WP of Gas

Castil

Well-known member
Crowdfunder FE
Allen

We zijn op het punt gekomen bij onze bouw dat we moeten beslissen tussen gas en WP.

Ik neig meer naar gas en 5kwh zonnepanelen ipv de vooropgestelde WP en 8 kwh zonnepanelen.
Iemand een ander idee hierover? De aansluiting voor eventueel later WP gaan we wel steken.

mvg

Hangt ervanaf wat ge ermee wilt realiseren :)
Door het wegvallen van de terugdraaiende teller is een WP alleszins veel minder aantrekkelijk, maar het is op zich nog altijd rendabel als ge uw installatie juist dimensioneert.

Persoonlijk zou ik moesten we terug bouwen hetvolgende voorzien:
gasketel met een multi-energie vat waar ook solar collectors op hangen. PV installatie van ongeveer 5kWp met een hybride omvormer, daaraan een kleine batterij.
Airco in de hele woning. Met de batterijopslag kan je die makkelijk coveren buiten de zonuren in de zomer.

Als het niet moet voor uw lening of omdat je anders een boete moet betalen omdat je uw epeil niet haalt moet je het niet doen.

In principe is het gewoon de kost van beide nemen, vergelijken en de goedkoopste optie nemen en dan op de blaren zitten van die keuze. En voorlopig, zonder flankerende maatregelen, is een wp gewoon niet concurrentieel meer. Als je het puur vanuit een budgettair oogpunt bekijkt.

Dit omdat het verbruik van uw energie en de generatiecapaciteit ervan niet in sync liggen.

Ik genereer geen 15 tot 20kwh of iets in die geboren in de winter waardoor je het prijsverschil in voordeel van gas dan ook niet kunt counteren.

En als je dan met een prijsnadeel zit in de aanschaf als in het verbruiksdepartement dan zie ik niet in hoe een keuze hiervoor slim is als er geen manier is om dit te compenseren, al is het gedeeltelijk. En zoals gezegd, een batterij helpt hier niet in. Ook helpt het capaciteitstarief hier niet echt bij aangezien iemand die op gas kookt en verwarmt niet zal worden geconfronteerd worden met het duurdere fenomeen van meer betalen tgv piekbelastingen. Terwijl de wp eigenaar daar wel rekening mee zal moeten houden of afgestraft worden.

De enigste uitzondering waarop ik er van zu afstappen is in geval van een zodanig beperkte warmtevraag dat je eigenlijk toekomt om met uw airco te verwarmen. Dus in zeer ver doorgedreven passiefhuizen. Maar dan is er in wezen ook geen nood aan cv, de woning wordt dan al warmgehouden door de bewoners en hu warmteafgifte.

Natuurlijk hangt dit af van de effectieve gasprijzen en hun evolutie in de toekomst. En dat kun je natuurlijk niet voorspellen, waardoor ik dan ook stelde dat je op de blaren van deze keuze moet zitten.

Hangt ervanaf wat ge ermee wilt realiseren :)
Door het wegvallen van de terugdraaiende teller is een WP alleszins veel minder aantrekkelijk, maar het is op zich nog altijd rendabel als ge uw installatie juist dimensioneert.

Persoonlijk zou ik moesten we terug bouwen hetvolgende voorzien:
gasketel met een multi-energie vat waar ook solar collectors op hangen. PV installatie van ongeveer 5kWp met een hybride omvormer, daaraan een kleine batterij.
Airco in de hele woning. Met de batterijopslag kan je die makkelijk coveren buiten de zonuren in de zomer.
Meerprijs van die zonnecollectoren haal je er al niet uit tot de energiekosten. Toch niet bij het beperkte warm waterverbruik. Heb je een zwembad of dergelijke dan is dat natuurlijk iets anders... grotendeels omdat het gebruik ervan dan ook eerder in de zomer wanneer uw zon ook goede opbrengsten genereert.

Ik heb zonnecollectoren ooit bekeken voor mijn vader zijn woning, prijsverschil met een standaard elektrische boiler en desondanks de premie die je kreeg was de terugverdientijd gewoon 30+ jaar.

Natuurlijk hangt dit af van de effectieve gasprijzen en hun evolutie in de toekomst. En dat kun je natuurlijk niet voorspellen, waardoor ik dan ook stelde dat je op de blaren van deze keuze moet zitten.
Vooral dit...
Gas blijft sowieso een importproduct, veelal uit wispelturige regio's en dus iets makkelijker om aanvoer aan banden te leggen.
Uiteraard geldt er voor elektriciteit ook momenteel een precaire productiecapaciteit (zeker met mogelijke EV toename) en is datgeen sure thing dat we nooit met aanvoerprpblemen geconfronteerd zullen worden.
Ik zie het nog wel eens gebeuren dat verwarming op gas actief afgeraden zal worden, dat lijkt me op op langere termijn voor elektriciteit minder evident.

Bij een nieuwe installatie valt dat eigenlijk mee omdat je dan nog geen boilervat hebt. Een met of zonder aansluitmogelijkheid kost quasi hetzelfde.
Een beetje fatsoenlijk boilervat van 300 liter zal rond de 800 a 1000 EUR kosten. Een pakket met 2 collectoren, vat en toebehoren zit rond de 2500 EUR (materiaalkost he). Dat is genoeg voor 4 tot 6 personen.
Bij mijn ouders scheelt die installatie toch een 50% op hun gasverbruik (wel een boilervat van 500l, dus veel buffercapaciteit). Dat vat staat ook zonder moeite het jaar rond op 60 graden.
Ge moet maar 150 EUR per jaar uitsparen om het na 10j eruit te hebben, dat systeem slijt eigenlijk amper (op de pomp na) dus op termijn is het wel rendabel hoor.

Vraag 2 offertes, een voor gas en een voor elektriciteit.

Zet alles in een excel tabel en rekenen maar.
Mijn gok is dat ze wel meer en meer taksen naar gas gaan duwen en kosten uit de elektriciteitsrekening gaan halen. Maar dat is ook maar gebaseerd op buikgevoel.

Indien je voor gas kiest moet je wel mee tellen dat je een extra gas aansluiting nodig hebt en dat er jaarlijks onderhoud is.
Verder ga je meer zonnepanelen ook wat kunnen besparen op je elektriciteitsfactuur in het algemeen.

Wij zijn nog zo ver niet dat ik de berekening heb gemaakt.

Bij een nieuwe installatie valt dat eigenlijk mee omdat je dan nog geen boilervat hebt. Een met of zonder aansluitmogelijkheid kost quasi hetzelfde.
Een beetje fatsoenlijk boilervat van 300 liter zal rond de 800 a 1000 EUR kosten. Een pakket met 2 collectoren, vat en toebehoren zit rond de 2500 EUR (materiaalkost he). Dat is genoeg voor 4 tot 6 personen.
Bij mijn ouders scheelt die installatie toch een 50% op hun gasverbruik (wel een boilervat van 500l, dus veel buffercapaciteit). Dat vat staat ook zonder moeite het jaar rond op 60 graden.
Ge moet maar 150 EUR per jaar uitsparen om het na 10j eruit te hebben, dat systeem slijt eigenlijk amper (op de pomp na) dus op termijn is het wel rendabel hoor.
4-6 personen die water gebruiken is al serieus wat hé . Is niet echt standaard, valt al sneller onder de noemer groter verbruik.

Mijn pa is alleen. Elektrische boiler kostte 150 euro materiaalkost. Dan eventjes 2350 euro goedmaken is niet evident.

Wij zijn met 2 volwassen en 2 kinderen 3 en 4 jaar dus kwa verbruik zal dit nog meevallen,
volgend jaar echter wel al een PHEV of EV bedrijfswagen, koken doen we op inductie.
Voorlopig geen zwembad of andere extra grote verbruiker maar in de toekomst +/-5 jaar is een zwembad wel de bedoeling.

Ik heb hier al prijzen liggen van water/water en Gas, van Lucht/water nog geen prijs.
En eerlijk gezegd valt de prijs van een gasinstallatie tegen, had dit goedkoper verwacht :).
Plat dak, panelen dacht ik O/Z/W te laten leggen.
Gas leek me handiger icm capaciteitstarief.

Dus eigenlijk kort gezegd, 2 prijzen naast elkaar leggen en zien welk goedkoopste is.

I niet baseren op 1 offerte van een gasinstallatie of l/w hé...

Ik had pribsvariaties voor een l/w warmtepomp van 9500 tot 14000 euro. Voor w/w 18000 tot 21000 euro.

Dus conclusies trekken op basis van 1 offerte is gewoon verkeerd.

Vraag 2 offertes, een voor gas en een voor elektriciteit.

Zet alles in een excel tabel en rekenen maar.
Mijn gok is dat ze wel meer en meer taksen naar gas gaan duwen en kosten uit de elektriciteitsrekening gaan halen. Maar dat is ook maar gebaseerd op buikgevoel.

Indien je voor gas kiest moet je wel mee tellen dat je een extra gas aansluiting nodig hebt en dat er jaarlijks onderhoud is.
Verder ga je meer zonnepanelen ook wat kunnen besparen op je elektriciteitsfactuur in het algemeen.

Wij zijn nog zo ver niet dat ik de berekening heb gemaakt.
tis nu niet dat ik u opzoek maar ge zit echt wel continu biased te 'adviseren' he :')

een gasaansluiting kost 250euro? een onderhoud elke 2jaar 125euro, en dan doen alsof dat stukken van mensen kost 🤪 vergeet u buffervat niet te rekenen bij warmtepomp he, da zal u al paar onderhoudsbeurten opleveren..

tis nu niet dat ik u opzoek maar ge zit echt wel continu biased te 'adviseren' he :')

een gasaansluiting kost 250euro? een onderhoud elke 2jaar 125euro, en dan doen alsof dat stukken van mensen kost 🤪 vergeet u buffervat niet te rekenen bij warmtepomp he, da zal u al paar onderhoudsbeurten opleveren..
En breng jij iets bij met je biased commentaar?

4-6 personen die water gebruiken is al serieus wat hé . Is niet echt standaard, valt al sneller onder de noemer groter verbruik.

Mijn pa is alleen. Elektrische boiler kostte 150 euro materiaalkost. Dan eventjes 2350 euro goedmaken is niet evident.
Uw pa is dan ook geen modale verbruiker, een gemiddeld gezin zijn 4 personen.

Panelen in 3 richtingen leggen is eigenlijk niet nuttig, gewoon oost-west is prima. Onze productie is quasi een blokgolf.

onderhoud gas is maar om de 2 jaar ook.

Heb zelfs na 2j dat eerste onderhoud nog niet laten doen. Op ons huurappartement zei die mens dat het belachelijk was om dat om de 2j te verplichten en toen hadden we nog dubbel zoveel verbruik als nu
Uw pa is dan ook geen modale verbruiker, een gemiddeld gezin zijn 4 personen.

Panelen in 3 richtingen leggen is eigenlijk niet nuttig, gewoon oost-west is prima. Onze productie is quasi een blokgolf.
En ook niet echt praktische dan zit je altijd in de schaduw van die andere tenzij je ze ver uit elkaar kan zetten.

Allen

We zijn op het punt gekomen bij onze bouw dat we moeten beslissen tussen gas en WP.

Ik neig meer naar gas en 5kwh zonnepanelen ipv de vooropgestelde WP en 8 kwh zonnepanelen.
Iemand een ander idee hierover? De aansluiting voor eventueel later WP gaan we wel steken.

mvg
Vanwaar dat advies? Want meer zonnepanelen bij de WP is toch helemaal niet meer nuttig zonder de terug draaiende teller?

Vanwaar dat advies? Want meer zonnepanelen bij de WP is toch helemaal niet meer nuttig zonder de terug draaiende teller?
oorspronkelijke plannen en prijsraming zijn opgemaakt eind 2019, toen dachten we dat de zonnepanelen nog in 2020 geplaats gingen zijn en dus misschien de terugdraaiende teller.
Door omstandigheden is er een klein jaar tussen de plannen en eigenlijke bouw.

Als je ze beter spreidt dan kan je wel langer zelfconsumptie doen op een dag natuurlijk. Of je het er uithaalt is een andere vraag maar voor het milieu en Vlaanderen (boetes) is het beter.
Dus eigenlijk zouden we u moeten aanraden van een WP en veel zonnepanelen te nemen :LOL:

Terug
Bovenaan