Zonnepanelen Topic

Had begrepen dat hij het nog eens ging navragen aan z'n installateur om mijn antwoord te dubbelchecken.
Maar ik heb rechtstreeks naar SolarEdge gebeld om het na te gaan. (Wij zijn installateur hé :) )
Antwoord is dat SolarEdge geen software heeft voor deze batterij.
Kan dus niet aangesloten en geconfigureerd worden, zoals ik dus vermoedde.
Dus het was niet nodig dat hij het nóg eens na vroeg.

Maar dan zei hij: ik wil eens zien wat de reactie is.
Ik had het gewoon anders begrepen :) .
Reactie gekregen, nl.:

Dit klopt inderdaad, wij hebben er vandaag ook een mailing over gekregen. Mijn excuses voor de verwarring. De BYD battery is zeer nieuw in het gamma. We bieden hierbij een Hybrid Goodwe EH inverter aan. Zelfde monitoring via de Modbus energy meter in de Goodwe applicatie in plaats van die van SolarEdge.

Het voordeel van prijs/kwaliteit met de BYD batterij tegenover de LG Chem is in deze situatie stukken belangrijker dan het voordeel van de optimizers die Solaredge biedt. Moest er een paneel toch op een plek gelegd worden waar schaduwvorming kan zijn kan er hier apart een power optimizer worden voorzien.

De LG Chem 7kw is duurder en heeft minder piekvermogen en minder interessante subsidies. Ook is in uw geval een hoger piekvermogen interessanter dan een hogere opslag van 2kw.

Nieuwe offerte met de nieuwe omvormer:

Beschrijving van de installatie Aantal Stukprijs excl. BTW
Pakket panelen en omvormer (+ installatie) € 4.777,72
SunPower SPR-P3-375-BLK
Performance Serie - Uitzonderlijke garantie voor product, vermogen en service tijdens 25 jaar
Goodwe GW5000-EH
Hybride omvormer - 10 jaar productgarantie en rendement tot 97,6%
Bevestigingssysteem voor standaard dakpannen
Bevestigingssysteem welke voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen met 10 jaar garantie. Alle
profielen zijn vervaardigd uit Aluminium Alle dakhalen en schroeven zijn vervaardigd uit Inox

8 € 58,82 € 470,56

BAT BYD 5.1 kWh - Box Premium HVS
Module (2.56 kWh-102,4 V) + BCU+BASE incl. De regering heeft een jaarlijks budget vastgesteld
voor de toekenning van batterijpremies in Vlaanderen. Deze premie wordt toegekend binnen de
grenzen van de beschikbare middelen

1 € 3.617,93 € 3.617,93

BAT Home Meter - Modbus PROMO
Uitzonderlijke korting (tot 28/02/2021). Alleen geldig met de SolarEdge omvormer.

1 € 0,00 € 0,00

Kit reduction TURBO BATIBOUW - VIESSM - SUNP 20€ (fin - tot 28/03/2021) - BE only
Uitzonderlijke korting

8 € -20,00 € -160,00
Subtotaal € 8.706,21
Korting € -870,62
Totaal excl. BTW € 7.835,59
BTW (6%) € 470,14

TOTAAL
8.305,72€
incl. BTW

Wat denk je, correcte verklaring en prijs?

grinnik

Uitzonderlijke korting (tot 28/02/2021). Alleen geldig met de SolarEdge omvormer.

welke solaredge omvormer :p. En het is maart !!!
Al zijn ze met deze omvormer nu wel duurder als met die storeedge omvormer voor het gedeelte van de zonnepanelen. terwijl die eigenlijk iets goedkoper is. Of ze moeten het eventueel bijvoorzien van een paar storeedge omvormers indien jij dat vraagt of dat nodig is, in deze prijs hebben bijvoorzien. Want apart staan ze er niet meer in.

Waarom voorzien die eigenlijk een omvormer van 5kva (of in uw vorige offerte 4kva wanneer je maar zonnepanelen voorzien hebt voor 3kva? Om gebruik te maken van de hogere injectielimiet ? 60% van 5 is namelijk hoger dan 60% van 3)

Prijs zal wel correct zijn gok ik. Maar @Caracalla kan daar meer info over geven. Al moet je de vraag stellen of je ook die 900€ korting kreeg indien je geen batterij had voorzien. En of Caracalla het gedeelte van de zonnepanelen voor die prijs kon doen. Al zit je aan een wp prijs voor uw zonnepanelen zonder die korting aan 1.69€ per WP. met de korting aan 1.39€/WP. Is nu ook niet zo goedkoop. Maar ook niet ik weet niet hoe overprijst.

Laatst bewerkt:
grinnik

welke solaredge omvormer :p. En het is maart !!!
Al zijn ze met deze omvormer nu wel duurder als met die storeedge omvormer voor het gedeelte van de zonnepanelen. terwijl die eigenlijk iets goedkoper is. Of ze moeten het eventueel bijvoorzien van een paar storeedge omvormers indien jij dat vraagt of dat nodig is, in deze prijs hebben bijvoorzien. Want apart staan ze er niet meer in.

Waarom voorzien die eigenlijk een omvormer van 5kva (of in uw vorige offerte 4kva wanneer je maar zonnepanelen voorzien hebt voor 3kva? Om gebruik te maken van de hogere injectielimiet ? 60% van 5 is namelijk hoger dan 60% van 3)
Promo periode idd ook al afgelopen, vermoed dat ze daar niet moeilijk over zullen doen :-)

In totaliteit is de 'nieuwe'/correcte offerte wel ongeveer 460 EUR goedkoper. Die omvormer van 5kva was in het geval we bijkomende zonnepanelen zouden laten plaatsen (stel op termijn elektrische wagen of 2), de omvormer dat alvast aan kon en een nieuwe keuring niet meer zou hoeven als ik het mij goed herinner.

Mijne SMA sunnyportal is al 3 dagen niet meer bijgewerkt. Héél raar. Iemand al es meegemaakt?

Lokaal zijn alle waarden ok, device is connected. Op de sunnyportal zie ik wel wat hij momenteel aan het opwekken is (met vertraging natuurlijk) maar geen dagoverzichten meer van 16-18/3

Toestel al herstart maar komt geen verandering in.
Ook eens miserie mee gehad, heb dan utp kabel erin gestoken en die wifi afgezet.

Ook eens miserie mee gehad, heb dan utp kabel erin gestoken en die wifi afgezet.
Hij zit op UTP wegens instabiele wifi.

Heb ondertussen antwoord van mijn installateur en hij bevestigt me nog klanten met hetzelfde issue en het ligt dus hoogstwaarschijnlijk bij SMA zelf. Hij vraagt me nog even geduld te hebben.
't is nu geen ramp hé, ik kan lokaal kijken wat er opgewekt wordt. Het is enkel de SMA app die niks meer toont, en de sunnyportal zelf.

Ik hoop dat het niet te maken heeft met het feit dat ik EnergieID gelinkt heb aan mijn sunnyportal :lol: dat is ergens rond de 15de gebeurd.

Hij zit op UTP wegens instabiele wifi.

Heb ondertussen antwoord van mijn installateur en hij bevestigt me nog klanten met hetzelfde issue en het ligt dus hoogstwaarschijnlijk bij SMA zelf. Hij vraagt me nog even geduld te hebben.
't is nu geen ramp hé, ik kan lokaal kijken wat er opgewekt wordt. Het is enkel de SMA app die niks meer toont, en de sunnyportal zelf.

Ik hoop dat het niet te maken heeft met het feit dat ik EnergieID gelinkt heb aan mijn sunnyportal :laugh: dat is ergens rond de 15de gebeurd.
Denk het niet ( ik heb dat trouwens al ontlinkt :p ) .
Btw heb jij u soms ingeschreven op dat 'solarcoin' gedoe? Heb dat eens geactiveerd maar die teller staat nog altijd op 0,000000000 bij mij. Niet dat het het grote geld zal zijn, en die windows app is ook maar crappy :p

iemand weet hoe het volgende op te lossen?

sinds 15/03 krijg ik geen update meer in mijn sunny portal app, op de sma Energy app zie ik wel nog de huidige opwekking als er zon in maar ook geen overzicht van de dag opbrengsten.

installateur zei reeds dat ik de omvormer 5min de plomb moest afleggen en de router uitrekken, dit reeds een dozijn keer gedaan echter zonder geluk.
als ik wil inloggen op mijn omvormer zelf dan kan ik zelfs niet inloggen met het wachtwoord van de sunny portal app, of is dit een ander wachtwoord? indien het een ander wachtwoord zou zijn weet ik zelfs in geen 100 jaar wat dit zou zijn. jammer genoeg is mijn installateur de grootste gestampte boer en kreeg ik het antwoord toen ik verder om hulp vroeg 'ik heb reeds genoeg tijd hieraan verspeeld, zoek het uit op de sma site'..

het zijn misschien topomvormers, maar djeezes, apps, site, ... dat trekt toch ook op de buk zen kloten..

iemand de gouden raad voor mij?

iemand weet hoe het volgende op te lossen?

sinds 15/03 krijg ik geen update meer in mijn sunny portal app, op de sma Energy app zie ik wel nog de huidige opwekking als er zon in maar ook geen overzicht van de dag opbrengsten.

installateur zei reeds dat ik de omvormer 5min de plomb moest afleggen en de router uitrekken, dit reeds een dozijn keer gedaan echter zonder geluk.
als ik wil inloggen op mijn omvormer zelf dan kan ik zelfs niet inloggen met het wachtwoord van de sunny portal app, of is dit een ander wachtwoord? indien het een ander wachtwoord zou zijn weet ik zelfs in geen 100 jaar wat dit zou zijn. jammer genoeg is mijn installateur de grootste gestampte boer en kreeg ik het antwoord toen ik verder om hulp vroeg 'ik heb reeds genoeg tijd hieraan verspeeld, zoek het uit op de sma site'..

het zijn misschien topomvormers, maar djeezes, apps, site, ... dat trekt toch ook op de buk zen kloten..

iemand de gouden raad voor mij?

Bij mij ist ook down sinds de 15de.

Volgens installateur zijn er nog klachten binnengekomen en moeten we wachten op SMA.

Bij mij ist ook down sinds de 15de.

Volgens installateur zijn er nog klachten binnengekomen en moeten we wachten op SMA.
alzo :)

en kan jij met je Sunny Portal wachtwoord inloggen op je omvormer onder 'gebruiker' ?

mijn laatste opwekking die zichtbaar is op Sunny Portal dateert van 15/03 en heb ik zogezegd 0,06kWh terwijl de donker blauwe zone toch een kleine 10 suggereert

ffs, ik krijg altijd verkeerd wachtwoord als ik met mijn Sunny Portal wachtwoord wil inloggen op de omvormer, uiteraard na enkele keren proberen krijg je 15min straftijd
sunny portal wachtwoord is niet persé gelijk aan dat van je omvormer.

ik heb 2 verschillende wachtwoorden.

sunny portal wachtwoord is niet persé gelijk aan dat van je omvormer.

ik heb 2 verschillende wachtwoorden.
Oh nog beter dan.

dan heeft de elektricien die de installatie kwam aansluiten dit waarschijnlijk aangemaakt zonder mijn weten. Blijkbaar kun je die dan enkel resetten als je 15€ excl btw betaalt 🙄

Ik wilde het ook net posten. Schandalig. Maar nu dit uitkomt, denk ik wel dat men met een oplossing zal komen.

Dat was toch al lang te verwachten en ook heel normaal? Net zoals bvb halverwege het jaar van energieleverancier veranderen voor hetzelfde effect zorgt. Het is namelijk nog nooit anders geweest. Natuurlijk weer handig dat de media hierop in pikt.

@Vega

Lijkt me wel correct nu zowel qua setup als qua prijs.
Maar wel een compleet ander voorstel want een Goodwe is een B-merk, waar een SolarEdge een A merk is om het zo te zeggen.
Los hiervan vind ik optimiezers op P3 panelen sowieso zeer nutteloos... die panelen hébben net al 21 schaduwzones...

BYD of LG Chem zijn gelijkwaardig, kwalitatief gezien.
LG Chem 7 kWh is simpelweg nergens leverbaar en zal wellicht ook niet meer leverbaar zijn.
En een 10 kWh op zo'n opstelling is serieuze overkill en véél te duur dus ook.
Dus vandaar dat hij de overstap maakt naar Goodwe + BYD denk ik.

Op zich nu dus wel correct.

Bwa “toevallig” dat de media erop inpikt.

“Toevallig” publiceren ze het artikel vlak voor de panelen terug beginnen te renderen. “Toevallig” zijn ze niet fair genoeg om te zeggen: ge moogt nog een volledig jaar uitdoen en dan is het nieuwe regelgeving.
“Toevallig” is uw prosumententaks niet pro rata.

allemaal toeval !

Oh nog beter dan.

dan heeft de elektricien die de installatie kwam aansluiten dit waarschijnlijk aangemaakt zonder mijn weten. Blijkbaar kun je die dan enkel resetten als je 15€ excl btw betaalt 🙄
Hij heeft dat uiteraard aangemaakt. Anders kon hij uw installatie niet opstarten :P

Sunny portal werkte inderdaad een paar dagen niet zo goed. Maar nu weer wel hoor.

Oh nog beter dan.

Hier waren ze gelukkig zo slim om dan een blad op de omvormer te hangen met het installer wachtwoord op.
Had ik sowieso nodig omdat de SMA nog verbonden moest worden met internet ( op moment van installatie was er nog geen internet lijn).
SMA app werkt hier oké

Terug
Bovenaan