Slechts 50 uur werken voor 200 euro, klinkt als een goede deal...
Wat een 15 jarige na school en in het weekend moet doen is z'n huiswerk en rondhangen met z'n kameraden. En vanaf z'n 16e een paar weken vakantiewerk in de zomer en af en toe is wat uurtjes gaan werken.
Ik deel enkel feiten mee. Namelijk dat de 15 en 16 jarigen staan te springen om in de Jumbo te werken.
Je gaat hier van het ene extreme model naar het andere extreme model: eentje waarbij anciënniteit en verworven rechten te zwaar doorwegen, naar eentje waarbij je op het randje van uitbuiting zit.
Ik ga naar geen enkel model van links naar rechts. Ik observeer dat Delhaize met een sociaal passief van hier tot in sjakamakka moet concurreren met een winkel model waar er low cost en flexibiliteit is. Je kunt een wedstrijd niet winnen door achter te liggen en trager te lopen. Je kunt hopen dat nummer 1 struikelt, maar lijkt me geen win-strategie.
De regels zijn wat ze zijn. Als je de regels niet leuk vindt, moet je de regels aanvallen, niet wie volgens de regels speelt. Er is geen enkele manier waarop Delhaize kan winnen door niet te veranderen.
De feiten:
- De kosten in de geintegreerde winkels zijn hoger
- De omzet in de geintegreerde winkels is al jaren dalende (-1%) terwijl de zelfstandigen groeien (+3.5%)
- Delhaize zit in een groep met AH
- AH zijn hollanders
- Alle AHs zijn franchise
De conclusie:
- Geintegreerde winkels zijn gewoon een lastpost/kostenpost
- Wel ja, de daaruitvolgende conclusioe kun je zelf doen vermoedelijk
Mijn vader heeft z'n hele leven in een supermarkt gewerkt (niet Delhaize). Harde werker, veel verantwoordelijkheidszin, en een niet rationele loyaliteit aan een werkgever die -in mijn ogen- gewoon kut was. Elke zaterdag was mijn vader aan het werk, op een bepaald moment had hij meer dan 1500 (no typo) overuren staan, en dat voor zeer middelmatig loon. En dat was de situatie in een winkelketen waar ze nog niet ingezet hadden op 'maximale flexibiliteit'. Waarom hij daar z'n hele leven gewerkt heeft is ook mij een raadsel. Geen diploma en veel waarde hechten aan een vaste job met een vast inkomen, na de woelige jaren 70, denk ik. En dat hij de job zelf eigenlijk graag deed.
Allemaal leuk, maar niet relevant voor de discussie.
Wat verwachten mensen nu van een werkgever? Dat die gewoon doorknalt naar de afgrond ? Of het vroeger leuk of niet leuk was, doet er niet toe. De toekomst doet er toe. Voor geintegreerde winkels aan de huidige voorwaarden is dat afgrond.
Er zijn te veel winkels in Belgie. Ofwel herstructureer je nu en word je rendabel ofwel mag je binnen 5y volledig de boeken toe doen en zijn er enkel nog AH en Jumbos in Belgie.
Maar m'n punt is: je krijgt in de discussie nu de indruk alsof het vroeger droomjobs waren in de retail. Maar dat heb ik, als kind van iemand die het z'n hele leven gedaan heeft, allesbehalve zo ervaren. Toegegeven, dat was dan wel een winkelketen met minder goede voorwaarden dan Delhaize, maar dan weer een pak betere voorwaarden dan bij het zelfstandige model, als ik het zo lees.
Het verleden is het verleden. Daar heb ik geen mening over.
Beetje dezelfde discussie als bol en nachtwerk. Moet je spijt hebben dat die commercie naar Nederland is gegaan? Of moet je juist de meerwaarde zien in het feit dat we niet zo'n minderwaardige jobs kennen in België?
We kunnen naar onze navel staren en doen alsof we superman zijn en "geen minderwaardige" jobs willen doen. Er is arbeidsmarkt krapte en de mensen staan te springen om daar te werken. Zo dramatisch zal het wel niet zijn. Het is geen Daens hier.
Gij en ik, wij verdienen goed onze boterham. En ik onderhandel zelf over m'n arbeidsvoorwaarden, kan morgen ergens anders beginnen als ik wil etc. Maar ik kom uit een middenklasse/arbeidersgezin en ik besef dat dat voor veel mensen en jobs niet het geval is. En dat je daar, zonder reglementering, een ongezonde race to the bottom zou krijgen. En 15 jarigen tewerkstellen aan €4 per uur is voor mij al meer bottom dan me lief is.
De cijfers waren in Holland, niet in Belgie. Er is in Belgie wel degelijk reglementering. Ik denk niet dat je hier onder 16 mag werken en er zijn minimumlonen. Mijn punt was enkel, voor jobs waar je niks voor moet kunnen, krijg je peanuts betaald.
Ik zie het probleem niet in met een bedrijf dat kutwerk dat niemand van de vaste werknemers wil doen, outsourcert naar jobstudenten. Ik heb ook snachts aan 10 euro per uur dozen staan opensnijden, karton plat duwen, papier snippertjes oprapen in de fabriekshal, alles in container kieperen. 2000 euro netto per maand. zwaai zwaai na 1 maand en iedereen content dat ze het zelf niet moesten doen. Wat is nu de meerwaarde van een vaste werknemer daar 3000 voor te geven, nog patronale lasten etc (wsch 4000 5000 in totaal) zodat die ook 2000 netto overhoudt ? Niks.
En ivm "zelf de arbeidsvoorwaarden bepalen". Iedereen is aan dezelfde grillen van de markt blootgesteld. Er is ergens in de USA een bank omgevallen dit weekend. Ik heb daar nu eens 0,0 schuld aan. Guess what. We mogen hier ook de bonen fretten. Hire freeze on steroids. Just weer wat hoge piefen vertrokken omdat ze geen budgetten krijgen. Geen replacements. Daar zullen de kassiers in de Delhaize nu weer niet veel last van hebben.