WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Ik snap beide kanten wel. Het is schrijnend, degoutant en verwerpelijk wat er allemaal in Qatar gebeurt, maar ik hou te veel van het spelletje om er mijn plezier door te laten vergallen of aantasten.

Ik ben volledig akkoord met alle kritiek die de FIFA en Qatar krijgt, maar tijdens het WK ga ik ook even mijn oogkleppen aandoen en genieten van voetbal want EK's en WK's, dat is voor mij het summum. Ik ben echt niet fier op die oogkleppen, maar anders ga ik er niet van kunnen genieten. Om het huidige voetbal te volgen, heb ik die oogkleppen al even deels moeten aanzetten dus ik ben er al geoefend in.

Wat er in Qatar gebeurt is zuivere slavernij, we moeten daar geen qualifier als "moderne" of "quasi" voor plakken omdat het toch niet helemaal echt slavernij is, uiteindelijk is dat laatste eerder uitbuiting en wordt het woord slavernij daar toegevoegd om marketing redenen (redenen die ik volledig begrijp overigens).

Ik vind dat er echt wel een fundamenteel verschil is tussen uitbuiting en slavernij. Bij die kleren uit Bangladesh, de kobalt, Foxconn gaat het nog steeds om situaties waarbij die werknemers dit als een opstap zien, het alternatief dat dat ze hebben, zoals niet in die mijnen werken, is zowaar nog erger dan er wel werken. Het ideale zou zijn dat we die kinderen datzelfde geld opsturen zonder dat ze ervoor moeten werken of t shirts kopen waar die bengalese werknemers wel een correcte vergoeding voor krijgen, maar dat gebeurt meestal niet, wat we doen is acties opzetten om geen producten te kopen waar kinderarbeid mee gemoeid is, een begrijpelijke reactie, maar als dat gebeurt zonder andere begeleidende maatregelen (scholen, geld,...) zijn die kinderen en werknemers daardoor meestal slechter af, niet beter.

Da's heel anders bij slavernij, die mensen willen daar niet zijn maar worden met geweld vastgehouden. Laat ze vrij en ze gaan ergens werken waar ze beter af zijn. Ook conceptueel is het heel anders, uitbuiting komt er ruwweg op neer dat je mensen een job aanbiedt die extreem slecht betaalt en/of in heel slechte omstandigheden moet gebeuren, maar waarbij je persoonlijk niemand dwingt om iets te doen. Slavernij is gelijkaardig aan ontvoering, da's echt wel nog een klasse zwaarder.

Sommige mensen zullen zich net eerder storen aan die kinderarbeid?
Qatar kent dan tenminste geen kinderarbeid kan je nog stellen.
Welke nuances ook worden uitgetekend, de lijnen zijn uiterst dun.

An estimated 200 to 300 children, some 11 years old or even younger, are sewing clothing for Hanes [part of Hanesbrands], Puma, J.C. Penney and Wal-Mart at the Harvest Rich plant in Bangladesh. The children report being slapped and beaten, sometimes falling down from exhaustion, forced to work 12 to 14 hours a day, and even some all-night 19 or 20-hour shifts, and often working seven days a week, for wages as low as 6½ cents an hour.
...
It is still estimated that in the DRC some 40,000 children have to work in these mines to collect this mineral instead of going to school, playing or simply experiencing childhood. These children, aged between 3 and 17, have to work in appalling and dangerous conditions, usually barefoot.

Kleine kinderen die de vrije keuze helemaal niet ervaren, in de mijnen of fabrieken, die nog eens regelmatig een pak rammel krijgen, 12-14 uur per dag werkend, waarvan er regelmatig dood vallen in zo'n mijn. Louter uitbuiting is het ook niet he?
Een lang leven zijn ze sowieso niet beschoren, levend in de zwaarste chemicaliën zonder bescherming.
Ze worden daar mss niet echt gevangen gehouden nee.

