WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
We mogen ook niet vergeten dat het hele gelijke rechten debat zich vooral in het Westen afspeelt, in Afrika, Azie, Zuid-Amerika is dit geen issue, onterecht overigens, maar in Japan, Kameroen, Ecuador,... ligt niemand wakker van die armband en worden spelers daar niet over aangesproken. Ook maatschappelijk is het daar niet zo'n hot topic, of zelfs helemaal geen topic, zoals dat hier is en de FIFA is een wereldorganisatie dus quasi 3-kwart van hun "publiek" ligt hier niet van wakker.

Alleen de UK, Nederland, Belgie, Denemarken, Duitsland, Zwitserland en Wales zouden hem uberhaupt gedragen hebben.

We mogen ook niet vergeten dat het hele gelijke rechten debat zich vooral in het Westen afspeelt, in Afrika, Azie, Zuid-Amerika is dit geen issue, onterecht overigens, maar in Japan, Kameroen, Ecuador,... ligt niemand wakker van die armband en worden spelers daar niet over aangesproken. Ook maatschappelijk is het daar niet zo'n hot topic, of zelfs helemaal geen topic, zoals dat hier is en de FIFA is een wereldorganisatie dus quasi 3-kwart van hun "publiek" ligt hier niet van wakker.

Alleen de UK, Nederland, Belgie, Denemarken, Duitsland, Zwitserland en Wales zouden hem uberhaupt gedragen hebben.

Het gaat idd om 7 landen.

Dezelfde landen niet gehoord over migranten/ homo's / vrouwen toen bv in 2019 het WK atletiek in Qatar werd afgewerkt.
Waarschijnlijk was toen het platform niet groot genoeg voor politici om er iets van te vinden en deugpunten te verdienen..

Een hele geruststelling is dat we er over drie weken ook weinig meer over gaan horen.

Daarna weer terug naar onze eigen stadions met vuurpijlen, haat-tifo's en anti-homogezang. Maar daar is tenminste wél bierrrrr!

Het gaat idd om 7 landen.

Dezelfde landen niet gehoord over migranten/ homo's / vrouwen toen bv in 2019 het WK atletiek in Qatar werd afgewerkt.
Waarschijnlijk was toen het platform niet groot genoeg voor politici om er iets van te vinden en deugpunten te verdienen..

Een hele geruststelling is dat we er over drie weken ook weinig meer over gaan horen.

Daarna weer terug naar onze eigen stadions met vuurpijlen, haat-tifo's en anti-homogezang. Maar daar is tenminste wél bierrrrr!
Misschien was jij bij het atletiek gewoon niet zo aan het opletten?
https://www.volkskrant.nl/sport/wk-...ucces-maar-voor-het-imago-niet-goed~b27c6271/

Daar was ook bakken kritiek. Maar natuurlijk is het WK atletiek een beetje minder bekeken dan het WK Voetbal. Daarnaast ga je -opnieuw- voorbij aan het feit dat dit een protest is tegen de FIFA en hun corrupte manier van werken, en knieval voor het geld van Qatar. Dat gaat niet in die mate op voor het IAAF, dus dan is het logisch dat de reactie niet gelijk is. Je maakt een vergelijking die helemaal geen vergelijking is.

En dan even later weer een totaal van de pot gerukte stelling: weer naar onze eigen stadions waar niemand over homofobe koren klaagt:
https://www.ad.nl/nederlands-voetba...in-actie-tegen-homofobe-spreekkoren~abea340d/
https://www.demorgen.be/nieuws/na-d...an-luisteren-als-ze-gestraft-worden~b25830a1/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221010_94828265

Ik heb de indruk dat je nogal héél selectief bent in wat je leest en wat niet... Ook daar is constant protest over, en terecht. Het maakt toch ook niet uit of die ene actie van de OneLove-armband nu vanuit 7 landen komt of 200? Het gaat om alles, de corruptie van de FIFA, de regenboogvlaggen, de homo's die mogen komen maar een gevangenisstraf riskeren, de vrouwen die "bedekt moeten zijn als een snoepje", de slavenarbeid waarmee de stadions gebouwd zijn, de militarie steun van Qatar aan moslimterroristen...

Maar doe gerust alsof het over het bier gaat, hoor.

Misschien was jij bij het atletiek gewoon niet zo aan het opletten?
https://www.volkskrant.nl/sport/wk-...ucces-maar-voor-het-imago-niet-goed~b27c6271/

Daar was ook bakken kritiek.
Een kritisch artikeltje.
Kun je toch niet vergelijken met de hysterie in de media en bij deugprominenten die we nu al wekenlang moeten aanhoren en zien?

En dan even later weer een totaal van de pot gerukte stelling: weer naar onze eigen stadions waar niemand over homofobe koren klaagt:
Nergens gezegd dat daar niemand over klaagt.
Al jaren hoor je over homo's de meest afschuwelijke dingen in Belgische stadions (massaal gezang he) maar er gebeurt......NIETS

Daarnaast ga je -opnieuw- voorbij aan het feit dat dit een protest is tegen de FIFA en hun corrupte manier van werken, en knieval voor het geld van Qatar.

Dat bandje gaat over discriminatie. In bijzonder tegen gay's.
Ook niet woke lande hebben (terechte) kritiek op de FIFA.

ik heb ook kritiek op de FIFA. Maar wat ze wél goed doen is dat ze het WK meer een echt WERELD event maken ipv een Westers land aan te wijzen.
Voetbal is een heuse wereldsport. En in onze wereld zijn Westerse normen en waarden een minderheid. Dat kunnen we heel jammer vinden, maar dat is wel de realiteit. Voetbal is ook van homofoben en mensen die vinden dat vrouwen ineen keuken horen.

Een kritisch artikeltje.
Kun je toch niet vergelijken met de hysterie in de media en bij deugprominenten die we nu al wekenlang moeten aanhoren en zien?

Hysterie nog wel. Ik hoor al welke richting dit uitgaat... Het ene is "een artikeltje", het andere is "hysterie" en "deugprominenten".
Je mag gerust zelf verder zoeken, hoor. Maar de artikels en outrage had je dagelijks:

(grappig dat deze man het wel degelijk een "whole hoopla" vindt over Doha, om dan te opperen dat het nergens voor nodig was. Wat er in de kraam past, zeker...)

Al jaren hoor je over homo's de meest afschuwelijke dingen in Belgische stadions (massaal gezang he) maar er gebeurt......NIETS

En net zoals er over de dingen ginds gesproken wordt die niet kunnen, wordt er over die dingen hier ook gesproken. Geen verschil dus, toch?

Fout, dat staat op de vorige pagina. Dat bandje gaat over: verschillen maken niet uit in de voetbalwereld, we zijn verbonden door 1 liefde: het voetbal. Dat had je kunnen weten als je op de vorige pagina had gekeken, waar het al gelinkt stond:

ik heb ook kritiek op de FIFA. Maar wat ze wél goed doen is dat ze het WK meer een echt WERELD event maken ipv een Westers land aan te wijzen.
Vreemd argument om hier te maken hoor. Sinds ons "legendarisch WK" in '86:
1986
23px-Flag_of_Mexico.svg.png
Mexico
North America
1990
23px-Flag_of_Italy.svg.png
Italy
Europe
1994
23px-Flag_of_the_United_States.svg.png
United States
North America
1998
23px-Flag_of_France_%28lighter_variant%29.svg.png
France
Europe
2002
23px-Flag_of_Japan.svg.png
Japan
23px-Flag_of_South_Korea_%281997%E2%80%932011%29.svg.png
South Korea
Asia
2006
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Germany
Europe
2010
23px-Flag_of_South_Africa.svg.png
South Africa
Africa
2014
22px-Flag_of_Brazil.svg.png
Brazil
South America
2018
23px-Flag_of_Russia.svg.png
Russia
Europe
2022
23px-Flag_of_Qatar.svg.png
Qatar
Asia
2026
23px-Flag_of_Canada_%28Pantone%29.svg.png
Canada
23px-Flag_of_Mexico.svg.png
Mexico
23px-Flag_of_the_United_States.svg.png
United States
North America

Voetbal is een heuse wereldsport. En in onze wereld zijn Westerse normen en waarden een minderheid. Dat kunnen we heel jammer vinden, maar dat is wel de realiteit. Voetbal is ook van homofoben en mensen die vinden dat vrouwen ineen keuken horen.
En dat moet dan gewoon geslikt worden?

Een kritisch artikeltje.

Gij gaat me toch niet wijsmaken dat ge het voetbal volgt of wij hebben een andere definitie van een Westers land.

En neen, die band is niet alleen tegen discriminatie van holebi's. Dan hadden ze wel de kleuren gekozen van de regenboogvlag ipv de kleuren die er nu inzitten.

Zelden zo'n goede sfeer gezien onder supporters.
De laatste twee WK toernooien in (west) Europa brachten nogal wat geweld, haat en vijandigheid mee tussen supportersgroepen. Viel zelfs een dode.
Hier staan fans van alle landen door elkaar heen te feesten. Uit woke landen, homofobe landen, miljonairs landen, arme landen, zwarte landen, witte landen.

Maar ja, er is geen bier in de stadions....

Jij hebt geen idee waarover je praat.

Ik was in Brazilie, ik was in Rusland. Die sfeer daar was fenomenaal. Ik stond daar in Sao Paulo tussen tienduizenden op straat tot een kot in de nacht te vieren, en een week later in Rio de Janeiro dikke feest op Copacabana. Ook in Kaliningrad was de centrale straat en plein gewoon zwart van het volk met Belgen, Russen, Engelsen en ander volk. Allemaal zwaar aan het feesten.

En het laatste toernooi in West Europa is al van 2006 geleden. Viel daar een dode door supportersgeweld dan?
Maar om te stellen dat daar geen sfeer was, is toch van de pot gerukt. Zoek gewoon op youtube en je vindt filmpjes die het tegendeel bewijzen. Uiteraard een pak minder, omdat je destijds nog niet zoveel deftige smartphones had en veel duurdere datapaketten. Maar Duitsland was allesbehalve haatvol en vijandig.

Het enige wat ik me kan inbeelden is dat je misschien je verward met het EK in Frankrijk in 2016 waar er wel supportersgeweld was. Al waren dat vaak wel Russische hooliganfirms die de Engelsen wouden afmaken.

Jij hebt geen idee waarover je praat.

Ik was in Brazilie, ik was in Rusland. Die sfeer daar was fenomenaal. Ik stond daar in Sao Paulo tussen tienduizenden op straat tot een kot in de nacht te vieren, en een week later in Rio de Janeiro dikke feest op Copacabana. Ook in Kaliningrad was de centrale straat en plein gewoon zwart van het volk met Belgen, Russen, Engelsen en ander volk. Allemaal zwaar aan het feesten.

En het laatste toernooi in West Europa is al van 2006 geleden. Viel daar een dode door supportersgeweld dan?
Maar om te stellen dat daar geen sfeer was, is toch van de pot gerukt. Zoek gewoon op youtube en je vindt filmpjes die het tegendeel bewijzen. Uiteraard een pak minder, omdat je destijds nog niet zoveel deftige smartphones had en veel duurdere datapaketten. Maar Duitsland was allesbehalve haatvol en vijandig.

Het enige wat ik me kan inbeelden is dat je misschien je verward met het EK in Frankrijk in 2016 waar er wel supportersgeweld was. Al waren dat vaak wel Russische hooliganfirms die de Engelsen wouden afmaken.
En in Frankrijk was het buiten dat ook goed. Wij hebben nog liggen te vieren met de Ieren na de match. Fantastisch moment was dat.

In frankrijk ongeveer iedere match van de Belgen meegemaakt en op Wales na (regen, kutmatch, kutwilmots) was dat een geweldig groot feest. De herinnering van mijn leven wat de Rode Duivels betreft.

In frankrijk ongeveer iedere match van de Belgen meegemaakt en op Wales na (regen, kutmatch, kutwilmots) was dat een geweldig groot feest. De herinnering van mijn leven wat de Rode Duivels betreft.
Ik snap niet goed welke meerwaarde dat heeft in deze discussie.

Maar ik ben blij dat jij u geamuseerd hebt daar.

