Winstmarges supermarkten België

Aankopers van winkelketens zijn gewoon bikkelharde onderhandelaars die hun grote afname als voornaamste hefboom uitspelen.

Een gekende truc van Colruyt vroeger (hoewel anderen dat ook wel zullen toepassen): een goede prijs betalen en altijd maar een belangrijker stuk van de omzet van de producent worden. Om dan, eens ze incontournable zijn voor de producent, grote kortingen te eisen.

Vergeet ook niet de extra inkomsten van retailers voor bepaalde posities in het rek, displays,...

Maar van die brutomarges gaan inderdaad grote kosten af zoals @fomix aangaf. En nog eens 2 à 3% verlies door producten die vervallen, beschadigd raken tijdens handling of in de winkel, diefstal,...

Amazon supermarkten bestaan al in de US dacht ik; niet als online supermarkt, maar als maximaal geautomatiseerde supermarkt met nauwelijks nog personeel, automatisch scannende winkelkarren en dergelijke.

Ik heb lang in de retail sector gewerkt.

Paar fundamentele stellingen zijn er van kracht:

- kleine marges en hoge omloopsnelheid. Per verkochte eenheid verdien je weinig maar de kunst bestaat erin om heel veel eenheden te verkopen. Vandaar de ongebreidelde voortplantingsdrang van die ketens om overal een vestiging neer te poten.
- Private labels zijn belangrijker als merken. Merkproducten die een zodanig hoge waarde hebben dat een consument ervoor van winkel zou willen veranderen zijn dun gezaaid: Nutella, Coca-Cola,...
- Efficiëntie in de hele bedrijfsvoering om de kosten zo laag mogelijk te houden.
- Hoe meer vat op de hele keten hoe beter de controle. Daarom dat veel retailers met volledig of gedeeltelijke eigen productie starten. Colruyt met hun vleesverwerking of Delhaize met een bottelarij. De koffiebranderij van Aldi in Duitsland is de grootste van het land.
- De concurrentie tussen retailers onderling is bikkelhard.

Dat Colruyt een serieuze opdoffer heeft gekend verbaast me eigenlijk niet. De Colruyt supermarkten zijn de cash cow van de groep en de inkomsten staan onder druk door nieuwe spelers en veranderende perceptie bij de consument. Door promotiebeleid van ketens zoals AH en Jumbo is de perceptie van de goedkoopste te zijn niet altijd meer duidelijk. Ook, als het verschil in prijs enorm klein wordt tussen de goedkoopste en de duurste dan wordt prijs misschien niet langer een beslissende factor voor de consument.

Colruyt heeft (als groep) bovendien enorm slecht gediversifieerd. De andere retail activiteiten zoals Dreamland, Zeb, Bike Republic enz... zijn erg klein vergeleken met de supermarkt Colruyt. Bovendien zitten die ook nog 's in een markt waar er een bikkelharde concurrentie heerst van online spelers waardoor heel wat van die Colruyt non-food formules met verlies draaien. Bovendien hebben ze de online trein ook gemist. Online wordt speelgoed bij Bol.com besteld en niet bij Dreamland.

Echter, Colruyt heeft al een paar crisissen doorstaan en is er altijd in geslaagd om terug naar de top te klimmen. Misschien hebben ze dat net nodig om zich grondig te herorganiseren.

