JorisBlack
Well-known member
Wat er in Qatar gebeurt is zuivere slavernij, we moeten daar geen qualifier als "moderne" of "quasi" voor plakken omdat het toch niet helemaal echt slavernij is, uiteindelijk is dat laatste eerder uitbuiting en wordt het woord slavernij daar toegevoegd om marketing redenen (redenen die ik volledig begrijp overigens).
Ik vind dat er echt wel een fundamenteel verschil is tussen uitbuiting en slavernij. Bij die kleren uit Bangladesh, de kobalt, Foxconn gaat het nog steeds om situaties waarbij die werknemers dit als een opstap zien, het alternatief dat dat ze hebben, zoals niet in die mijnen werken, is zowaar nog erger dan er wel werken. Het ideale zou zijn dat we die kinderen datzelfde geld opsturen zonder dat ze ervoor moeten werken of t shirts kopen waar die bengalese werknemers wel een correcte vergoeding voor krijgen, maar dat gebeurt meestal niet, wat we doen is acties opzetten om geen producten te kopen waar kinderarbeid mee gemoeid is, een begrijpelijke reactie, maar als dat gebeurt zonder andere begeleidende maatregelen (scholen, geld,...) zijn die kinderen en werknemers daardoor meestal slechter af, niet beter.
Da's heel anders bij slavernij, die mensen willen daar niet zijn maar worden met geweld vastgehouden. Laat ze vrij en ze gaan ergens werken waar ze beter af zijn. Ook conceptueel is het heel anders, uitbuiting komt er ruwweg op neer dat je mensen een job aanbiedt die extreem slecht betaalt en/of in heel slechte omstandigheden moet gebeuren, maar waarbij je persoonlijk niemand dwingt om iets te doen. Slavernij is gelijkaardig aan ontvoering, da's echt wel nog een klasse zwaarder.
Ik vind deze post van een ongeziene westerse naïviteit.
Het lijkt alsof je veronderstelt dat een kind in een Bengalese sweatshop, een Congolese mijnwerker, een Foxconn werknemer... nog een vrije keuze hebben om van werk te veranderen ofzo. Even naar de VDAB en plots vind je de job van je leven.
Nee, het is dat werk doen of niet kunnen eten. (of in China word je via je persoonlijke barcode misschien verbannen van bepaalde basisrechten)
Maar bon, de discussie is hier wat ontspoord (dat is mijn schuld aangezien ik begonnen ben over ander onrecht in de wereld). Uiteindelijk heeft het weinig zin te discussiëren over wat er nu volgens wie het meest kwaadaardig is.
Het enige dat ik er nog aan wil toevoegen, is dat "moderne slavernij" wel degelijk de correcte term is voor wat er in Qatar gebeurt.
Moderne slavernij - Wikipedia
Laatst bewerkt: