Ik reageer enkel hierop in want ik heb niets te zeggen op de rest

.
Maar hoe zie jij dan 'deel uit maken van een gemeenschap'
-Gedoopt/communie/trouwen voor de kerk/kerkelijke begrafenis?
-Ook de mis volgen op de belangrijkste feestdagen?
-Wekelijks op zondag naar de mis?
-Bijdragen aan de kerk binnen uw gemeenschap als misdienaar/lector/voorzitter/lid van de kerkfabriek?...
Voor de meeste mensen is het enkel het eerste en eventueel nog het tweede. Daar is weinig 'lid zijn van de gemeenschap' aan imo.
Daarnaast is er ook een grens aan wat ge moogt/wilt/kunt aanvaarden van uw gemeenschap langs de negatieve kant gewoon zodat ge er lid van kunt blijven en niet kritisch naar uzelf (en uw voor de hand liggend lidmaatschap) moet kijken. Ik heb het dan niet over de pastoor in uw gemeente, die van mij waren altijd heel aardige, correcte mensen. Maar de regels (en vergrijpen) gebeuren hogerop. Ik kan mij niet verzoenen met hoe gans dat instituut in elkaar zit en met de archaïsche regels die ze proberen vol te houden vanuit de dooddoener dat 'god het zo wilt' en terwijl progressief in het leven staan :v.
Ik ben het wel eens dat geloof (of spiritualiteit) voor iedereen anders is, daarom dat die kerk, die u oplegt wat en hoe ge moet geloven, net ook niet nodig is voor mij. Het idee dat als ge in God gelooft, zoals die bestaat in het rooms-katholieke geloof, ge enkel opgenomen kunt worden in de hemel als ge gedoopt/communie gedaan hebt, voelt compleet bespottelijk voor mij. Dat staat haaks op elkaar (misschien niet bij de god uit het oud testament :v).