Nu, ik stelde mezelf onlangs de vraag. Wanneer gaat de eerste 'Amazon supermarkt' ontstaan? Je bestelt via internet en ze leveren het aan u deur. Die optie heb je natuurlijk nu al. Maar beeld je is in dat je enkel een magazijn hebt dat in die mate geautomatiseerd is dat je producten ophaalt met drones en zo de bestellingen van de klanten ophaalt. Vervolgens lever je de boodschappen aan de deur of voorzie je ophaalpunt (genre Collect & GO). Dus geen fysieke winkelruimtes meer.
Dat kan toch niet anders als dat je qua prijs zwaar onder de concurrentie kan gaan? Je hebt geen supergrote winkelruimtes waarin je moet investeren. Tevens is de oppervlakte die je inneemt veel kleiner omdat je niet moet voorzien in parking en ruimte voor klanten om tussen de producten te lopen. Ook is de locatie minder relevant, je moet een goeie bereikbaarheid hebben maar hoeft geen rekening meer te houden of dit nu een industrieterrein of een invalsweg aan een centrumstad is. En in zowat alle categorieën hierboven aangehaald druk je zwaar de kost.
Wat niet wegneemt dat het uitwerken en bouwen van zo'n magazijn een zware kost zal zijn. Maar eens je het concept hebt, is het ook maar 'copy-paste' als je uitbreid.

Een argument dat ik hier vaak op hoor 'jamaar, mensen willen hun groenten kiezen.' Als je ervoor zorgt dat alle groenten die vertrekken van een hoge kwaliteit zijn ipv zo'n slaphangende selder zullen mensen dat argument snel laten vallen als het maar significant goedkoper is dan hetgeen ze nu betalen...
ochama.com

Ochama is vrij recent. Enkele dagen geleden ook in Frankrijk geopend. Je kan het ook al in België gebruiken dacht ik.
Is een zijprojectje van JD.com (gigantische ecommerce speler in China)

Momenteel wel een grote focus op aziatische producten (vrij logisch gezien wie er achter zit) maar je kan ook vers eten bestellen. Op 2 min binnen en buiten. Niet slecht.

colruyt experimenteert ook met winkels zonder personeel
Het is een leuk alternatief op een nachtwinkel maar niet meer dan dat. Een experimentje.

En 'geen personeel" is eigenlijk niet echt waar.
Er moet nog altijd iemand langs om de rekken aan te vullen, er moet nog altijd iemand schoonmaken, er moet iemand bereikbaar zijn via de intercom,...

En het is duurder dan een gewone supermarkt (wel dan een nachtwinkel.) en de huurprijs zal stevig zijn in de Belfortstraat.

Dat is iets wat ik niet zie blijven bestaan.

In een ver verleden voor een schoolopdracht aan de praat geraakt met iemand verantwoordelijk voor de prijszetting bij een grote retailer.
Daar was het devies -> inkoopprijs x 3.
Het grootste deel van die marge verlies je aan:
- Personeelskost
- Gebouwen
- Stockage
- Verwarming
- Transport

Nu, ik stelde mezelf onlangs de vraag. Wanneer gaat de eerste 'Amazon supermarkt' ontstaan? Je bestelt via internet en ze leveren het aan u deur. Die optie heb je natuurlijk nu al. Maar beeld je is in dat je enkel een magazijn hebt dat in die mate geautomatiseerd is dat je producten ophaalt met drones en zo de bestellingen van de klanten ophaalt. Vervolgens lever je de boodschappen aan de deur of voorzie je ophaalpunt (genre Collect & GO). Dus geen fysieke winkelruimtes meer.
Dat kan toch niet anders als dat je qua prijs zwaar onder de concurrentie kan gaan? Je hebt geen supergrote winkelruimtes waarin je moet investeren. Tevens is de oppervlakte die je inneemt veel kleiner omdat je niet moet voorzien in parking en ruimte voor klanten om tussen de producten te lopen. Ook is de locatie minder relevant, je moet een goeie bereikbaarheid hebben maar hoeft geen rekening meer te houden of dit nu een industrieterrein of een invalsweg aan een centrumstad is. En in zowat alle categorieën hierboven aangehaald druk je zwaar de kost.
Wat niet wegneemt dat het uitwerken en bouwen van zo'n magazijn een zware kost zal zijn. Maar eens je het concept hebt, is het ook maar 'copy-paste' als je uitbreid.

Een argument dat ik hier vaak op hoor 'jamaar, mensen willen hun groenten kiezen.' Als je ervoor zorgt dat alle groenten die vertrekken van een hoge kwaliteit zijn ipv zo'n slaphangende selder zullen mensen dat argument snel laten vallen als het maar significant goedkoper is dan hetgeen ze nu betalen...