Van die goede sfeer blijft toch niet veel meer over he. Al een paar wedstrijden gemerkt dat spelers/ploegen zwaar uitgefloten worden door de (Qatari?) supporters na verloop van tijd.

En ik zie zoveel lege stoeltjes tijdens de wedstrijden. Bijna 10.000 lege stoeltjes in Marokko - Kroatie, 5.000 lege stoeltjes in Belgie - Canada, 5.000 lege stoeltjes tijdens Zwitserland - Kameroen, 3.000 lege stoeltjes in Uruguay - Zuid Korea, 4.000 lege stoeltjes bij Spanje en Frankrijk, 3.000 bij Duitsland etc ga zo maar door.

Van die goede sfeer blijft toch niet veel meer over he. Al een paar wedstrijden gemerkt dat spelers/ploegen zwaar uitgefloten worden door de (Qatari?) supporters na verloop van tijd.
Kijken we naar een ander WK?

Zalig om fans uit heel de wereld zo te zien feesten.

Belgische supporters opkomst (ik hoorde 700 man) stelt wel teleur Wales kwam met 3500 man bv.

Dat de Qatari zelf vroeg weggaan als het deze verwende mulitmiljonairs niet bevalt is toch ook best leuk?

Kijken we naar een ander WK?

Zalig om fans uit heel de wereld zo te zien feesten.

Belgische supporters opkomst (ik hoorde 700 man) stelt wel teleur Wales kwam met 3500 man bv.

Dat de Qatari zelf vroeg weggaan als het deze verwende mulitmiljonairs niet bevalt is toch ook best leuk?

Afgaande op uw antwoorden de laatste tijd, begin ik me dat ook meer en meer af te vragen.

Tijdens Belgie - Canada was er duidelijk gefluit te horen, ook tijdens Zuid Korea - Uruguay bv.

Dat je het leuk vindt dat "fans" stadions vroegtijdig verlaten, is hallucinant en staat compleet haaks op wat we zouden moeten zien op een WK. Overigens gaat het hier niet om fans die stadions vroeger verlaten, eerder om tickets die niet verkocht zijn geraakt. Fans die vroegtijd het stadion verlaten, zijn gewoon meegeteld in de toeschouwersaantallen. Er zijn dus gewoon veel tickets niet verkocht geraakt.

Ik snap niet goed welke meerwaarde dat heeft in deze discussie.

Maar ik ben blij dat jij u geamuseerd hebt daar.

Was doorreageren op Famtam zijn visie dat op de vorige wk's / ek's het blijkbaar een satanistisch samenzijn was waar iedereen elkaar de kop in sloeg en het nu een groot vrolijke vrienden feest is in het walhalla Qatar.

Maar schrik je daarvan?
Dat is toch logisch als je gewoon alles bij elkaar gaat tellen? Zou er iemand zijn die dit WK wou?
Tuurlijk niet, maar dan is het toch op verschillende punten een gigantisch fiasco. En niet zoals @famtam zegt "zelden zo'n goeie sfeer gezien". Dat is gewoon flauwekul.

Zijn we hier niet met z'n allen de troll aan het voeren?

Op die beelden die inzoomen op de supportersvakken is de sfeer inderdaad (zoals op elk WK) fantastisch, maar je ziet in bijna elk stadion (veel) lege zitjes, het publiek fluit nogal vaak, en men poetst de plaat dikwijls al tien minuten voor het einde. Tijdens de match van Qatar (de openingsmatch, in hun eigen land) was het stadion in de tweede helft zelfs al bijna leeg. Van feestjes rond de stadions en in de steden, daar hoor en zie je ook bijna niks van op sociale media en in het nieuws terwijl dat vorige WK's wel het geval was. Dat laatste is misschien wat subjectief, maar de rest niet, en ik volg elk WK en EK echt op de voet.

Lijkt mij toch vooral een beetje baiten en gniffelen omdat 'de woke landen' eens op hun plaats worden gezet, want qua sfeer en beleving lijkt me dit net (tot nu toe) het minste WK dat ik al heb gevolgd.

[Edit] En die nieuwste post twee berichten onder mij bevestigt het voor mij gewoon. Don't feed the trolls guys.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan