WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Wat er in Qatar gebeurt is zuivere slavernij, we moeten daar geen qualifier als "moderne" of "quasi" voor plakken omdat het toch niet helemaal echt slavernij is, uiteindelijk is dat laatste eerder uitbuiting en wordt het woord slavernij daar toegevoegd om marketing redenen (redenen die ik volledig begrijp overigens).

Ik vind dat er echt wel een fundamenteel verschil is tussen uitbuiting en slavernij. Bij die kleren uit Bangladesh, de kobalt, Foxconn gaat het nog steeds om situaties waarbij die werknemers dit als een opstap zien, het alternatief dat dat ze hebben, zoals niet in die mijnen werken, is zowaar nog erger dan er wel werken. Het ideale zou zijn dat we die kinderen datzelfde geld opsturen zonder dat ze ervoor moeten werken of t shirts kopen waar die bengalese werknemers wel een correcte vergoeding voor krijgen, maar dat gebeurt meestal niet, wat we doen is acties opzetten om geen producten te kopen waar kinderarbeid mee gemoeid is, een begrijpelijke reactie, maar als dat gebeurt zonder andere begeleidende maatregelen (scholen, geld,...) zijn die kinderen en werknemers daardoor meestal slechter af, niet beter.

Da's heel anders bij slavernij, die mensen willen daar niet zijn maar worden met geweld vastgehouden. Laat ze vrij en ze gaan ergens werken waar ze beter af zijn. Ook conceptueel is het heel anders, uitbuiting komt er ruwweg op neer dat je mensen een job aanbiedt die extreem slecht betaalt en/of in heel slechte omstandigheden moet gebeuren, maar waarbij je persoonlijk niemand dwingt om iets te doen. Slavernij is gelijkaardig aan ontvoering, da's echt wel nog een klasse zwaarder.

Ik vind deze post van een ongeziene westerse naïviteit.

Het lijkt alsof je veronderstelt dat een kind in een Bengalese sweatshop, een Congolese mijnwerker, een Foxconn werknemer... nog een vrije keuze hebben om van werk te veranderen ofzo. Even naar de VDAB en plots vind je de job van je leven.
Nee, het is dat werk doen of niet kunnen eten. (of in China word je via je persoonlijke barcode misschien verbannen van bepaalde basisrechten)

Maar bon, de discussie is hier wat ontspoord (dat is mijn schuld aangezien ik begonnen ben over ander onrecht in de wereld). Uiteindelijk heeft het weinig zin te discussiëren over wat er nu volgens wie het meest kwaadaardig is.

Het enige dat ik er nog aan wil toevoegen, is dat "moderne slavernij" wel degelijk de correcte term is voor wat er in Qatar gebeurt.
("ouderwetse" slavernij was nog een paar graden erger hoor)

Laatst bewerkt:
100% akkoord met je.

Een voorbeeldje uit Mozembique. Sedert 22/10/2022 leveren die nu ook gas aan Europa. De volledige nieuwe infrastructuur van het land wordt gemaakt door Chinese slaven. Ze (China) vliegen die mannen binnen, nemen hun paspoort af en alle rechten. Die mensen slapen dus buiten langs de weg zonder iets. Dat geldt voor zoveel mijnen ook.

Dus waar trek je de grens? Basis behoeften is ok, vertier niet? Dan best stoppen met BG want de mijnen hier zijn niet beter.

Natuurlijk is Qatar degoutant en mag je daar vragen bij stellen maar laten we niet naief zijn

Elke week een nieuw hoofdstuk in deze daga. Misschien moet Elon Musk eens tweeten over zo'n zaken dan krijgt het tenminste de aandacht die het verdient.

100% akkoord met je.

Een voorbeeldje uit Mozembique. Sedert 22/10/2022 leveren die nu ook gas aan Europa. De volledige nieuwe infrastructuur van het land wordt gemaakt door Chinese slaven. Ze (China) vliegen die mannen binnen, nemen hun paspoort af en alle rechten. Die mensen slapen dus buiten langs de weg zonder iets. Dat geldt voor zoveel mijnen ook.

Dus waar trek je de grens? Basis behoeften is ok, vertier niet? Dan best stoppen met BG want de mijnen hier zijn niet beter.

Natuurlijk is Qatar degoutant en mag je daar vragen bij stellen maar laten we niet naief zijn
Je mag niet vergeten dat voor een arm land er soms gewoon niet veel opties zijn, en voor een rijk figuur in een arm land met niet echt een democratische of een zeer participatieve samenleving is het eigenlijk heel eenvoudig om misbruik te maken van de situatie en eerst te denken aan uw eigen rijkdom en uw eigen welzijn, ook als dat ten koste gaat van anderen.

Neen zeggen tegen Chinees geld is simpelweg geen optie als je president v. Mozambique bent. Dat weet men ook wel. En dat weten de Chinesen ook maar al te goed. Het is niet dat wij in het verleden geen misbruik gemaakt hebben van dat continent, dus dat men skeptisch staat tegenover ons vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Zelfs bij landen als Zuid-Afrika of Israël en andere landen in het verleden namen we het ook niet nauw met mensenrechten in niet-ontwikkelde landen (zoals vele Zuid-Amerikaanse landen en vele Aziatische landen (Zuid-Korea, Indonesië, Vietnam).

Veel opties om gas te importeren zijn er ook niet. Dus ja we hebben deals met Azerbeidzjan, Mozambique of zijn teruggekomen op beloftes om geld te pompen in Zuid-Afrika om hun koolproductie stil te leggen, en importeren nu ook die fossiele brandstoffen en energie naar hier. Maar als je de politieke beslissing neemt om afstand te doen v. Russisch gas, dan heb je een alternatief nodig. je kan niet alles willen natuurlijk, tenzij je helemaal geen gas wilt en dan zijn de mensen hier ook boos en stemmen ze op radicale partijen die onze democratie ondermijnen.

Die landen voelen die veranderende geopolitieke situatie ook en sommigen profiteren daarvan, zoals het spierballengerek van een tweetal maanden geleden van Azerbeidzjan die eigenlijk een verzwakt Armenië nu zien en een Europa dat meer afhankelijk is van Azerbeidjzan. En Iran - een andere vijand van hun - heeft ook zijn problemen op dit moment. Als die morgen Armenië binnenvallen, wie zal hen dan stoppen?

Wij zijn afhankelijk van het gas van hun. Rusland en Iran hebben hun handen vol. En Turkije dat ook zijn problemen heeft (hoge inflatie, hoger dan hier en onstabiele politieke situatie), zal er geen bezwaar op hebben (gezien hun banden met de Azeri's - deel van een groots Turks volk en hun verleden met de Armeniërs).

Het is voor iedereen op dit moment wat zoeken, en dit is een periode van heel wat "onzekerheid".

Laatst bewerkt:

Elke week een nieuw hoofdstuk in deze daga. Misschien moet Elon Musk eens tweeten over zo'n zaken dan krijgt het tenminste de aandacht die het verdient.

Dat eerste artikel, goh ja, er zijn helaas ook mensen in België die zo denken. Dat lijkt me een belangrijker probleem voor ons dan wat er in Qatar gezegd en gedaan wordt. Als ik naar een land reis dan hou ik me ook aan de lokale regels en cultuur daar (zonder ermee akkoord te zijn), net als ik verwacht dat mensen die naar België komen (als toerist of als nieuwe inwoner) hier hetzelfde doen. Dat is gewoon een cultuurclash, meestal o.w.v. religie.

Het absurde is uiteraard dat de FIFA pretendeert om bepaalde waarden te onderschrijven, incl. geen homohaat. Dat zijn zeer holle slogans als je WK-ambassadeur dit soort uitspraken doet. Ik verwacht eigenlijk toch wel wat incidenten op dat WK. Of ja, supporters of (hopelijk) spelers/coaches die hun mening geven op een of andere manier.

Het geeft op zich al voldoening dat de PR voor Qatar nu al als een boemerang terugkomt, met veel negatieve publiciteit.

Eigenlijk kun je dit soort praktijken maar met één woord omschrijven nl. slavernij. Er is geen enkel ander woord om dat soort gedoe te beschrijven. Het gaat dan ook nog eens toevallig om "zwarte gastarbeiders" hier.

Ja, als FIFA regenbooglogo's of een "fight against racism" spotje toont, zullen we toch eens moeten gniffelen denk ik. Maar goed, de grootste kwaaddoeners zijn de mensen die dit WK hebben toegewezen. En op de tweede plaatsen de landen, organisten en journalisten die niet indertijd hebben opgeroepen voor een algemene boycot of het verlaten van de FIFA, wat imo de énige juiste reactie zou geweest zijn. Als de Engelse voetbalbond of de Duitse voetbalbond dat zou gedaan hebben, zou de rest (of iedereen met enige reputatie) snel volgen.

Nu is het echt al vijgen na pasen. We zijn al jaren gebombardeerd geweest met dit soort beschuldigingen en er is nul komma nul aan gedaan. Nu twee-drie-vier weken voor het toernooi begint, begint de verontwaardiging en krijgen we artikels te lezen waarin Blatter zijn spijt betuigt.

Wel, spijt komt altijd te laat.

U, meneer Blatter, hebt er oprecht voor gekozen om geld van slavendrijvers in ontvangst te nemen.

Eigenlijk kun je dit soort praktijken maar met één woord omschrijven nl. slavernij. Er is geen enkel ander woord om dat soort gedoe te beschrijven. Het gaat dan ook nog eens toevallig om "zwarte gastarbeiders" hier.

Ja, als FIFA regenbooglogo's of een "fight against racism" spotje toont, zullen we toch eens moeten gniffelen denk ik. Maar goed, de grootste kwaaddoeners zijn de mensen die dit WK hebben toegewezen. En op de tweede plaatsen de landen, organisten en journalisten die niet indertijd hebben opgeroepen voor een algemene boycot of het verlaten van de FIFA, wat imo de énige juiste reactie zou geweest zijn. Als de Engelse voetbalbond of de Duitse voetbalbond dat zou gedaan hebben, zou de rest (of iedereen met enige reputatie) snel volgen.

Nu is het echt al vijgen na pasen. We zijn al jaren gebombardeerd geweest met dit soort beschuldigingen en er is nul komma nul aan gedaan. Nu twee-drie-vier weken voor het toernooi begint, begint de verontwaardiging en krijgen we artikels te lezen waarin Blatter zijn spijt betuigt.

Wel, spijt komt altijd te laat.

U, meneer Blatter, hebt er oprecht voor gekozen om geld van slavendrijvers in ontvangst te nemen.
Ik ben het eens met je dat de bonzen die Qatar hebben verkozen de eerste boosdoeners zijn. En de bonden, politiek en journalisten daarna.

Maar het is niet omdat het nu al beslist is, dat we plots allemaal moeten zwijgen en doen alsof er niks aan de hand is, hè. Integendeel! Aan dat eerste konden wij niks doen. Ja, daar had veel meer protest moeten komen. Maar nu het daar is, is er maar 1 manier meer om de greenwashing/sportwashing van Qatar tegen te gaan: Er moet een fel en constant licht geschenen worden op de situatie ginds. Nu moet dit aangegrepen worden als een campagne tegen het Qatarese bewind, tegen de onmenselijkheden.

Spijt zal te laat komen, het WK zal daar doorgaan. Maar door nu heel vaak en met heel veel bombarie en liefst overduidelijke en schokkende beelden te laten zien wat voor vuiligheid daar elke dag gebeurt, laten zien wat de FIFA hier eigenlijk steunt, kan dit heel misschien nog gebruikt worden om er iets positiefs uit te halen.

In Argentinië is dat voor een stuk ook gelukt. Maar dat vereist natuurlijk wel dat niet iedereen gaat zeggen "het is nu toch al te laat" en "ach, het gebeurt overal" of "mijn ene kijkcijfer telt toch niet".

In plaats van dagelijks kritiek te leveren aan het adres van Qatar, wat wederom nutteloos is, en ik als empty talk beschouw, omdat we twaalf jaar lang doen alsof ons neus bloedde en we niets doen, waarom niet praten over acties ondernemen. Met name nationale voetbalbonden die FIFA boycotten en een eigen voetbalorganisatie opricht, die wel liefde heeft voor de sport?

Zolang dat dat niet gebeurt, kan ik al die kritiek niet serieus nemen, en is het voor mij dus profileringskritiek. Uiteindelijk gaan de media, en de spelers en de entourage toch allemaal gezamenlijk naar Qatar, dus ik begrijp niet goed waarom we gespervuurd worden met artikelen over hoe mensenrechten en arbeidsomstandigheden in Qatar slecht zijn.

