Zijn jullie kinderen gedoopt?

Zijn jullie kinderen (katholiek) gedoopt?

• Ja (allemaal), bewust

Stemmen: 19 9,0%
  • Ja (allemaal), omwille van traditie

Stemmen: 30 14,2%
  • Deels (1 of meerdere kinderen wel/niet)

Stemmen: 6 2,8%
  • Nee (allemaal), andere religie

Stemmen: 2 0,9%
  • Nee (allemaal), andere reden (bewust/onbewust)

Stemmen: 124 58,8%
  • Ik heb geen kinderen of andere situatie

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
Gedoopt en moest ik ooit kinderen hebben: zeker laten dopen.

Ik denk dat je kinderen op jonge leeftijd waarden, normen en een geloofskader moet meegeven (wat die ook moge zijn). Dopen is daarvan de start. Later heb je gewoon heel weinig mensen die dat uit zichzelf ontdekken, je moet dat op jonge leeftijd meegeven. Evengoed doen atheïsten dat; Dat brainwashing argument vind ik ergens wel wat flauw, dat is iets voor sekten, niet voor geloofsgemeenschappen waar het zo eenvoudig is als gewoon op zondag niet meer komen opdagen in de mis. Dat je niet met een bepaald geloofskader akkoord gaat wil niet zeggen dat het brainwashing is.

Wat ik overigens wel zie is dat er steeds meer jonge mensen (20-30 jaar) naar de mis komen en vaak veel actiever en aanweziger zijn dan de groep 35-60 jarigen. Vaak mensen die niet echt actief/semi-actief naar de mis gingen in hun jeugd. Niet dat de kerken terug vollopen, maar er is wel een groep jongere mensen die interesse heeft in het geloof dat -of we het nu willen of niet- tot op de dag van vandaag een groot deel van ons ethisch kader gaat bepalen, ook al ben je een rabiaat atheïst.

Edit: het valt mij op hoeveel mensen hier al kinderen hebben, dit is echt een oud mannekes forum aan het worden ;-) .
Wat zijn eigenlijk (christelijke) waardes en normen, die je niet kunt doorgeven zonder iemand te dopen?

Edit: het valt mij op hoeveel mensen hier al kinderen hebben, dit is echt een oud mannekes forum aan het worden ;-) .
Ik denk vooral dat de meeste kinderloze mensen niet meteen naar een topic gaan met de naam "Zijn jullie kinderen gedoopt?" :wink:
Vrij logisch dus dat de grote meerderheid in de poll kinderen heeft.

Ik denk dat we het afnemende aantal dopen niet enkel kunnen toewijzen aan een afkalvend katholicisme (wat uiteraard op praktiserend en echt gelovig vlak wel zo zal zijn) maar dat dit ook te wijten is aan een demografische verschuiving die vooral in de verstedelijkte gebieden duidelijk te merken is.
Klopt, volgens dit artikel:
"Zo’n 57% van leerlingen in lager stedelijk onderwijs in Antwerpen volgt islamitische godsdienst op school. In het secundaire onderwijs ligt dat aantal op 51%. "

"In 2016 stelde Antwerps gemeenteraadslid Filip Dewinter (Vlaams Belang) dezelfde vraag aan toenmalig schepen voor Onderwijs Claude Marinower (Open Vld). Toen volgden er 6.451 van de 12.300 kinderen in het stedelijk basisonderwijs islamitische godsdienstles. Dat was met 52,4% al meer dan de helft. Zes jaar later is dit percentage met een kleine 5% gestegen, in tegenstelling tot de leerlingen die katholiek onderwijs volgen. Deze is in die periode in het secundaire onderwijs van 18,7% naar 13,2% gezakt."

Allebei gedoopt en de kinderen ook.

Allebei niet gelovig. Kinderen gedoopt omdat ze er dan zelf kunnen van doen wat ze willen eens ze ouder zijn.

Ze kunnen dan nog de kap over de haag gooien hé.

Ik reageer enkel hierop in want ik heb niets te zeggen op de rest :p.

Maar hoe zie jij dan 'deel uit maken van een gemeenschap'
-Gedoopt/communie/trouwen voor de kerk/kerkelijke begrafenis?
-Ook de mis volgen op de belangrijkste feestdagen?
-Wekelijks op zondag naar de mis?
-Bijdragen aan de kerk binnen uw gemeenschap als misdienaar/lector/voorzitter/lid van de kerkfabriek?...

Voor de meeste mensen is het enkel het eerste en eventueel nog het tweede. Daar is weinig 'lid zijn van de gemeenschap' aan imo.

Daarnaast is er ook een grens aan wat ge moogt/wilt/kunt aanvaarden van uw gemeenschap langs de negatieve kant gewoon zodat ge er lid van kunt blijven en niet kritisch naar uzelf (en uw voor de hand liggend lidmaatschap) moet kijken. Ik heb het dan niet over de pastoor in uw gemeente, die van mij waren altijd heel aardige, correcte mensen. Maar de regels (en vergrijpen) gebeuren hogerop. Ik kan mij niet verzoenen met hoe gans dat instituut in elkaar zit en met de archaïsche regels die ze proberen vol te houden vanuit de dooddoener dat 'god het zo wilt' en terwijl progressief in het leven staan :v.

Ik ben het wel eens dat geloof (of spiritualiteit) voor iedereen anders is, daarom dat die kerk, die u oplegt wat en hoe ge moet geloven, net ook niet nodig is voor mij. Het idee dat als ge in God gelooft, zoals die bestaat in het rooms-katholieke geloof, ge enkel opgenomen kunt worden in de hemel als ge gedoopt/communie gedaan hebt, voelt compleet bespottelijk voor mij. Dat staat haaks op elkaar (misschien niet bij de god uit het oud testament :v).
Oeioei, mij gaan merendeel van de dingen die jij opsomt al te ver hoor. Dat deel uitmaken van de gemeenschap hoeft zelfs voor mij niet gekoppeld te zijn aan rituelen. Wie de christelijke waarden onderschrijft (de laatste 6 van de 10geboden lijken mij wel een goed uitgangspunt) mag zich van mij gerust deel van de katholieke gemeenschap noemen. Ik wil mijn kinderen dan ook meegeven dat we leven in een maatschappij ontstaan uit die katholieke impuls en dat de overgrote meerderheid van onze waarden daar hun afkomst vinden.

Wat betreft het beleid van de hogere regionen van het geloof, daar ga ik helemaal niet mee akkoord en zou eigenlijk graag zien dat daar een grote ommezwaai komt maar dat lijkt mij een utopie zolang dat boeltje geleid wordt door een bende gepensioneerden met een middeleeuws wereldbeeld. Maar daarom ga ik dat nog niet de rug toekeren want dat zal ook geen wijziging teweeg brengen. Om enige stem te hebben in een club moet je om te beginnen wel lid zijn van de club. Wederom geloof ik dat net zoals bij andere aspecten van de maatschappij ook hier verandering vanuit de basis moet komen.

Wat ik overigens wel zie is dat er steeds meer jonge mensen (20-30 jaar) naar de mis komen en vaak veel actiever en aanweziger zijn dan de groep 35-60 jarigen.

Dat er meer interesse is bij jongeren mag natuurlijk geen verrassing zijn als je in alle rankings ziet dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit aan het gaan is.

*Stok in het hoenderhok*

Geloof is de facto een vorm van onderwerping: je laat de rede varen voor een concept dat niet redelijk te verklaren valt. Maar dat vind ik nu net geen negatief idee en de gedachte dat de mens geen zuiver rationeel wezen is vind ik leerrijk.

²
En zo'n 'onderwerping' geeft in mijn ogen ook een zekere rust met zich mee.

hier zou ik alvast ook voor doopsel kiezen. Heel de familie is gedoopt, maar pakweg 90% ervan zou het nu niet meer doen :unsure:

Dat er meer interesse is bij jongeren mag natuurlijk geen verrassing zijn als je in alle rankings ziet dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit aan het gaan is.

*Stok in het hoenderhok*
Als die trend er is zou ik het effect eerder zoeken bij een generatie die de verzuiling en de macht van de kerk niet heeft meegemaakt, en waarbij de ouders er eigenlijk ook niet zoveel meer van gemerkt hebben. Het is maar mijn mening, maar ik denk dat die zaken wel veel mensen "anti-kerk" hebben gemaakt. Terwijl dat nu eigenlijk eerder een soort feel good hobbyclubje is geworden. Ik denk dat algemeen veel mensen ook "nostalgisch" zijn naar de goede oude tijd -die ze zelf nooit hebben meegemaakt- waar je zelf niet te hard moest nadenken en de gehele waarheid je werd doorgegeven door de pastoor.

Het is dan ook mijn mening dat het allemaal peis en vree is zo lang de kerk (of een andere georganiseerde religie) niets in de pap te brokken heeft. Geef ze terug wat macht en het meer angstaanjagende kantje zal wel bovenkomen.

Maar klopt die trend, heeft iemand daar cijfers van?

Zo heb ik ooit nog een discussie gehad met iemand die niet begreep dat ik gedoopt ben maar niet echt gelovig, en dan krijg je de reactie: Waarom heb je u dan laten dopen? :unsure:

Wat een domme vraag. Precies of je hebt zelf de keuze, als je 6 weken oud bent. :rofl:

Ik vind dat een rare denkwijze.. Het logische zou zijn dat ge ze niet doopt en dat zij dan later zelf kunnen beslissen om hun nog te laten dopen indien ze dit willen.
En nu is 't andersom en hebben ze de rompslomp al achter de rug indien ze gelovig willen zijn.

Ik heb daar zo hard niet over nagedacht moet ik zeggen.

Mijn vrouw en ik zijn gedoopt maar we zijn niet meer gelovig waardoor we onze kinderen ook niet gedoopt hebben. Ze gaan wel naar een katholieke school maar niet echt over nagedacht, is de dichtste school. Onze dochter weet al dat ze een lentefeest zal hebben volgend jaar in plaats van een communiefeest.

En nu is 't andersom en hebben ze de rompslomp al achter de rug indien ze gelovig willen zijn.

Het is natuurlijk een zeer enge definitie van gelovig zijn als het samenvalt met een 'lidkaart' hebben van de rooms-katholieke kerk.

Je kan perfect gelovig zijn zonder gedoopt te zijn en niet iedereen die gedoopt is is gelovig. Maar dat op zich is al een ketterse opvatting volgens de kerk...

Ik heb daar zo hard niet over nagedacht moet ik zeggen.
Respect voor ieder zijn aanpak wat betreft kinderen laten dopen etc, dus het is zeker niet als aanval bedoeld, maar voor mij geeft dat eigenlijk al aan hoe weinig waarde het geloof nog heeft.

serieuze vraag: buiten het dopen en de communie, wat doen jullie in het dagelijkse leven dat je echt kerkelijk kan noemen (waar het feit dat je gedoopt bent dus een rol in speelt)?

Wel wij hebben een kinderbijbel thuis, die nog dateert van mijn jeugd, en daar wordt regelmatig in gelezen door de kinderen. (oke, dit klinkt misschien een beetje gek maar anderzijds zijn het ook maar verhalen en parabels van vijf broden en twee vissen :-))

Ik snap de vraag wel maar ik zie niet meteen wat je er mee wil aantonen. Uiteraard lopen wij niet een godganse dag ons allemaal kerkelijk te gedragen. Het dopen is daar voor mij irrevant voor. Het dopen is voor mij ook (grotendeels) ontdaan van de katholieke kerk, al is het ritueel er uiteraard onlosmakelijk mee verbonden.

Laat het me zo zeggen: ik zie mezelf als een gelovig mens (en spreek hierbij niet over een oude grijze man met een baard op een wolk, noch over een hemel en een hel of andere vormen van hiernamaals) en breng dat gevoel ook over op mijn kinderen (of ik probeer dat toch). Het dopen is dan het ritueel dat ons daar in bindt. De stelling dat kinderen zich maar later moeten laten dopen, als ze zelf vrij kunnen kiezen, gaat voor mij dus helemaal niet op.

Respect voor ieder zijn aanpak wat betreft kinderen laten dopen etc, dus het is zeker niet als aanval bedoeld, maar voor mij geeft dat eigenlijk al aan hoe weinig waarde het geloof nog heeft.

Terechte opmerking. Het klopt ook wat je zegt.

Dat klopt helemaal, er wordt dan voor mij ook vaak iets teveel "spel" gemaakt rond dat dopen of communie door sommigen die het niet willen doen. Het is in 95% van de gevallen gewoon traditie, waarbij geloof er echt weinig mee heeft te maken. En dan nog, zelfs wanneer het wel vanuit een sterk geloof wordt gedaan, elk zijn ding toch?

Mij oudste schoonbroer bv, die heeft zich op latere leeftijd, rond zijn 45ste ofzo, laten ontdopen. Ik denk dan eerder "so what", alsof je, omdat je gedoopt bent, anders bent dan iemand die niet is gedoopt? Much ado about nothing denk ik dan en vooral wat aandachtstrekkerij imo. Ik denk echt nooit aan het feit of ik nu gedoopt ben of niet en het bepaalt voor 0,0% wie of wat ik ben in het leven. En ja, dat geldt omgekeerd ook, niet (laten) dopen is even goed of juist dan het wel doen.

Er is imo geen juist of fout in dit verhaal.

Mij oudste schoonbroer bv, die heeft zich op latere leeftijd, rond zijn 45ste ofzo, laten ontdopen. Ik denk dan eerder "so what", alsof je, omdat je gedoopt bent, anders bent dan iemand die niet is gedoopt? Much ado about nothing denk ik dan en vooral wat aandachtstrekkerij imo. Ik denk echt nooit aan het feit of ik nu gedoopt ben of niet en het bepaalt voor 0,0% wie of wat ik ben in het leven. En ja, dat geldt omgekeerd ook, niet (laten) dopen is even goed of juist dan het wel doen.
Misschien beetje als reactie op misbruikschandalen in de kerk, gecombineerd met de foute veronderstelling dat de kerk dan minder subsidie krijgt?

Terug
Bovenaan