Zonnepanelen Topic

Het is een tabel uit een particuliere productfiche van Engie (zie link uit mijn post). Op de fiches voor elektriciteit zie ik ook een verschil maar daar is het beperkt tot 1EUR extra. Maandelijkse opname bestaat bij mijn weten enkel voor digitale meter dus geen idee wat het anders zou kunnen zijn.
Ja, maar het is een tabel die de tarieven van u respectievelijke netbeheerder aangeeft. Daarop heeft Engie toch helemaal niets te zeggen? Dus dan zeggen 'Engie rekent aan' is toch niet correct? Of ben ik nu zo de bal aan het misslaan?

Hebben ze waarschijnlijk veel werk mee. Mijn energie ID app is gratis en doet het per kwartier...

Je zou bijna denken dat ze je int zak zetten met de gebruiksprofielen en geen reel verbruik Willen meten...
Vanuit uw perspectief klopt het volledig. Vanuit dat van een bedrijf iets minder. Een maandelijkse facturatie is een feature die uitgerold (werd) dus dat heeft een kost die moet gerecupereerd.
Daarbij komt dat er vermoedelijk ook meer klantencontacten zullen zijn omdat de Facturatie (die variabel is) maandelijks verloopt. Dat wil meer kosten betekenen naar oa. customer service.

Al is wel enorm veel extra, dus er zit ook een ontradingseffect achter. Maar het is niet zomaar ‘gratis’ als je het op de long term bekijkt vanuit company perspectief.

Vanuit uw perspectief klopt het volledig. Vanuit dat van een bedrijf iets minder. Een maandelijkse facturatie is een feature die uitgerold (werd) dus dat heeft een kost die moet gerecupereerd.
Daarbij komt dat er vermoedelijk ook meer klantencontacten zullen zijn omdat de Facturatie (die variabel is) maandelijks verloopt. Dat wil meer kosten betekenen naar oa. customer service.

Al is wel enorm veel extra, dus er zit ook een ontradingseffect achter. Maar het is niet zomaar ‘gratis’ als je het op de long term bekijkt vanuit company perspectief.

Wel, ik kan 100 tegenargumenten geven.

Je hebt waarschijnlijk minder wanbetalingen, je kunt veel dynamischer voorschotten aanpassen zonder gezever, je moet geen verbruik door een verbruiksprofiel duwen, je moet geen gezever behandelen van "ik zat 3 maanden in het buitenland en ik moet toch betalen voor die 3 maanden" etc etc.

Elk ander bedrijf doet toch ook maandelijkse facturatie en verbruiksassessment ? Tv, internet, telefoon, ... Moest een jaarafrekening zoveel cheaper zijn, dan zouden die dat toch ook doen ?

Maar op zijn minst zouden ze toch de jaarstanden moeten kunnen uitlezen? Ik moet nog naar mijn digitale teller crossen en die meterstanden opschrijven :rofl:

Grmbl, mijn zonnepaneel offerte voor 5600 Wp voor €7270 is niet meer geldig. Op 30 dagen tijd is deze met €780 opgeslagen. Nog steeds de goedkoopste offerte vergeleken met 2 andere providers maar voelt toch zuur aan.

Grmbl, mijn zonnepaneel offerte voor 5600 Wp voor €7270 is niet meer geldig. Op 30 dagen tijd is deze met €780 opgeslagen. Nog steeds de goedkoopste offerte vergeleken met 2 andere providers maar voelt toch zuur aan.
Sowieso zuur, maar nog steeds een goeie prijs, ik betaal 7600 euro voor 4920 Wp.
De verkoper was wel zo vriendelijk om de avond voor de offerte ging vervallen te sturen dat de prijs ging stijgen.

Sowieso zuur, maar nog steeds een goeie prijs, ik betaal 7600 euro voor 4920 Wp.
De verkoper was wel zo vriendelijk om de avond voor de offerte ging vervallen te sturen dat de prijs ging stijgen.
Ben aan het twijfelen om toch nog even te wachten tot de rust wat is teruggekeerd. Bevriende architecte wist mij te zeggen dat er heel wat problemen zijn in de bouwsector. Aannemers die zonder werk zitten omdat veel renovaties/werken uitgesteld worden. Gaat met zonnepaneel markt hetzelfde zijn vermoed ik, de rush ligt al even achter ons, hierna zie ik de prijzen iets normaliseren.

Ben aan het twijfelen om toch nog even te wachten tot de rust wat is teruggekeerd. Bevriende architecte wist mij te zeggen dat er heel wat problemen zijn in de bouwsector. Aannemers die zonder werk zitten omdat veel renovaties/werken uitgesteld worden. Gaat met zonnepaneel markt hetzelfde zijn vermoed ik, de rush ligt al even achter ons, hierna zie ik de prijzen iets normaliseren.
Snap ik, ik wou ze er gewoon wel op hebben voor het "zonseizoen" van volgend jaar. Dat de premie gehalveerd is, is dan maar zo.

Maar op zijn minst zouden ze toch de jaarstanden moeten kunnen uitlezen? Ik moet nog naar mijn digitale teller crossen en die meterstanden opschrijven :rofl:
Dat kunnen ze toch ook. Ik heb mijn meterstanden niet moeten doorgeven. Ik kan bij fluvius en luminus mijn verbruik opvolgen. Bij luminus zelfs de kost van mijn verbruik per dag. Misschien heeft uw leverancier nog wat technische problemen met het nieuwe systeem?

Als de electriciteitsprijzen zo blijven denk ik niet dat de zonnepaneelbranche gaat afkoelen.
Integendeel.... diegene die nog koppig maar toch kunnen investeren in panelen die gaan er binnenkort toch leggen als de komende maanden hun eindfactuur in de bus gaat liggen

Dan verwacht je ook dat de prijzen gaan dalen?

Ik verwacht ook dat de prijzen meer gaan stabiliseren en hopelijk niet meer zo fel stijgen.

Maar dat prijzen ineens gaan dalen zie ik niet snel gebeuren.

Gisteren nog met de bouwaannemer van de buren gesproken. Krijgt nog steeds mails met prijsstijgingen doorgestuurd.
Beton vanaf december al 30% duurder dan wat ik betaal heb in februari. Stenen vanaf januari ook ineens duurder. Bij Wienerberger al 31% duurder dan wat ik in Maart heb betaald.

Al wat ik al kan bestellen, bestel ik ineens.
Mijn panelen liggen ook al op mijn dak, desondanks ik ze nog niet kan gebruiken. Maar als ik ze in mei 2023 zou leggen dan zal het wel duurder zijn. installatie dat ik vorige maand geplaatst heb is al reeds gestegen.

Wel, ik kan 100 tegenargumenten geven.

Je hebt waarschijnlijk minder wanbetalingen, je kunt veel dynamischer voorschotten aanpassen zonder gezever, je moet geen verbruik door een verbruiksprofiel duwen, je moet geen gezever behandelen van "ik zat 3 maanden in het buitenland en ik moet toch betalen voor die 3 maanden" etc etc.

Elk ander bedrijf doet toch ook maandelijkse facturatie en verbruiksassessment ? Tv, internet, telefoon, ... Moest een jaarafrekening zoveel cheaper zijn, dan zouden die dat toch ook doen ?

Minder wanbetalingen? Als mensen niet kunnen inschatten wat hun maandelijkse kost is, en het kan in de wintermaanden tussen de 1000-3000 euro zijn, dan krijg je problemen.
Een voorschot dat hoog genoeg is zorgt dat mensen hun budget beter kunnen plannen.

Je haalt ook slechte voorbeelden aan met die andere bedrijven. Die werken met een vaste maandelijkse kost waarbij quasi alles gedekt is. Of betaal jij per minuut televisiekijken of bellen? Akkoord daar kunnen sur-plussen bovenop komen, maar die verschillen zijn marginaal tov een afrekening van 50-1500 zoals je met elektriciteit zou hebben.

Minder wanbetalingen? Als mensen niet kunnen inschatten wat hun maandelijkse kost is, en het kan in de wintermaanden tussen de 1000-3000 euro zijn, dan krijg je problemen.
Voor elektriciteit schommelt het niet al te veel.

Voor gas schommelt het veel. Maar waarom wachten tot het einde van het jaar met de verrassing? Een kleine verrassing in september of oktober kan toch maar helpen? Je kunt wel degelijk zelf sparen in de zomer maanden..

Nu is er weinig link tussen gebruik, prijs, voorschot, afrekening. Voorschotten zetten is vogelpiek, niemand weet de prijs 6-12 mnd van nu, en ook het verbruik niet. Onmiddellijk boter bij de vis, is dat te complex?

Een voorschot dat hoog genoeg is zorgt dat mensen hun budget beter kunnen plannen.
Je kunt ook zelf sparen en budget plannen, daar heb je geen leverancier voor nodig.

Denk je dat de leveranciers nu zinvolle voorschotten hebben? Ik had in januari feb maart april 250, in de zomer 10 en nu 100/maand bij luminus. Mijn afrekening zal 300 terug zijn.

Zinvol allemaal. Ik kan het ook zelf tussen 10 en 700 zetten.

Je haalt ook slechte voorbeelden aan met die andere bedrijven. Die werken met een vaste maandelijkse kost waarbij quasi alles gedekt is. Of betaal jij per minuut televisiekijken of bellen?
Ja, ik betaal per minuut en ja elke maand is fst een beetje anders. En tv is flat + stukjes VOD.

Maar de vraag is, waarom verkiest een leverancier met een relatief vaste kost een maandelijkse betaling en geen jaarlijkse? En die met een variabele kost een jaarlijkse afrekening. Dat lijkt me echt nergens op te slaan.

Akkoord daar kunnen sur-plussen bovenop komen, maar die verschillen zijn marginaal tov een afrekening van 50-1500 zoals je met elektriciteit zou hebben.

Je haalt ook slechte voorbeelden aan met die andere bedrijven. Die werken met een vaste maandelijkse kost waarbij quasi alles gedekt is. Of betaal jij per minuut televisiekijken of bellen? Akkoord daar kunnen sur-plussen bovenop komen, maar die verschillen zijn marginaal tov een afrekening van 50-1500 zoals je met elektriciteit zou hebben.

Bij TV kijken maakt het niet uit of je hele dagen kijkt of nooit kijkt.
Bij elektriciteit en aardgas maakt je verbruik wel uit voor je totaalfactuur.
Bi mijn weten is er niemand die een afrekening heeft gekregen voor z'n TV en opleg moeten betalen?

Maar net zoals je bij alles hebt : ja je gaat er hebben die het financieel moeilijker hebben en minder goed kunnen plannen. Maar om dan standaard een gratis lening te geven aan privébedrijven zodanig dat je bij afrekening terug krijgt is toch ook iets raars.

Dat het zo was met gewone meters ok maar met digitale meters kan je gerust je ware verbruik aanrekenen per maand.
En zelfs met vaste voorschotten komen mensen in problemen bij eindafrekeningen dus veel verschil gaat er niet zijn denk ik dan?

Voor elektriciteit schommelt het niet al te veel.

Voor gas schommelt het veel. Maar waarom wachten tot het einde van het jaar met de verrassing? Een kleine verrassing in september of oktober kan toch maar helpen? Je kunt wel degelijk zelf sparen in de zomer maanden..

Nu is er weinig link tussen gebruik, prijs, voorschot, afrekening. Voorschotten zetten is vogelpiek, niemand weet de prijs 6-12 mnd van nu, en ook het verbruik niet. Onmiddellijk boter bij de vis, is dat te complex?

Je kunt ook zelf sparen en budget plannen, daar heb je geen leverancier voor nodig.

Denk je dat de leveranciers nu zinvolle voorschotten hebben? Ik had in januari feb maart april 250, in de zomer 10 en nu 100/maand bij luminus. Mijn afrekening zal 300 terug zijn.

Zinvol allemaal. Ik kan het ook zelf tussen 10 en 700 zetten.
Het ergste is nog nu met die jaarlijkse afrekening

Ik kan per maand mijn verbruik + kostprijs zien
Ik kan mijn voorschot daar op aanpassen zodat ik hun niet teveel betaal en rond 0 uit komt

Maar mijn eindafrekening kan wel nog een stuk verschillen omdat zij werken met hun verbruiksprofielen

Verschillen is hier het woord he... die profielen zijn niet per se in je nadeel.

Het zou handig zijn om je werkelijk verbruik te kunnen vergelijken met die profielen en dan zo een betere inschatting te kunnen maken.
Moest ik nu beter webapps kunnen schrijven zou dat niet eens zo heel moeilijk moeten zijn.

Verschillen is hier het woord he... die profielen zijn niet per se in je nadeel.

Het zou handig zijn om je werkelijk verbruik te kunnen vergelijken met die profielen en dan zo een betere inschatting te kunnen maken.
Moest ik nu beter webapps kunnen schrijven zou dat niet eens zo heel moeilijk moeten zijn.
Voor gas is er maar 1 verbruiksprofiel voor particulieren: S41

Komt neer op
Januari - Februari - Maart : 46,29%
April - Mei - Juni : 12,03%
Juli - Augustus - September : 5,44%
Oktober - November - December : 36,42%

% van 2018 weliswaar

Ik persoonlijk heb in januari - maart +50% verstookt van het hele jaar (jaar is nog niet om, maar daar gaat het toch naartoe)
EN in januari - Maart was de prijs de helft van nu
Toen +-10cent en nu 19.8cent (bedragen volgens Engie app)
Als Engie dan mijn meer verbruik van januari - maart gaat aanrekenen aan het hoger tarief van nu ipv begin van het jaar..

Dus ik ga nu ik het bekijk toch wel redelijk bescheten uitkomen hoe langer ik de verwarming kan uitlaten.

We hebben contract vanaf september vorig jaar. We zijn pas verhuisd in april. Alles wordt over die lege maanden uitgesmeerd.

Aanvraag bij fluvius aanvaard. Zonnepanelen geplaatst in april.

Ik hoop dat de plaatsing v de digitale meter nog even duurt.
Ik beschik nog over een analoge meter die ondertussen al 1700 is teruggedraaid sinds plaatsing panelen
Ik verwarm electrisch ondertussen

Hier is onze zonnepaneelinstallatie gisteren door de fluvius molen geraakt. Aanmelding was rond 21 juni. Bijna vijf maanden later dus. Nu, wij hebben geen premiemogelijkheden en al van den beginne een digitale meter dus het maakt weinig uit voor ons. Gelukkig is het wel op tijd voor de eindafrekening, kan de huidige leverancier zich even gaan verslikken in mijn factuur :ROFLMAO:.

Terug
Bovenaan