Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Zo plaatste D de berichten “memes zijn een middel, geen doel op zich. Verlies dat niet uit het oog”
“Wij (rechtse jongeren) gebruiken memes om ons politiek incorrect gedachtengoed door te sluizen naar het grote publiek (lees: normies). De redpill is een zoete,en dient in kleine porties toegediend te worden”

Dit is dan weer wél heel erg intentioneel en serieus te nemen.

“I made this logo for@schildenvrienden for there very own meme division for participating in memetic warfare(…)”

Deze ook, intentionaliteit verpakt in brallerige, studentikoze praat.

Maar wat is het "doel" dan? Politiek incorrect gedachtengoed aanvaardbaar maken, maar welk gedachtengoed exact? Ik kan maar moeilijk geloven dat het uiteindelijk doel zou zijn dat ze daadwerkelijk willen normaliseren wat er in die memes staat (genocide dus). Lijkt me eerder een absoluut brutale tot wansmakelijke humor, waarmee mildere standpunten genormaliseerd worden (want als je met extreme zaken kan lachen, zijn rechtse standpunten minder extreem).

Die "memetic warfare" past daar ook bij. Dat gaat al vele jaren mee op 4chan: gewoon zien dat je grappiger bent dan jouw tegenstanders, en met humor normaliseer je jouw kant.

Edit: En deze berichten zijn dan nog enkel van DVL. Is het bewezen dat de overige beklaagden deze berichten gezien hebben, ermee instemden? Over de intentie van DVL kan je discussiëren, maar de rest?

Laatst bewerkt:
De eerste 34 pagina's mag je dan nog negeren want het is puur procedure :p.
Het interessant stuk begint bij punt 5/ pagina 34.
Om het even wat luchtig te houden: die moppen in dat vonnis. Man man man. Dat is de inhoud van de gemiddelde kettingmail van de jaren 90!

Sociaal wel interessant hoe die toenmalige humor nu strategisch wordt misbruikt als een soort van sociaal wapen.

Edit: En deze berichten zijn dan nog enkel van DVL. Is het bewezen dat de overige beklaagden deze berichten gezien hebben, ermee instemden? Over de intentie van DVL kan je discussiëren, maar de rest?
Er is ook een "missieverklaring" alsook een "verslag van de beleidsvergadering" van Schild & Vrienden met dezelfde intentieverklaringen gevonden. Dus lijkt me dat deze rode draad zich niet beperkt tot wat er in de chatgroepen staat.

Toch wat goed nieuws vandaag; https://www.demorgen.be/snelnieuws/...-verdachten-klaar-om-terug-te-slaan~bbdcdab4/

Los van het alweer belachelijke narratief dat Dries spint ("Acht jaar van showprocessen, huiszoekingen en andere terreur die mij door het Brusselse regime is aangedaan," laat me toch niet lachen) is het goed om te zien dat hij toch een (lichte) straf krijgt voor zijn gedoe en dat Cassatie niet is meegegaan.

En voor zij die nu nog steeds beweren dat "praatjes of memes geen schade aanrichten" zou ik eens aanraden om te kijken naar de VS. Daar zie je op dit moment kristalhelder wat voor schade zo'n vijandbeeld dat op niets gebaseerd is, leugens, en andere discriminerende onzin kunnen aanrichten. Goed om te zien dat er in ons land tot nader order nog wel wordt opgetreden tegen zulke walgelijkheden.

En bespaar met aub de vergelijking met een enkele aangebrande mop in een klein vriendengroepje. Die chatgroep was groot, quasi openbaar, en smeedde ook plannen om in het echte leven zaken te doen. Dat is sowieso al heel wat anders dan de centrale verdediger van FC Potstamp die op zaterdagnacht een foute meme stuurt en voor de rest braafjes zijn leven leeft.

Toch wat goed nieuws vandaag; https://www.demorgen.be/snelnieuws/...-verdachten-klaar-om-terug-te-slaan~bbdcdab4/

Los van het alweer belachelijke narratief dat Dries spint ("Acht jaar van showprocessen, huiszoekingen en andere terreur die mij door het Brusselse regime is aangedaan," laat me toch niet lachen) is het goed om te zien dat hij toch een (lichte) straf krijgt voor zijn gedoe en dat Cassatie niet is meegegaan.

En voor zij die nu nog steeds beweren dat "praatjes of memes geen schade aanrichten" zou ik eens aanraden om te kijken naar de VS. Daar zie je op dit moment kristalhelder wat voor schade zo'n vijandbeeld dat op niets gebaseerd is, leugens, en andere discriminerende onzin kunnen aanrichten. Goed om te zien dat er in ons land tot nader order nog wel wordt opgetreden tegen zulke walgelijkheden.

