Maar het is wel zo dat ze bij het Huis van de Mens even prekerig kunnen doen als bij de Kerk, of zetten ze het vrijzinnig humanisme teveel op een piëdestal.
Dit bedoel ik dus. Ik ben er zelf nog niet in contact mee gekomen (ik hoor het enkel van collega's die kinderen hebben).
Je kan toch ook gewoon een lentefeest doen omdat je kind nog gezond is en leeft en zich ontwikkeld heeft tot wat het is geworden?
De nood aan "zingeving" en daar dan een heel humanistisch (geloofs)kader aan te hangen is bij mij echt geloof 2.0, mede omdat geloof 1.0 bij mij geen speciale status verkrijgt omdat ze uitgaan van "het goddelijke". Dus wat je jezelf ook wijsmaakt om aan "zingeving" te doen, voor mij is dat allemaal een pot nat.
Een pot die ik doorgaans ook niet veroordeel in de zin dat ik mensen uitsluit omdat ze er deel van willen uitmaken.
Maar ik zie gewoon vaak dat er (drukkende) "externe" invloedselementen zijn bij de toetreding van mensen die ik dacht "vrijgevochten in gedachten" te zijn.
On-topic: al bij al denk ik dat dopen of niet weinig concrete invloed heeft, het zit 'm allemaal in de belevenis en hoe de ouders en omgeving daarmee omgaan welke religieuze impact dat heeft.
Ik denk dat een pluralistische opvoeding (dus kinderen met zoveel mogelijk zienswijzen en dus religies in contact laten komen) het meest positieve effect kan hebben, en we sucken daar in België echt enorm in, mede door de restanten van de verzuiling, aangedikt door de nodige ghetto-ification van bvb het jodendom alsook de islam, maar ook zelfs de indische en eerder boeddhistisch georienteerde subgroepen.
En ja, dat is niet de schuld van iedere ouder he, het is een gebrek in onze samenleving, dat zich op een breed aantal manieren toont, waaronder de nood van sommige mensen om de tradities (zoals dopen, kerkelijk trouwen, communie, besnijdenissen, (in sommige gevallen) hoofddoek dragen etc.) van hun ouders halstarrig te willen volgen al dan niet onder hun familiale of gemeenschapsdruk.