Zonnepanelen Topic

Als de temperaturen heel hoog zijn zoals nu lopen de opbrengsten wel sterk terug.

Panelen die noord oost staan gaan toch nooit veel opbrengen?
Zeker dat er geen omvormer uitligt ofzo? Hier 9000w aant injecteren momenteel :-/

Pas deze simulatie eens aan met de extacte coordinaten en hoeken van uw systeem. Maar als dat echt heel noord oost is, dan kan dat wel icm deze temperaturen.

Thanks voor de link! Als ik alle data ingeef en vergelijk zit dit jaar elke maand toch al een heel stuk boven.
Als de temperaturen heel hoog zijn zoals nu lopen de opbrengsten wel sterk terug.

Panelen die noord oost staan gaan toch nooit veel opbrengen?
Qua totale opbrengst zal het vermoedelijk wel een pak minder zijn, al dat mij spreiding nu wel heel mooi loopt. Vanmorgen om 6u20 zat ik bv al boven de 1000W.
Zeker dat er geen omvormer uitligt ofzo? Hier 9000w aant injecteren momenteel :-/
Alle panelen zijn aangesloten op 1 omvormer.

Aangezien de zon ondertussen toch al relatief hoog staat vroeg ik mij of het ‘normaal’ is dat mijn installatie nog nooit hoger is geweest dan 5000W output?
16 panelen van 450w op een dak van 40 graden
8 noord-oost
8 zuidwest
Dit aangezien mijn omvormer toch berekend is op 6000w. Ging er vanuit dat ik dit makkelijker ging halen.
Vandaag bv Max 4250W, of zou hier de temperatuur al grotendeels meespelen?

Is het niet vooral omdat je uiteindelijk telkens 8 panelen van 450 W = 3600 W in complementaire richtingen hebt liggen waardoor ze op heel verschillende tijdstippen hun maxima bereiken? In PV calc zie je duidelijk dat effect - daar lijkt het alsof je niet boven de 4,5 kW zal uit komen en je omvormer dus wat overgedimensioneerd is (of het kleinere model was ineens minder dan 4,5 kW).

Die plaatsing is op zich wel goed om zoveel mogelijk gespreid opbrengst te krijgen, zodat dat meer je verbruik zal afdekken. Vroeger werden panelen vaak zoveel mogelijk pal op het zuiden gelegd: goed voor maximale opbrengst maar zorgt vooral voor meer injectie tenzij je op de middag veel kan verbruiken.

Thanks voor de link! Als ik alle data ingeef en vergelijk zit dit jaar elke maand toch al een heel stuk boven.

Qua totale opbrengst zal het vermoedelijk wel een pak minder zijn, al dat mij spreiding nu wel heel mooi loopt. Vanmorgen om 6u20 zat ik bv al boven de 1000W.

Alle panelen zijn aangesloten op 1 omvormer.
Mijn installatie presteert ook gemiddeld 15% beter dan wat PVcalc aangeeft. Maar vandaag is het exact wat PVcalc weergeeft kwa maximaal vermogen. Ik haal maar 6.4kW terwijl ik anders 7.5kW haal als het frisser is.

Mijn installatie presteert ook gemiddeld 15% beter dan wat PVcalc aangeeft. Maar vandaag is het exact wat PVcalc weergeeft kwa maximaal vermogen. Ik haal maar 6.4kW terwijl ik anders 7.5kW haal als het frisser is.
Klopt, maximaal vermogen klopt volledig.

Aangezien de firma al meerdere fouten had gemaakt bij plaatsing, was ik al niet tevreden. Nu toch nog iets minder tevreden als ik die dimensionering zie. Zelfs op de technische fiche van de omvormer staat de max aangeraden installatie op 9000w. Hier was dus nog veel ruimte, en zeker aangezien de panelen helemaal niet duur meer zijn.

Volgende keer toch maar weer meer research doen, is een beetje verloren gegaan in de hele hectiek van de bouw.

Heb per email bevestiging van Fluvius gehad dat er werken nodig zijn en dat we een vergoeding kunnen aanvragen:

Onlangs heb je ons laten weten dat je zonnepanelen regelmatig uitvallen. We hebben dit probleem grondig onderzocht en vastgesteld dat het elektriciteitsnet in je straat niet zwaar genoeg is. Het net moet dus worden verzwaard of uitgebreid. Van zodra deze aanpassingen zijn uitgevoerd, zal je omvormer niet meer uitvallen en hebben ook jouw buren voordeel van deze verbetering.

Zulke ingrepen vragen echter de nodige tijd om voor te bereiden en uit te voeren. We schatten dat dit in totaal ongeveer 1 jaar zal duren gerekend vanaf de meldingsdatum. We zijn ons ervan bewust dat dit een lange periode is en excuseren ons daarvoor. We danken je alvast voor je begrip.

Zodra we meer concrete informatie hebben over de start van de werken en de impact ervan, brengen we je op de hoogte.

Recht op compensatie

Omdat we je probleem niet binnen de 30 dagen na je melding kunnen oplossen, is het goed om te weten dat je recht hebt op een compensatie. Om die uit te betalen, hebben we nog enkele gegevens van je nodig.

Afhankelijk van het tijdstip waarop we je gegevens ontvangen, storten we je vergoeding tegen ofwel het einde van dit jaar ofwel eind februari van het daaropvolgende jaar.

Nog even wachten dus, maar gelukkig spreken ze hier van ongeveer 1 jaar i.p.v. 2 jaar.
Voorlopig dan maar oplossen door verbruikers op te zetten rond de middag op heel zonnige dagen.

Terug
Bovenaan