Winstmarges supermarkten België

Ook dat verschilt toch sterk van supermarkt tot supermarkt.

Vroeger kwam ik vaak in de AH in Lokeren (de eerste AH, voor ze die gesloten hebben omdat hij 200m van een Delhaize lag) en daar was ik over het algemeen toch zeer te spreken over de kwaliteit van het personeel. Een tijd nadien is dan de AH in Sint-Niklaas open gegaan en dat was huilen met de pet op hoor... marginaal personeel tot en met, echt onderkant van de maatschappij zonder ook maar een klein beetje gezond verstand.
Ik vind dat je bv toch ook een verschil ziet tussen het personeel van Aldi & dat van Colruyt (globaal genomen). Bij Aldi zie je vaak op het zicht dat toch lagere sociale klasse is. Ik wil daar niks mee zeggen, ik stel dat alleen vast of zo interpreteer ik dat toch.

De referentie afvalputje was ook vooral gericht op flexijobs en jobstudenten VS personeel met ancienniteit. Daar kan je heel moeilijk tegen op.

Bij Colruyt móet iedereen beiden doen (rekken en kassa) voor zover ik weet. Ik heb daar als 16-jarige vakantiewerk gedaan en ik mocht enkel rekken vullen maar ik was een uitzondering. Was deels de leeftijd en deels omdat het maar over 10 dagen ging en ze daarvoor wrs niet de moeite deden van u een opleiding voor kassa te laten volgen.

Ik heb altijd gehoord dat Aldi één van de beter betalende is voor winkelmedewerkers. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre mate dat dat waar is of dat dat geldt over iedere Aldi winkel.

Tja, dan moet je er ook niet verschieten dat je wordt losgelaten. Dat is niet meer van deze tijd.

Volgens mij schieten sommige ook in hun eigen voet door te staken. Als zelfstandige zou ik geen filiaal overnemen waar ze staken op dit moment. Sommige onder eigen beheer zijn wel nog open en daarvoor zal snel een overnemer gevonden worden. Duidt toch een zekere werkwilligheid aan.

Ik heb nog gewerkt op paar honderd meter van een Delhaize. Zo'n grote geintegreerde. Daar werkten alleen maar 50 something dametjes. Op een dag hebben ze die helemaal plat gesmeten en een volledig nieuwe winkel gezet. Top shop ervaring, goeie producten. 50 soorten kaas en hesp bij wijze van spreken. Broodjes, sushi bar ... Fancy winkel.

1 van de nieuwe dingen was ook een self checkout met een kassa of 10. en dan zat daar dan 1 madammeke om dat wat in de gaten te houden.

Die winkel was dicht tegen een bedrijven terreintje, dus rond de middag kwam daar veel volk die rap rap een stoommaaltijd of broodje of zo kwam scoren. 2 producten, self scan, klaar in 5 min. En dat menske slaagde er in om tegen ongeveer elke klant te beginnen zagen dat die self scan kut was. Die zat continu met jan en alleman gesprekken van 10 min te voeren, als je self scan op "controle" stond, mocht je daar 10 min wachten. De mensen gaan naar een self scan om rap buiten te zijn, niet om blabalbla te doen. Soms zo danig erg was dat ik uit miserie gewoon de self scan afbrak en naar een gewone kassa liep waar niemand stond. Uit ergernis smeet ik er soms uit "je kunt toch iets anders doen dan de self scan", "nee, ik ben kassier". OK, dus blijkbaar 0 flexibiliteit. Geen idee hoe dat nu is.

Als ik dat vergelijk met de AH waar ik nu werk. Daar komt letterlijk 100en man door die self scan geraasd rond de middag. Alles vlot. Geen blabla, geen mopperende dametjes. Die zijn de self scan aan het doen als het druk is. Kom daar om 3h en je ziet dezelfde mensen de bloemen sorteren, kom daar om 5h en ze zijn aan het vegen. Iedereen doet daar alles...

Maak een zin met Delhaize, vakbond, geweer, schieten, voet.

Maar @cege, als je zo'n flexibiliteit vraagt van je personeel, zou je ze dan op op z'n minst niet iets deftiger mogen betalen? Nu zie je én meer flexibiliteit én minder loon... ik vind een vakbond die dan steigert niet onlogisch.
Misschien mopperen die dametjes niet onterecht als ze van een relatief "rustige" job als kassierster, plots ook terug moeten gaan rekkenvullen, schoonmaken, ... zaken waar ze bewust niet voor gekozen hadden.

Persoonlijk heb ik ook liever een gevarieerder takenpakket (dat kan je nog aan als je jong bent) en liefst ook intellectueel wat uitdaging (zal je daar natuurlijk niet vinden), maar alle begrip voor mensen die dat net niet willen en ongewild in die situatie gedwongen worden natuurlijk.

Ik heb altijd gehoord dat Aldi één van de beter betalende is voor winkelmedewerkers. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre mate dat dat waar is of dat dat geldt over iedere Aldi winkel.
Blijkt wel te kloppen uit wat ik van medewerkers uit verschillende filialen weet.

Bovengemiddeld betaald (wat niet wil zeggen "goed" naar BG normen)
No nonsense cultuur, straight forward en openheid naar lonen/functies/mogelijkheden...
Volledig in eigen beheer, dus vast personeel en ook weinig/geen interim/flexijobers/...
Door bovenstaande dus ook redelijk hoge gemiddelde anciënniteit,... = groepssfeer/...

Blijkbaar wel "hard werken", dus weinig ruimte voor getreuzel/...
Lange dagen/uren
Centraal weinig ruimte voor flexibiliteit langs werknemers kant(last minute vakantie, onverwacht uurtje vroeger stoppen, kids ziek, ...) vaak lost de "groepssfeer" dit wel intern op.
Maar flexibiliteit word wel gevraagd voor vb opvang ziekte, personeel "pop-up" sale,... Aangezien ze weinig/niet met flexibele arbeidskrachten werken moet personeel dat vb in een filiaal werkt dat gerenoveerd word tijdelijk in een ander filiaal werken, of een ander filiaal "uit de nood" helpen.

Bovenstaande allemaal wel uit de locale(re) vestigingen hier in de regio, weet niet of deze volledig representatief zijn maar nog nergens het tegendeel gezien.

Kun je je inbeelden dat je als 15 jarige gewoon na school 7 tot 8 een uurtje in een winkel werkt en een zaterdag voormiddag, een zondag namiddag. En op het einde van de maand heb je 200 euro...

Slechts 50 uur werken voor 200 euro, klinkt als een goede deal...
Wat een 15 jarige na school en in het weekend moet doen is z'n huiswerk en rondhangen met z'n kameraden. En vanaf z'n 16e een paar weken vakantiewerk in de zomer en af en toe is wat uurtjes gaan werken.

Je gaat hier van het ene extreme model naar het andere extreme model: eentje waarbij anciënniteit en verworven rechten te zwaar doorwegen, naar eentje waarbij je op het randje van uitbuiting zit.
Mijn vader heeft z'n hele leven in een supermarkt gewerkt (niet Delhaize). Harde werker, veel verantwoordelijkheidszin, en een niet rationele loyaliteit aan een werkgever die -in mijn ogen- gewoon kut was. Elke zaterdag was mijn vader aan het werk, op een bepaald moment had hij meer dan 1500 (no typo) overuren staan, en dat voor zeer middelmatig loon. En dat was de situatie in een winkelketen waar ze nog niet ingezet hadden op 'maximale flexibiliteit'. Waarom hij daar z'n hele leven gewerkt heeft is ook mij een raadsel. Geen diploma en veel waarde hechten aan een vaste job met een vast inkomen, na de woelige jaren 70, denk ik. En dat hij de job zelf eigenlijk graag deed.

Maar m'n punt is: je krijgt in de discussie nu de indruk alsof het vroeger droomjobs waren in de retail. Maar dat heb ik, als kind van iemand die het z'n hele leven gedaan heeft, allesbehalve zo ervaren. Toegegeven, dat was dan wel een winkelketen met minder goede voorwaarden dan Delhaize, maar dan weer een pak betere voorwaarden dan bij het zelfstandige model, als ik het zo lees.

Beetje dezelfde discussie als bol en nachtwerk. Moet je spijt hebben dat die commercie naar Nederland is gegaan? Of moet je juist de meerwaarde zien in het feit dat we niet zo'n minderwaardige jobs kennen in België?
Gij en ik, wij verdienen goed onze boterham. En ik onderhandel zelf over m'n arbeidsvoorwaarden, kan morgen ergens anders beginnen als ik wil etc. Maar ik kom uit een middenklasse/arbeidersgezin en ik besef dat dat voor veel mensen en jobs niet het geval is. En dat je daar, zonder reglementering, een ongezonde race to the bottom zou krijgen. En 15 jarigen tewerkstellen aan €4 per uur is voor mij al meer bottom dan me lief is.

Maar @cege, als je zo'n flexibiliteit vraagt van je personeel, zou je ze dan op op z'n minst niet iets deftiger mogen betalen? Nu zie je én meer flexibiliteit én minder loon... ik vind een vakbond die dan steigert niet onlogisch.
Misschien mopperen die dametjes niet onterecht als ze van een relatief "rustige" job als kassierster, plots ook terug moeten gaan rekkenvullen, schoonmaken, ... zaken waar ze bewust niet voor gekozen hadden.

Persoonlijk heb ik ook liever een gevarieerder takenpakket (dat kan je nog aan als je jong bent) en liefst ook intellectueel wat uitdaging (zal je daar natuurlijk niet vinden), maar alle begrip voor mensen die dat net niet willen en ongewild in die situatie gedwongen worden natuurlijk.

Gebeurt dat niet overal? Zelfs bij de overheid.

Er zijn mensen die 20 jaar lang niks anders hebben gedaan dan post verwerken en papieren documenten klasseren wat allemaal verdwenen is in het digitale tijdperk. Nu moeten ze telefoons opnemen, loketwerk doen,...
Je kan moeilijk toch zeggen. "Ik doe enkel maar de post want ik heb niet gekozen voor telefoons op te pakken" terwijl er geen papieren post meer binnenkomt :p.

Ja, dat veroorzaakt een deel burnouts (Zelf gezien hoe dat veranderende taken bij sommigen blijkbaar voor enorme stress opleverde bij degene die lang dezelfde taak hebben verricht. Gewoon al een toepassing die veranderde of een taak die puur digitaal werd in plaats van op papier. Die ontploften gewoonweg.) maar het is ook niet de bedoeling om fantoomjobs te creëren.

10 jaar lang exact hetzelfde doen, dat bestaat niet meer. Niet voor fabrieksarbeiders, niet voor winkelbedienden, niet voor boeren, niet voor ambtenaren, niet voor zelfstandigen,...

Slechts 50 uur werken voor 200 euro, klinkt als een goede deal...
Wat een 15 jarige na school en in het weekend moet doen is z'n huiswerk en rondhangen met z'n kameraden. En vanaf z'n 16e een paar weken vakantiewerk in de zomer en af en toe is wat uurtjes gaan werken.

Ik deel enkel feiten mee. Namelijk dat de 15 en 16 jarigen staan te springen om in de Jumbo te werken.

Je gaat hier van het ene extreme model naar het andere extreme model: eentje waarbij anciënniteit en verworven rechten te zwaar doorwegen, naar eentje waarbij je op het randje van uitbuiting zit.

Ik ga naar geen enkel model van links naar rechts. Ik observeer dat Delhaize met een sociaal passief van hier tot in sjakamakka moet concurreren met een winkel model waar er low cost en flexibiliteit is. Je kunt een wedstrijd niet winnen door achter te liggen en trager te lopen. Je kunt hopen dat nummer 1 struikelt, maar lijkt me geen win-strategie.

De regels zijn wat ze zijn. Als je de regels niet leuk vindt, moet je de regels aanvallen, niet wie volgens de regels speelt. Er is geen enkele manier waarop Delhaize kan winnen door niet te veranderen.

De feiten:
  • De kosten in de geintegreerde winkels zijn hoger
  • De omzet in de geintegreerde winkels is al jaren dalende (-1%) terwijl de zelfstandigen groeien (+3.5%)
  • Delhaize zit in een groep met AH
  • AH zijn hollanders
  • Alle AHs zijn franchise

De conclusie:
  • Geintegreerde winkels zijn gewoon een lastpost/kostenpost
  • Wel ja, de daaruitvolgende conclusioe kun je zelf doen vermoedelijk

Mijn vader heeft z'n hele leven in een supermarkt gewerkt (niet Delhaize). Harde werker, veel verantwoordelijkheidszin, en een niet rationele loyaliteit aan een werkgever die -in mijn ogen- gewoon kut was. Elke zaterdag was mijn vader aan het werk, op een bepaald moment had hij meer dan 1500 (no typo) overuren staan, en dat voor zeer middelmatig loon. En dat was de situatie in een winkelketen waar ze nog niet ingezet hadden op 'maximale flexibiliteit'. Waarom hij daar z'n hele leven gewerkt heeft is ook mij een raadsel. Geen diploma en veel waarde hechten aan een vaste job met een vast inkomen, na de woelige jaren 70, denk ik. En dat hij de job zelf eigenlijk graag deed.
Allemaal leuk, maar niet relevant voor de discussie.

Wat verwachten mensen nu van een werkgever? Dat die gewoon doorknalt naar de afgrond ? Of het vroeger leuk of niet leuk was, doet er niet toe. De toekomst doet er toe. Voor geintegreerde winkels aan de huidige voorwaarden is dat afgrond.

Er zijn te veel winkels in Belgie. Ofwel herstructureer je nu en word je rendabel ofwel mag je binnen 5y volledig de boeken toe doen en zijn er enkel nog AH en Jumbos in Belgie.

Maar m'n punt is: je krijgt in de discussie nu de indruk alsof het vroeger droomjobs waren in de retail. Maar dat heb ik, als kind van iemand die het z'n hele leven gedaan heeft, allesbehalve zo ervaren. Toegegeven, dat was dan wel een winkelketen met minder goede voorwaarden dan Delhaize, maar dan weer een pak betere voorwaarden dan bij het zelfstandige model, als ik het zo lees.

Het verleden is het verleden. Daar heb ik geen mening over.

Beetje dezelfde discussie als bol en nachtwerk. Moet je spijt hebben dat die commercie naar Nederland is gegaan? Of moet je juist de meerwaarde zien in het feit dat we niet zo'n minderwaardige jobs kennen in België?

We kunnen naar onze navel staren en doen alsof we superman zijn en "geen minderwaardige" jobs willen doen. Er is arbeidsmarkt krapte en de mensen staan te springen om daar te werken. Zo dramatisch zal het wel niet zijn. Het is geen Daens hier.

Gij en ik, wij verdienen goed onze boterham. En ik onderhandel zelf over m'n arbeidsvoorwaarden, kan morgen ergens anders beginnen als ik wil etc. Maar ik kom uit een middenklasse/arbeidersgezin en ik besef dat dat voor veel mensen en jobs niet het geval is. En dat je daar, zonder reglementering, een ongezonde race to the bottom zou krijgen. En 15 jarigen tewerkstellen aan €4 per uur is voor mij al meer bottom dan me lief is.

De cijfers waren in Holland, niet in Belgie. Er is in Belgie wel degelijk reglementering. Ik denk niet dat je hier onder 16 mag werken en er zijn minimumlonen. Mijn punt was enkel, voor jobs waar je niks voor moet kunnen, krijg je peanuts betaald.

Ik zie het probleem niet in met een bedrijf dat kutwerk dat niemand van de vaste werknemers wil doen, outsourcert naar jobstudenten. Ik heb ook snachts aan 10 euro per uur dozen staan opensnijden, karton plat duwen, papier snippertjes oprapen in de fabriekshal, alles in container kieperen. 2000 euro netto per maand. zwaai zwaai na 1 maand en iedereen content dat ze het zelf niet moesten doen. Wat is nu de meerwaarde van een vaste werknemer daar 3000 voor te geven, nog patronale lasten etc (wsch 4000 5000 in totaal) zodat die ook 2000 netto overhoudt ? Niks.

En ivm "zelf de arbeidsvoorwaarden bepalen". Iedereen is aan dezelfde grillen van de markt blootgesteld. Er is ergens in de USA een bank omgevallen dit weekend. Ik heb daar nu eens 0,0 schuld aan. Guess what. We mogen hier ook de bonen fretten. Hire freeze on steroids. Just weer wat hoge piefen vertrokken omdat ze geen budgetten krijgen. Geen replacements. Daar zullen de kassiers in de Delhaize nu weer niet veel last van hebben.

Wel, I don't know. Van alle Delhaizes is al 3/4 zelfstandige winkel. 1/4 geintegreerde winkel. Werken die 3/4 dan allemaal met een pistool tegen hun hoofd ?

Je moet een beetje realistisch blijven...

Als er geen werk meer is voor je, heb je altijd 2 keuzes. Vertrekken of blijven en iets anders doen...

Ze blijven toch allemaal hun voorwaarden behouden? Gewoon gaan ze omringd worden door goedkopere en flexibelere krachten. In geval van downsizing of promotie, aan wie gaan ze eerst denken ? Dat is het probleem.

Maar het is een laatste stuiptrekking van de vakbond. Wat willen ze bereiken? Dat plan gaat niet teruggedraaid worden. En eens een winkel afgestoten is, is het een KMOtje van 20 man of zo zonder vakbond...

Ze blijven toch allemaal hun voorwaarden behouden? Gewoon gaan ze omringd worden door goedkopere en flexibelere krachten. In geval van downsizing of promotie, aan wie gaan ze eerst denken ? Dat is het probleem.
1) ze behouden hun voorwaarden, maar collectieve bedrijfsloonsonderhandelingen zullen in de praktijk niet meer mogelijk zijn. Dus de arbeidsvoorwaarden zullen meer dan waarschijnlijk lager worden
2) het feit dat je zelf zegt dat ze een hoger risico hebben op ontslag (niet enkel bij downsizing), zoals je zelf aangeeft, betekent dat je niet enkel mag kijken naar de voorwaarden. CAO32bis is niet heiligmakend. Dat is uitstekend voor mensen met een hoge ancienniteit, zoals er veel zijn bij Delhaize én als er een overname zal zijn van een deel van de activiteiten.

En dat laatste is het probleem bij Delhaize. Die hebben vast, trouw personeel, wat héél nuttig is voor een stabiel bedrijf, maar wat nu sterk in hun nadeel zal spelen bij franchisering. Dat is wat ik ook verwacht: Delhaize zal géén overnemers vinden voor hun winkels, waardoor franchises zonder overname zullen op de markt komen (al dan niet door een hoop Delhaize's naar Albert Heijn te re-branden). En dan zijn ze hun voorwaarden wel degelijk kwijt.

Dus néé, gewoon verwijzen naar "ze behouden hun voorwaarden" is geen correcte weergave van de feiten.

Los daarvan moet men de interne concurrentie tussen supermarkten op basis van welk paritair comité ze behoren eens eindigen. Een geharmoniseerd PC voor alle supermarkten is veel logischer. Maar daar willen franchises niks van weten, omdat zij leven van het verschil tussen de grote ketens en de kleintjes en bvb niet de overuurlonen willen betalen die de delhaize moet betalen.

1) ze behouden hun voorwaarden, maar collectieve bedrijfsloonsonderhandelingen zullen in de praktijk niet meer mogelijk zijn. Dus de arbeidsvoorwaarden zullen meer dan waarschijnlijk lager worden
2) het feit dat je zelf zegt dat ze een hoger risico hebben op ontslag (niet enkel bij downsizing), zoals je zelf aangeeft, betekent dat je niet enkel mag kijken naar de voorwaarden. CAO32bis is niet heiligmakend. Dat is uitstekend voor mensen met een hoge ancienniteit, zoals er veel zijn bij Delhaize én als er een overname zal zijn van een deel van de activiteiten.

En dat laatste is het probleem bij Delhaize. Die hebben vast, trouw personeel, wat héél nuttig is voor een stabiel bedrijf, maar wat nu sterk in hun nadeel zal spelen bij franchisering.

Zo veel voordelen heeft het precies niet opgebracht. De geintegreerde winkels kwakkelen al 10y. Het plan uit 2015, pwapwapwa. Nu de gevolgen ervan dragen. Het is jammer voor het personeel, maar een blind zag dit aankomen. AH heeft ze niet overgenomen om hogere kosten te draaien en niet op te brengen.

Dat is wat ik ook verwacht: Delhaize zal géén overnemers vinden voor hun winkels, waardoor franchises zonder overname zullen op de markt komen (al dan niet door een hoop Delhaize's naar Albert Heijn te re-branden). En dan zijn ze hun voorwaarden wel degelijk kwijt.

Welja, je kunt je sociaal passief uitmelken tot het draadje breekt. Daarmee dat ik zeg dat ik niet versta wat de vakbonden proberen te bereiken. Er is geen enkele manier om iets uit de brand te slepen. Tenzij the end game is om iedereen te laten ontslaan (mompelt iets over ACV trucen en SWT)

Dus néé, gewoon verwijzen naar "ze behouden hun voorwaarden" is geen correcte weergave van de feiten.

Welja, ze behouden hun voorwaarden of vliegen buiten en krijgen een dikke zak geld. ACV kennende zullen ze wel SWT of een andere exit verkiezen ipv een nieuwe werkgever (deze open deur is te gemakkelijk in te trappen). De "werkenden" verdedigen ? Als je moet kiezen tussen buiten vliegen of een nieuwe werkgever, ik zou het weten...

Los daarvan moet men de interne concurrentie tussen supermarkten op basis van welk paritair comité ze behoren eens eindigen. Een geharmoniseerd PC voor alle supermarkten is veel logischer.

100% akkoord. Maar die discussie mag doorgetrokken worden naar alle sectoren en PCs. Naar mijn insziens zijn er gewoon veel te veel PCs. Mijn madam doet HR in een middelgrote onderneming die telkens kleine vriendjes overneemt. Elke overname van een sectorgenoot is het een ander PC en CAO32bis zorgt voor miserie om dat te harmoniseren. Dat is daar een horror van historische werknemers die allerlei rare regeltjes hebben. Elke maatregel die ze daar doorvoeren (leasefietsen, nachtpremies, internet vergoedingen, extra verlof, cafetaria plan, ...) is er altijd wel 1 of andere historische werknemer die historische voorwaarden heeft die niet compatibel zijn ...

Maar daar willen franchises niks van weten, omdat zij leven van het verschil tussen de grote ketens en de kleintjes en bvb niet de overuurlonen willen betalen die de delhaize moet betalen.

Je kunt je natuurlijk de vraag stellen of het nog van deze tijd is om 300-400% zondag toeslag te betalen of >18.00 toeslag als je 1 dag per week van 18.00 tot 18.30 moet werken...

Als personeel van winkel A akkoord gaat met een 50% zondag toeslag en winkel C ook. Wat zijn de opties dan voor winkel B ?
  • Sluit op zondag (verlies je omzet)
  • Betaal de toeslag en hou je prijzen (verlies marge
  • Betaal de toeslag en verhoog je prijzen (verlies marktaandeel)
Het is niet dat je op magische wijze concurrentieel kunt blijven... Je kunt dat niet eerlijk vinden, maar de markt is de markt...

Je kunt je natuurlijk de vraag stellen of het nog van deze tijd is om 300-400% zondag toeslag te betalen of >18.00 toeslag als je 1 dag per week van 18.00 tot 18.30 moet werken...
Amai, die inflatie in beweringen. 300-400% toeslag? Het gaat over 100% loon en 200% toeslag bij mijn weten (alvast toch wat bij de grote Carrefour's zo is en die zijn gelijkaardig qua voordelen, maar hebben dacht ik goedkopere loonkosten door iets jongere werknemers)

Dat Delhaize voltijds personeel in de winkels rondlopen heeft met 30y ancienniteit. En de AH en Jumbo en franchise houders allemaal goedkope flexijobbers, jobstudenten, ... hebben. In de AH waar ik kom kan den helft die de selfscans bewaakt met moeite Nederlands.

In Nederland is er de "Jumbo job". 15 jarigen die aan 3 of 4 euro per uur rekken vullen. Edit: opgezocht. De minimumlonen per uur in Jumbo Nederland 1 jan 2022. Is Nederland, maar ze gaan niet naar Belgie komen met een volledig ander business model...

Denk je dat een Delhaize met 50 jarige madammekes daar tegenop kan ?

Leeftijd36 uur38 uur40 uur
22 jaar en ouder€ 11,06€ 10,48€ 9,96
21 jaar€ 11,06€ 10,48€ 9,96
20 jaar€ 8,85€ 8,39€ 7,97
19 jaar€ 6,64€ 6,29€ 5,98
18 jaar€ 5,53€ 5,24€ 4,98
17 jaar€ 4,37€ 4,14€ 3,94
16 jaar€ 3,82€ 3,62€ 3,44
15 jaar€ 3,32€ 3,15€ 2,99
Je veralgemeent nu wel de winkels waar jij naartoe gaat over de volledige populatie.
Ik heb duidelijk een andere ervaring dan jij.
Het is eerder zoals @Reverz zegt, dit hangt van winkel tot winkel af.

En je mag ook niet zomaar veralgemenen over landgrenzen heen. De Colruyt bestaat niet in Nederland, dus zitten ze hier sowieso al met een andere marktwerking.

En net eventjes gevraagd aan mijn Nederlandse familie, nee ze staan niet te springen om bij de jumbo te mogen werken.
Het is geen slechte job (voor die leeftijd dan) maar er zijn alternatieven.

Amai, die inflatie in beweringen. 300-400% toeslag? Het gaat over 100% loon en 200% toeslag bij mijn weten (alvast toch wat bij de grote Carrefour's zo is en die zijn gelijkaardig qua voordelen, maar hebben dacht ik goedkopere loonkosten door iets jongere werknemers)

Ik heb het van de podcast van "De Standaard" over de Delhaize...

Ik ben wel benieuwd hoe lang dit conflict nog gaat duren en waar het zal eindigen. Als je gisteren in het nieuws stakers hoort vertellen "dat ze ons dan maar collectief ontslaan". Uiteraard is dat slechts de mening van enkelingen maar het geeft misschien wel aan wat er bij die mensen leeft.
Als dit weken en maanden aansleept trekken ze er bij Delhaize wel zelf gewoon de stekker uit. Als je in Nederland kinderen kan laten werken voor 4 euro 😬, waarom dan investeren in Belgische winkels?

Gezien de vele fysieke ongemakken die voorkomen bij kassiers, is dit een enorme stap vooruit voor die mensen. Iedereen, inclusief vakbonden, heeft altijd de mond vol over werkbaar werk. Dit is nu eens echt één van de beste manieren om werkbaar werk te voorzien: een gevarieerd takenpakket. Ik snap ook wel dat die na decennia scannen het niet zien zitten om plots rekken te gaan vullen, maar het is wat het is. Ergens denk ik ook wel dat het in dat soort winkels ook een vorm van sociale hierarchie is eigenlijk. Zeker in de appie valt mij dat altijd op, aan de kassa madammekes, en aan de rekken vaak jobstudenten/moslimas/mannen.

En beter betalen? Mag gerust wat mij betreft, dat ze er voor strijden, maar ik hoop dat ze beseffen dat dat er enkel voor gaat zorgen dat de de kassaloze winkels er enkel sneller zullen komen. De flexibiliteit is er net eerder om uberhaupt hun job te kunnen behouden.

Ik ben wel benieuwd hoe lang dit conflict nog gaat duren en waar het zal eindigen. Als je gisteren in het nieuws stakers hoort vertellen "dat ze ons dan maar collectief ontslaan". Uiteraard is dat slechts de mening van enkelingen maar het geeft misschien wel aan wat er bij die mensen leeft.
Als dit weken en maanden aansleept trekken ze er bij Delhaize wel zelf gewoon de stekker uit. Als je in Nederland kinderen kan laten werken voor 4 euro 😬, waarom dan investeren in Belgische winkels?
't is cru, maar het weken/maanden aanslepen is enkel in het voordeel van Delhaize. Die stakingsvergoeding die de werknemers krijgen is peanuts, en dat is voor een klasse mensen die het financieel waarschijnlijk al niet te breed heeft. Ik kan me niet voorstellen dat die allemaal de mogelijkheid hebben om een verlies van > 1K netto loon op te vangen voor meerdere weken/maanden.. Uiteindelijk gaan die toch beginnen werken gewoon om hun loon te hebben. Die rekening zullen ze bij Delhaize ook wel gemaakt hebben vermoed ik.

't is cru, maar het weken/maanden aanslepen is enkel in het voordeel van Delhaize. Die stakingsvergoeding die de werknemers krijgen is peanuts, en dat is voor een klasse mensen die het financieel waarschijnlijk al niet te breed heeft. Ik kan me niet voorstellen dat die allemaal de mogelijkheid hebben om een verlies van > 1K netto loon op te vangen voor meerdere weken/maanden.. Uiteindelijk gaan die toch beginnen werken gewoon om hun loon te hebben. Die rekening zullen ze bij Delhaize ook wel gemaakt hebben vermoed ik.
In het nieuws hadden ze het over prikacties, winkels om de beurt sluiten. Op die manier is het wel langer vol te houden natuurlijk. Wel absurd dat ze op die korte tijd al xxx miljoen hebben misgelopen en dat de CEO een miljoenenbonus krijgt. Volgens het plan is daar wel geld voor? Die werknemers worden nu gesteund door een vakbond maar bij verzelfstandiging niet meer. Ik zou eigenlijk een signaal van deze 'sociale' regering verwachten.

Gezien de vele fysieke ongemakken die voorkomen bij kassiers, is dit een enorme stap vooruit voor die mensen. Iedereen, inclusief vakbonden, heeft altijd de mond vol over werkbaar werk. Dit is nu eens echt één van de beste manieren om werkbaar werk te voorzien: een gevarieerd takenpakket. Ik snap ook wel dat die na decennia scannen het niet zien zitten om plots rekken te gaan vullen, maar het is wat het is. Ergens denk ik ook wel dat het in dat soort winkels ook een vorm van sociale hierarchie is eigenlijk. Zeker in de appie valt mij dat altijd op, aan de kassa madammekes, en aan de rekken vaak jobstudenten/moslimas/mannen.

En beter betalen? Mag gerust wat mij betreft, dat ze er voor strijden, maar ik hoop dat ze beseffen dat dat er enkel voor gaat zorgen dat de de kassaloze winkels er enkel sneller zullen komen. De flexibiliteit is er net eerder om uberhaupt hun job te kunnen behouden.

Er is bij die winkels inderdaad een sterke vorm van sociale hiërarchie. Veel anciens die hun eigen zin doen, bepaalde taken en zaken niet willen doen en dat werk wordt dan doorgeschoven naar jongere werknemers, meestal met een interim contract. Niet dat alle anciens zo zijn, maar toch een behoorlijk grote groep. Duurder en minder flexibel is geen winnende combinatie...

Je ziet trouwens grote verschillen tussen zelfstandige Delhaizes en deze in eigen beheer - ik heb er hier een aantal in mijn buurt die op minder dan 10 km van elkaar liggen en gelijkaardig in grootte zijn:
- er wordt veel efficiënter gewerkt
- meer jonge werknemers (geen idee of dat dan vooral interims & jobstudenten zijn) = goedkoper voor het filiaal
- betere aanvulling van de rekken
- uitgebreider aanbod van producten
- over het algemeen wel duurder voor de klant denk ik, zonder dat ik dat effectief al vergeleken heb

In het nieuws hadden ze het over prikacties, winkels om de beurt sluiten. Op die manier is het wel langer vol te houden natuurlijk. Wel absurd dat ze op die korte tijd al xxx miljoen hebben misgelopen en dat de CEO een miljoenenbonus krijgt. Volgens het plan is daar wel geld voor? Die werknemers worden nu gesteund door een vakbond maar bij verzelfstandiging niet meer. Ik zou eigenlijk een signaal van deze 'sociale' regering verwachten.

Ahold maakt de laatste jaren recordwinsten, die misgelopen miljoenen in België zijn trouwens omzet wat naar effectieve marge of winst toe een veel kleiner bedrag is, peanuts in vergelijking met een jaarlijkse globale winst van meer dan € 2 miljard. En de ingeschatte kost van zo'n staking is gewoon meegenomen in dat plan...

Laatst bewerkt:
Ik kwam volgend artikel tegen. Ik quote een klein stukje voor dit topic:

"Tekenend is de dalende marge: die is volgens het Prijzenobservatorium van de FOD Economie naar een historisch dieptepunt van 1,29 procent gezakt. “Van elke 100 euro aan de kassa, houdt een supermarkt 1,29 euro over. Dat is toch niet houdbaar?”, zegt Aurelie Gerth van Carrefour."

Terug
Bovenaan