Het is ergens gemakkelijker om hier weerstand tegen te bieden, omdat het wk evengoed elders had kunnen/moeten doorgaan, zonder dat de supporter daar verder door zou zijn geiïmpacteerd. Ingaan tegen malafide bedrijven is minder voor de hand liggend, omdat de consument dat wel in zijn portemonnee zal voelen. Dat is hier niet het geval: de kostprijs voor de supporter zou niet hoger liggen als het wk in een ander land dan Qatar doorging, terwijl de prijs van kleding bijvoorbeeld wel zal stijgen als bedrijven hun personeel eerlijk verlonen.
Dus als we er maar financieel niet te veel last van hebben, en het maar gemakkelijker is om weerstand te bieden.
Is dat nu meer of minder hypocrisie?

Straks nog eerder peer pressure zekers waarbij anderen eens gaan beslissen waarover je verontwaardigd moet zijn.
(Ik over niets, ha!)

De grootste wereldleiders en industriëlen gaan straks lustig mee op in het wk-feest. En nee, jullie leven is ook geen zak waard in hun ogen.
De grootste tv-zenders gaan mee in de meuk. Diegenen die het hardst gaan geïrriteerd zijn, zullen niet de protesteerders zijn, maar zij die voetbal algemeen haten.
Arme Timothy krijgt de volle laag want aiai hij is eerlijk genoeg te zeggen dat het hem weinig kan schelen wat er op de achtergrond gebeurt.
Zolang we de rechtvaardige strijd maar in ons hoofd kunnen verder zetten.

"Alles draait rond geld: money talks, bullshit walks"
Het zal altijd zo en overal zijn. "Th-Th-The, Th-Th-The, Th-Th... That's all, folks!"

Als er personen zeggen dat de slavernij hun niets interesseert, en gewoon het WK willen kijken, dat is hun goed recht.
Willen er ten volle protesteren. Hun goed recht. Maar uw protest zal in schril contrast staan met de wereld die straks weer uit zijn dak gaat.

Laatst bewerkt:
Niet akkoord. Ik kijk omdat er gevoetbald wordt. Dat er daarnaast gelijk wat gebeurt, interesseert me gewoon niet. Maar letterlijk niet. Hoe is dat trollen?

Ik steun het niet, ik veroordeel het niet, ik… niks! Want weet je, gelijk wat daar gebeurd, don’t care. Als je je ergens helemaal niks van aantrekt steun je het toch niet?
Zo denk ik er ook over; ik wil gewoon naar de voetbal kijken.

Ik doe net mijn smartphone open, en zie al iets verschijnen van het wk.

Bweikes.

(Waar kan ik protesteren?)

Ik vraag me nu wel af wanneer het "beter" is geworden om passief alles te slikken, en mensen die enige verontwaardiging voelen belachelijk moeten gemaakt worden.
Zie ook: de klimaatprotesten.

Het is een dubbele kwestie natuurlijk. Als de sponsors, FIFA, ... niets merken van de verontwaardiging in hun belangrijke metrics dan gaan ze natuurlijk gewoon verder, en vooraleer de metrics van zulke gigantische bedrijven merkbaar dalen moeten er echt al honderdduizenden (als het al geen miljoenen zijn) mensen gaan boycotten, of moeten er voetbalfederaties zeggen dat ze niet komen, iets wat dan vaak ook weer zal worden ingegeven door de algemene teneur van de fans in hun land, en zo zijn we weer bij puntje 1.

Je kan dan zeggen 'ja, wat gaat 1 kijkcijfer minder nu veranderen?' maar dan kan je tegelijk ook zeggen 'als iedereen zo denkt, dan verandert er niks'. Wie er dan gelijk heeft, dat weet ik niet, maar mensen die voor gewaarwording willen zorgen wegschuiven als hypocrieten omdat ze ook Nike kleren dragen of weet ik veel, dat vind ik zo belachelijk. Dan kan letterlijk niemand in de Westerse wereld ooit iets aankaarten en dan zakken we allemaal tesamen in de stront. Zulke cynische berusting vind ik echt gewoonweg schadelijk eigenlijk.

En langs de andere kant moet je mensen die wel kijken ook geen schuldgevoel aanpraten door te gaan zeggen dat ze actief slavernij steunen of weet ik veel wat. Het WK voetbal komt 1 keer om de 4 jaar voor, en zorgt voor een beleving die toch wel relatief uniek is. Het is de meest bekeken sport in de wereld, en ons land speelt daar een rol van betekenis (hopelijk) in, dan kan je mensen het niet gaan verwijten dat ze kijken vind ik, temeer omdat onze bond ook gewoon gaat, omdat onze spelers ook gewoon gaan, omdat...

In't kort vind ik beide standpunten te begrijpen, maar erger ik me (zoals zo vaak in dit forumgedeelte) aan de extremen. Ik zelf ga trouwens gewoon kijken. Ik ben groot voetbalfan, en ik vind dat ik in andere aspecten van mijn leven mij al genoeg inzet om de wereld op mijn manier een beetje beter achter te laten. Je kan je als persoon onmogelijk van alle onrecht iets aantrekken want dan leef je niet meer, en wat mij betreft is dit een 'choose your battles' scenario.

Arme Timothy krijgt de volle laag want aiai hij is eerlijk genoeg te zeggen dat het hem weinig kan schelen wat er op de achtergrond gebeurt.
Nee, army Timothy krijgt de volle laag omdat hij zich werkelijk geen reet aantrekt van de wereld om hem heen (al meerdere malen gedemonstreerd en zelfs zelf fier verkondigd in andere topics) en zelfs niet eens kan zeggen dat hij die slavernij veroordeelt. Daarom krijgt arme Timothy op zijn dak. Zo'n standpunt als dat van Merlin is perfect te verdedigen en verantwoorden, maar dat kinderlijke 'IDGAF' gedoen vind ik gewoon belachelijk.

Laatst bewerkt:
Ik snap beide kanten wel. Het is schrijnend, degoutant en verwerpelijk wat er allemaal in Qatar gebeurt, maar ik hou te veel van het spelletje om er mijn plezier door te laten vergallen of aantasten.

Ik ben volledig akkoord met alle kritiek die de FIFA en Qatar krijgt, maar tijdens het WK ga ik ook even mijn oogkleppen aandoen en genieten van voetbal want EK's en WK's, dat is voor mij het summum. Ik ben echt niet fier op die oogkleppen, maar anders ga ik er niet van kunnen genieten. Om het huidige voetbal te volgen, heb ik die oogkleppen al even deels moeten aanzetten dus ik ben er al geoefend in.
Die ballon gaat ook voor mij op, maar daarnaast mag je nog altijd kritiek geven. Zeggen dat al de rest je geen hol interesseert en je zelfs ergert aan het feit dat het aandacht krijgt in de media, is toch nog een ander verhaal. Een beetje ongepaste arrogantie en in mijn ogen alles wat mis is met de huidige voetbalwereld.

"Alles draait rond geld: money talks, bullshit walks"
Het zal altijd zo en overal zijn. "Th-Th-The, Th-Th-The, Th-Th... That's all, folks!"

Als er personen zeggen dat de slavernij hun niets interesseert, en gewoon het WK willen kijken, dat is hun goed recht.
Willen er ten volle protesteren. Hun goed recht. Maar uw protest zal in schril contrast staan met de wereld die straks weer uit zijn dak gaat.
Het wilt niet zeggen dat je eerlijk bent, dat je geen kritiek mag krijgen. Het zijn goed recht om zo in het leven te staan, net zoals het de rest zijn recht is om daar tegenin te gaan.

Zelfs al laat je alle kwalijke dingen die gebeurd zijn in Qatar weg, dan is dit nog altijd het zoveelste mes in de rug van de liefhebber van de sport.

Uiteindelijk als we ons een paar sportschoenen kopen, worden die wellicht ook door Chinezen geproduceerd die >12u per dag moeten werken voor een hongerloon. Dus 't is niet dat dat uniek is dat er mensen uitgebuit worden voor onze welvaart. Of dat dictatoriale regimes gedoogd worden zodat wij (of nog eerder de US) goedkoop onze olie kunnen kopen.

Ik vind het ook decadent hoe ze daar in Qatar in godsnaam al die stadions uit de grond stampen, maar ik zal daarvoor ook niet laten om het WK te volgen. En ik denk dat je dezelfde bedenkingen kon maken bij de Winterspelen in 2022.

Laatst bewerkt:
Om contrair te doen:

Is het juist geen goeie zaak voor de toekomst van mensenrechten dat het WK in Qatar is?
Juist omdat Qatar bij het grotere publiek bekend geraakt en vanaf nu met een grotere lens bekeken gaat worden qua mensenrechten. Daarnaast gaat de Internationale pers daar massaal aanwezig zijn en moeten ze iets meer holebi-vriendelijker zijn daar.

Hoe geïsoleerder een land, hoe slechter de mensenrechten meestal. Waar je niet geraakt, ga je niets zien. Niemand geeft een bal om de mensenrechten in Myanmar want niemand van het "Westen" geraakt daar. Niemand geeft een bal om mensenrechten in Noord-Korea want niemand geraakt daar.

Zelfs een Saoedi-Arabië heeft enkele aanpassingen gekend voor vrouwenrechten. Dat zou waarschijnlijk niet gebeuren als je iedere internationaal event die daar plaats vindt, zou boycotten.

Zelfs een Saoedi-Arabië heeft enkele aanpassingen gekend voor vrouwenrechten. Dat zou waarschijnlijk niet gebeuren als je iedere internationaal event die daar plaats vindt, zou boycotten.
Langs de andere kant heeft heel de wereld wel Zuid-Afrika jarenlang staan boycotten voor een aanzienlijk deel van de sportevenementen ten tijde van het apartheidsregime.

Om contrair te doen:

Is het juist geen goeie zaak voor de toekomst van mensenrechten dat het WK in Qatar is?
Juist omdat Qatar bij het grotere publiek bekend geraakt en vanaf nu met een grotere lens bekeken gaat worden qua mensenrechten. Daarnaast gaat de Internationale pers daar massaal aanwezig zijn en moeten ze iets meer holebi-vriendelijker zijn daar.

Hoe geïsoleerder een land, hoe slechter de mensenrechten meestal. Waar je niet geraakt, ga je niets zien. Niemand geeft een bal om de mensenrechten in Myanmar want niemand van het "Westen" geraakt daar. Niemand geeft een bal om mensenrechten in Noord-Korea want niemand geraakt daar.

Ik ben redelijk sceptisch over hoe duurzaam zo'n veranderingen zijn eerlijk gezegd, in zoverre er al veel zullen zijn. Het is niet of Qatar was geïsoleerd uiteindelijk, net zoals andere staten uit de regio zetten ze in op toerisme en bekendheid (en daar zal een WK wel serieus bij helpen). En bij allemaal wordt heel de problematiek van slavenarbeid, dictatoriale neigingen, mensenrechten, ... vooral op de achtergrond gehouden.

Turkmenistan bijvoorbeeld probeert zo al jaren om sportevents aan te trekken (nuja, hun megalomane dictator wil dat), en dat is ook al gelukt met enkele WK's of regionale spelen. Ik denk niet dat er daar veel positieve wijzigingen zijn gebeurd op vlak van mensenrechten.

Om contrair te doen:

Da's een idee dat we in de jaren 90 aanhingen en op zich wel logisch klinkt, dictatoriale landen opnemen in de internationale gemeenschap met het idee dat ze dan vanzelf wel softer zullen worden maar we hebben intussen geleerd met China en Rusland als grote voorbeelden dat het helaas niet zo werkt.

Om contrair te doen:

Zeker, ik vind dat helemaal niet contrair. In mijn post op de eerste pagina had ik het al over de aflevering van Freakonomics. Daarin geven ze aan dat greenwashing vaak helemaal niet werkt voor het land dat het wil doen, en inderdaad voor veranderingen kan zorgen doordat er een spotlight staat op de problemen.

Maar dan vereist dat voor mij wel een duidelijke aanklacht van die problemen, en een soort duiding bij elk applaus. Van de politiek, van de FIFA, van de bonden, van de coaches, van de spelers en van de supporters. En druk, zeker vanuit de politiek en die grote organen, om die veranderingen door te voeren en blijvend te houden.

En daar zit voor mij een groot deel van de reden waarom ik het niet kan verkroppen in dit geval: Er wordt enkel en alleen gerekend op individuele acties van spelers en supporters. Dat volstaat voor mij ab-so-luut niet. Er gaan een paar spelers zich uitspreken en daar misschien zelfs voor gestraft worden. En dat is niet genoeg om het voor mij slikbaar te maken.

Langs de andere kant heeft heel de wereld wel Zuid-Afrika jarenlang staan boycotten voor een aanzienlijk deel van de sportevenementen ten tijde van het apartheidsregime.

De economische sancties gaan meer geholpen hebben. Zuid-Afrika is geen Qatar. Zuid-Afrika had buitenlandse investeringen nodig om economisch te draaien. Apartheid was economisch niet meer haalbaar. Qatar daarentegen zit op zo'n berg geld dat niet normaal is :p.
Was Zuid-Afrika een land geweest die economisch zichzelf in stand kon houden , dan had apartheid nog twintig jaar langer geduurd. Internationale handel zorgt voor afhankelijkheid van anderen (wat natuurlijk in beide richtingen werkt.)

Daarnaast in het bipolaire tijdperk tussen de VS en Sovietunie was er geen concurrentie van "derden". Nu heb je geen gezamenlijke aanpak meer. Als het Westen niet meer investeert, zal China, India, Saoedi-Arabië,... in het gat springen.
Zuid-Afrika had geen sugar daddy in tegenstelling tot andere regimes die het niet nauw nemen met mensenrechten.

Ik ben redelijk sceptisch over hoe duurzaam zo'n veranderingen zijn eerlijk gezegd, in zoverre er al veel zullen zijn. Het is niet of Qatar was geïsoleerd uiteindelijk, net zoals andere staten uit de regio zetten ze in op toerisme en bekendheid (en daar zal een WK wel serieus bij helpen). En bij allemaal wordt heel de problematiek van slavenarbeid, dictatoriale neigingen, mensenrechten, ... vooral op de achtergrond gehouden.

Turkmenistan bijvoorbeeld probeert zo al jaren om sportevents aan te trekken (nuja, hun megalomane dictator wil dat), en dat is ook al gelukt met enkele WK's of regionale spelen. Ik denk niet dat er daar veel positieve wijzigingen zijn gebeurd op vlak van mensenrechten.

Wel een verschil tussen een globaal event zoals een WK voetbal en ik weet niet wat Turkmenistan organiseert :p.

Da's een idee dat we in de jaren 90 aanhingen en op zich wel logisch klinkt, dictatoriale landen opnemen in de internationale gemeenschap met het idee dat ze dan vanzelf wel softer zullen worden maar we hebben intussen geleerd met China en Rusland als grote voorbeelden dat het helaas niet zo werkt.
China en Rusland zijn sterk georganiseerde dictaturen waar culturele assimilering en het "uniform maken van politieke mening" hun kernproduct is. China is er nog veel beter in dan Rusland.
En het helpt China nog veel meer als het "Westen" China begint te bannen van internationale events. De CCP gaat nog meer exclusieve controle kunnen uitoefenen over hun eigen bevolking. Ik denk niet dat we dat willen want hoe geïsoleerder de Chinese bevolking wordt van het internationaal toneel, hoe benauwder ik word voor Taiwan.

Kijk naar Iran waar het regime duidelijk verzwakt is, langzaam de controle aan het verliezen is de "mening" van de bevolking (door economische sancties en door in contact te komen met het internationaal toneel en je nu zelfs vrouwenprotesten hebt. Je gaat de vrouwen niet helpen als je bijvoorbeeld Iraanse atleten verbant van internationale toernooien of Iraanse events boycot.

WK-reclamespotje Jumbo zorgt voor verontwaardiging op sociale media: "Hoe schaamteloos wil je het hebben?”​

Sommige mensen zullen zich net eerder storen aan die kinderarbeid?
Qatar kent dan tenminste geen kinderarbeid kan je nog stellen.
Welke nuances ook worden uitgetekend, de lijnen zijn uiterst dun.

An estimated 200 to 300 children, some 11 years old or even younger, are sewing clothing for Hanes [part of Hanesbrands], Puma, J.C. Penney and Wal-Mart at the Harvest Rich plant in Bangladesh. The children report being slapped and beaten, sometimes falling down from exhaustion, forced to work 12 to 14 hours a day, and even some all-night 19 or 20-hour shifts, and often working seven days a week, for wages as low as 6½ cents an hour.
...
It is still estimated that in the DRC some 40,000 children have to work in these mines to collect this mineral instead of going to school, playing or simply experiencing childhood. These children, aged between 3 and 17, have to work in appalling and dangerous conditions, usually barefoot.

Kleine kinderen die de vrije keuze helemaal niet ervaren, in de mijnen of fabrieken, die nog eens regelmatig een pak rammel krijgen, 12-14 uur per dag werkend, waarvan er regelmatig dood vallen in zo'n mijn. Louter uitbuiting is het ook niet he?
Een lang leven zijn ze sowieso niet beschoren, levend in de zwaarste chemicaliën zonder bescherming.
Ze worden daar mss niet echt gevangen gehouden nee.
Kinderen hebben dan wel geen echte eigen wil maar ook in die landen mogen we er van uitgaan dat ouders het beste voor hebben met hun kinderen en die kinderen niet laten werken gewoon voor hun eigen luxe. Ook daar zal het echt wel zijn dat die ouders de afweging gemaakt hebben dat het alternatief nog slechter is, ook met de belangen van die kinderen in het achterhoofd. Dat maakt het niet minder erg dat kinderarbeid bestaat in de derde wereld maar het maakt het wel een pak complexer over wat de gevolgen zijn van kinderarbeid tegen te gaan zijn. Als ze willen helpen moeten we ze geld geven, niet louter hun kinderen hun werk afpakken en ze richting nog extremere armoede duwen. Samenwerking met landen stopzetten omdat er kinderen werken zal door de band genomen op zichzelf niet in het belang van die kinderen zijn.

Bij slavernij is die directe duidelijke negatieve impact er wel, de wereld was wel degelijk heel duidelijk een betere plaats geweest als die slavernij er niet was geweest. Dit is niet louter de fout van de maatschappij op zijn geheel maar van specifieke mensen die andere mensen tot slaaf gemaakt hebben en degene naar wie de financiële opbrengst van die slavernij vloeit. Het is met die groep dat de FIFA, die voetballers en de media samenwerken of er zelfs toe behoren. Die samenwerking is veel meer aantoonbaar schuldig en persoonlijk vind ik dat dat dit op één of andere manier zelfs strafrechtelijk vervolgbaar zou moeten zijn.

Laatst bewerkt:

WK-reclamespotje Jumbo zorgt voor verontwaardiging op sociale media: "Hoe schaamteloos wil je het hebben?”​

Ik ben normaal niet vies van een beetje politieke incorrectheid, maar dit gaat toch ruim voorbij de grens van het fatsoen. Nuja, Nederlandse humor is weinig verfijnd en bestaat er doorgaans in zo grof mogelijk te zijn. Weinig verwonderlijk dat er daar één of andere idioot dat grappig kon vinden.

Ik snap niet echt waarom dit nu plots zo een issue wordt. Men had dit debat in 2010 moeten voeren toen het WK werd toegewezen. Ja, er was toen al kritiek, maar acties hadden toen moeten plaatsvinden. Nu is het toch vijgen na pasen.

Verder in een wereld waar geld primeert, ja, dan doet men een oogje dicht voor dat zaken. En in het voetbal - de populairste sport in Europa en Zuid-Amerika - rolt veel geld. Er is wel meer mis op ethisch vlak, maar ook daar doen we wederom een oogje dicht.

Nu vind ik het allemaal gewoon empty talk.

...
Nee, army Timothy krijgt de volle laag omdat hij zich werkelijk geen reet aantrekt van de wereld om hem heen (al meerdere malen gedemonstreerd en zelfs zelf fier verkondigd in andere topics) en zelfs niet eens kan zeggen dat hij die slavernij veroordeelt. Daarom krijgt arme Timothy op zijn dak. Zo'n standpunt als dat van Merlin is perfect te verdedigen en verantwoorden, maar dat kinderlijke 'IDGAF' gedoen vind ik gewoon belachelijk.

Goh ja.
Bij de rest blijft het ook maar bij woorden. "We care."
Het verschil in uitwerking: nihil. Buiten de enkelen die volharden en echt niet gaan kijken, een totale minderheid wsl.

Hier en daar een goede daad doen, om te compenseren, in de naam van een betere wereld. Precies dat je wat kredietpunten dan weer krijgt.
De effecten van ieders eigen acties kunnen we niet inschatten.
In de meeste gevallen is het gewoon gewetenssussing.

Lang verhaal kort: eigenlijk is er gewoon weinig verschil tussen Timothy en de rest.

Ik vraag me nu wel af wanneer het "beter" is geworden om passief alles te slikken, en mensen die enige verontwaardiging voelen belachelijk moeten gemaakt worden.
Zie ook: de klimaatprotesten.
Passief slikken of passief betogen. Veel verschil is er niet.
(In dit geval vanuit de luie zetel of op de markt staand achter een groot scherm, wel of niet kijkend. Het merendeel wel kijkend uiteindelijk.)

Klimaatprotesten. Tja. Gelijk hebben die kinderen op zich. Ja dat was al actiever betogen.
Maar volgend jaar gaan we weer de co2-records verbreken. Doelstellingen gaan we niet halen.
Brussels Airlines zit ondertussen weer volgeboekt, waarop ze blijkbaar hun schulden bij de overheid vervroegd gaan kunnen terug betalen.
Veel van die betogende kindjes zitten ondertussen heus ook weer mee op de vlieger.

"Tja"

Kinderen hebben dan wel geen echte eigen wil maar ook in die landen mogen we er van uitgaan dat ouders het beste voor hebben met hun kinderen en die kinderen niet laten werken gewoon voor hun eigen luxe. Ook daar zal het echt wel zijn dat die ouders de afweging gemaakt hebben dat het alternatief nog slechter is, ook met de belangen van die kinderen in het achterhoofd. Dat maakt het niet minder erg dat kinderarbeid bestaat in de derde wereld maar het maakt het wel een pak complexer over wat de gevolgen zijn van kinderarbeid tegen te gaan zijn. Als ze willen helpen moeten we ze geld geven, niet louter hun kinderen hun werk afpakken en ze richting nog extremere armoede duwen. Samenwerking met landen stopzetten omdat er kinderen werken zal door de band genomen op zichzelf niet in het belang van die kinderen zijn.

Bij slavernij is die directe duidelijke negatieve impact er wel, de wereld was wel degelijk heel duidelijk een betere plaats geweest als die slavernij er niet was geweest. Dit is niet louter de fout van de maatschappij op zijn geheel maar van specifieke mensen die andere mensen tot slaaf gemaakt hebben en degene naar wie de financiële opbrengst van die slavernij vloeit. Het is met die groep dat de FIFA, die voetballers en de media samenwerken of er zelfs toe behoren. Die samenwerking is veel meer aantoonbaar schuldig en persoonlijk vind ik dat dat dit op één of andere manier zelfs strafrechtelijk vervolgbaar zou moeten zijn.
Ach je zou kunnen stellen dat Westerse bedrijven eens beginnen met daar defige lonen te betalen en arbeidsomstandigheden mee te voorzien.
In Bangladesh dan de kledingmerken.
In Afrika, grondstoffenbedrijven, weggaan zal men in die landen niet zomaar. Want men heeft die grondstoffen hier en elders broodnodig.
Uiteindelijk zijn het (onze) bedrijven in samenwerking met regeringen die ginds de grondstofprijzen op tig manieren trachten te drukken.
Zwitsers Glencore heeft een pak mijnen in handen in Afrika en andere landen, en stelt mensen lokaal te werk, al dan niet weer via onderaannemingen.
Dat bedrijf heeft niets anders gedaan dan omgekocht en de markt gemanipuleerd, prijzen gedrukt.
Uiteraard, tegen wat tussenbedrijven die vooral op de achtergrond opereren, gaat men niet gauw betogen.

Hier wilt men ook geen verandering voor de mensen ginds at the end, of de prijzen van producten zouden astronomisch stijgen.

Terwijl men hier naar land x wijst, wijst dat land uiteindelijk terug met van zie eens wat jullie bedrijven overal uitsteken opdat jullie rijke dikkers een goed leven kunnen leiden. Iedereen wijst gewoon naar iedereen.

Maar uiteraard, sommige situaties zijn gewoon "gemakkelijker" om tegen te betogen.
Het moet gemakkelijk zijn, en we mogen financieel niet geraakt worden dus.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan