Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Ik was mijn Asics loopschoenen met bleekwater
Mijn loopschoenen blijven hun kleur houden. Die worden effectief niet wit.

Ik was mijn Asics loopschoenen met bleekwater
Mijn loopschoenen blijven hun kleur houden. Die worden effectief niet wit.
Eindelijk iemand die on-topic blijft hier. Dat ik de loopschoenen van makila met bleekwater kan wassen is het meest nutteloze weetje dat ik hier al gelezen heb. :tongue:

Een heel stom weetje, iets waar je helemaal niets mee bent, maar ik heb het onlangs "ontdekt" en ik weet begot niet waar ik het anders kan delen. :unsure:

Frank Deboosere -met snor- heeft een kleine cameo -waarschijnlijk zonder dat hij het zelf weet- in een videoclip van de Vengaboys. Duurt nog geen seconde, maar goed, het is een cameo:

Knipper met je ogen en het is al gepasseerd.

Een heel stom weetje, iets waar je helemaal niets mee bent, maar ik heb het onlangs "ontdekt" en ik weet begot niet waar ik het anders kan delen. :unsure:

Frank Deboosere -met snor- heeft een kleine cameo -waarschijnlijk zonder dat hij het zelf weet- in een videoclip van de Vengaboys. Duurt nog geen seconde, maar goed, het is een cameo:

Knipper met je ogen en het is al gepasseerd.
Nice find. Normaliter zijn er waarschijnlijk wel auteursrechten betaald op dat fragment, dus ik vermoed dat de VRT - en bijgevolg Deboosere- hiervan wel op de hoogte zijn.

De geheime modder van de MLB.

Daar is een speciale modder die sinds 1938 wordt gebruikt om nieuwe honkballen minder glad en beter hanteerbaar te maken. Iemand ontdekte die modder in New Jersey ergens in ne rivier en sindsdien wordt die dus door alle Major League-teams gebruikt.
Voor elke wedstrijd worden ne hoop ballen met de hand ingewreven, waardoor de glans verdwijnt en pitchers meer grip krijgen zonder dat de bal beschadigt. De modder wordt jaarlijks verzameld, gezuiverd en bewaard op een geheime locatie.
Die modder is zo speciaal dat ze die al hebben proberen namaken maar dat is nog nooit gelukt.

De geheime modder van de MLB.

Daar is een speciale modder die sinds 1938 wordt gebruikt om nieuwe honkballen minder glad en beter hanteerbaar te maken. Iemand ontdekte die modder in New Jersey ergens in ne rivier en sindsdien wordt die dus door alle Major League-teams gebruikt.
Voor elke wedstrijd worden ne hoop ballen met de hand ingewreven, waardoor de glans verdwijnt en pitchers meer grip krijgen zonder dat de bal beschadigt. De modder wordt jaarlijks verzameld, gezuiverd en bewaard op een geheime locatie.
Die modder is zo speciaal dat ze die al hebben proberen namaken maar dat is nog nooit gelukt.
Leek zo een broodje aap verhaal, maar blijkbaar echt zo.

Meer details:
https://www.espn.com/espn/page2/story?id=5061892

Het internet beantwoordt al uw (ongestelde) vragen.

Het internet beantwoordt al uw (ongestelde) vragen.
Eigenlijk was God nogal ene scherpschutter. Als ge een vrouw kunt bezwangeren vanuit de hemel.
Ik kon nog gene zakdoek raken.

Eigenlijk was God nogal ene scherpschutter. Als ge een vrouw kunt bezwangeren vanuit de hemel.
Ik kon nog gene zakdoek raken.
Niet enkel bij het christendom overigens, andere religies en mythologieën hebben ook zeer vaak wel ergens een onbevlekte ontvangenis in hun doctrine zitten. Denk maar aan Horus, Perseus, Boeddha, Krishna ... en het ene verhaal is vaak nog gekker dan het andere. Zullen wel allemaal wat leentjebuur gespeeld hebben zeker.

Niet enkel bij het christendom overigens, andere religies en mythologieën hebben ook zeer vaak wel ergens een onbevlekte ontvangenis in hun doctrine zitten. Denk maar aan Horus, Perseus, Boeddha, Krishna ... en het ene verhaal is vaak nog gekker dan het andere. Zullen wel allemaal wat leentjebuur gespeeld hebben zeker.
Een Onbevlekte Ontvangenis heeft niets met maagdelijkheid te maken, maar met het feit dat de moeder van het kind geen hoofdzondes heeft begaan voor ze zwanger werd. Dus Jozef was wel degelijk de biologische vader van Jezus. Dat ze de hoofdzonde "Lust" niet begaan heeft, impliceert dan wel dat ze geen goesting had, maar in die tijd kon dat nog.
Jezus is trouwens ook ongeveer 2030 jaar geleden geboren, niet in het jaar 1. De miscalculatie in onze jaartelling komt door een foute berekening destijds, maar kan niet kloppen met het verhaal van de ster.

Elke godsdienst heeft bij het bekeren/koloniseren van nieuwe gebieden zich geënt op bestaande religies of mythes. Of dat de bedoeling was om zo makkelijker aanvaard te worden, of gewoon een organisch proces, weet ik niet goed. Maar het resultaat is bijvoorbeeld bepaalde elementen rond de Maria-verering in het christendom die al terugkomen bij pakweg Isis, of het belang van Pasen (waar er voor het christendom sowieso een feest was gelinkt aan het einde van de winter en dus een periode met honger, iets rond herboren worden, het terugkeren van de zon, ...

Bon, meer voer voor een historicus die er in thuis is natuurlijk.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan