Ik heb zelf het meest gespeeld Vanilla tem MoP. Is retail echt nog daarme te vergelijken? (ik bedoel dan MoP)
Heb altijd het idee gehad dat het meer als een action RPG speelde en nog meer themepark werd na MoP?
Maar ik kan volledig fout zijn natuurlijk

Dan zou ik retail misschien wel eens overwegen na al die jaren.
Ook qua activiteit geen idee wat het verschil is tussen Cata Classic en retail.
Nee, retail is zeker niet meer te vergelijken met classic Vanilla tem MoP. Retail is meer zoals zaj hierboven wat aangaf. Je kan altijd eens een kijkje nemen in retail, je kan dat namelijk gratis spelen tot level 20. Je het je toch bevallen zou ik daarna gewoon een maand sub kopen, kost je, rond de 12 euro ofzo, en dan kan je tot level 60 spelen. Je kan dan enkel de laatste 10 levels niet doen en niet in het nieuwe gebied.
Er is zelfs tijdelijk een actie dat als je de "
Welcom to Azeroth"-bundel koopt je voor 22 euro 2 maanden gametime krijgt, een level 60 boost en de laatste uitbreiding (Dragonflight) krijgt. (nog tot de 23ste geldig).
cata heeft heel goeie raids en imho de 2de beste expansion voor rated pvp. Het probleem met cata was dat er heel vaak content droogtes waren omdat ze heel veel resources in het revampen van de wereld gestoken hebben en niet klaar geraakten met hun patches.
Enkel mop is imo beter en daarna gaat het bergaf, met een opflakkering bij legion ( ook al was dit de expansion die alle classes hun eigenheid heeft doen verliezen) en dan weer bergaf.
ik speel het zelf niet omdat ik alles dat ik wou bereiken daar gehaald heb, ( gladiator op men rogue + fangs of the father legendaries) maar ik snap de appeal wel.
retail wow is een clusterfuck geworden van micro CC en rotaties waar je een PHD voor nodig hebt (sub rogue, arcane mage, shadow priest).
Qua gameplay leunt cata nog steeds veel maar aan bij classic dan bij retail hoor. core abilities hitten hard.
Retail is helemaal getuned naar mythic plus. elke class heeft 10 micro cc's, heeft cleave, heeft bakken aoe, self sustain, escapes, en alle damage zit in cd's gebakken om grote pulls in m+ op te kunnen ruimen. in cata zit die eigenheid nog van elke class.
Ben persoonlijk meer fan van SOD, maar men sub ondertussen ook al een maand niet meer vernieuwd omdat ze te traag zijn met hun nieuwe content.
Nieuwe retail expansion geef ik wel eens een kans maar zolang alles getuned is naar mythic+ ga ik het snel beu zijn. elke class speelt min of meer hetzelfde daardoor en enkel visueel zijn ze anders.
Retail wow is misschien wel teveel gebaseerd op het m+ stuk waardoor je ook gelijk hebt dat elke class 10 cc's, cleave, aoe, ... moet hebben. Hoewel ik het ook anders zou zien kan ik er wel inkomen waarom ze het zo doen. In classic (en de paar versies erna) was je lang bezig met het levelen van je char en eenmaal je max level was kon ofwel PvP'en, wat raiden of wat rondlopen in de wereld. Dat laatste is natuurlijk een breed begrip maar in die tijd had je nog veel mensen die met hun max level char nog wat niet gecomplete quests speelde of guildies hielpen met het farmen van hun BiS etc.
Dat is nu allemaal geshift, je bent op 2u30 spelen max level, zelfs door AFK geboost te worden en dan begint het spel pas. Om te zorgen dat de spelers niet gaan raidloggen en voor de rest FFxiv gaan spelen hebben ze mythic+ uitgevonden. Hier kunnen de spelers zich mee bezighouden en gear verzamelen. Natuurlijk moet dan ook elke class viable zijn in M+ want anders krijg je nooit een groepje samen als je niet de FoTM speelt. Voor de rest helpt het natuurlijk ook niet dat alles voor het gereleased is op wowhead staat.
Kortom, snap wel dat ze mythic+ gemaakt hebben en dat ze zo goed als alle classes gelijktrekken maar had toch ook liever terug dat sfeertje gehad van classic. In het begin ook lang gespeeld maar wetende dat die chars waarschijnlijk ooit gaan verdwijnen (als classic stopt) maakt het ook een beetje dubbel om hier veel tijd in te 'investeren'.
Dat versnipperen lijkt mij inderdaad niet ideaal, het is ook niet alleen het versnipperen op zich, het zorgt er ook nog eens voor dat er teveel alternatieven voor handen zijn waardoor mensen 2 of 3 versies door elkaar spelen en dus van de ene naar de andere versie overspringen. Dat versterkt het raid logging gegeven alleen maar verder en maakt community building (eigenlijk de grote sterkte van WoW) nog veel moeilijker.
I dunno, ik heb met SoD misschien de verkeerde versie gespeeld maar die playerbase was echt ver-schrik-ke-lijk toxisch. Of misschien is dat gewoon online gaming anno 2024
Het probleem bij SoD is dat alles nog op realm niveau is, als je toevallig op een realm speelt waar veel toxic boykes rondlopen dan blijf je die ook tegenkomen. Bij retail is dat natuurlijk niet aangezien alle realms door elkaar lopen (ben hier ook niet echt fan van maar tja..).
wow community is in zijn geheel toxic. FFxiv is waar je moet zijn als dat je ding is. Is al sinds enkele jaren de betere pve mmorpg ook trouwens
Denk niet dat de wow community in zijn geheel toxic is, zoals Reverz zegt is het misschien zowat de trend van de laatste jaren om verzuurd op het internet te zitten trollen. De laatste tijd eens op CS2 ingelogd?