Nu is het te laat hé, de stadions zijn allemaal al gebouwd. Wat er zou gebeuren, wisten we allemaal al twaalf jaar geleden. En toen gebeurde er niets. Daarom dat ik moeite heb om kritiek serieus te nemen, want ze werd niet gegeven als ze moest gegeven worden. Woorden zijn waardeloos als geen actie ondernomen wordt.

Als het allemaal zo een schande is, stap dan uit FIFA en richt uw eigen organisatie op. Anders geloof ik niet dat je dit afkeurt.

In plaats van dagelijks kritiek te leveren aan het adres van Qatar, wat wederom nutteloos is, en ik als empty talk beschouw, omdat we twaalf jaar lang doen alsof ons neus bloedde en we niets doen, waarom niet praten over acties ondernemen. Met name nationale voetbalbonden die FIFA boycotten en een eigen voetbalorganisatie opricht, die wel liefde heeft voor de sport?

Zolang dat dat niet gebeurt, kan ik al die kritiek niet serieus nemen, en is het voor mij dus profileringskritiek. Uiteindelijk gaan de media, en de spelers en de entourage toch allemaal gezamenlijk naar Qatar, dus ik begrijp niet goed waarom we gespervuurd worden met artikelen over hoe mensenrechten en arbeidsomstandigheden in Qatar slecht zijn.

Nu is het te laat hé, de stadions zijn allemaal al gebouwd. Wat er zou gebeuren, wisten we allemaal al twaalf jaar geleden. En toen gebeurde er niets. Daarom dat ik moeite heb om kritiek serieus te nemen, want ze werd niet gegeven als ze moest gegeven worden. Woorden zijn waardeloos als geen actie ondernomen wordt.

Als het allemaal zo een schande is, stap dan uit FIFA en richt uw eigen organisatie op. Anders geloof ik u gewoon niet.
Heb je nu al eens naar de podcast van in mijn openingspost geluisterd? Daarin wordt redelijk duidelijk aangegeven waarom het wel degelijk belangrijk is dat we nu een spervuur van artikels krijgen over de omstandigheden in Qatar, de mensenrechten, de homohaat en de inmenging in de Jemenitische oorlog.

Het ene sluit het andere niet uit, dat er gevolgen mogen komen voor FIFA, of een parallelle bond, prima. Maar de enige manier om sportswashing tegen te gaan, is het aangrijpen om aan te geven wat er allemaal fout gaat. Bij al hun "wasproduct" een klodder van hun eigen modder gooien, of straks zijn er stukjes echt nog netjes witgepoetst.

Na lang twijfelen gisteren besloten om in het geheel niet te kijken naar het WK. Normaal gezien volg ik minimum twee matchen per dag (in de begin fase). Ik mag mezelf dus wel een fan noemen. Dus ja, het zal wat pikken, maar het zij zo.

Ik hoop dat ik met mijn beslissing een kleine rimpeling in het wateroppervlak aanbreng die iemand anders ook kan inspireren. Is er werkelijk niemand anders die mij volgt? Dan is het ook maar zo.
En net zoals ik dat in heel de politieke discussie kan (links/rechts , ...) zal ik ook hier iemand aan de andere kant van het spectrum respecteren in zijn mening. Ik denk dat als je echt met alle factoren rekening zou houden niemand alles nog kan bevatten. Het zijn er gewoon teveel. Ieder beslist voor hem/haar/x wat ze willen op basis van de info die ze hebben.

En eigenlijk draait het mij niet alleen om de mensenrechten in Qatar maar ook hoe de Fifa zich in het verleden heeft gedragen en dat nu nog doet. Wat Sepp Blatter daar enkele dagen geleden deed (mea culpa ivm de toewijzing) was ook maar wat imago oppoetsen. Naar mijn buikgevoel voelen ze bij de Fifa wel een bui hangen. Als je ziet hoeveel WK-dorpen er hier in BE de laatste dagen zijn geannuleerd, dat is niet alleen hier eh...

Ik denk dat de Belgische supporters wel een aardig statement hebben gemaakt door quasi van geen enkel fandorp met groot scherm een ticket te kopen. Ik denk dat er, op Leuven na, geen enkel groot scherm indoor meer z'n deuren opent?

Ik denk dat de Belgische supporters wel een aardig statement hebben gemaakt door quasi van geen enkel fandorp met groot scherm een ticket te kopen. Ik denk dat er, op Leuven na, geen enkel groot scherm indoor meer z'n deuren opent?
indoor? Dan vind ik dat nog een straffer statement, want een veel gebruikt argument is dat het seizoen zich er niet voor leent, omdat het te koud is.

In ons klein dorpje was de cafébaas ook al aan het dreigen dat er snel aanmeldingen moesten komen of er werd niks georganiseerd.

Nu ja, het is natuurlijk ook niet België zijn fout dat we in Qatar gaan spelen natuurlijk. Het blijft een pijnlijke zaak.

Mechelen Nekkerhallen niet, 'het' officiële fandorp The Desert in Vilvoorde niet, en in verschillende andere grotere steden was de ticketverkoop zo'n tegenvaller dat organisatoren quasi overal de stekker uittrekken. Juist over de Manhattan en Het Depot hier in Leuven heb ik nog geen annulering vernomen.

Hier zijn er wel 2 in de buurt , 1 door lokale handelaars een ander door de gemeente .

Tis natuurlijk een raar seizoen ook , veel mensen hebben ook gewoon andere dingen te doen. Enja de promotie is niet echt een succes om op z'n zachts te zeggen . Ik vind dat hele FIFA-schandaal nog erger eigl dan de mensenrechtenschennis . Dit WK had in de zomer in de VS normaal moeten gespeeld worden . En nu krijgen we dit , shame !

Heb je nu al eens naar de podcast van in mijn openingspost geluisterd? Daarin wordt redelijk duidelijk aangegeven waarom het wel degelijk belangrijk is dat we nu een spervuur van artikels krijgen over de omstandigheden in Qatar, de mensenrechten, de homohaat en de inmenging in de Jemenitische oorlog.

Het ene sluit het andere niet uit, dat er gevolgen mogen komen voor FIFA, of een parallelle bond, prima. Maar de enige manier om sportswashing tegen te gaan, is het aangrijpen om aan te geven wat er allemaal fout gaat. Bij al hun "wasproduct" een klodder van hun eigen modder gooien, of straks zijn er stukjes echt nog netjes witgepoetst.
Ik heb de fragmenten zonet eens gekeken, ik ga geen uur podcast volledig kijken, en ik vond de fragmenten eerlijk gezegd ook al niet interessant, ook omdat ik niets nieuws bijleer, maar alleen herhaald wordt wat iedereen al weet, en het ook om persoonlijke ervaringen gaat. Ik ben sowieso geen podcastliefhebber maar dat terzijde.

Dat het ene het andere niet uitsluit ga ik mee akkoord, maar uiteindelijk gebeurt er ook niets substantieels. We gaan toch allemaal voor onze tv gekluisterd zijn, de meesten toch. Het toernooi gaat door, en uiteindelijk ja wint het geld toch weer boven alles, ondanks alles dat de journalisten zullen neerpennen. En de volgende toernooien of sportevenementen zullen mensenrechten ook niet van tel zijn.

Kijk, op het einde van de dag gebeurt er niets substantieels, en daardoor blijft dit voor mij empty talk. Het klinkt misschien respectloos, maar het is iets heel typisch voor het westen. We zien het ook op issues zoals milieu en klimaat terugkomen. Blablabla, 10.000 artikels, maar op het einde van de dag gebeurt er niets, en doen we voort.

Die vrouw in de podcast (Elke) zei het ook. Of ik nu ga, of niet, er verandert toch niets hoor, het toernooi gaat door. De persoon van de bond zei ook maar dat pas in 2018 er een eerste keer in actie geschoten wordt. Maar het is nu vijgen na pasen. Eigenlijk bevat deze hele non-discussie goed samen alles wat er mis is met onze westerse maatschappij. Super veel controverses, maar op het einde van de dag, nul komma nul verandering. Eindeloos gelul, maar nul komma nul actie.

Laatst bewerkt:
Ik heb de fragmenten zonet eens gekeken, ik ga geen uur podcast volledig kijken, en ik vond de fragmenten eerlijk gezegd ook al niet interessant, ook omdat ik niets nieuws bijleer, maar alleen herhaald wordt wat iedereen al weet, en het ook om persoonlijke ervaringen gaat. Ik ben sowieso geen podcastliefhebber maar dat terzijde.

Dat het ene het andere niet uitsluit ga ik mee akkoord, maar uiteindelijk gebeurt er ook niets substantieels. We gaan toch allemaal voor onze tv gekluisterd zijn, de meesten toch. Het toernooi gaat door, en uiteindelijk ja wint het geld toch weer boven alles, ondanks alles dat de journalisten zullen neerpennen. En de volgende toernooien of sportevenementen zullen mensenrechten ook niet van tel zijn.

Kijk, op het einde van de dag gebeurt er niets substantieels, en daardoor blijft dit voor mij empty talk. Het klinkt misschien respectloos, maar het is iets heel typisch voor het westen. We zien het ook op issues zoals milieu en klimaat terugkomen. Blablabla, 10.000 artikels, maar op het einde van de dag gebeurt er niets, en doen we voort.

Die vrouw in de podcast (Elke) zei het ook. Of ik nu ga, of niet, er verandert toch niets hoor, het toernooi gaat door. De persoon van de bond zei ook maar dat pas in 2018 er een eerste keer in actie geschoten wordt. Maar het is nu vijgen na pasen. Eigenlijk bevat deze hele non-discussie goed samen alles wat er mis is met onze westerse maatschappij. Super veel controverses, maar op het einde van de dag, nul komma nul verandering. Eindeloos gelul, maar nul komma nul actie.
Hebben we het wel over dezelfde podcast? Die van Freakonomics: https://freakonomics.com/podcast/what-is-sportswashing-and-does-it-work/
Hoeft ook niet te kijken, kunt ook lezen. Of niet, natuurlijk, het is geen bijbel.

In Argentinië in '78 is hetzelfde gebeurd, en daar zijn wel degelijk sociale veranderingen en verbeteringen gekomen door de internationale druk die hoog werd tijdens het WK dat daar is georganiseerd. Dus die druk moet er wel blijven en is veel meer dan alleen symbolisch.

Hebben we het wel over dezelfde podcast? Die van Freakonomics: https://freakonomics.com/podcast/what-is-sportswashing-and-does-it-work/
Hoeft ook niet te kijken, kunt ook lezen. Of niet, natuurlijk, het is geen bijbel.

In Argentinië in '78 is hetzelfde gebeurd, en daar zijn wel degelijk sociale veranderingen en verbeteringen gekomen door de internationale druk die hoog werd tijdens het WK dat daar is georganiseerd. Dus die druk moet er wel blijven en is veel meer dan alleen symbolisch.
Neen, we hebben het dus niet over dezelfde podcast. Ik dacht dat je referereerde naar een podcast in de openingspost. Ik had het over #BelRiadh (wat geen podcast is), maar ik dacht dat je daar naar refereerde.

Ik betwijfel nu wel of dat iets te maken heeft met "een statement willen maken". Hoe en waar mensen zo'n WK-match gaan kijken, is eerder een beslissing die op dat moment spontaan gebeurt op basis van wat anderen in uw vrienden/kennissenkring besluiten te doen, mensen hebben geen zin om daar al weken op voorhand tickets voor te kopen en vervolgens gebonden te zijn aan die ene locatie. De kijkcijfers op tv en drukte in cafés of gratis locaties zullen volgens mij heus niet veel lager liggen dan andere jaren.

Laatst bewerkt:
Ik betwijfel nu wel of dat iets te maken heeft met "een statement willen maken". Hoe en waar mensen zo'n WK-match gaan kijken, is eerder een beslissing die op dat moment spontaan gebeurt op basis van wat anderen in uw vrienden/kennissenkring besluiten te doen, mensen hebben geen zin om daar al weken op voorhand tickets voor te kopen en vervolgens gebonden te zijn aan die ene locatie. De kijkcijfers op tv en drukte in cafés of gratis locaties zullen volgens mij heus niet veel lager liggen dan andere jaren.
Deels akkoord, het is inderdaad geen statement maken maar volgens mij gewoon omdat er geen beleving is. De drukte in cafés en gratis locaties zullen volgens mij wel lager liggen. Er is gewoon geen aanloop/hype naar dit WK toe, wat wil je ook met dat in de winter te organiseren (en dan nog in een land als Qatar).

Terug
Bovenaan