En bespaar met aub de vergelijking met een enkele aangebrande mop in een klein vriendengroepje. Die chatgroep was groot, quasi openbaar, en smeedde ook plannen om in het echte leven zaken te doen. Dat is sowieso al heel wat anders dan de centrale verdediger van FC Potstamp die op zaterdagnacht een foute meme stuurt en voor de rest braafjes zijn leven leeft.
Inderdaad belachelijk dat hij het over die 8 jaar heeft, terwijl hij er zelf alles aan gedaan heeft om het te rekken en nieuwe procedures in te stellen. Ook zijn zogezegde 400.000 euro aan juridische kosten zijn eigenlijk onnozel, moest hij zelf verantwoordelijkheid hebben genomen kwam hij er met een relatief kleine boete vanaf. Nu heeft hij er zelf voor gekozen om 8 jaar lang een van de duurdere advocaten van ons land te betalen (het is te zeggen, zijn goedgelovige volgers deze te laten betalen via menig oproep tot crowdfunding) en zich in alle bochten te blijven wringen

Het was inderdaad niet een enkele aangebrande meme in een kleine vriendengroep, maar veel aangebrande memes in een grote vriendengroep. Het blijven wel gewoon wat f*** memes tussen jongeren (vaak tieners). Dat je op basis daarvan tot een veroordeling kan komen voor racisme en negationisme zonder zelf één meme te hebben gedeeld zegt imo veel over de subjectiviteit van al die anti-discriminatiewetgeving.

En van die plannen om in het echte leven zaken te doen vind ik zo direct niets terug in het vonnis. Waar haal je dat?

Het was inderdaad niet een enkele aangebrande meme in een kleine vriendengroep, maar veel aangebrande memes in een grote vriendengroep. Het blijven wel gewoon wat f*** memes tussen tieners.
Je mag hier vloeken hoor.

En ik lees vooral heel veel misplaatste relativering. Er is nu al tig keer (ook in deze thread),; ik heb me wat ingelezen) geduid dat het wel heel wat verder ging dan gewoon wat memes sturen. Het was overigens ook geen gewone vriendengroep. Er zaten 163 mensen in, dat lijkt mij toch al meer op een organisatie dan een klein vriendengroepje. Op Facebook meer dan 700. Volgens S&V zelf hadden ze meer dan 800 leden. En ja, het was een "besloten groep", maar die leden van Pano zijn daar ingeraakt, dus zo selectief zullen ze dan toch niet geweest zijn?

Geheel toevallig gingen de memes in dat leutige vriendengroepje gemaakt door extreemrechtse figuren ook enkel over Joden, zwarte mensen, en andere minderheden en hoe slecht en inferieur die wel niet zijn. Toch raar dat zoiets dan zo een groot percentage van de memes uitmaakte, niet? Maar we kennen het allemaal wel, zeker? Ook in mijn vriendengroepen gaat het voor ongeveer de helft van de tijd (al grappend, natuurlijk, ha ha) over hoe een geweldige kerel Hitler wel niet was! En verder praten we ook dagelijks (al grappend, natuurlijk!) over hoe inferieur zwarte mensen zijn!

Nee, serieus: in de groepen waar ik in zit waarin iemand eens af en toe een vuile grap plaatst, is 99% van de mopjes veel en veel onschuldiger. Genre lachen met Anderlecht of grappen maken over Dirk die zaterdag weer eens te veel tot zich had genomen op cafe. Als jij echt denkt dat dat soort racistische en discriminerende grappen (en vooral de frequentie ervan) nog tot het normale behoort, dan moet je toch eens gaan nadenken over je vrienden.

Maar je moet het niet van mij aannemen. Van Langenhove zelf zei ook nog "Nooit, onder geen enkele omstandigheid, screenshots delen uit de S&V groep. Nooit". Dat lijkt me dan inderdaad allemaal wel heel studentikoos en onschuldig zeg!

Over daden in de echte wereld:
Het Jeugdraad-lid haalt op een Discord-forum denigrerend uit naar moslima’s, holebi’s en transgenders. S&V probeert de Jeugdraad ook met valse profielen van buitenaf te ‘trollen’ met kritiek. Daartoe kochten ze zelfs de diensten van een Braziliaanse ‘klikfabriek’, die negatieve evaluaties gaf aan de Jeugdraad.
Achter de schermen zijn ze nog extremer, ook Van Langenhove zelf. "Sommige culturen zijn inferieur", schrijft hij in een chatgroep, waar ook een foto te zien is van een S&V-lid met wapens die op een zwarte Vlaamse leeuwenvlag liggen. Ook Van Langenhove is met een wapen te zien. "De dag van geweld komt nog wel hoor, ik weet welke kant voorbereid zal zijn", schrijft hij in een andere post.

Op 3 maart 2018 verstoorde S&V een actie voor een humaner vluchtelingenbeleid aan het Gravensteen,[12] en op 1 mei 2018 drongen enkele leden van Schild & Vrienden het Gentse ABVV-gebouw binnen om de rode vlag die uithing neer te halen.[13] Online zou er sprake zijn van gecoördineerde bedreigingen en intimidatie (onder meer via doxing).[14] In de zomer van 2018 ontmoette een delegatie van Schild en Vrienden Viktor Orbán, de controversiële premier van Hongarije.[15]

Dries Van Langenhove was zowel op Facebook als op Discord heel actief. Hij zou achter 8 procent van alle beledigende berichten zitten (100 discriminerend en 50 agressief), met uitspraken als "en zulke barbaren opzoeken en afmaken" of "disappear dan terug naar afrika he wijf".

"Ik wil de naam van die van Schuld & Vrienden zodat hij niets meer durft doen." dixit van Langenhove.

-----

Maar ja, we kennen allemaal wel zo een groepje met honderden leden waarin duizenden berichten worden gestuurd die minderheden brutaal afschilderen als minderwaardig, dom, lelijk, en al van dat. En waarin we Hitler en de Nazi's verheerlijken. En waarin we mensen die tegen ons zijn actief gaan intimideren. En waarin we onze vrienden oproepen om zich klaar te maken voor de strijd en met wapens te poseren. En waarin we actief evenementen van andersdenken gaan verstoren. Gewoon Vlaamse leut, weet je wel?

Nee, kom. Even serieus blijven zeg. Als je al die individuele elementen er uit pikt en dan bekijkt, dan kan je nog zeggen "moet je daarvoor nu gestraft worden". Tel ze echter allemaal op, en je moet gewoon toegeven dat dit absoluut veel te ver ging. Iets wat nu al heel veel rechters en rechtbanken hebben bevestigd, trouwens. En het is niet dat Van Langenhove met slechte advocaten zat.

Nu nog beweren dat het gewoon wat memes waren in een groepje, dat is moedwillig de zaken verkeerd voorstellen, of gewoon niet voldoende informatie bezitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je mag hier vloeken hoor.

En ik lees vooral heel veel misplaatste relativering. Er is nu al tig keer (ook in deze thread) geduid dat het wel heel wat verder ging dan gewoon wat memes sturen. Het was overigens ook geen gewone vriendengroep. Er zaten 163 mensen in, dat lijkt mij toch al meer op een organisatie dan een klein vriendengroepje. Op Facebook meer dan 700. Volgens S&V zelf hadden ze meer dan 800 leden. En ja, het was een "besloten groep", maar die leden van Pano zijn daar ingeraakt, dus zo selectief zullen ze dan toch niet geweest zijn?

Ja zoals ik zei dus: 'een grote besloten groep jongeren'. Pano had zelf het over een 'geheime groepen', dat lijkt me dan toch niet zomaar voor iedereen toegankelijk. Het lijkt me ook niet echt logisch dat DVL zelf oproept om geen screenshots naar buiten te brengen maar wel iedereen van buitenaf zomaar toegang zou verschaffen.

Geheel toevallig gingen de memes in dat leutige vriendengroepje gemaakt door extreemrechtse figuren ook enkel over Joden, zwarte mensen, en andere minderheden en hoe slecht en inferieur die wel niet zijn. Toch raar dat zoiets dan zo een groot percentage van de memes uitmaakte, niet? Maar we kennen het allemaal wel, zeker? Ook in mijn vriendengroepen gaat het voor ongeveer de helft van de tijd (al grappend, natuurlijk, ha ha) over hoe een geweldige kerel Hitler wel niet was! En verder praten we ook dagelijks (al grappend, natuurlijk!) over hoe inferieur zwarte mensen zijn!

Nee, serieus: in de groepen waar ik in zit waarin iemand eens af en toe een vuile grap plaatst, is 99% van de mopjes veel en veel onschuldiger. Genre lachen met Anderlecht of grappen maken over Dirk die zaterdag weer eens te veel tot zich had genomen op cafe. Als jij echt denkt dat dat soort racistische en discriminerende grappen (en vooral de frequentie ervan) nog tot het normale behoort, dan moet je toch eens gaan nadenken over je vrienden.

Maar je moet het niet van mij aannemen. Van Langenhove zelf zei ook nog "Nooit, onder geen enkele omstandigheid, screenshots delen uit de S&V groep. Nooit". Dat lijkt me dan inderdaad allemaal wel heel studentikoos en onschuldig zeg!

Je moet die memes ook wel in de context zien van tieners die stoer willen doen en mekaar overtreffen natuurlijk. Dit was geen politiek discussieforum tussen volwassenen hè. Veel van die memes werden geplaatst onder een oproep: 'post je donkerste humor'.

Er is ook een verschil tussen die dingen die ik hier post als 33-jarige of de dingen die ik op Whatsapp/Facebook/Whatever postte toen ik 17 jaar was. En dan nog: zelfs voor gore memes dien je imo niet vervolgd te worden. Zeker niet als je er zelf geen hebt gepost zoals DVL.

Over daden in de echte wereld:

Foto met het wapen op de leeuwenvlag: was een airsoftgeweer van een tiener die stoer wilde doen. Die gast werd zelfs niet vervolgd.
Foto met wapen DVL: getrokken op een legale schietbaan in hongarije tijdens een vrijgezellenweekend. Is hij ook niet voor vervolgd.

Die citaten uit De Morgen en de VRT vind ik niet terug in het het vonnis en zijn dus niet relevant voor die uitspraak die hier gedaan is. Is dus waarschijnlijk niets strafbaar en/of uit de context getrokken zoals die twee foto's met wapens.

En for the record: nee, ik denk niet dat S&V allemaal kosjere koorknapen waren, maar de anti-terreureenheid van de politie meerdere malen laten binnenvallen, massaal veel resources spenderen om berichten in private groepen te scannen naar discriminatoire berichten om dan celstraffen uit te spreken vind ik meedere bruggen te ver. Zeker als je dat afweegt tegenover bizar zwakke vonissen voor andere zaken (want ja, dat mag je doen).

Ja zoals ik zei dus: 'een grote besloten groep jongeren'. Pano had zelf het over een 'geheime groepen', dat lijkt me dan toch niet zomaar voor iedereen toegankelijk. Het lijkt me ook niet echt logisch dat DVL zelf oproept om geen screenshots naar buiten te brengen maar wel iedereen van buitenaf zomaar toegang zou verschaffen.

Je moet die memes ook wel in de context zien van tieners die stoer willen doen en mekaar overtreffen natuurlijk. Dit was geen politiek discussieforum tussen volwassenen hè. Veel van die memes werden geplaatst onder een oproep: 'post je donkerste humor'.

Er is ook een verschil tussen die dingen die ik hier post als 33-jarige of de dingen die ik op Whatsapp/Facebook/Whatever postte toen ik 17 jaar was. En dan nog: zelfs voor gore memes dien je imo niet vervolgd te worden. Zeker niet als je er zelf geen hebt gepost zoals DVL.

Foto met het wapen op de leeuwenvlag: was een airsoftgeweer van een tiener die stoer wilde doen. Die gast werd zelfs niet vervolgd.
Foto met wapen DVL: getrokken op een legale schietbaan in hongarije tijdens een vrijgezellenweekend. Is hij ook niet voor vervolgd.

Die citaten uit De Morgen en de VRT vind ik niet terug in het het vonnis en zijn dus niet relevant voor die uitspraak die hier gedaan is. Is dus waarschijnlijk niets strafbaar en/of uit de context getrokken zoals die twee foto's met wapens.

En for the record: nee, ik denk niet dat S&V allemaal kosjere koorknapen waren, maar de anti-terreureenheid van de politie meerdere malen laten binnenvallen, massaal veel resources spenderen om berichten in private groepen te scannen naar discriminatoire berichten om dan celstraffen uit te spreken vind ik meedere bruggen te ver. Zeker als je dat afweegt tegenover bizar zwakke vonissen voor andere zaken (want ja, dat mag je doen).
Allee, het is weer tijd om te minimaliseren, zie ik...
We zullen Tjiftjaf geloven over wat DVL eigenlijk bedoelde, en niet DVL zelf: “Memes zijn een middel, geen doel op zich. Verlies dat niet uit het oog” (bericht van 30 augustus 2018, 16.58 uur, meme-factory-kanaal) en “Het begint met memes, het eindigt met een Vlaemsch Rijk van de Noordzee tot Katanga”.
1/35ste van àl hun berichten zijn ofwel racistisch, ofwel haatdragend en roepen op tot geweld. Niet "tussen allerlei andere niet-gerelateerde berichten". Duizenden racistische berichten. En hoezo zonder aanleiding dat er effectief boemboem uit voortvloeit? De moskee heeft al vandalisme gepleegd bij een toespraak van het Vlaams Belang, daar spandoeken gaan aftrekken. Ze ronselen jongeren en onderhouden contacten met militaire trainingskampen en mensen op OCAD-lijsten, en er zijn verboden wapens gevonden. Als die dan wel iets zouden doen, zou jij dan niet op de eerste rij staan om te zeggen: hoe konden we hen zomaar hun gang laten gaan?

Dan kom jij toch in andere café's dan ik, als je duizenden racistische berichten roept naar telkens honderden mensen tegelijk, een heel hoog percentage van alles wat daar gezegd wordt, als er opgeroepen wordt tot geweld, als er trainingen in militaire kampen in Hongarije en Polen worden gegeven, als er gedweept wordt met neonazistische leiders, als er lijsten worden opgesteld van 'multikul-vriendjes' die moeten aangepakt worden, als er schietschijven worden opgehangen met zwarten achter, als er wapens worden verkocht...

Ik vermoed dat jouw café ook niet lang open zou blijven. Die cafébezoeker ga je misschien niet in de gevangenis steken. Net zoals je de honderden discordbezoekers daar niet in de gevangenis steekt. Maar wel de cafébaas die in het groot blijft verkondigen dat je in zijn café kunt komen om plannen te smeden tegen de omvolking en alles organiseert om die racistische praat aan de gang te houden.
Ik wacht trouwens nog altijd op het antwoord over die moskee, waarom die niet mag openblijven en dit "tienerstreken" zijn.

Laatst bewerkt:

Maar je hebt het hier bijvoorbeeld over "tieners die stoer willen doen en elkaar willen overtreffen". DVL was 24 jaar ten tijde van die reportage. In welke wereld is dat een tiener? Je doet vind ik echt alle moeite van de wereld om de feiten te verzwakken.

En zelfs dan: in mijn tienerjaren kende ik wel wat edgy en rechtse figuren, en zelfs die maakten het niet zo gortig toen ze daadwerkelijk een tiener waren. Wat DVL dus niet was.

En waren die berichten genre "zulke barbaren opzoeken en afmaken" en "disappear dan terug naar afrika he wijf" ook na een oproep "post je donkerste humor"? Waren de berichten dat ze zich moesten klaarmaken voor de strijd ook na een oproep "post je donkerste humor"?

Je hebt het hier maar over het vonnis zelf en wat daarin staat, maar de rechtbank mag en kan niet alles in rekening nemen (zie ook Sanda Dia). Ik heb het louter over het feit dat iedereen wel kan zien dat dat groepje heel wat meer was dan een ludiek vriendengroepje met wat edgy humor. De rechtbank bleek het daar mee eens te zijn, zelfs met minder feiten en argumenten om op af te gaan dan wij. Dus waar gaat het dan nog over? Ik ga echt helemaal niet mee in jouw verhaal dat dit overdreven was.

Er zijn heel veel elementen waardoor we als gewone burger kunnen concluderen dat Schild & Vrienden niet gewoon een willekeurig aangebrand groepje onnozelaars was. De rechtbank heeft dat ook geconcludeerd. En zoals je zelf zegt: de rechtspraak is vaak veel te mild in dit land. Als dan zelfs die zwakke justitie toch overgaat tot een veroordeling, dan zegt dat toch ook genoeg? Tenzij je natuurlijk gaat zeggen dat justitie deel is van een links complot (dat durft men ook wel eens beweren) maar daar ga ik niet in mee in een land(sdeel) dat overwegend (extreem)rechts stemt.

Het feit dat dit trouwens zo'n lange en procedureslag is geweest, ligt wel aan DVL zelf natuurlijk. Hij en zijn advocaat hebben alle truukjes uit de doos getrokken om de boel te vertragen en te hinderen. Dat DVL nu ligt te jammeren dat hij veel gerechtskosten etc. heeft is weer typisch voor dat soort extremistische figuren.

Nee, echt: tenzij men hier allerlei linkse complotten of weet ik veel wil inroepen, blijf ik er bij. Het is zeer terecht dat DVL veroordeeld is.

En verder sluit ik af met hetgene ik al zei: je kan tot het einde der dagen individuele elementen uit dat dossier liften en zeggen "daarvoor moet je toch niet vervolgd worden". En dat zal dan kloppen. Het gaat echter wel om het volledige plaatje.

Iemand die een aangebrande meme post, die gaat niet vervolgd worden.
Iemand die er 20 post, ook niet.
Iemand die demonstraties en evenementen verstoort gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die zegt dat we ons moeten bewapenen voor het aankomende gevecht gaat niet (zwaar) vervolg worden.
Iemand die poseert met een wapen gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die zich racistisch uitlaat in een Discord-groep gaat niet vervolgd worden.
Iemand die andersdenkenden probeert te intimideren gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die zegt dat Hitler het zo slecht nog niet had gezien gaat niet vervolgd worden.
Iemand die lijsten maakt van andersdenken die moeten "aangepakt worden" gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die eens af en toe een busje pepperspray verkoopt gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die ...

Tel dat echter allemaal op, en reken daar nog eens bij dat er een heel duidelijke rode lijn in al die "memes" en grapjes zat (namelijk extreemrechts, racistisch, en discriminerend gedachtengoed) en dat het in een grote groep (700+ leden) gebeurde en niet in een klein onschuldig vriendengroepje en je zit al met een hele andere situatie.

Je kan dat mijns inziens niet ontkennen. En dit komt trouwens van iemand die centrum stemt, dus ik heb zeker geen linkse bril op.

De feiten zijn er. De rechtbank heeft tot treurens toe geoordeeld (terwijl ze minder feiten en argumenten in rekening konden nemen) dat die feiten genoeg zijn om er meer in te zien dan wat kinderachtige schobbejakkerij. Dit is voor mij echt wel zo klaar als een klontje.

Ik wacht trouwens nog altijd op het antwoord over die moskee, waarom die niet mag openblijven en dit "tienerstreken" zijn.
Ik heb daar al eens op geantwoord en sorry maar die vergelijking houdt echt geen steek.

• Je maakt van een private virtuele plek een fysieke openbare plek
  • Je maakt van een setting waar niet-serieuze zaken (humor) worden gepost door tieners een plek waar door volwassenen het woord van God (de absolute waarheid) wordt gepredikt.
  • Je voegt er aan toe dat er illegale wapens zijn gevonden. In realiteit werd er bij geen enkele van de vele huiszoekingen een illegaal wapen gevonden
  • Je vervangt memes die een duidelijk humoristisch karakter hebben met foto’s.
  • ‘Reisjes naar extremistische landen’. Hongarije? Lol. Het moslimequivalent daarvan is een reisje naar pakweg Turkije.
  • Je voegt er knokploegen met honkbalknuppels aan toe.

Het is nochtans heel simpel (ja, toch wel) om verstaanbaar te maken:

Verander DVL zijn naam in 'Mohammed' en geef zijn koorknaapjes ook Maghreb-namen.
Diezelfden die nu proberen om alles te minimaliseren zouden nogal hevig gaan op de lijst dat @fbouck hierboven deelde:

Iemand die een aangebrande meme post, die gaat niet vervolgd worden.
Iemand die er 20 post, ook niet.
Iemand die demonstraties en evenementen verstoort gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die zegt dat we ons moeten bewapenen voor het aankomende gevecht gaat niet (zwaar) vervolg worden.
Iemand die poseert met een wapen gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die zich racistisch uitlaat in een Discord-groep gaat niet vervolgd worden.
Iemand die andersdenkenden probeert te intimideren gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die zegt dat Hitler het zo slecht nog niet had gezien gaat niet vervolgd worden.
Iemand die lijsten maakt van andersdenken die moeten "aangepakt worden" gaat niet (zwaar) vervolgd worden.
Iemand die eens af en toe een busje pepperspray verkoopt gaat niet (zwaar) vervolgd worden.

Tel dat echter allemaal op, en reken daar nog eens bij dat er een heel duidelijke rode lijn in al die "memes" en grapjes zat...

Schild & Vrienden was geen vriendengroepje die ergens ten tonele verscheen om pannenkoeken te bakken.

Laatst bewerkt:
Ik heb daar al eens op geantwoord en sorry maar die vergelijking houdt echt geen steek.

• Je maakt van een private virtuele plek een fysieke openbare plek
  • Je maakt van een setting waar niet-serieuze zaken (humor) worden gepost door tieners een plek waar door volwassenen het woord van God (de absolute waarheid) wordt gepredikt.
  • Je voegt er aan toe dat er illegale wapens zijn gevonden. In realiteit werd er bij geen enkele van de vele huiszoekingen een illegaal wapen gevonden
  • Je vervangt memes die een duidelijk humoristisch karakter hebben met foto’s.
  • ‘Reisjes naar extremistische landen’. Hongarije? Lol. Het moslimequivalent daarvan is een reisje naar pakweg Turkije.
  • Je voegt er knokploegen met honkbalknuppels aan toe.
Nee, alles wat ik zeg, staat in de aanklacht.
Maar omdat jij het nu al voor de tiende keer post of zo, elke keer als dit onderwerp in het nieuws komt, en het telkens ontkracht is, kan ik ook niet meer spreken van verkeerd begrepen of per ongeluk minimaliseren. In een vorige post noemde ik het nog 'verbeteren', ik denk dat leugens ontkrachten meer van toepassing is, hoe "zogezegd neutraal" je je ook opstelt.

- Er was een fysieke openbare plek waar S&V samenkwam. Er was òòk een virtuele plek (niet privaat, maar openbaar. De link moeten krijgen is niet voldoende om privaat te zijn)
- De "humor" werd gepost door 20'ers, niet tieners. Of noem jij de twintigers die radicaliseren in een moskee ook "tieners"?
- De "humor" is door de poster van de humor zelf aangeduid als: "Vergis je niet, de memes zijn een middel, geen doel" en "“Wij (rechtse jongeren) gebruiken memes om ons politiek incorrectgedachtengoed door te sluizen naar het grote publiek (lees: normies). De redpill is een zoete,en dient in kleine porties toegediend te worden” (zie overtuigingsstuk 8839/2018).
- Het gaat om 70.000 berichten op Discord en op Facebook. 1/35ste van al hun berichten waren haatdragend, racistisch, of stigmatiserend. Het is dus een leugen dat het alleen zou gaan om humoristische kanalen of memes. Ook in hun gewone kanalen én in de reacties op nieuws op hun Facebookpagina staat het bol van de walgelijke en racistische berichten:
--“Ik zou eig niets met een goedendag of morgenster pakken, te middeleeuws. Wijmoeten laten zien dat de wetenschap en militaire technologie van de blanke manverder gevorderd is dan die van die kamelensmoelen die in het web van demiddeleeuwen zijn blijven vastplakken.” (gebruiker op Facebook, 7 juli 2017, 23.49uur, p. 24 strafdossier, OK 5, kaft 3)."
--“Het migratieprobleem kun je volgens mij op lange termijn zo oplossen, maar dat kostmiljarden en miljarden geld en duizenden mensen en dan nog is er kans dat je faaltomdat die domme afrikanen het niet snappen en de blanken die hen in feite willenhelpen, vermoorden of wegjagen” (gebruiker op Discord, 5 juli 2018, 01.08 uur, p. 80strafdossier, OK 5, kaft 3)"
- Het is ook een leugen dat er geen reizen naar extremistische landen zijn gegaan, met daarbij innige contacten met extreemrechtse verenigingen daar. Je kunt dan nog drie keer 'lol' schrijven, dat verandert er niets aan.
- Beweer je dat de knokploegen met honkbalknuppels niet kloppen? Ook al heb je de vorige keer hetzelfde aangetoond? Dan vermoed ik opzettelijk vergeten... :
-- “Damn in feite zouden we gewoon eens om een uur of 3, 4 in de ovp moetenrondhangen in groep maar zonder te drinken. En dan gewoon elke makak of neger diespel zoekt tegen blanken kapot slaan” (gebruiker op Discord, 20 maart 2018, 11.20uur, p. 71 strafdossier, OK 5, kaft 3) (NIET in een memekanaal)
-- https://www.beyondgaming.be/archive/politiek-actualiteit.118/schild-en-vrienden.1121115?page=16 en https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/07/links-en-klotejournalisten/ waarbij opgeroepen wordt om op de wijze van Gouden Dageraad met knokploegen en mobiele brigades stations veilig te houden en supermarkten te raiden. Er zijn lijsten met namen van mensen op de zwarte lijst die ze een lesje moeten leren. Hoezo, niet waar?
- Er zijn illegale wapens gevonden. De enige manier waarop er géén verboden wapens zijn gevonden, is als je verandert wat een verboden wapen is. Pepperspray is verboden, en is gevonden. Niet gecontesteerd ook, dus waarom je hierover zou liegen, is me een raadsel.

Zeg nog vijf keer dat het alleen memes zijn "met een humoristisch karakter", daarmee wordt het niet waar. En je kunt ook niet meer doen alsof je het niet wist, want ik heb je het zelf al verschillende keren gezegd. Ontkracht het lijstje gerust, maar wel alleen met feiten. Niet met "lol".

Is pepperspray geen wapenbezit? Indien wel: waarom zou het voor anderen wel bestraft moeten worden en voor DVL niet? Ik dacht dat je zo tegen klassenjustitie was? En je kunt ook een klootzak zijn die spot met de holocaust zonder de holocaust te ontkennen, en toch in strijd zijn met de negationismewet. Dus hier ook: Als het strafbaar is, moet het toch ook strafbaar zijn voor DVL?

Dit is de aanklacht:
- Aanzetten tot discriminatie, haat of geweld, op basis van racisme en xenofobie
- Het verspreiden van denkbeelden gegrond zijn op rassuperioriteit of rassenhaat
- Het rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide (negationismewet)
- Inbreuken op de wapenwetgeving: verkoop van pepperspray.

Dit is op basis van:
- Duizenden racistische, seksistische en negationistische berichten.
- Enkele honderden memes
- Het oproepen tot acties in supermarkten
- Het verspreiden van foto's met wapens, waarbij ze targets gingen maken van zwarten
- Oproepen en daadwerkelijk uitvoeren van het dwarsbomen van een Comac-toespraak
- Oproepen om het honkbalknuppels naar stations te trekken en orde op zaken te stellen

Maar jouw idee is dat het wel mag voor DVL, maar niet in een moskee. Omdat die extremistische imam er niet bij zegt "grapje", dan. Terwijl DVL dat ook niet eens doet, maar op een paar keer wel. En voor de rest zegt: het is écht niet alleen een grap.

Oké. Dan heb ik een andere vraag voor je: waarom zou je dit verdedigen? Waarom zou je dit, alle bewijzen die er zijn, wel willen op het internet en in het "echt"?

Laatst bewerkt:
Nee, alles wat ik zeg, staat in de aanklacht.
Maar omdat jij het nu al voor de tiende keer post of zo, elke keer als dit onderwerp in het nieuws komt, en het telkens ontkracht is, kan ik ook niet meer spreken van verkeerd begrepen of per ongeluk minimaliseren. In een vorige post noemde ik het nog 'verbeteren', ik denk dat leugens ontkrachten meer van toepassing is, hoe "zogezegd neutraal" je je ook opstelt.

- Er was een fysieke openbare plek waar S&V samenkwam. Er was òòk een virtuele plek (niet privaat, maar openbaar. De link moeten krijgen is niet voldoende om privaat te zijn)
- De "humor" werd gepost door 20'ers, niet tieners. Of noem jij de twintigers die radicaliseren in een moskee ook "tieners"?
- De "humor" is door de poster van de humor zelf aangeduid als: "Vergis je niet, de memes zijn een middel, geen doel" en "“Wij (rechtse jongeren) gebruiken memes om ons politiek incorrectgedachtengoed door te sluizen naar het grote publiek (lees: normies). De redpill is een zoete,en dient in kleine porties toegediend te worden” (zie overtuigingsstuk 8839/2018).
- Het gaat om 70.000 berichten op Discord en op Facebook. 1/35ste van al hun berichten waren haatdragend, racistisch, of stigmatiserend. Het is dus een leugen dat het alleen zou gaan om humoristische kanalen of memes. Ook in hun gewone kanalen én in de reacties op nieuws op hun Facebookpagina staat het bol van de walgelijke en racistische berichten:
--“Ik zou eig niets met een goedendag of morgenster pakken, te middeleeuws. Wijmoeten laten zien dat de wetenschap en militaire technologie van de blanke manverder gevorderd is dan die van die kamelensmoelen die in het web van demiddeleeuwen zijn blijven vastplakken.” (gebruiker op Facebook, 7 juli 2017, 23.49uur, p. 24 strafdossier, OK 5, kaft 3)."
--“Het migratieprobleem kun je volgens mij op lange termijn zo oplossen, maar dat kostmiljarden en miljarden geld en duizenden mensen en dan nog is er kans dat je faaltomdat die domme afrikanen het niet snappen en de blanken die hen in feite willenhelpen, vermoorden of wegjagen” (gebruiker op Discord, 5 juli 2018, 01.08 uur, p. 80strafdossier, OK 5, kaft 3)"
- Het is ook een leugen dat er geen reizen naar extremistische landen zijn gegaan, met daarbij innige contacten met extreemrechtse verenigingen daar. Je kunt dan nog drie keer 'lol' schrijven, dat verandert er niets aan.
- Beweer je dat de knokploegen met honkbalknuppels niet kloppen? Ook al heb je de vorige keer hetzelfde aangetoond? Dan vermoed ik opzettelijk vergeten... :
-- “Damn in feite zouden we gewoon eens om een uur of 3, 4 in de ovp moetenrondhangen in groep maar zonder te drinken. En dan gewoon elke makak of neger diespel zoekt tegen blanken kapot slaan” (gebruiker op Discord, 20 maart 2018, 11.20uur, p. 71 strafdossier, OK 5, kaft 3) (NIET in een memekanaal)
-- https://www.beyondgaming.be/archive/politiek-actualiteit.118/schild-en-vrienden.1121115?page=16 en https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/07/links-en-klotejournalisten/ waarbij opgeroepen wordt om op de wijze van Gouden Dageraad met knokploegen en mobiele brigades stations veilig te houden en supermarkten te raiden. Er zijn lijsten met namen van mensen op de zwarte lijst die ze een lesje moeten leren. Hoezo, niet waar?
- Er zijn illegale wapens gevonden. De enige manier waarop er géén verboden wapens zijn gevonden, is als je verandert wat een verboden wapen is. Pepperspray is verboden, en is gevonden. Niet gecontesteerd ook, dus waarom je hierover zou liegen, is me een raadsel.

Zeg nog vijf keer dat het alleen memes zijn "met een humoristisch karakter", daarmee wordt het niet waar. En je kunt ook niet meer doen alsof je het niet wist, want ik heb je het zelf al verschillende keren gezegd. Ontkracht het lijstje gerust, maar wel alleen met feiten. Niet met "lol".

Maar jouw idee is dat het wel mag voor DVL, maar niet in een moskee. Omdat die extremistische imam er niet bij zegt "grapje", dan. Terwijl DVL dat ook niet eens doet, maar op een paar keer wel. En voor de rest zegt: het is écht niet alleen een grap.

Oké. Dan heb ik een andere vraag voor je: waarom zou je dit verdedigen? Waarom zou je dit, alle bewijzen die er zijn, wel willen op het internet en in het "echt"?

Ik heb een gebroken pols dus niet veel capaciteit om lange reacties te typen, maar laat ik het zo samenvatten om af te ronden: ik heb nog eens nuchter en unbiased naar alle feiten gekeken, inclusief nieuwe waarvan ik niet op de hoogte was (zoals het citaat van DVL dat memes geen doel maar een middel zijn). Als ik eerlijk met mezelf ben kan ik vanuit juridisch oogpunt de veroordeling wel plaatsen.

Dat gezegd zijnde vind ik nog wel steeds de manier waarop men dat onderzoek heeft gevoerd zwaar buiten proportie is en de straffen absurd hoog. Om dan nog maar te zwijgen van de manier waarop dit in de media is aangepakt. Maar da's een andere discussie.

Om dan nog maar te zwijgen van de manier waarop dit in de media is aangepakt. Maar da's een andere discussie.

Mediatisering in zijn puurste vorm natuurlijk.
Heel dit proces is groot geworden door de media en de publieke opinie. Dat hij zich verkiesbaar stelde heeft er ook niet goed aan gedaan.
En sommige zagen ook de mogelijkheid om in en met deze zaak te scoren.

Laat ons ook niet in illusies leven. Zoals schild en vrienden zijn er nog meer groepjes waar dergelijk gedachtengoed en grapjes welig tieren.

Terug
Bovenaan