Juist wel, Ik zou bijna zeggen dat locatie nog veel relevanter wordt. Zeker als je levert aan klanten moet je serieus je route optimaliseren waar je weer aan het klassiek Belgisch pijnpunt zit :p.
Ookal doe je het zelfs met vliegende drones of automatische voertuigen, je hebt je te houden aan routes.

In een verre toekomst met drones zie ik ook een routenetwerk voor drones. Mensen gaan het immers niet leuk vinden dat er voortdurend drones boven hun huizen vliegen :p.

Ik denk dat goedkopere prijzen een droom is hiermee. Gezien de kapitaalinvestering en economies of scale gaat dit nog meer neigen naar een markt met een beperkt aantal spelers en dus zal dat niet resulteren in goedkopere prijzen.

Juist wel, Ik zou bijna zeggen dat locatie nog veel relevanter wordt.
Ik zeg dat locatie relevant blijft maar op een andere manier. Je gaat meer kijken naar vlotte bereikbaarheid voor u koeriers en leveranciers (bvb dicht bij autostrade). Aan de andere kant ga je minder kijken naar vlotte bereikbaarheid voor klanten (vlak bij stadscentrum).

Zijn er ook niet teveel supermarkten?
Ik heb hier op een straal van 2 km:

- Spar
- Carrefour
- Alvo
- Lidle
- Delhaize
- Carrefour
- Aldi
- Colruyt

Maar zegt dat iets over teveel supermarkten of over locatie?
Ik heb hier ook in een straal van 1km een Aldi, Carrefour, Colruyt & Delhaize. Er was zelfs intresse van Jumbo & AH om in dezelfde gemeente te bouwen maar hebben geen vergunning gekregen. Allen draaien goed (daar ga ik toch van uit omwille van volgende criteria: allen uitgebreid/verbouwd onlangs, altijd aanschuiven aan de kassa's, op momenten aanschuiven omdat de (toch wel grote) parking volstaan). Net buiten de gemeentegrens is er dan een grote Lidl & Bio Planet bijgekomen paar jaar geleden.

Maar dat is hier omwille van locatie. Allen vlot bereikbaar in een grotere gemeente waar alle omliggende gemeentes geen supermarkt of soms zelfs buurtwinkel hebben.

Maar zegt dat iets over teveel supermarkten of over locatie?
Ik heb hier ook in een straal van 1km een Aldi, Carrefour, Colruyt & Delhaize. Er was zelfs intresse van Jumbo & AH om in dezelfde gemeente te bouwen maar hebben geen vergunning gekregen. Allen draaien goed (daar ga ik toch van uit omwille van volgende criteria: allen uitgebreid/verbouwd onlangs, altijd aanschuiven aan de kassa's, op momenten aanschuiven omdat de (toch wel grote) parking volstaan). Net buiten de gemeentegrens is er dan een grote Lidl & Bio Planet bijgekomen paar jaar geleden.

Maar dat is hier omwille van locatie. Allen vlot bereikbaar in een grotere gemeente waar alle omliggende gemeentes geen supermarkt of soms zelfs buurtwinkel hebben.

Ik denk het veel zegt over de supermarkten.

Ik woonde tot vorig jaar in een shithole van 1500 man. Ik heb daar 6y gewoon en er was letterlijk 0 winkels. Een bakker in de straat, that's it. Naar de winkel, dat was 15min met de auto enkele rit. Toen kwam er een kleine Louis Delhaize met dievenprijzen (7 euro voor een zakje kaas van huismerk -_-). Die winkel draait daar nu al 2 of 3 jaar als een tierelier

Maar op de die 15 min (wat ook een relatief shithole was van 5000 man of) was er dan wel op 100m van elkaar een Lidl, Delhaize & Aldi. En plots kwam er een Carrefour Expres bij recht over die Delhaize. Iedereen dacht "euh, beetje druk". Half jaar later was het herstructureren met de openingsuren, daarna halve oppervlak, daarna open op zondag, daarna winkel toe. 2 maand later was het een Albert Heijn... En die is daar nu nog altijd. Dus ja... Lijkt me toch dat er in het volgebouwde Vlaanderen nog ruimte is voor herverkaveling van het winkel landschap.

Ja, het aanbod is echt zot. Voor de lol effe nagekeken: in een straal van 2.5:
- Carrefour
- Okay
- Aldi
- AH
- Delhaize
- Lidl

Da's 6 supermarkten op nog geen 20km². Vergroot ik de straal met 1 kilometer dan komen daar nog een Delhaize en Colruyt bij. Da's toch echt onhoudbaar in de toekomst?

Ik werk voor een voedingsbedrijf dat private label producten verkoopt. Lidl bijvoorbeeld verkoopt onze producten aan ongeveer het dubbele van onze verkoopprijs. Dus zelfs op de huismerk producten kunnen er grote marges zitten. Lidl is wel onze grootste en hardste klant qua onderhandelingen.
Anderzijds is een nonkel van mij leverancier van de tomaten voor Lidl, en ze halen er meer winst uit dan via de veiling te gaan én ze hebben een stabiel contract.

Anderzijds is een nonkel van mij leverancier van de tomaten voor Lidl, en ze halen er meer winst uit dan via de veiling te gaan én ze hebben een stabiel contract.
Kan van veel factoren afhangen hé, bvb. of er veel concurrentie is en de volumes.

Ja, het aanbod is echt zot. Voor de lol effe nagekeken: in een straal van 2.5:
- Carrefour
- Okay
- Aldi
- AH
- Delhaize
- Lidl

Da's 6 supermarkten op nog geen 20km². Vergroot ik de straal met 1 kilometer dan komen daar nog een Delhaize en Colruyt bij. Da's toch echt onhoudbaar in de toekomst?
Maar draaien ze goed? Indien wel kan je toch niet zeggen dat er teveel zijn en het onhoudbaar is?

Wtf Jumbo, was daar net een kind aan het werken, no way dat die ouder dan 10 ofzo was, zelfs volledig in tenue?! Hoe tf mag dat?

Hier in België. 16 jarigen ofzo werken er ook veel idd. Maar dat ene kind was volgens mij amper 8/9.
Ik zou het anoniem rapporteren en dan moeten ze maar controleren wat de leeftijd echt is. Zelf erop afgaan zou ik niet doen.

Al is het zeldzaam .. Deze dame is bijvoorbeeld lichamelijk 8 jaar oud, maar ze is in praktijk dus gewoon 22 jaar oud

De leeftijd zomaar op het zicht inschatten, vind ik, gewoon altijd gevaarlijk ..

Een vriend had een groentenbedrijf in de vroege jaren 2000s en bood een hier vernoemde supermarktketen voor 7000€ sla aan, de paletten werden opgeladen en weggereden. Zelfde dag bellen ze terug: uw product voldoet niet aan de eisen die we stelden, er komt geen betaling, baf telefoon dichtgelegd.

Een vriend had een groentenbedrijf in de vroege jaren 2000s en bood een hier vernoemde supermarktketen voor 7000€ sla aan, de paletten werden opgeladen en weggereden. Zelfde dag bellen ze terug: uw product voldoet niet aan de eisen die we stelden, er komt geen betaling, baf telefoon dichtgelegd.
En hoe is dit afgelopen? Is hij bankroet gegaan? Is hij naar de rechter gestapt ?? Gewonnen? Verloren?

Ik kan me wel voorstellen dat ze die truk proberen om kortingen te bekomen, maar om dan gewoon letterlijk 0€ te betalen?
Dan moeten ze toch met meer afkomen dan alleen maar een telefoontje. Zo'n telefoontje is geen bewijs dat de sla niet voldoet he.

Terug
Bovenaan