Ik krijg daar persoonlijk als klant wel eens het schijt van (en ondanks dat ik begrijp waarom, blijf ik het schijt krijgen. Ik ben wie ik ben).
Soms koop ik iets op reis. Dan zoek ik dat produkt op in België: Bestaat dat hier niet. Dan zoek ik de firma op en blijkt het een Belgische firma te zijn en wordt het produkt ook nog eens gefabriceerd ergens in een fabriek op een paar km van mijn woning (bij wijze van spreke). Ik weet niet meer uit het hoofd over welk produkt of firma het toen juist ging maar goed.
Vanuit businessperspectief begrijp ik dit wel. Het is gewoon marktgebonden, regio per regio en id soms heeft het te maken met regelgeving. Maar leg dat maar eens uit aan de mens van het straat dat een produkt gemaakt in België en/of een bepaald produkt van een Belgische firma NIET verkrijgbaar is in België.
In het geval van Ferrero: Die mon cheri zonder likeur kan je heel af en toe verkrijgen in hun thuisland (Duitsland) bij limited edition versies, want ik heb dat daar dus ooit eens gekocht. Maar meestal is ook daar het antwoord: Neen.