zelfstudie via hogeschool

ArcsS

New member
Mijn vrouw is al jaren (een goede!!) A2-verpleegster. Voor extra uitdaging en meer 'carrièremogelijkheden' volgt ze nu een opleiding bachelorverpleegkundige via zelfstudie bij een hogeschool. Ze heeft al 2 examens gehad en moest reeds 3opdrachten indienen.
Van 1 examen was het resultaat een B, van het andere kregen we nog geen punten. Gisterenavond kreeg ze eindelijk het resultaat van 2 opdrachten: een B en een C.
Die opdrachten waren gewoon een 'stomme' CV en motivatiebrief. Ze waren mooi opgesteld, hadden mooie lay-out, al de punten die gevraagd werden stonden er in en we hadden er zelf een goed oog in. Enkele bevriende mensen (waaronder iemand die veel te maken heeft met sollicitaties en aanwervingen) bekeken dit en konden er niet echt iets aan toevoegen.
Met die B kan ik nog leven, maar een C voor iets wat subjectief is kan ik niet echt over.

Wat dan nog bijkomend is, is dat ze 3 opdrachten moest indienen alvorens ze iets meer wist over de eerste, geen motivatie of werkpunten, niks.
Deze die het controleerde is zelf geen leerkracht.

De motivatie staat begrijpelijk onder 0.

Ze combineert haar werkmet het gezin en dan nog de opleiding. Al haar vrije tijd brengt ze tussen haar boeken door.
Is dit iets typisch hogeschools? Kan ze ergens terecht met haar frustraties?

Wat is er typisch hogeschools? Hoge werkdruk kan ik alleszins bevestigen, zeker in de opleiding verpleegkunde. Ik volg die ook.
Zou aanraden om sowieso een feedbackmoment aan te vragen en daar om meer uitleg vragen.

Mijn vrouw is al jaren (een goede!!) A2-verpleegster. Voor extra uitdaging en meer 'carrièremogelijkheden' volgt ze nu een opleiding bachelorverpleegkundige via zelfstudie bij een hogeschool. Ze heeft al 2 examens gehad en moest reeds 3opdrachten indienen.
Van 1 examen was het resultaat een B, van het andere kregen we nog geen punten. Gisterenavond kreeg ze eindelijk het resultaat van 2 opdrachten: een B en een C.
Die opdrachten waren gewoon een 'stomme' CV en motivatiebrief. Ze waren mooi opgesteld, hadden mooie lay-out, al de punten die gevraagd werden stonden er in en we hadden er zelf een goed oog in. Enkele bevriende mensen (waaronder iemand die veel te maken heeft met sollicitaties en aanwervingen) bekeken dit en konden er niet echt iets aan toevoegen.
Met die B kan ik nog leven, maar een C voor iets wat subjectief is kan ik niet echt over.

Wat dan nog bijkomend is, is dat ze 3 opdrachten moest indienen alvorens ze iets meer wist over de eerste, geen motivatie of werkpunten, niks.
Deze die het controleerde is zelf geen leerkracht.

De motivatie staat begrijpelijk onder 0.

Ze combineert haar werkmet het gezin en dan nog de opleiding. Al haar vrije tijd brengt ze tussen haar boeken door.
Is dit iets typisch hogeschools? Kan ze ergens terecht met haar frustraties?
Je moet zoals al gezegd feedback vragen in dit geval, maar ik denk dat wat je hier opnoemt nu wel gewoon "hoger onderwijs" is hoor.

Eerlijk gezegd snap ik dat van die fluffy subjectieve vakken aanleiding geven tot second guessing, maar ik zou me echt ver houden van al die "extra meningen" van mensen die de cursusfiche en de opdracht niet hebben gelezen.

Dat je opdrachten moet indienen zonder een evaluatie van de vorige te krijgen, gohja, ik zie het probleem niet. Het zijn mensen die dit moeten verbeteren uiteindelijk.

Het (hoger) onderwijs in België is vooral gefocust op mensen die het modeltraject volgen, als je dit doet met een job en een gezin, is het nu eenmaal zwaarder, dat is ook wel logisch hé.

Als iets subjectief is/zou zijn, is een C net normaler, omdat je het niet kan inschatten :).

Zoals anderen zeggen; feedback vragen en aangeven waarom iets niet ok zou zijn. Misschien was de layout net té mooi en niet zakelijk genoeg, misschien stond er gewoon een dt-fout in en kan je daarom nooit een A/B krijgen, ...

Bevriende mensen zijn nog nét iets meer subjectief en kennen de vereisten niet.

Zet het gerust eens online, dan kunnen wij even op zijn BG's muggeziften over elk woordje dat mogelijks verkeerd kan zijn :p

Aangenaam verrast door de snelle reacties :-)
Feedback wordt er sowieso gevraagd, ook kijken we naar studiebegeleiding.

Ze is ondertussen al 15 jaar weg van de schoolbanken en heeft altijd in het werkveld gestaan.

VIVES is wel een hogeschool dacht ik?

Een extra mening vonden wel juist wel handig door mensen die er wel mee bezig zijn omdat we er net helemaal geen ervaring mee hebben.
Altijd als ze haar cv en motivatiebrief nodig had en solliciteerde voor een functie/job mocht ze starten. De ingediende versie is dan nog aangepast volgens de lesfiche.

Opdrachten indienen zonder evaluatie van de vorige is net wel belangrijk. Ze is al 15 jaar uit de schoolbanken. Alles is 'nieuw' en het is een grote aanpassing. Als je niet weet wat de werkpunten zijn kan je ze niet toepassen op volgende taken.

Online plaatsen zal ik niet doen, maar laat ons zeggen dat de kerk in het midden is gebleven.:crazy:

Waar ik mij zelf aan erger is dat je theorie kan instuderen, juist is juist en verkeerd is verkeerd.
Een CV of motivatiebrief is persoonlijk, daarop zouden ze eerst werkpunten moeten geven om deze dan te kunnen toepassen.

Je hebt gelijk dat van elk examen er een feedback moet kunnen. Maar een feedback kan ook (DEELS) bestaan uit een score, hé. Een B/C is het einde van de wereld niet. Vraag die feedback en plaats die feedback gerust hier.

Ik heb ook sollicitatiebrieven geschreven waarbij ik aanvaard werd, maar die nooit door zo'n examen zouden geraken. Dat wil echter niet zeggen dat het in het algemeen goeie sollicitatiebrieven waren, wel voor die specifieke situatie :).

En VIVES is idd een hogeschool.

Terug
Bovenaan