Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Heb er eens een youtube filmpje van gezien en er er gaan heel wat verklaringen rond van hoe we vroeger reden en waarom we rechts zijn beginnen rijden hier maar het lijkt er op alsof geen enkel van die verklaringen bewezen kan worden. We weten zelfs niet zeker of links rijden vroeger echt de regel was of niet, het heeft er meer schijn van dat er niet echt een algemenen geldende regel was. We weten alleen dat Napoleon militair verkeer verplichte rechts te rijden, van een ruimere bepaling zijn er geen bronnen en er zijn ook plaatsen in Frankrijk en de veroverde gebieden waar er blijkbaar nog geen regel was over waar het verkeer moest rijden tijdens zijn regime.

Een andere mogelijke piste (maar opnieuw niet bewezen) is dat het in Frankrijk de gewoonte was dat paarden en koetsen links reden maar dat er voor voetgangers geen regel was. Voetganger liepen daar over het algemeen rechts zodat ze aankomende paarden en koetsen konden zien (zoals nu nog altijd aangeraden wordt als je wandelt op een straat zonder voetpad). Dat kwam er op neer dat de adel vooral links reeds en het gewone volk rechts wandelde, in de Franse revolutie waarin al de prerogatieven afgeschaft werden zou de Franse adel spontaan rechts zijn beginnen rijden om niet tentoon te spreiden dat ze van adel waren en te tonen dat ze ook pro-revolutie waren.

Naar mijn weten is het links rijden vooral een overerving van de treinen, die ook nu nog links rijden in landen waar ze met de auto aan de rechterkant rijden. Voor de rest zeer interessante uitleg!

De reden waarom linkshandigen gemiddeld genomen slechter zijn in schoonschrift hé.

Als je links schrijft dan zie je niet wat je schrijft. Je schrijft volledig blind. Terwijl als je rechts schrijft dan zie je letterlijk wat je neerpent.
Maar ook: Je hebt als linkshandige ook meer kans vlekken te maken met zo'n pen met inkt.
Amai niet. Ik mocht in de lagere school, uit miserie want de leerkracht kon mijn toetsen niet lezen, met een stylo schrijven omdat een pen echt rampzalig was. Je had dan ook bepaalde stylo's die niet veegden, want met een standaard "Bic" heb ik ook vegen, en ziet mijn hand blauw na een paar minuten.

Mijn zus en ik eten ook "omgekeerd" en mijn ouders "standaard" 🤷🏼‍♀️
Wel fier toen ik mijn dochter onlangs ook omgekeerd zag eten 😇

De reden waarom linkshandigen gemiddeld genomen slechter zijn in schoonschrift hé.

Als je links schrijft dan zie je niet wat je schrijft. Je schrijft volledig blind. Terwijl als je rechts schrijft dan zie je letterlijk wat je neerpent.
Maar ook: Je hebt als linkshandige ook meer kans vlekken te maken met zo'n pen met inkt.

Linkshandigen schrijven over algemeen mooier dan rechtshandigen ze.. Ik heb al veel complimenten gekregen over mijn geschrift en alle linkshandigen die ik ken hebben dat allemaal

Daarbij hebben linkshandige de handige eigenschap om makkelijker in spiegelschrift te schrijven en lezen.

Kantel uw blad gewoon.

wpji4vx.png

Groetjes van een linkshandige met het mooiste handschrift ter wereld

Linkshandigen schrijven over algemeen mooier dan rechtshandigen ze.. Ik heb al veel complimenten gekregen over mijn geschrift en alle linkshandigen die ik ken hebben dat allemaal
Dan ben ik de uitzondering :p

Ik kan met moeite mijn eigen geschrift lezen, zeker als ik snel iets moet noteren.

Dat de term fascisme komt van de Latijnse term 'fasces': een bijl met daarrond een roedenbundel. In het oude Rome stond dit symbool voor de macht van de rechters.

Dat je naast placebo-pillen ook placebo knoppen hebt. Dat zijn knoppen die zogezegd een functie hebben, zoals het sneller sluiten van een lift of het aanvragen van een groen licht voor voetgangers/fietsers, maar eigenlijk niet zijn aangesloten. Maar ze geven een gevoel van controle en hebben dus een psychologische uitwerking op ons.

En over placebo gesproken: er zijn ook bewijzen dat placebo-medicatie kan werken zelfs als de patiënt op voorhand ingelicht wordt dat het om placebo-medicatie gaat.

Dat je naast placebo-pillen ook placebo knoppen hebt. Dat zijn knoppen die zogezegd een functie hebben, zoals het sneller sluiten van een lift of het aanvragen van een groen licht voor voetgangers/fietsers, maar eigenlijk niet zijn aangesloten. Maar ze geven een gevoel van controle en hebben dus een psychologische uitwerking op ons.

En over placebo gesproken: er zijn ook bewijzen dat placebo-medicatie kan werken zelfs als de patiënt op voorhand ingelicht wordt dat het om placebo-medicatie gaat.
Heb die knoppen aan voetpaden altijd al verdacht gevonden 🙂

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan