fomix
Well-known member
Zoals @Herman De Croo aanhaalt leg je best elke m² vol momenteel. Bij ons komen ze half april een 30-tal panelen leggen. Aan de huidige injectietarieven en rekening houdend met degressie van de panelen is de terugverdientijd +- 8j (conservatief geteld).Hier ook de overweging aan het maken om al dan niet zonnepanelen te installeren.
Maar brengt dat eigenlijk, enkel en alleen maar financieel gezien, wel iets op in ons geval?
Ik schat dat we, gezien de slechte oriëntatie van ons dak + het beperkt volume dat we kunnen leggen, op een terugverdientijd zitten van minimum 6 jaar.
Stel dat zonnepanelen 24 jaar mee gaan en geen rendementsverlies hebben in de loop der jaren.
Dan heb je na 24 jaar op een inleg van 100€, 400€ gemaakt, want oorspronkelijke inleg van geld in zonnepanelen is tegen dan waardeloos.
Stel dat je hetzelfde bedrag investeert op de beurs aan 7% dan heb je van 100€ na 24 jaar 507€ gemaakt.
Geld investeren op de beurs is op een knopje 'aankopen' klikken en er u nadien niets meer van aantrekken.
Zonnepanelen leggen is installateurs contacteren, miserie met installatie, mogelijks miserie achteraf, continu opvolgen, miserie als er iets aan uw dak moet gebeuren de komende 24 jaar, miserie om dat er terug te laten afhalen, ...
Aan de andere kant zullen elektriciteitsprijzen wel nog stijgen, maar die moeten dan toch redelijk hard stijgen om bovenstaande te kantelen + je moet, denk ik, al heel veel geluk hebben dat uw installatie het zo lang uit houdt zonder miserie.
Iemand die bovenstaande redenering eens wil doorlopen en zijn/haar opmerkingen erover geven?
Ik switch de laatste weken continu tussen wel of niet akkoord geven met een offerte...![]()
Gezien we 25j garantie krijgen op uren en stukken kan je tellen op 17j rendement scoren. De meeste panelen hun technische fiche geven een rendementsverlies van ~2% per jaar. Dat is een factor die je zeker niet kan verwaarlozen.
Ik ben nu geen beursexpert, maar ben je al niet bij de betere beleggers als je op 24j gemiddeld 7% per jaar haalt?
Een ander dingetje, de laatste jaren heeft de fiscus steeds meer winst op kapitaal in het vizier. Ik steek er men hand niet voor in het vuur dat ze van u 7% binnen 24j niets komen afromen... Maar die panelen liggen wel op u dak en daar is al belasting op betaald (BTW).
Of de productie van u panelen onbelast zal blijven is ook niet zeker... Maar dan hoop ik dat de prijzen van batterijen tegen dan op een normaler niveau zitten en kunnen we onze installatie uitbreiden met een batterij.
Als je het geld kan missen is zonnepanelen zowat de beste investering die je momenteel kan doen in België.
, een rendement geven van 5% à 6% ALS ze 24 jaar mee gaan.