Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Het qwerty keyboard is ontstaan doordat abcde,... bij de ontwikkeling van vroege typmachines te vaak leidde tot "hamertjes" die elkaar blokkeerden omdat vaak samen gebruikte letters te dicht bij elkaar stonden. Met experimenteren kwamen ze dan uit dat qwerty tot minder conflicten leidde.

Het qwerty keyboard is ontstaan doordat abcde,... bij de ontwikkeling van vroege typmachines te vaak leidde tot "hamertjes" die elkaar blokkeerden omdat vaak samen gebruikte letters te dicht bij elkaar stonden. Met experimenteren kwamen ze dan uit dat qwerty tot minder conflicten leidde.
Dat is een populaire mythe, maar onjuist. Daarvoor staan bijvoorbeeld de E en de R te dicht bij elkaar. Waarschijnlijk is men tot qwerty gekomen om zo morsecode het best te ondersteunen.

Wie eens wil checken of het restaurant waar je wil gaan eten of de bakker waar je brood gaat halen wel hygiënisch werkt, kan hier nu makkelijk eens kijken: https://fhr.favv-afsca.be/nl.
Ma jongens toch. Van m'n 2 favoriete restaurants, tot m'n 2 stamfrituren, tot de pasta/burger bar, de pitta en de broodjeszaak waar ik altijd ga scoren allemaal zeer goed. De slagers en bakkers ook, met zelfs één slager een groene uitstekend.

Jammer dat ze het niet bij cafés doen. Want als ik langs ga bij mijn stamcafé ben ik de dag er na veelal niet al te bien.

Om de Russische burgeroorlog tussen 1917-1921 even te schetsen even de Britse majoor-generaal Dunsterville citeren:

"A British General on the Caspian, the only sea unploughed before by British keels, on board a ship named after a South African president and former enemy, sailing from a Persian port, under the Serbian flag, to relieve from the Turks a body of Armenians in a revolutionary Russian town."

En nog een gratis fun fact erbij:

De Bolsjewieken hadden een gewoonte om gevangengenomen "Witte" officieren levend in een brandende staaloven te gooien. Niet dat de Witten omgekeerd veel liever waren voor de Bolsjewieken.

We herdenken op 11 november de Wapenstilstand, al beseffen we te weinig dat er nog zeer veel bloed werd vergoten in de jaren nadien.

Nog een fun fact:

Er namen tienduizenden Chinese revolutionairen deel aan de kant van de Bolsjewieken. Die wisten handig in te spelen om anti-imperialistische gevoelens. Die Chinezen waren ook "goed" in het martelen en vermoorden van de tegenstander, zelfs in die mate dat de gruwelijkheden soms wat te veel waren voor de Russische bolsjewieken en het dus overlieten aan de Chinezen die daar minder om gaven. Chinese krijgsgevangenen werden dan ook vaak op een gruwelijke wijze vermoord: ogen uitgestoken, tong afgeknipt, buik opengesneden. Wat dan weer een reactie veroorzaakte toen de Chinezen gevangenen namen.

Burgeroorlogen zijn nooit fraai, maar miljaar, die Russische burgeroorlog ...

Laatst bewerkt:
Om de Russische burgeroorlog tussen 1917-1921 even te schetsen even de Britse majoor-generaal Dunsterville citeren:

"A British General on the Caspian, the only sea unploughed before by British keels, on board a ship named after a South African president and former enemy, sailing from a Persian port, under the Serbian flag, to relieve from the Turks a body of Armenians in a revolutionary Russian town."

En nog een gratis fun fact erbij:

De Bolsjewieken hadden een gewoonte om gevangengenomen "Witte" officieren levend in een brandende staaloven te gooien. Niet dat de Witten omgekeerd veel liever waren voor de Bolsjewieken.

We herdenken op 11 november de Wapenstilstand, al beseffen we te weinig dat er nog zeer veel bloed werd vergoten in de jaren nadien.

Nog een fun fact:

Er namen tienduizenden Chinese revolutionairen deel aan de kant van de Bolsjewieken. Die wisten handig in te spelen om anti-imperialistische gevoelens. Die Chinezen waren ook "goed" in het martelen en vermoorden van de tegenstander, zelfs in die mate dat de gruwelijkheden soms wat te veel waren voor de Russische bolsjewieken en het dus overlieten aan de Chinezen die daar minder om gaven. Chinese krijgsgevangenen werden dan ook vaak op een gruwelijke wijze vermoord: ogen uitgestoken, tong afgeknipt, buik opengesneden. Wat dan weer een reactie veroorzaakte toen de Chinezen gevangenen namen.

Burgeroorlogen zijn nooit fraai, maar miljaar, die Russische burgeroorlog ...
Ooit eens gehoord dat je de Russische geschiedenis kunt samenvatten onder één enkele zin: "And then, things got worse".

Ooit eens gehoord dat je de Russische geschiedenis kunt samenvatten onder één enkele zin: "And then, things got worse".
De Russische taal heeft 6 naamvallen, geen lidwoorden, en meestal schrijft men in de tegenwoordige tijd het werkwoord "zijn" niet. Zo kan je veel informatie in weinig woorden krijgen.

Dan krijg je zo wat opbeurende Russiche slogans zoals "Жить — значит страдать" (leven is lijden) of "Вся жизнь — борьба" (het hele leven is een strijd). Het algemeen idee dat het leven een tranendal is, is vrij ingeburgerd in Rusland.

De Russische taal heeft 6 naamvallen, geen lidwoorden, en meestal schrijft men in de tegenwoordige tijd het werkwoord "zijn" niet. Zo kan je veel informatie in weinig woorden krijgen.

Dan krijg je zo wat opbeurende Russiche slogans zoals "Жить — значит страдать" (leven is lijden) of "Вся жизнь — борьба" (het hele leven is een strijd). Het algemeen idee dat het leven een tranendal is, is vrij ingeburgerd in Rusland.
"Жить — значит страдать" : значит is hier wel een werkwoord dat 'betekent' eugh betekent, dus die zin luidt vertaald: 'leven betekent lijden' en is er ook in onze taal geen 'zijn' aangezien je daar een ander werkwoord hebt gebruikt, dus dat is eigenlijk wel een foutief voorbeeld in verband met het weglaten van het ww. 'zijn'.

"Жить — значит страдать" : значит is hier wel een werkwoord dat 'betekent' eugh betekent, dus die zin luidt vertaald: 'leven betekent lijden' en is er ook in onze taal geen 'zijn' aangezien je daar een ander werkwoord hebt gebruikt, dus dat is eigenlijk wel een foutief voorbeeld in verband met het weglaten van het ww. 'zijn'.
Ja, je hebt gelijk. Het moest "жизнь — страдать" zijn.

Je kan rijk worden van scheten.

Oh ja, misschien wat kadering: op het einde van de 19e eeuw werd de Fransman Joseph Pujol bekend omdat hij zeer bedreven was in het ventileren van het lichaam langs de achterkant. Hij werd zelfs zo bekend dat ie het tot in de Moulin Rouge geschopt heeft. Hij kon ook fluit spelen, en zelfs sigaretten roken met zijn gekringde spier.

En nu ga ik oefenen.

Je kan rijk worden van scheten.

Oh ja, misschien wat kadering: op het einde van de 19e eeuw werd de Fransman Joseph Pujol bekend omdat hij zeer bedreven was in het ventileren van het lichaam langs de achterkant. Hij werd zelfs zo bekend dat ie het tot in de Moulin Rouge geschopt heeft. Hij kon ook fluit spelen, en zelfs sigaretten roken met zijn gekringde spier.

En nu ga ik oefenen.
Ik zeg altijd: wie winden laat, boert achteruit.... Maar die boerde precies wel goed.

Ik heb vandaag geleerd dat de James Bond film Spectre verantwoordelijk is voor de Día De Los Muertos parade in Mexico City. Zo parades bestonden al maar niet daar. Tijdens de opnames van die scenes tijdens de parade heeft Mexico City gelobbyd om de film daar te draaien. Dat is dus gelukt, en er werd een parade georganiseerd door de makers van de film omdat dat nodig was volgens het scenario. Mexico City is dat gewoon jaarlijks blijven doen sindsdien en blijkbaar trekt dat veel volk!

Ik heb over de jaren heen gemerkt dat BG'ers goed zijn in het (nutteloos) 'overdenken' van elke scheet in elke zin, van elk woord te overanalyseren en te veel bezig zijn met exacte wiskunde, logica en wetenschap.

Dwz het is bij veel BR'ers gewoon zwart of wit. Juist of fout. Zeg je iets 'grijs' dan is krijg je veel :unsures: en is men oprecht van mening dat je 'niet spoort'. Just is just hier en al de rest is onzin. :tongue:

Wanneer ik cynisch ben, dan denkt 9/10 dat ik serieus ben al leg ik het er extra dik op (lol) en als een post helemaal niet om de waarheid zelf gaat maar gewoon om een bepaald punt te maken dan vindt 80% dat laatste NOK. Als iets niet 100% bulletproof is met de exacte wetenschap of waarheid (waar is dat linkje of bewijs?) dan is het per definitie voor veel mensen dikke onzin. Maar hmm dat is dan juist het punt niet. (lol).

Ik wil niemand voor de borst stoten maar ik constateer dat gewoon. En ergens vind ik dat ook wel het leuke aan een forum: Gezever, discussies, andere visies: Het maakt een forum net interessant. :p

PS. Ik ben van nature / genetisch trouwens zelf wiskundige maar ik ben daar van af gestapt met de jaren
PS. Ik ben nu al aan het gokken: Hoeveel :unsures: ik nu ga krijgen op deze post. :unsure: :biglaugh:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan