Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Dan moet je wel eerst een Delhaize vinden die open is en nog voorraad heeft.
Deal van de dag! Alleen vandaag geldig! 70% korting op alle produkten in alle geopende Delhaizes!
1 probleem alle delhaizes zijn vandaag uitzonderlijk gesloten :unsure:

De Fransen pas in 1977 de laatste doodstraf met de guillotine hebben voltrokken?
In 2018 is de doodstraf pas geschrapt uit de wetboeken in de Duitse provincie van Hessen. Die kon wel niet meer uitgevoerd worden want federaal was die al geschrapt in 1949.

Dat je normaal een dominant oog hebt. Wanneer dit verschilt van je dominante hand (dus rechtshandig maar linkeroog dominant) heet dit kruisdominantie.

Dat je normaal een dominant oog hebt. Wanneer dit verschilt van je dominante hand (dus rechtshandig maar linkeroog dominant) heet dit kruisdominantie.
Mijn kruis is dominant! of zoiets :D
Je kan trouwens checken welk oog dominant is door uw vinger voor uw gezicht te houden en te focussen op de achtergrond en uw ogen 1 voor 1 dicht te doen. Bij 1 vd 2 ogen lijkt uw vinger veel verder te verspringen. Dat is uw niet-dominant oog.
Kruisdominant zijn is een probleem voor een aantal sporten. Ik moet met mijn linkse oog door het vizier kijken terwijl een geweer aan rechtse kant zou liggen...

Je kan trouwens checken welk oog dominant is door uw vinger voor uw gezicht te houden en te focussen op de achtergrond en uw ogen 1 voor 1 dicht te doen. Bij 1 vd 2 ogen lijkt uw vinger veel verder te verspringen. Dat is uw niet-dominant oog.
Kruisdominant zijn is een probleem voor een aantal sporten. Ik moet met mijn linkse oog door het vizier kijken terwijl een geweer aan rechtse kant zou liggen...
Ik ben linkshandig, maar rechteroog is dominant. Als ik een geweer zou vastpakken zou ik dit rechts doen en links toeknijpen.

Het is wel zo dat ik bijna enkel links schrijf, de rest doe ik praktisch rechts :unsure:

Ik ben linkshandig, maar rechteroog is dominant. Als ik een geweer zou vastpakken zou ik dit rechts doen en links toeknijpen.

Het is wel zo dat ik bijna enkel links schrijf, de rest doe ik praktisch rechts :unsure:
Hier enkel eten met vork in rechterhand en mes in linkerhand :unsure:

Vader, zijn broer en mijn neef zijn ambidexters.

Hier enkel eten met vork in rechterhand en mes in linkerhand :unsure:

Vader, zijn broer en mijn neef zijn ambidexters.
ben linkshandig en doe 3 dingen met mijn rechterhand: snijden, een hand geven en mijn gat afkuisen. :unsere:

Mij hebben ze dat geleerd door te kijken naar een object door een driehoek gevormd door uw wijsvingers en duimen. Bij het sluiten van het niet-dominante oog blijft het object binnen de driehoek en bij het sluiten van het dominante oog valt het object (deels) buiten de driehoek.

Nutteloos weetje: Dat je op de leeftijd van 45 jaar al glaucoom kan krijgen.
Ik heb het helaas mogen ondervinden

Een geluk bij een ongeluk wel. Ik kreeg acuut glaucoom, dwz van de ene moment op de andere was ik plots blind in 1 oog. Na een uurtje kon ik echter terug volledig zien en was alles op het eerste zicht terug normaal. Ik vertrouwde het echter niet en ik ben dus meteen naar de oogarts gegaan. Ik ben toen asap gelaserd in beide ogen.

Laatst bewerkt:
wat als het ongeveer gelijk verspringt? ik zie trouwens 2 vinger zijdes als ik in de verte kijk met vinger voor het gezicht.

Planten die te weinig water krijgen of beschadigd zijn (en dus "gestresseerd" zijn) maken geluiden op frequenties die wij als mens niet kunnen horen, maar dieren zoals (vleer)muizen en motten waarschijnlijk wel.
Eerder had het team van Hadany ook al onderzocht of planten van hun kant geluiden kunnen "horen" en ontdekt dat een bepaalde bloemensoort (de teunisbloem) zoetere nectar afgeeft wanneer ze wordt blootgesteld aan het geluid van een vliegende bij.

Dit vond ik toch fascinerend om te lezen!

Nutteloos weetje: Dat je op de leeftijd van 45 jaar al glaucoom kan krijgen.
Ik heb het helaas mogen ondervinden

Een geluk bij een ongeluk wel. Ik kreeg acuut glaucoom, dwz van de ene moment op de andere was ik plots blind in 1 oog. Na een uurtje kon ik echter terug volledig zien en was alles op het eerste zicht terug normaal. Ik vertrouwde het echter niet en ik ben dus meteen naar de oogarts gegaan. Ik ben toen asap gelaserd in beide ogen.
je ook van migraine tijdelijk blinde vlekken kan krijgen. Zelf een paar keer gehad tijdens heel een heel stresserende periode in mijn leven terwijl ik op de pc aan het werken was. Ineens een wazig vlekje dat steeds groter en groter werd. Waarna het bijna heel mijn zicht wegnam. Kwartiertje in de donker op het toilet zitten en het ging weer weg. Daarna nog eens gehad en dan heb ik mijn ogen laten onderzoeken en alles was prima in orde. Oogarts vermoedde een soort van migraine-aanval. Ik heb het in die periode nog 1x gehad en daarna nooit meer.

je ook van migraine tijdelijk blinde vlekken kan krijgen. Zelf een paar keer gehad tijdens heel een heel stresserende periode in mijn leven terwijl ik op de pc aan het werken was. Ineens een wazig vlekje dat steeds groter en groter werd. Waarna het bijna heel mijn zicht wegnam. Kwartiertje in de donker op het toilet zitten en het ging weer weg. Daarna nog eens gehad en dan heb ik mijn ogen laten onderzoeken en alles was prima in orde. Oogarts vermoedde een soort van migraine-aanval. Ik heb het in die periode nog 1x gehad en daarna nooit meer.
Hier ook de laatste maanden enkele keren voorgehad.
Vuil gevoel.

De oogarts kon geen afwijking, letsel of ziekte vaststellen dus waarschijnlijk 'occulaire migraine'.

Hier ook, komt veel voor. Je vindt ook filmpjes op youtube

Hier in combinatie met gevoelsstoornissen rond hand en/of mond, gevoel gelijk als tandarts je verdooft. Nadien heel moe en nog wat woordvindingproblemen.

- de (multiplicatieve) persistentie van een getal niet hoger gaat dan 11?
Om te begrijpen wat ik bedoel, hieronder een voorbeeld met twee en vier persistenties:
8745 => 8x7x4x5 = 1120 => 1x1x2x0 = 0
384892 => 3x8x4x8x9x2 = 13.824 => 1x3x8x2x4 = 192 => 1x9x2 = 18 => 1x8 = 8

Bij de eerste waren er twee bewerkingen nodig om tot een getal te komen van één cijfer.
Bij degene die erop volgde waren dat er vier.

Hier heb je de lijst met de kleinste getallen per persistentie:
0, 10, 25, 39, 77, 679, 6788, 68889, 2677889, 26888999, 37788889999, 27777778888899.

Eender welk getal hoger dan het laatste, zal altijd uitdraaien op 11 persistenties of lager.
De uitvinder van dit is Neil Sloane en hij probeerde tot 10^233, maar het mocht niet zijn om eentje te vinden met 12 persistenties.
Blijkbaar moet je al gaan zoeken naar getallen met minstens 20.000 cijfers.

De man heeft een eigen website, waarin je willekeurige getallen kan intypen en kijken of ze ergens terug te vinden zijn in de wiskunde.
On-line Encyclopedia of Integer Sequences

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan