Woning laten schatten

Tjiftjaf

Member
Aangezien ik mijn ex-partner ga uitkopen moeten we de waarde van ons huis laten schatten. Ik weet dat je dit gratis kan laten doen door vastgoedkantoren, maar blijkbaar hebben zij een incentive om de de waarde de overschatten om zo de opdracht binnen te halen. De bank had een onafhankelijke schatter aangeraden, maar die kreeg dan weer waanzinnig slechte reviews.

Benieuwd naar de ervaringen hier. Was de prijs waarvoor jullie jullie huis hebben verkocht in lijn met de geschatte waarde door het immokantoor?

Paar jaar terug woning meter laten schatten:
  • Bank: 176 K
  • Notaris: 185 K
  • Immo 1: 235 K
  • Immo 2: 230 K
Uiteindelijk verkocht voor 215 K

Woning ouders is geschat door notaris i.f.v. een schenking, ik kan gerust stellen dat deze schatting minstens 25% onder de verkoopwaarde zit.

En verleden week is de boerderij van de boer waar ik al jaar en dag thuis ben geschat (hij gaat zijn broer en zus uitkopen) - ook daar zat een redelijke kloof tussen 2 schatters - ze hebben dan maar onder hun 3 een prijs overeengekomen.

Al bij al dus wel wat ervaring en het is zeker geen exacte wetenschap.

Als je kan overeenkomen met je ex is een schatting ook niet echt verplicht... Wij hebben gewoon zelf een bedrag overeengekomen na wat onderzoek en 2 immo's te laten langskomen.

Aangezien ik mijn ex-partner ga uitkopen moeten we de waarde van ons huis laten schatten. Ik weet dat je dit gratis kan laten doen door vastgoedkantoren, maar blijkbaar hebben zij een incentive om de de waarde de overschatten om zo de opdracht binnen te halen. De bank had een onafhankelijke schatter aangeraden, maar die kreeg dan weer waanzinnig slechte reviews.

Benieuwd naar de ervaringen hier. Was de prijs waarvoor jullie jullie huis hebben verkocht in lijn met de geschatte waarde door het immokantoor?
Zie ook opmerking hierboven, je moet gewoon overeenkomen eigenlijk. Maar het is en blijft een schatting, een huis is waard wat de zot eraan wilt geven. En ik vermoed dat jij het graag lager geschat ziet en je ex-partner graag hoger...

Woning ouders is geschat door notaris i.f.v. een schenking, ik kan gerust stellen dat deze schatting minstens 25% onder de verkoopwaarde zit.
Goeie notaris dus ;) Want die houdt rekening met de belastingen die betaald worden op dat geschatte bedrag.
Dat is hetzelfde als door VLABEL erkende schatters/experten in geval van erfenis naar mijn ervaring. Als je tegen hun zegt dat het pand niet direct verkocht gaat worden, gaan ze het ook lager schatten om de belasting een beetje te drukken.

Wij bij aankoop ouderlijk huis drie makelaars via de bank laten komen en het gemiddelde genomen. Hoog en laag lagen toen 30k€ uit elkaar op een bedrag van +- 460k€

Altijd via een beëdigde schatter/notaris laten doen.
Dan heb je achteraf geen zever. Kost dacht ik rond 300 euro.`

Dan kan je nog zelf een onderlinge afspraak maken waar je tussen gedwongen verkoopwaarde en de marktwaarde ergens uitkomt.

Laatst bewerkt:
Vijf makelaars gehad bij de verkoop van ons huis. Schattingen zaten meen ik tussen de 355000 en 380000 ongeveer. Uiteindelijk voor 378000 te koop gezet. Eerste bod 390000 en verkocht.

Het is maar waar wat een gek er voor wilt geven. Maar ik had niet het gevoel dat immo's met opzet dus gingen verhogen.

Idem hier met de immo. Uit een erfenis ooit een aantal eigendommen moeten laten schatten:
1) erkend schatter: zat er overal onder (vermoedelijk wel deels bewust, maar toch). Zij baseren zich op historische data dus lopen eigenlijk altijd een klein beetje achter
2) daarnaast 3 immokantoren, zaten verschillen op tot 10% per eigendom, maar niet echt een lijn in te trekken in consistent te hoog of te laag te schatten. Soms hebben we (veel) meer gekregen, soms minder (maar niet overdreven eronder). Totaal een 16 eigendommen, dus wel representatief denk ik. Zowel appartementen, huizen, bouwgronden,..

Voor ons eigen huis nu zaten alle makelaars rond de 420, uiteindelijk verkocht aan 450
🤷‍♂️

Enerzijds, makelaars hebben er niets aan de waarde (veel) te hoog te bepalen, gezien hun opdracht maximaal 6 maanden bedraagt en het quasi altijd no cure no pay is.

Anderzijds, wat makelaars (gratis) doen is een waardebepaling, geen schatting. Een waardebepaling is louter een prijsadvies. Een schatting of taxatie is een officieel document dat kan gebruikt worden voor juridische zaken. Je bent dus helemaal niets met louter een waardebepaling door een makelaar wanneer je dit officieel (in het kader van erfenis, echtscheiding, faling...) wilt gebruiken.

Dan kan je nog zelf een onderlinge afspraak maken waar je tussen gedwongen verkoopwaarde en de marktwaarde ergens uitkomt.
Dit.

We moesten ihkv ons overbruggingskrediet onze huidige woning laten schatten om een go te krijgen van de bank op de lening.

Maar als we dat doorgaven, dan denk ik dat dat wel heeft gespeeld in dat we een iets hogere waardering hebben gekregen. Als het voor een erfenis was (bepaling van belastingen) dan denk ik dat ze wat minder waarderen om die kost te drukken

Hebben ondertussen 3 schatters laten komen. De laagste schatting is 459.000 terwijl de hoogste 499.000 is. Toch wel een gigantisch verschil. Als we er daadwerkelijk 499.000 voor kunnen krijgen is het voor mij ook het beste om te verkopen.

Zou het misschien een idee kunnen zijn om het huis gewoon te koop te zetten en te zien wat uiteindelijk de hoogste bieder geeft? Als iemand 499.000 biedt verkopen we, anders koop ik het over aan de prijs die de hoogste bieder geeft. Dat lijkt me de meeste accurate en eerlijke manier om de marktwaarde te bepalen.

Schatting door makelaar heeft geen waarde, ook niet naar bank toe. Die gebruiken doorgaans Gudrun als beëdigd schatter voor zo'n soort zaken.

Goh in absolute termen zijn dat voor mij 20.000 flappen die ik extra moet ophoesten moest ik haar uit kopen. Daar moet je lang voor werken hoor. Enfin, ik toch.
Ik snap dat jij het zo wilt bekijken als persoon die wilt uitkopen. Maar absolute bedragen doen er niet toe als je verschillende schattingen met elkaar vergelijkt. Marge en foutenmarge is altijd relatief.

Daar een exact bedrag op plakken is nu ook eenmaal onmogelijk. Passeert die ene persoon waarvoor de woning alles heeft en in zijn ogen zijn droomhuis is, dan ga je misschien gemakkelijk je vraagprijs of zelfs meer krijgen. Passeert die persoon niet op het moment dat jij het wilt verkopen, kan je zomaar 20k minder krijgen. Onze droomlocatie was ook een bepaalde wijk, waar in totaal een 50-tal huizen staan. Op het moment dat daar een huis te koop kwam te staan en dat ook nog eens naar onze smaak was, zijn we daar direct opgesprongen en boven de vraagprijs geboden. Hadden we een stuk minder geboden, hadden we het miss ook nog gehad.

Lijkt me een slecht idee om een wildvreemde de waarde van je huis te gaan laten bepalen (zeker omdat die kan manipuleren?).

De enige "juiste" optie hier is een beëdigd schatten IMHO.

Lijkt me een slecht idee om een wildvreemde de waarde van je huis te gaan laten bepalen (zeker omdat die kan manipuleren?).

De enige "juiste" optie hier is een beëdigd schatten IMHO.

Maar de marktwaarde van je huis is toch per definitie wat de hoogste bieder er voor wilt geven? Een schatting probeert per definitie dat te benaderen en is per definitie toch net minder accuraat?

Bij een hoog bod ben ik bereid te verkopen, dus in die zin kan met de prijs ook niet manipuleren.

Ik ben momenteel zelf prijzen aan het vergelijken voor een VLABEL/Beëdigde schatting.
De prijzen liggen hiervoor liggen een pak hoger, voor de kust 8400 toch.
Ik er 19 gecontacteerd en dit is het resultaat na 3 dagen. Leeg veld is geen reactie.

Terug
Bovenaan