Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

List of aircraft losses of the Vietnam War

In total, the United States military lost in Vietnam almost 10,000 aircraft (3,744 planes,[4] 5,607 helicopters[3] and about 1,000 UAVs.[1][5]

Van de F-105 Thunderchief, het werkpaard van de USAF, zijn er 800+ modellen in totaal gemaakt waarvan bijna de helft neergehaald zijn of neergestort door technische mankementen in de Vietnamoorlog.

En dan ook nog een random weetje: de F-105 kon meer bommen dragen dan de B-17 in WO II.

Ik dacht dat Sclacmender een Poolse naam ofzo moest zijn, maar blijkbaar is het een oude spelling van Slagmulder, dwz een molenaar in een slagmolen (een type molen die gebruikt wordt om zaden te malen om er olie uit te halen).

... via een tunnel aan een kruispunt (vaak gelinkt met een metro) ...

Aub. Is echt wel veel mooier en grootschalig-efficienter dan onze (groot)stadjes.

Dat Minsk door de Duitsers volledig platgebombardeerd werd heeft ongetwijfeld bijgedragen aan een efficiëntere en grootschalige wederopbouw, waarbij indrukwekkende architectonische elementen uit de USSR werden geïntegreerd.

On the territory of today's Belarus, about two million people were killed during the Second World War. More than a million more people fled the Germans, and another two million were deported or displaced. Beginning in 1944, the Soviets deported another quarter million people to Poland, and thousands more to the Gulag. By war's end, something like half the population of Belarus had either been killed or moved.

Het boek Bloodlands van Timothy Snyder zal je wellicht interesseren dan. Ik wist wel dat de Duitsers behoorlijk tekeer gingen in Wit-Rusland, maar dat Wit-Rusland verhoudingsgewijs het zwaarst getroffen werd van alle bezette landen (nog meer dan Polen en Oekraïne) wist ik niet.

Het boek Bloodlands van Timothy Snyder zal je wellicht interesseren dan. Ik wist wel dat de Duitsers behoorlijk tekeer gingen in Wit-Rusland, maar dat Wit-Rusland verhoudingsgewijs het zwaarst getroffen werd van alle bezette landen (nog meer dan Polen en Oekraïne) wist ik niet.
Lijkt me inderdaad interessant. Zal die eens op de to read lijst zetten. Thanks!

Om iemand gevangen te houden sneden Tataren in de 19de eeuw de voetzool van iemand open en strooiden er gemalen paardenhaar in. Als het was dichtgegroeid en je probeerde erop te lopen zorgde het voor verschrikkelijke pijn zodat je er niet kon op lopen.

Een klein weetje uit dit voor de rest ook interessante (plus-)artikel.
Mensen zijn toch zo inventief als het op wreedheid aankomt hé.

Ik vind niet direct het juiste topic om dit te vragen ... iemand nuttige "weetjes" of feedback over de zelfreinigende condensator bij Bosch/Siemens droogkasten op middellange termijn? Met de solden wil ik vernieuwen en lijkt wel heel handig maar natuurlijk moet dat systeem wel goed (blijven) werken aangezien je niet meer aan de condensator kan geraken om te reinigen ...

Never mind, het wordt een toestel zonder zelfreinigende condensator. Ik ben op andere fora wat gaan lezen en mijn vermoeden klopt. Uieindelijk (na 3 - 4 jaar soms al) zet er zich toch fijn stof af die begint te koeken, dus toestel wordt minder zuinig en drogen duurt langer. Dit wordt bevestigd door mensen die het toestel werkelijk uit elkaar halen. Evengoed zijn er mensen die er gewoon tevreden na zijn, zelfs na +/- 6 jaar. Ik vind het een te groot risico.

Laatst bewerkt:
Wist je dat niet Springfield maar wel Washington de meest voorkomende naam voor een stad is in de Verenigde Staten?

Washington: 88 steden
Springfield: 41 steden

Om te verwijzen naar de hoofdstad gebruikt men daarom de naam Washington D.C. waarbij de D.C. verwijst naar de ligging in District of Columbia.

Zelf dacht ik altijd dat Springfield de meest generieke naam was en dat deze daarom gekozen was als plaatsnaam voor The Simpsons maar ik was dus fout.

Wist je dat niet Springfield maar wel Washington de meest voorkomende naam voor een stad is in de Verenigde Staten?

Washington: 88 steden
Springfield: 41 steden

Om te verwijzen naar de hoofdstad gebruikt men daarom de naam Washington D.C. waarbij de D.C. verwijst naar de ligging in District of Columbia.

Zelf dacht ik altijd dat Springfield de meest generieke naam was en dat deze daarom gekozen was als plaatsnaam voor The Simpsons maar ik was dus fout.
Ik denk dat er bewust voor de 2e meest voorkomende naam gekozen is omdat de naam Washington nogal politiek geladen zou zijn. Springfield is neutraler.

Ik ben hiernet aan het kijken naar cops. Ik weet niet waarom, maar 2 interventies achter elkaar stapt de agent van zijn wagen (staat achter de verdachte zijn wagen) langs de bestuurderszijde van de verdachte naar die zijn chauffeurdeur toe, maar nu al 2de keer dat de agent telkens bij het benaderen van de te onderzoeken wagen zijn rechterhand, vingers wijdgespreid, op de achterkant van de auto brengt, even een touch ofzo... Is dit bijgeloof bij politie, of gewoon een toeval, of iets anders dat in de politie school wordt aangeleerd?

Ik vind niet direct het juiste topic om dit te vragen ... iemand nuttige "weetjes" of feedback over de zelfreinigende condensator bij Bosch/Siemens droogkasten op middellange termijn? Met de solden wil ik vernieuwen en lijkt wel heel handig maar natuurlijk moet dat systeem wel goed (blijven) werken aangezien je niet meer aan de condensator kan geraken om te reinigen ...

Never mind, het wordt een toestel zonder zelfreinigende condensator. Ik ben op andere fora wat gaan lezen en mijn vermoeden klopt. Uieindelijk (na 3 - 4 jaar soms al) zet er zich toch fijn stof af die begint te koeken, dus toestel wordt minder zuinig en drogen duurt langer. Dit wordt bevestigd door mensen die het toestel werkelijk uit elkaar halen. Evengoed zijn er mensen die er gewoon tevreden na zijn, zelfs na +/- 6 jaar. Ik vind het een te groot risico.
Wij hadden zo ene en laten "herstellen" 2 maand geleden en uiteindelijk weer problemen. Uiteindelijk een nieuwe gekocht zonder dat gedoe. Het was een Bosch van ongeveer 8/9 jaren, wat ik eigenlijk best jong vind.

Ik ben hiernet aan het kijken naar cops. Ik weet niet waarom, maar 2 interventies achter elkaar stapt de agent van zijn wagen (staat achter de verdachte zijn wagen) langs de bestuurderszijde van de verdachte naar die zijn chauffeurdeur toe, maar nu al 2de keer dat de agent telkens bij het benaderen van de te onderzoeken wagen zijn rechterhand, vingers wijdgespreid, op de achterkant van de auto brengt, even een touch ofzo... Is dit bijgeloof bij politie, of gewoon een toeval, of iets anders dat in de politie school wordt aangeleerd?
ik dacht dat het om hun vingerafdruk(ken) achter te laten, zodat er bewijs is als er iets misloopt met de agent.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan