Woonruimtes

Over hoeveel woonruimtes beschikken jullie?

• 1

Stemmen: 0 0,0%
  • 2

• 3

Stemmen: 1 2,3%
  • 4

Stemmen: 5 11,4%
  • 5

Stemmen: 6 13,6%
  • 6

Stemmen: 12 27,3%
  • 7

Stemmen: 3 6,8%
  • 8

Stemmen: 4 9,1%
  • 9

Stemmen: 3 6,8%
  • 10

Stemmen: 4 9,1%
  • 10+

Stemmen: 6 13,6%
  • Anders (woon nog bij mijn ouders, woon in een caravan, slaap onder de brug,...)

• Totaal aantal stemmers
    44

Mormel

Member
Naar aanleiding van dit artikel (sorry achter betaalmuur):

Erin staat onder meer dat het gemiddeld aantal woonruimtes voor een koppel met twee kinderen 5.6 bedraagt (hoogste aantal van woonruimtes in onderzoek).

Hoeveel woonruimtes hebben jullie en uit hoeveel leden bestaat jullie gezin?

Een kamer wordt gedefinieerd als een ruimte in een wooneenheid van minstens vier vierkante meter, zoals slaapkamers, eetkamers, woonkamers en bewoonbare kelders, zolders, keukens en andere gescheiden ruimtes die gebruikt worden of bedoeld zijn voor woondoeleinden, met een hoogte van meer dan twee meter en toegankelijk van binnenuit de eenheid.
Keukens worden enkel uitgesloten als de ruimte uitsluitend voor koken wordt gebruikt. Een enkele ruimte die dient als gecombineerde keuken-eetkamer wordt als één kamer meegeteld in het totaal aantal kamers.
De volgende ruimtes in een wooneenheid worden niet als kamer geteld: badkamer, toilet, gang, bijkeuken, hal en veranda.
Een kamer die uitsluitend voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, wordt uitgesloten, maar wordt meegeteld indien deze zowel privé als zakelijk wordt gebruikt.
Indien de woning gedeeld wordt door meer dan één huishouden en sommige kamers worden gedeeld met andere huishoudens (binnen dezelfde woning), dan moet het aantal gedeelde kamers worden gedeeld door het aantal huishoudens en het gelijke aandeel bij elk huishouden worden opgeteld. Deze variabele kan dus worden gecodeerd met één decimaal.
In het geval dat meerdere huishoudens één enkele kamer delen, wordt de variabele gecodeerd als ‘1’.

Laatst bewerkt:
8.
Partner woont met stiefzoon (tijdelijk?) elders, maar anders: drie volwassenen en één pre-puber.

Laatst bewerkt:
Hoe definiëer je een woonruimte? Gaat het over het aantal kamers in je huis? Wat telt er dan allemaal als woonruimte? Een badkamer, WC, zolder, living, keuken, garage, slaapkamers...

Hoe definiëer je een woonruimte? Gaat het over het aantal kamers in je huis? Wat telt er dan allemaal als woonruimte? Een badkamer, WC, zolder, living, keuken, garage, slaapkamers...
Stond niet in het artikel, maar de bron van de data zou Eurostat zijn. Uit hun methodologie (vertaald dmv AI):

Een kamer wordt gedefinieerd als een ruimte in een wooneenheid van minstens vier vierkante meter, zoals slaapkamers, eetkamers, woonkamers en bewoonbare kelders, zolders, keukens en andere gescheiden ruimtes die gebruikt worden of bedoeld zijn voor woondoeleinden, met een hoogte van meer dan twee meter en toegankelijk van binnenuit de eenheid.
Keukens worden enkel uitgesloten als de ruimte uitsluitend voor koken wordt gebruikt. Een enkele ruimte die dient als gecombineerde keuken-eetkamer wordt als één kamer meegeteld in het totaal aantal kamers.
De volgende ruimtes in een wooneenheid worden niet als kamer geteld: badkamer, toilet, gang, bijkeuken, hal en veranda.
Een kamer die uitsluitend voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, wordt uitgesloten, maar wordt meegeteld indien deze zowel privé als zakelijk wordt gebruikt.
Indien de woning gedeeld wordt door meer dan één huishouden en sommige kamers worden gedeeld met andere huishoudens (binnen dezelfde woning), dan moet het aantal gedeelde kamers worden gedeeld door het aantal huishoudens en het gelijke aandeel bij elk huishouden worden opgeteld. Deze variabele kan dus worden gecodeerd met één decimaal.
In het geval dat meerdere huishoudens één enkele kamer delen, wordt de variabele gecodeerd als ‘1’.
Misschien de definitie opnemen in de eerste post @Mormel ? En de poll resetten want ik denk niet dat er nu juist gestemd is.
Op basis van die definitie: 5 kamers (leefruimte, drie slaapkamers, bureau) voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

