Zonnepanelen Topic

Ondertussen is de elektriciteit hier deze ochtend uitgevallen. Nu alles weer terug is, is de inkomende voltage op fase B maar 220V... eens benieuwd of dat een toeval is of fluvius iets aangepast heeft... er is uiteraard niks gecommuniceerd.

Keer benieuwd of we bij zon nog offline gaan vallen of niet.

Ondertussen is de elektriciteit hier deze ochtend uitgevallen. Nu alles weer terug is, is de inkomende voltage op fase B maar 220V... eens benieuwd of dat een toeval is of fluvius iets aangepast heeft... er is uiteraard niks gecommuniceerd.

Wat voor aansluiting heb je?

Iedereen mag solar installaties installeren.
Als je er voor wil zorgen dat je klanten premies kunnen trekken moet de installateur een examen slagen om een Rescert certificaat te behalen.
Waar het vaak op neer komt is dat de alleen de zaakvoerder Rescert certified is en wat op de hoogte is hoe je een solar installatie bouwt volgens de regels van de kunst.
Al het ander personeel zijn mogelijks dakdekkers, kloefkappers die het enkel doen voor het geld, prutsers etc. die niet verder denken dan "ha het lampje is groen en der is wattage. Tzal wel goed zijn. We zijn hier weer weg."

Laat je eens weten hoeveel kWh per dag je uit je installatie haalt?
Dat 10000+ Wh cijfer is wel mooi. :)
Of dat klopt weet ik niet. Onze installateur had mensen die de panelen leggen en de kabels “trekken” naar de plaats van de omvormer en een apart iemand die de dag daarna de omvormer kwam aansluiten en de bekabeling naar de zekeringkast in orde bracht. Maar zoals in elke sector zullen er ook zijn die de kantjes er vanaf lopen.

Onnozel dat ze niks communiceren maar lijkt mij een aanpassing in de wijkkast?

Laat je eens weten hoeveel kWh per dag je uit je installatie haalt?
Dat 10000+ Wh cijfer is wel mooi. :)
Ik wacht eigenlijk vol spanning op de eerste volledige zonnige dag, want die is er nog niet geweest sinds ze de aansluiting aangepast hebben. MAar dit is wat het nu heeft opgebracht sinds vorige week dinsdag 16.00u.

1681367969250.png

Op dit moment fiezelt het hier en de installatie brengt nu 1891W op. Dat is ook hoopgevend voor het najaar en de winter, denk ik :)

Er is nog vanalles niet goed met de installatie trouwens. We hebben ook een batterij. En tussen de batterij en de SMA omvormer hangt nog een Sofar omvormer om de batterij aan te sturen. Er hoort ook een module bij (Ilusmart) de ook op de P1 poort steekt en dient om alles "slim" aan te sturen.

Ik ken helemaal niks van electrische systemen, maar ik ken wel iets van IT systemen en wiskunde, dus met alles wat ik lees op het scherm van die Sofar, in de app van Ilusmart en uit de wifi logger van de Sofar in home asisstant, zie ik gewoon dat die getallen niet kloppen. Bijvoorbeeld:
  • In de ilusmart app staat van elke dag de totale injectie en afname. Dat komt niet overeen met de homewizard, luminus app en mijn.fluvius.
  • De data op het scherm van de Sofar met huidig injectie en afname, klopt niet met wat ik zie in home wizard.
  • Als je getallen gaat optellen zoals: verbruik van het huis tijdens donker (dus geen opbrengst panelen) = afname net + ontladen batterij, dan kloppen die getallen niet, tenzij ik een foute aanname doe.
  • De status van de batterij in ilusmart (dus bijvoorbeeld 67% opgeladen), klopt niet met de SOC (state of charge) die ik uitlees uit de wifi logger.
Dit zijn maar een aantal voorbeelden. Ik ben nu data aan het verzamelen en screenshots aan het pakken om mijn punten te staven en dat ga ik naar de leverancier op sturen. Want het is de bedoeling dat die Ilusmart "slim" mijn systeem gaat aansturen, maar als getallen niet kloppen, dan geloof ik ook niet dat de slimme aansturing correct verloopt.

Ik vergelijk het een beetje met een sanitair man die een ketel komt installeren en waarvan de thermostaat zegt het is 22 graden. Maar in realiteit zit ik met een jas aan en zie ik op men eigen thermometer dat het 15 graden is.

Dus we zijn nog niet aan het betalen alleszins. Eerst mogen ze eens komen uitleggen waarom er niet klopt van wat ik kan zien. Alvorens ik nog maar overweeg in extra cent te betalen.

Laatst bewerkt:
Ik ken helemaal niks van electrische systemen, maar ik ken wel iets van IT systemen en wiskunde, dus met alles wat ik lees op het scherm van die Sofar, in de app van Ilusmart en uit de wifi logger in home asisstant van de Sofar, zie ik gewoon dat die getallen niet kloppen.
Je zou niet de eerste zijn met een slecht geconfigureerd systeem.
Een collega van me toonde vol trots op zijn smartphone zijn nieuwe zonnepaneel installatie met batterij.
Na 1 minuut zag ik al dingen die geen steek houden.

"Zeg waarom laadt uw installatie die batterij op om 3 uur 's nachts met energie uit het net?"
"En waarom halveert het vermogen van uw MPPT/solar inverter vanaf de batterij vol is? Volgens de spec sheet moet dat ding aan vol vermogen kunnen injecteren in het net."

Hij had de factuur al volledig betaald en mocht nu gaan smeken dat ze eens komen kijken.
De hoeveelheid clowns in deze branche is echt ongelofelijk. Je kunt nagaan hoeveel half geconfigureerde installaties er zo in Vlaanderen staan...

Er is nog vanalles niet goed met de installatie trouwens. We hebben ook een batterij. En tussen de batterij en de SMA omvormer hangt nog een Sofar omvormer om de batterij aan te sturen. Er hoort ook een module bij (Ilusmart) de ook op de P1 poort steekt en dient om alles "slim" aan te sturen.

Zijn toch ook veel van die systemen die gewoon niet deftig met elkaar kunnen communiceren. Read-out van zelfconsumptie van mijn systeem klopt ook totaal niet met de gegevens van Fluvius. Het totale verbruik is in orde, maar eigen verbruik ligt in werkelijkheid hoger dan de data aangeven. Er zit ergens een fuckup in de energie-gegevens die vanuit de batterij komen. Niet persé iets waar de installateur iets aan kan doen.

Volgens de applicaties haal ik nog 40% van mijn energie van het net, terwijl de gegevens van Fluvius en de P1 meter 12% aangeven. Als ge dat dan aankaart, staan die daar met hun mond vol tanden. En dan ken ik er feitelijk geen zak van. Installateurs zijn met wat geluk elektriciens van opleiding en die mannen zijn gewoon van die dingen op uw dak te smijten met een ondergedimensioneerde omvormer. De veranderingen van afgelopen paar jaar met alles uit uw systeem te willen halen, batterijen, slimme aansturing, dynamische tarieven etc gaat allemaal te ver. Hoor evenzeer veel klachten van kennissen die aan het bouwen zijn en major fuckups rond domotica etc.

Je zou niet de eerste zijn met een slecht geconfigureerd systeem.
Een collega van me toonde vol trots op zijn smartphone zijn nieuwe zonnepaneel installatie met batterij.
Na 1 minuut zag ik al dingen die geen steek houden.

"Zeg waarom laadt uw installatie die batterij op om 3 uur 's nachts met energie uit het net?"
"En waarom halveert het vermogen van uw MPPT/solar inverter vanaf de batterij vol is? Volgens de spec sheet moet dat ding aan vol vermogen kunnen injecteren in het net."

Hij had de factuur al volledig betaald en mocht nu gaan smeken dat ze eens komen kijken.
De hoeveelheid clowns in deze branche is echt ongelofelijk. Je kunt nagaan hoeveel half geconfigureerde installaties er zo in Vlaanderen staan...

De Fluvius man die hier geweest is, zei dat hij al installaties bezocht heeft die maar 10% van het rendement opbrengen. Van die oude installaties die 10-15k gekost hebben voor 2-3Kwp. Nog de oude 235V cutoff om uit te vallen. Vanaf er een scheet zon is en de buur heeft 10kwp zitten, ploef, dat spel valt uit. Die oude hebben geen app, geen monitoring, geen installateur die dat deftig ingesteld heeft, dus niemand die door heeft dat dat spel uitvalt.

Leuke job voor Fluvius. Er is 1 die reclammeert, ze prutsen wat aan de bak in de straat. De voltage in de straat zakt. En al die brakke installaties gaan nu 50% ipv 10% draaien. En het probleem raakt nooit opgelost. :rofl:

Wat me opviel met die enphase omvormers is dat ze ze aansluiten op 400Wp panelen terwijl die omvormers max. 295 VA kunnen omvormen.
Wat een verspilling van energie/paneel capaciteit zeg.

Bij die micro omvormers moet je natuurlijk wel de juiste installeren he. Panelen van 400W op een IQ7 gaat geen goed rendement geven. Ondertussen hebben ze de IQ8HC (https://enphase.com/nl-nl/store/microinverters/iq8-series/iq8hc-microinverter) en die gaat al tot 380W.

Bij die micro omvormers moet je natuurlijk wel de juiste installeren he. Panelen van 400W op een IQ7 gaat geen goed rendement geven. Ondertussen hebben ze de IQ8HC (https://enphase.com/nl-nl/store/microinverters/iq8-series/iq8hc-microinverter) en die gaat al tot 380W.
De website spreekt van 380 VA dus afhankelijk van de arbeidsfactor mag je nog een stuk van die 380 aftrekken om tot het werkelijk bruikbare omvormer vermogen te komen.
Ik vind ze niet goedkoper dan €210 per stuk en vind het een zeer dure oplossing.
Hopelijk zijn ze ook superbetrouwbaar want door die modules achter je paneel te monteren is het een pak moeilijker en kostelijker om die te vervangen/depanneren.
Te duur, te riskant. Nee bedankt.

Tja ik moet opletten wat ik schrijf natuurlijk gezien ik zelf in de stiel zit en regelmatig "in concurrentie" zat hiertegen.

Maar het verbaast me niets. Mensen geloven het ook nooit tot ze tegen de lamp lopen.

Sterkte aan al wie een installatie liggen heeft want het gebruikte materiaal (merken panelen, omvormers,...) zegt ook veel.

Hebben een paar jaar terug ook de provinciale groepsaankoop "verzorgd".

Komt ervan als je de goedkoopste kiest
Dat wilt natuurlijk niks zeggen. Wij hadden de duurdere genomen omwille van de garantie die de verkoper ons gaf begin september dat hij zowel de SMA 10kW omvormer als de panelen in voorraad had en kwam plaatsen in november. Maar toen begon de shit.

Ondertussen 3000 euro aan subsidies misgelopen en een installatie die nog helemaal niet goed werkt. Maar wel al de factuur ontvangen vandaag. Dat is dan ook het enige wat daat wel vlot verloopt.

Dat was hier ook zo vorig jaar, niets van communicatie vooraf. Gewoon bam elektriciteit uit overdag en sindsdien is het netvoltage een pak lager dan ervoor.

Als je moet weten hoe een brak netwerk eruit ziet...

De 3 fasen zijn gemeten met de P1 meter, dus aan de ingang van het huis. Kabel tussen huis en hoofdkabel is 2m. Geel is de export W over de meter (goeie proxy voor de productie). Script trekt manueel elke 30sec data uit de P1 meter API.

Onze omvormers zijn 3 fasen. Daaraan kan het dus niet liggen.

Je ziet elke dag hetzelfde patroon. Vanaf er zon is (en er dus veel export is), knalt die blauwe fase V naar boven. Op de hoogtepunten zit die 20V boven de andere...

Vandaag veel wolken, dus productie gaat overal synchroon op en neer, dus de voltages op net ook. De omvormer is maar 1x volledig uitgevallen vandaag (groene box). Daar zie je dus dat we ervoor al aan 252.x zaten als inkomende voltage. Onze omvormers zijn uitgevallen, maar de voltage blijft hoog omdat andere omvormers waarschijnlijk niet volledig uitvallen.

Ik heb het gevoel dat het wel al beter is dan voordien. 42.2kwh op een wolken dag, terwijl we vorig weekend in volle zon maar 43.1kwh hadden.

Ook systematisch tegen de 8.5kw aangetikt terwijl de omvormers 2 x 4kw zijn (met ~10% speling volgens de verkoper). Dat had ik voordien ook nog niet gezien, aangezien ze tussen 11 en 16h altijd ofwel alle 2 uitlagen of toch minstens 1 van de 2...

Benieuwd naar wat een echte zonne dag brengt.

Laatst bewerkt:
Uw spanning varieert wel nogal ferm, van 252V in de namiddag naar minder dan 220V op de avond. Hier bij mij gaat die nooit onder de 238V

Hier bij mij van deze week: is ook wel de eerste keer dat ik die tegen de 250V zie. Omvormer heeft nog nooit uitgevallen.
1681417997318.png

Uw spanning varieert wel nogal ferm, van 252V in de namiddag naar minder dan 220V op de avond. Hier bij mij gaat die nooit onder de 238V

Hier bij mij van deze week: is ook wel de eerste keer dat ik die tegen de 250V zie. Omvormer heeft nog nooit uitgevallen.
Bekijk bijlage 18641

Ja, daarom dat ik fluvius verdenk. Volgens mij weten ze dat er te veel panelen in de straat zitten en hebben ze die fase naar 220 verlaagd al om te compenseren....

Dat is gemeten aan de meter met de P1, het is niet dat ik veel kan doen aan de inkomende spanning...

Zelfs 250V vind ik al veel en dichtbij de limiet van 253V voor uitvallen van de omvormer.

Hier blijft het voltage bijna altijd tussen 230 en 240V met maar soms een overschrijding van 1-2V bij volle zon of als ik veel stroom vraag voor de laadpaal en er veel toestellen draaien.

Ik zie wel dat een mechanisme is dat het voltage corrigeert met circa 5V als er een overschrijding is. Wat dat is weet ik niet.

Ik zal op een zonnige dag de panelen nog eens afleggen en het script nog eens laten lopen... ik heb hier soms om 9h smorgens 250V terwijl er enkel een lampje Brandt...

Terug
Bovenaan