Zogezegd geflitst waar ik nooit heb gereden, hoe best aanpakken?

Dino_Martino

New member
Dag allen!
(als ik dit beter in Economie & Recht post, laat het me weten. Thanks!)

Zoals de titel al zegt, afgelopen vrijdag een flitsboete gekregen...
Wat blijkt nu: ik ben nooit op de locatie geweest waar de flitser zou hebben gestaan.
Ik heb het gecheckt met mijn locatie-geschiedenis: ik was op het moment van de overtreding weldegelijk onderweg met mijn auto, maar ben die dag nooit dat adres gepasseerd (het dichtste dat ik ben gepasseerd is 5km verder: zowel de postcode, straat als huisnummer moeten fout zijn).

Er kunnen volgens mij maar 2 dingen zijn gebeurd:
1. Ik ben weldegelijk geflitst, maar het adres van de flitser is compleet fout ingevuld (vergeten aanpassen van de vorige locatie?).

2. Iemand anders is geflitst en de boete is onterecht bij mij gekomen. Ik heb al gezien dat er in de buurt iemand rondrijdt met exact dezelfde kleur/model auto en zéér gelijkaardige nummerplaat (zelfde letters, 1 of 2 cijfers verschillend - vermoedelijk op dezelfde moment besteld bij dezelfde leasing maatschappij).
(Kan dit? Zou er nog ergens iemand manueel de nummerplaat intypen?? Lijkt me sterk maar in België weet je nooit...).

In beide gevallen ben ik niet geneigd de boete te betalen: ofwel heb ik er helemaal niks mee te maken ofwel weet de politie niet eens deftig waar de flitser stond...

Hoe pak ik dit best aan? Ik kan online betwisten en "bewijs" meesturen. Kan ik de boel dan erger maken door teveel informatie mee te sturen (bvb mijn locatiegeschiedenis van die dag...)? Ik wil ze ook niet de pap in de mond geven om de PV te corrigeren...

Is Heisenberg's onzekerheidsprincipe hier van toepassing? De politie kan nooit tegelijk mijn snelheid als mijn positie meten?

Als ik me niet vergis, kan je de foto opvragen (moest je die nog niet gekregen hebben). Daar kan al misschien wat duidelijkheid uitkomen.

Bij de opmaak van de overtreding wordt de nummerplaat door de computer gelezen en moet die nog eens door een persoon gecontroleerd worden. De computer leest wel eens verkeerd en het kan altijd zijn dat dit niet opgemerkt wordt.

Als ik me niet vergis, kan je de foto opvragen (moest je die nog niet gekregen hebben). Daar kan al misschien wat duidelijkheid uitkomen.
Foto opvragen kan via de rechtbank, maar dan ben je dus al verder in het proces. Spijtig genoeg staan ze hier nog niet zo ver dat je standaard een foto meegestuurd krijgt of die eenvoudig kan opvragen (uitzonderingen daar gelaten). Waarschijnlijk ook om het je niet te makkelijk te maken om een boete aan te vechten.

Deze zaak gewoon overlaten aan je advocaat via rechtsbijstand.

En zelfs als je een boete succesvol betwist, blijft deze in uw lijst van boetes staan, weliswaar met de melding betwist bij.

Ik heb dat ook ooit eens gehad omgeving Luik.
Heb dat toen online betwist. Niks meer van gehoord sindsdien. Is geleden van december 22 denk ik.

Gewoon betwisten via de procedure vermeld op de brief (online zal het makkelijkst zijn).
Zeg gewoon dat je daar niet gereden hebt en voeg eventueel de locatiegegevens toe.
Zal wel een foutje zijn bij het lezen van de nummerplaat.
(Wel toevallig dat je dan wel 5 km ervan bent gepasseerd...)

En zelfs als je een boete succesvol betwist, blijft deze in uw lijst van boetes staan, weliswaar met de melding betwist bij.
sinds wanneer is daar een vrij opzoekbaar register van? Als dat enkel voor jezelf is, zie ik het probleem niet staan dat dat daar blijft bij staan.

Exact hetzelfde gehad en direct gebeld naar die politie zone (was ergens in het Brusselse en in het Frans te doen)Heeft me wel 2 dagen en 4 telefoons geduurd eer ik de juiste persoon aan de lijn kreeg en toen moest ik foto's van mijn wagen doorsturen. Blijkbaar dezelfde wagen met zelfde kleur en enkel laatste cijfer anders die daar ook rondrijdt en er werd een menselijke fout gemaakt en case closed.

Eigenlijk ook wel dwaas toch? Kan veel van die situaties vermijden lijkt me.
Ik herinner me ook ooit eens geflitst te zijn in Duitsland en toen kreeg ik die standaard mee.
Idd, heel dwaas. Is voor mij gewoon weer een bewijs dat het om zoveel mogelijk inkomsten te doen is. Rechtbank proberen de meeste mensen te vermijden, zelfs als ze in hun recht zijn. Gewoon om al het gedoe te vermijden. De tijd die je eraan kwijt bent is het vele mensen niet waard, dus betalen ze maar gewoon.

Een paar jaar geleden ook een boete gekregen en dat kon ik ook niet zijn geweest. Toen ik in mijn agenda heb gekeken zag ik dat deze bij de garage stond voor onderhoud.

Ben naar politie kantoor gereden en daar de foto opgevraagd. Deze dan gekregen en je zag wel degelijk dat het mijn voertuig was. De persoon in de voertuig zag je moeilijk.
Politie gaf toen als advies om de boete onderling te regelen bij de garage.
Gebeld met de garage en het voorgelegd. Hun deden niet moeilijk en wilde het ineens betalen. Politie heeft wel een "dossier" opgemaakt waarin stond dat de garagist te snel heeft gereden met mijn voertuig.

De politierechter wel en die houdt wel rekening met eerdere boetes als je voor hem moet verschijnen. Kan je weer gaan uitleggen dat dat jouw boete niet is.

Als je op TV ziet wat een softe beslissingen er soms genomen worden zal dat nog wel meevallen.

Kende dat zelfs niet, maar dat is toch ook niet compleet...
Daar staan 5 boetes in bij mij (2019+2020), dat is toch een factor 5 te weinig...

Tegenwoordig zijn dat ook allemaal GAS-boetes en die staan daar sowieso niet in.

Als er iets is waar ze bij ons niet soft in zijn, zijn het wel verkeersovertredingen.

Ook gewone snelheidsovertredingen van <10km/h te hard? Dat heb je zo snel bij elkaar door de gebrekkige infrastructuur, wijzigingen en signalisatie. Het is bij mij dan ook nog altijd voor 5h30 's morgens, het ideale tijdstip om weerloze spelende kinderen in een zone 50 dood te rijden tegen 51-54km/h :).

2019+2020 gecombineerd heb ik 120k km gereden, de kans dat je dan 5 boetes bij elkaar rijdt zijn een stuk hoger dan gemiddeld.
Getuige ook dat ik in 2021-2022-2023 en 2024 er geen gehad heb, gecombineerd heb ik dan ook maar 70k km gereden op die jaren.

Ale, als ik werkloos thuis zou zitten dan heb ik altijd 0 boetes maar dan breng ik ook niks op voor de maatschappij...

Terug
Bovenaan