Het probleem blijkt dat we in België één van de grootste "aantal ruimtes per persoon" hebben. Die ratio bedraagt in België 2.1. Veelal door oudere mensen die in een grote woning blijven wonen?

Een garage is dus wel een woonruimte maar een veranda niet? Zeer logische definitie ... Als een veranda dicht kan, zou ik dat ook als woonruimte zien. En een tuinhuis dat enkel als berging dient, zou ik niet als woonruimte zien, aangezien je daar niet echt lange tijd in doorbrengt. Natuurlijk veel bergingsruimte draagt ook bij aan uw woonruimte aangezien je meer plaats hebt om uw gerief te zetten. Zelfde met een zolder eigenlijk, is het een zolder die enkel als berging dient zoals de meeste zolders of een zolder die ingericht is om bijvoorbeeld als slaap- of hobbykamer gebruikt te worden.

Stond niet in het artikel, maar de bron van de data zou Eurostat zijn. Uit hun methodologie (vertaald dmv AI):

Misschien de definitie opnemen in de eerste post @Mormel ? En de poll resetten want ik denk niet dat er nu juist gestemd is.
Op basis van die definitie: 5 kamers (leefruimte, drie slaapkamers, bureau) voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

Het probleem blijkt dat we in België één van de grootste "aantal ruimtes per persoon" hebben. Die ratio bedraagt in België 2.1. Veelal door oudere mensen die in een grote woning blijven wonen?
Zie niet hoe ik de poll kan resetten, maar het is wel moelijk je stem te wijzigen.
En bedankt voor het opzoeken.

6 woonruimtes en we zijn met 5 (4 + 1 co-ouderschap). Daarnaast nog 2 badkamers, berging, hal, wc,... alledags comfort eigenlijk :D.

De definitie is vrij krom en moeilijk te vergelijken in de tijd, vroeger had je kotje op kotje en veel ruimtes, vandaag met alles in 1 ruimte heb je weinig woonvertrekken.

Mijn ouders hebben een huis met 7 woonruimtes, waarvan 3 slaapkamers. Ik heb er eentje met 6 woonruimtes, waarvan 5 slaapkamers. Mijn huis is ook 60m2 groter en opgeteld is mijn woonruimte groter dan de keuken (met eettafel), eetkamer en living van mijn ouders.

1 living-keuken,
3 echte slaapkamer
1 bureau met bed
1 dressing/bergruimte
1 speel zolder/opslagplaats
1 garage

Dus 7 ruimtes voor 4 personen (2+2).

Woning op zo'n 85m² bebouwde oppervlakte en zo'n 50m² tuin. Al bij al dus veel ruimtes op relatief weinig oppervlakte

1 Woonkamer/keuken/eetkamer (is 1 grote open ruimte)
5 slaapkamers (Incl bureau of speelruimte)
1 berging
1 bijkeuken
1 garage

9 ruimtes voor 2 volwassenen met 1 kind

1 keuken-living
1 eetkamer
1 praktijkruimte/bureau (wordt privé gebruikt voor huiswerk te maken)
1 hobby kamer
1 speelkamer/ wasplaats (waar nu de konijnen in rond lopen)
5 slaapkamers

10 ruimtes voor 6 personen (4 kinderen)

Een pol op basis van woonoppervlakte lijkt me toch veel nuttiger dan. Ik vind het vreemde benadering om te kijken naar woonruimtes. Snap ook niet hoe ze zo bij de overheid op basis van zo een metric dingen willen gaan aanpakken. Lijkt me dat oppervlakte/inwoner en veel nettere manier is om dit te bekijken.

Wij zitten 10+ hier met mijn vrouw en dochtertje maar wij hebben dan ook een grote bewoonbare oppervlakte.

Volgens de zeer ingewikkelde regels uit dat artikels beschik ik over 6 woonruimtes.

- 1 keuken vermits daar ook een eethoek is tel ik die mee
- 1 living
- 1 bureau / bibliotheek met leeshoek dus die tel ik ook mee
- 3 slaapkamers

Dan de twijfelgavallen:
- 1 niet afgewerkte zolder
- 1 kelder / garage (garage zit onder de woning) voldoende plafondhoogte maar toch vreemd om als 'woonruimte' te definiëren

Ik hou het dus op 6 ruimtes. Kelder, garage en zolder tel ik niet mee.

En dat voor een gezin van 2, ikzelf en 1 kind dat er 50% van de tijd woont.

5.

1 woonkamer/keuken
3 slaapkamers
1 zolder met vaste trap die nu gebruikt wordt als bureau en waar ik op de rollen fiets.

Een garage is dus wel een woonruimte maar een veranda niet? Zeer logische definitie ... Als een veranda dicht kan, zou ik dat ook als woonruimte zien. En een tuinhuis dat enkel als berging dient, zou ik niet als woonruimte zien, aangezien je daar niet echt lange tijd in doorbrengt. Natuurlijk veel bergingsruimte draagt ook bij aan uw woonruimte aangezien je meer plaats hebt om uw gerief te zetten. Zelfde met een zolder eigenlijk, is het een zolder die enkel als berging dient zoals de meeste zolders of een zolder die ingericht is om bijvoorbeeld als slaap- of hobbykamer gebruikt te worden.
Ik denk dat je het ook zo mag interpreteren, zie bv. de vermelding "bewoonbare kelders", voor mij is dat een kelder waar je langer kan verblijven dan gewoon om wat spullen op te bergen. Als jij soms in je garage zit (bureau of mancave of zo), dan is het een woonruimte. Staat enkel je auto/fiets in je garage, dan is het geen woonruimte. Staan er enkel planten in je veranda, dan is het geen woonruimte, staat er ook een zithoek of tafel met stoelen en eet je er soms, dan is het wel een woonruimte. Geen perfecte werkwijze om te peilen naar goed ruimtegebruik, akkoord.

Aan de antwoorden te zien, zou ik dus ook vooral niet naar de poll kijken, want de één lijkt bv. een garage wel mee te tellen en de ander niet. :lol:

Tjah, wat is een woonruimte, zelfs op basis van wat jij nu net zelf zegt Valkuil is het voor mij toch moeilijk.
Ik heb een vrijstaande garage met een badkamer (douche, toilet, lavabo) en ruimte genoeg om er een frigo te zetten en te ontspannen/werken. Mijn zolder idem dito. Alhowel het nu nog 1 ruimte is, is het de volledige oppervlakte van het hoofdgebouw waardoor deze ~80 m² is. Dit zal echter opgesplitst worden in 2 ruimtes.

1 keuken-living
1 eetkamer
1 bureau (wordt privé gebruikt voor bureauwerk)
1 wasplaats/berging (waar nu de konijnen in rond lopen)
1 kelder waar ik af en toe werk.
3 slaapkamers
1 ingerichte zolder dat twee ruimtes gaat worden (multipurpose+fitness).
1 vrijstaande garage
1 leeshoek dat niet helemaal afgesloten is van de gang op het verdiep.
-----------------------
10(/11 als je de leeshoek meerekent of de toekomstige splitsing)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het ook zo mag interpreteren, zie bv. de vermelding "bewoonbare kelders", voor mij is dat een kelder waar je langer kan verblijven dan gewoon om wat spullen op te bergen. Als jij soms in je garage zit (bureau of mancave of zo), dan is het een woonruimte. Staat enkel je auto/fiets in je garage, dan is het geen woonruimte. Staan er enkel planten in je veranda, dan is het geen woonruimte, staat er ook een zithoek of tafel met stoelen en eet je er soms, dan is het wel een woonruimte. Geen perfecte werkwijze om te peilen naar goed ruimtegebruik, akkoord.

Aan de antwoorden te zien, zou ik dus ook vooral niet naar de poll kijken, want de één lijkt bv. een garage wel mee te tellen en de ander niet. :laugh:
Mijn garage is bij mij een berging/fietsenstalling/paincave :) (mijn indoor fietstrainer staat daar ook). En dan staat er nog een diepvriezer/wasmachine/droogkas.
Ik kom dan op 5 kamers uiteindelijk: berging , toilet, badkamer, inkomhal tel ik niet mee.

Laatst bewerkt:
4 slaapkamers ( waarvan 1 heel grote met dressing)
1 grote leefruimte met open keuken.
1 bureau.
2 bergruimtes (1 grenzend aan de keuken en 1 op zolder)
2 wc's.
1 badkamer.

Met 5 personen. Naar mijn mening niet te klein en niet te groot voor een gezin met 3 opgroeiende kinderen. (+/- 200m2)

Volgens dat artikel zijn het vooral de gepensioneerden die te groot leven. Kinderen uit het huis, vaak alleenstaande weduwe/weduwnaar.
Ons Pa behoort daar ook toe. Alleenstaande in een vrijstaande villa van 250m2. (5 slaapkamers, 2 badkamers etc)
In de jaren '90 werden zulke residentiële villawijken als normaal aanzien (en was het nog betaalbaar voor doorsnee gezinnen)

4 slaapkamers ( waarvan 1 heel grote met dressing)
1 grote leefruimte met open keuken.
1 bureau.
2 bergruimtes (1 grenzend aan de keuken en 1 op zolder)
2 wc's.
1 badkamer.

Met 5 personen. Naar mijn mening niet te klein en niet te groot voor een gezin met 3 opgroeiende kinderen. (+/- 200m2)

Volgens dat artikel zijn het vooral de gepensioneerden die te groot leven. Kinderen uit het huis, vaak alleenstaande weduwe/weduwnaar.
Ons Pa behoort daar ook toe. Alleenstaande in een vrijstaande villa van 250m2. (5 slaapkamers, 2 badkamers etc)
In de jaren '90 werden zulke residentiële villawijken als normaal aanzien (en was het nog betaalbaar voor doorsnee gezinnen)

Ik heb dus ook zoiets, alleen is er in de berging beneden ook een douche en badkamermeubel geïnstalleerd die heel vaak gebruikt wordt.
Eigenlijk is het meer een badkamer met ook een wasmachine/droogkast/vriezer en voorraadkast.
De badkamer boven gebruiken we eigenlijk alleen het bad en toilet van, het badkamermeubel en de inloopdouche worden sporadsisch gebruikt zodat er eens water doorloopt...

Boven: 4 slaapkamers, badkamer, technische bergruimte (collectoren vloerverwarming, ventilatieunit, CV, omvormer panelen, thuisbatterij en veel speelgoed, lege dozen etc) en open trap/hal.
Beneden: apart toilet, ruime hal met maatkast (meterkast+vestaire), bureau (slaapkamer als we oud zijn) met maatkast, woonruimte (woonkamer/eetkamer/living), berging met douche en badkamermeubel, en achter de berging nog een rommelhok waar de filters staan van regenwater en collectoren vloerverwarming. Nog een overdekt terras met afsluitbare glazen wanden.

We zijn met 5 (4 + 1 kind in co-ouderschap) op 241m2, totaal niet krap maar eigenlijk ook geen ruimte over. Als ik vergelijk met vroeger waar mijn zus een slaapkamer had van 8,5m2 en ik van 10m2, dan mogen de kinderen heus niet klagen.
Wat op termijn misschien een probleem wordt is dat we geen aparte zitruimte hebben voor de kinderen, dat zou wel nog handig geweest kunnen zijn, zeker als ze wat langer blijven plakken.

[...]

Zelfde woonsituatie bij mijn ouders tot voor kort.
Zij hebben wijselijk beslist om hun huis te verkopen vlak voor investering nodig waren om het terug op punt te krijgen (incl. lift omwille van al die trappen). Gelukkig een zot gevonden die een kast van een huis wilt met tuin en daar ook nog eens geld in wil steken om te renoveren.

Nu zitten ze in Aalst op een nog steeds meer dan schappelijk appartement van 120m² met nog altijd drie kamers, berging, leefruimte, twee badkamers, afzonderlijk toilet en een terras. Voor hen was het vooral belangrijk om geen onderhoud meer te hebben (het app. is nieuwbouw) en geen trappen meer.
Eerlijk gezegd, toen ik het appartement zag dacht: "awel dit is echt af." Ook niet onbelangrijk, veel minder energiekosten (GWE).

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan