Voor onze nieuwbouw hebben we enkele offertes opgevraagd voor de zonnepanelen (installatie voorzien in de lente van 2023) (3x400V + N 32A net).
De offerte waar we het meest naar neigen qua panelen en prijs stelt echter een omvormer van
10kW van Huawei voor en dit bij een O-W opstelling van
4920Wp aan beide kanten. Volgens de Thomasberger berekening zou
dit dan onze verwachtte opbrengst zijn.
Op mijn vraag of dit geen te zware omvormer is voor ons kreeg ik volgend antwoord van de betreffende firma:
Ik hoor/lees soms dat een te zware omvormer nadelig zou zijn voor de opbrengst. Klopt dit? Wat is de reden hiervoor juist? en hoe groot bedraagt het verlies dan ongeveer? Zijn er andere nadelen? Of juist voordelen?
Een batterij waren we voorlopig nog niet van plan om te plaatsen omdat ze nog niet zo rendabel zijn, we nog een evolutie verwachten in de komende jaren qua dalende prijs en betere batterijen en we ook willen uitkijken in hoeverre elektrische auto's in de toekomst de functie van batterij kunnen gaan vervullen. Binnen 3-4 jaar zal mijn partner een nieuwe firmawagen moeten kiezen en zal dit wellicht verplicht een elektrische auto zijn. Mogelijk is dat het moment om de firmawagen als batterij ook te gaan gebruiken of om een thuisbatterij te gaan installeren.
Als we dus binnen pakweg 4 jaar wel een batterij gaan voorzien, is het dan wel nuttig om een grotere omvormer van 10 kW al te nemen of volstaat een omvormer van 5 of 6 kW ook? (zie de specs daarvan in hetzelfde document als van de 10kW batterij hierboven) Het opstartvermogen zou volgens de specs hetzelfde zijn. Zij stellen echter nog steeds een 8kW omvormer voor terwijl als ik de berekening van Thomasberger zie, 5 of 6 kW zou volstaan. Een andere offerte met evenveel Wp op beide zijden stelde eveneens een hybride Huawei omvormer voor maar dan die van 6kW.
Met de versnelde afbouw van de premies voor batterijen moeten we het daarvoor alvast ook niet persé nu doen lijkt ons (het plaatsen van een batterij).
Wat zouden jullie in onze situatie doen qua wel/niet batterij nu of binnen enkele jaren en de daarbij horende grootte van batterij (gezin van 2, voorlopig geen elektrische wagen, geen zwembad, wel vanwege shiftwerk ook vaak lang opblijven en dus verbruik 's nachts)?
Alvast bedankt voor jullie inzichten/verduidelijking.
Als een inverter ook dient voor batterij dan moet je de inverter eigenlijk dimensioneren op je verwachtte piekverbruik. Want die inverter moet in staat zijn om de gewenste piek (uit de panelen, maar ook uit de batterij) te kunnen omvormen. Is die klein dan is dat een bottleneck.
(stel bv dat je je elektrische auto vollenbak aan 11kw laat laden, maar de inverter kan maar 5kw leveren, dan trek je het overige alsnog uit het net, ook al heeft de batterij genoeg.
Ter info: ook een batterij heeft een maximale "discharge capacity". Is die kleiner dan het omvormer-vermogen, dan wordt dat de bottleneck.
)
Betreft het verlies in productie zou je moeten kijken naar de specs van de MPPT in je inverter. Een MPPT heeft een zeker "wake-up voltage". Hoe meer panelen in serie, hoe sneller een bepaalde spanning wordt bekomen bij een bepaalde straling.
MPPT's die dienen voor grote arrays, waar je maar een kleine string aan verbindt, die zullen dus later "wakker worden", dan een kleinere MPPT. (later op de dag, wanneer de straling op de panelen groter wordt)
Zodra die minimum spanning wordt bereikt is er geen verschil meer.
Dan moet je dus eens kijken naar de IV curves van je paneel, bekijken hoeveel panelen in serie worden geschakeld en kijken naar de specs van de MPPT van de inverter.
Wel of geen batterij... met huidige prijzen (en zeker je huidig verbruik zonder EV) is die doorgaans niet rendabel.
Ze wordt rendabeler naarmate de delta tussen injectie en afname groter wordt, jouw verbruik sterk verschoven is tov je opwekking en als je ten alle tijde voldoende verbruik hebt om de batterij ook volledig te benutten.
Je kan, na installatie van je zonnepanelen, na een volledig jaar in de historische data van Fluvius kijken wat je geïnjecteerd hebt tov wat je uit het net afgenomen hebt (en wat je dus met een batterij van een bepaalde grootte had kunnen gebruiken) en zo narekenen of het rendabel is voor jou.
Uiteraard zijn er nog een paar niet-economische argumenten:
- onafhankelijkheid van energieprijzen (gemoedsrust?)
- UPS-functionaliteit (mits je daar bij de keuze van de inverter rekening mee houdt, en je ook de nodige zaken ombouwt in je elektrische kast)
Als je gaat voor een toekomstige batterij, check dan ook eens met welke fabrikaten/modellen je inverter zich compatibel verklaart. Sommige fabrikanten beperken je namelijk tot enkel hun eigen batterijen (Huawei bijvoorbeeld).
Volgens mij zijn die powerboxen :
https://solarwinkel.be/site/optimizers/473-solaredge-power-optimizer-s440.html
Dus optimizers, waar het nut beperkt van is als je geen schaduw op uw panelen krijgt. Of zo dacht ik toch verstaan te hebben.
Klopt. Nuttig als één (of enkele) panelen in een string schaduw krijgen (bv van dak van een buur, of van een schouw op je eigen dak). Schaduw op één paneel doet namelijk opbrengst van een hele string in elkaar stuiken, ook al heeft de rest wel zon.
Als alles evenveel zon krijgt doet de power optimizer niets.
"Vuil" kan een argument zijn maar het zou moeten lukken dat een vogel slechts één paneel zo bescheten heeft dat het veel impact zou hebben

.
Meer optmizers dan panelen vind ik wel curieus.