verpakking, transport, marketing, ... kost allemaal meer.
Uiteindelijk is dat gewoon water met gigantisch veel suiker en wat extra smaakjes aan toegevoegd.

Ik denk ook niet dat een Colruyt echt winst maakt met Coca-cola, Nutella, Pepsi, Inbev,.... Dat zou mij niet verbazen dat ze niet eens een brutowinstmarge hebben van 10% daarop.

Ik vermoed dat de winstmarges eerder zijn op producten die niet geen bekende merknaam hebben of veel concurrentie hebben. Vlees,fruit,groenten,kruiden,vis, wasmiddel, fancy chips, vegetarische producten, het betere huismerk,...
rische producten, het betere huismerk,...
De regel is: hoe vaker er promoties zijn op een bepaald product, hoe hoger de winstmarges.

Colruyt heeft 1.2% marge dit jaar. Geen vetpot.

Hebben jullie het over verschillende marges of waarom zit er zo'n verschil in jullie percentages?

Ik vermoed dat @cege het zal hebben over de nettowinstmarge , terwijl dit niet zoveel zegt over de marge die ze hebben op producten zelf.

1671434573852.png

(bron: jaarverslag colruyt)

't is moeilijk om cijfers te vinden voor de detailhandel alleen, maar dit geeft duidelijk aan dat de marges een stuk groter zijn :)
Laatste jaarresultaten hier:

Ik werk voor een voedingsbedrijf dat private label producten verkoopt. Lidl bijvoorbeeld verkoopt onze producten aan ongeveer het dubbele van onze verkoopprijs. Dus zelfs op de huismerk producten kunnen er grote marges zitten. Lidl is wel onze grootste en hardste klant qua onderhandelingen.

In een ver verleden voor een schoolopdracht aan de praat geraakt met iemand verantwoordelijk voor de prijszetting bij een grote retailer.
Daar was het devies -> inkoopprijs x 3.
Het grootste deel van die marge verlies je aan:
- Personeelskost
- Gebouwen
- Stockage
- Verwarming
- Transport

Nu, ik stelde mezelf onlangs de vraag. Wanneer gaat de eerste 'Amazon supermarkt' ontstaan? Je bestelt via internet en ze leveren het aan u deur. Die optie heb je natuurlijk nu al. Maar beeld je is in dat je enkel een magazijn hebt dat in die mate geautomatiseerd is dat je producten ophaalt met drones en zo de bestellingen van de klanten ophaalt. Vervolgens lever je de boodschappen aan de deur of voorzie je ophaalpunt (genre Collect & GO). Dus geen fysieke winkelruimtes meer.
Dat kan toch niet anders als dat je qua prijs zwaar onder de concurrentie kan gaan? Je hebt geen supergrote winkelruimtes waarin je moet investeren. Tevens is de oppervlakte die je inneemt veel kleiner omdat je niet moet voorzien in parking en ruimte voor klanten om tussen de producten te lopen. Ook is de locatie minder relevant, je moet een goeie bereikbaarheid hebben maar hoeft geen rekening meer te houden of dit nu een industrieterrein of een invalsweg aan een centrumstad is. En in zowat alle categorieën hierboven aangehaald druk je zwaar de kost.
Wat niet wegneemt dat het uitwerken en bouwen van zo'n magazijn een zware kost zal zijn. Maar eens je het concept hebt, is het ook maar 'copy-paste' als je uitbreid.

Een argument dat ik hier vaak op hoor 'jamaar, mensen willen hun groenten kiezen.' Als je ervoor zorgt dat alle groenten die vertrekken van een hoge kwaliteit zijn ipv zo'n slaphangende selder zullen mensen dat argument snel laten vallen als het maar significant goedkoper is dan hetgeen ze nu betalen...

Ik ken iemand die 3 zelfstandige Delhaizes heeft. Volgens hem zijn de marges van supermarkten super klein en alleen winst kan maken door heel veel volumes te verzetten. In een land die dik bezaaid is met supermarkten wordt dit moeilijker en moeilijker.

Een klant van mij ging samen met zijn verkoopteam onderhandelen met een supermarkt. Jaarcontract. ( keten hierboven)

Tegenover zich een zaal vol aankopers/juridisch team. Die zijn afgedrukte jaarbalans samen met hem overlopen.
Dat kan tellen qua indimidatie.

Hij kwam om een index van 0,02€ per stuk te vragen, en de keten wou 0,02€ korting (viel niet te onderhandelen)

Ze gaven de namen op van 2 concurrenten die zijn contract gingen overnemen.

Hij zegt dat hij zijn contract dan maar meteen opzegt en de laatste maand niets meer zal leveren. ( contractuele boete voor hem was 800K)

Voor hij buiten gaat zegt hij wel dat ze slecht geïnformeerd zijn, want zijn 2 concurrenten had hij 1 jaar ervoor al overgenomen. ( 1 productieplan zelfs gesloten)

Na 3 weken lege rekken hebben Ze 0,04€ /stuk mogen bijbetalen.

Z’on dingen kan natuurlijk enkel als je echt groot genoeg bent.

In een ver verleden voor een schoolopdracht aan de praat geraakt met iemand verantwoordelijk voor de prijszetting bij een grote retailer.
Daar was het devies -> inkoopprijs x 3.
Het grootste deel van die marge verlies je aan:
- Personeelskost
- Gebouwen
- Stockage
- Verwarming
- Transport

Nu, ik stelde mezelf onlangs de vraag. Wanneer gaat de eerste 'Amazon supermarkt' ontstaan? Je bestelt via internet en ze leveren het aan u deur. Die optie heb je natuurlijk nu al. Maar beeld je is in dat je enkel een magazijn hebt dat in die mate geautomatiseerd is dat je producten ophaalt met drones en zo de bestellingen van de klanten ophaalt. Vervolgens lever je de boodschappen aan de deur of voorzie je ophaalpunt (genre Collect & GO). Dus geen fysieke winkelruimtes meer.
Dat kan toch niet anders als dat je qua prijs zwaar onder de concurrentie kan gaan? Je hebt geen supergrote winkelruimtes waarin je moet investeren. Tevens is de oppervlakte die je inneemt veel kleiner omdat je niet moet voorzien in parking en ruimte voor klanten om tussen de producten te lopen. Ook is de locatie minder relevant, je moet een goeie bereikbaarheid hebben maar hoeft geen rekening meer te houden of dit nu een industrieterrein of een invalsweg aan een centrumstad is. En in zowat alle categorieën hierboven aangehaald druk je zwaar de kost.
Wat niet wegneemt dat het uitwerken en bouwen van zo'n magazijn een zware kost zal zijn. Maar eens je het concept hebt, is het ook maar 'copy-paste' als je uitbreid.

Een argument dat ik hier vaak op hoor 'jamaar, mensen willen hun groenten kiezen.' Als je ervoor zorgt dat alle groenten die vertrekken van een hoge kwaliteit zijn ipv zo'n slaphangende selder zullen mensen dat argument snel laten vallen als het maar significant goedkoper is dan hetgeen ze nu betalen...
Beetje zoals Picnic en Rayon?
https://picnic.app/nl/ (vooral deze komt wel dicht in de buurt van je omschrijving)

Beetje zoals Picnic en Rayon?
https://picnic.app/nl/ (vooral deze komt wel dicht in de buurt van je omschrijving)
zotjes :LOL:

Edit:
Ze hebben qua aanbod serieus nog wat werk aan de winkel. Cote d'or, capri-sun, caprice des dieux maredsous kaas niet gevonden. Enige product tijdens een kleine vijf minuten zoeken dat ik vond in zowel Colruyt als Rayon was 'Heksnkaas' wat dan weer 0.5€ duurder was bij Rayon.
Nogmaals, tis een korte vergelijking die ik maak maar ik ben voorlopig niet rap geneigd om te bestellen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan