Zin en onzin van Pensioensparen

Ik ben 33 jaar en heb een dikke €12.000 in mijn pensioenspaarfonds zitten (Argenta). Even gesimuleerd wat het verschil zou zijn in opbrengst op mijn 60e als ik vanaf nu i.p.v. pensiensparen alles in IWDA zou stoppen VS verder pensioensparen (inclusief het belastingsvoordeel verder beleggen in IWDA).

Dan blijkt verder beleggen in IWDA toch ruim de beste keuze te zijn qua rendement. Daar komt dan nog bij dat ik liever vanaf mijn 50e, wanneer mijn huis is afbetaald, toegang zou willen hebben tot mijn kapitaal wat uiteraard ook in het nadeel van pensioensparen pleit. Ga ook gewoon het bedrag afhalen en verder laten renderen in IWDA. Ook dat gaat ondanks de 33% belasting op termijn het beste rendement geven.

Sommigen halen nog 'diversificatie' aan als argument om verder aan pensioensparen te doen, maar een pensioenspaarfonds is toch onderhevig aan dezelfde beursschokken als een ETF? Ja, het is minder volatiel maar dat is gewoon omdat het deels in obligaties zit. Je kan ook in je eigen portfolio obligaties steken als je minder volatiliteit wilt.
En als je absolute kapitaalsgarantie wil? Een PS tak21 brengt (momenteel) meer op dan gelijk welk ander product met kapitaalsgarantie afaik. En al zeker als je wat ouder bent.

Mensen die pensioensparen in een fonds begrijp ik daarentegen niet gezien voor zover ik weet de quasi altijd slechte prestaties, veelal hoge kosten, taxatie op vast rendement, ...

...

Sommigen halen nog 'diversificatie' aan als argument om verder aan pensioensparen te doen, maar een pensioenspaarfonds is toch onderhevig aan dezelfde beursschokken als een ETF? Ja, het is minder volatiel maar dat is gewoon omdat het deels in obligaties zit. Je kan ook in je eigen portfolio obligaties steken als je minder volatiliteit wilt.

Ik zou dat minder volatiel toch eens checken: bij vrienden van mij bleken hun pensioenspaarfondsen de afgelopen 10-15 jaar bij zowat elk slecht beursjaar toch nog meer te zakken dan MSCI World of een gelijkaardige ETF, op jaarbasis bekeken (dus mogelijks een minder diepe put tijdens het jaar maar ook tragere heropleving waardoor ze tegen het einde van zo'n slecht jaar toch negatiever eindigden)

Dat een beperkt deel van die pensioenfondsen in obligaties zit, helpt om volatiliteit te beperken, maar dat verlies je blijkbaar toch door:
- underperformance van het aandelengedeelte t.o.v. een ETF (actief beheerd en dan nog eens verplicht het grootste deel beleggen in Europese aandelen)
- paar procent jaarlijkse kosten die de bank aanrekent

Terug
Bovenaan