Zonnepanelen Topic

Bestaat er een aansturing (aankoop of homebrew) dat je via wifi kan koppelen met je installatie die enkel spanning geeft als je bvb. nog energie in je batterij hebt zitten, of als je op het net steekt?
Homewizard heeft er zo eentje. De functie zit wel achter een abonnement en het werkt langs hun P1 meter.
Bestaan er zo nog? Liefst dat je kan koppelen naar je systeem rechtstreeks.
Eender welke smart stekker in combinatie met Home Assistant. Die van HomeWizard gebruik ik, maar zonder abonement. Ik log/stuur alles via de lokale API icm Home Assistant.

Ja, hopelijk. Dit weekend L1 255, L2 230, L3 235V om 13h... om 19h weer overal 230

Juist brief gekregen dat de werken afgerond zijn. Op een zonnige dag 20% meer opbrengst nu. Wel nog 1-2kwh verlies door 1 omvormer die eruit valt rond 13 of 14h.

Sinds de zonnige dagen er zijn ben ik echt een ander mens.

Als ik de zon zie denk ik direct vaatwas opzetten en draai ik 2-3 wasmachines lol

Allez, the saga continious.

Vandaag zijn ze de electrische installatie komen herstellen onder toeziend oog van men eigen elektrieker. Dus die is nu ok. Nu alle problemen met de batterij nog...

Ik zou eens willen vragen als dit normaal is, want ik vind het toch maar vreemd gedrag. Op fase 1 en 2 halen we stroom van het net, terwijl ik zie dat de batterij aan het ontladen is en via fase 3 op het net injecteert. Of is dat normaal gedrag, nee toch? Nu gaat het maar over 380W, maar net voor ik de foto nam ging het over 1,2 kW.

Schermafbeelding 2023-04-20 204628.jpg

Laatst bewerkt:

Vandaag zijn ze de electrische installatie komen herstellen onder toeziend oog van men eigen elektrieker. Dus die is nu ok. Nu alle problemen met de batterij nog...

Ik zou eens willen vragen als dit normaal is, want ik vind het toch maar vreemd gedrag. Op fase 1 en 2 halen we stroom van het net, terwijl ik zie dat de batterij aan het ontladen is en via fase 3 op het net injecteert. Of is dat normaal gedrag, nee toch? Nu gaat het maar over 380W, maar net voor ik de foto nam ging het over 1,2 kW.

Bekijk bijlage 18813

Dat is nogal moeilijk te zeggen zo. In principe niet, maar een batterij zit altijd met vertragingen en een zoektocht naar balans. Als er fluctuaties zijn in uw energievraag, heeft die paar seconden nodig om zich aan te passen. En dat werkt in beide richtingen, zowel injectie als afname.

Ge zou eens moeten monitoren via uw P1 poort hoe die fluctuaties verlopen of via Fluvius eens zien naar uw verbruik. Als er nog energie in uw batterij zit, ge volle bak injecteert en toch nog veel stroom van het net haalt is er ergens iets niet juist.

Ter vergelijking. Op een zonnig dagje en met een goed opgeladen batterij heb ik 0.1-0.2kwh afname. Als ik de hele dag op batterij zit en in principe geen injectie heb van de panelen, injecteer ik dezelfde hoeveelheid.

Wat vinden jullie van deze offerte:

18x Viesmann hoogrendement mono 410 Wp BOW (14 op hellend pannendak, 4 op plat dak)
1x Huawei Sun2000 5KTL-M1 met optimizers
€ 11.290 incl 6 % btw

?

Bekijk bijlage 18813
Is dat uw P1 meter die ge daar uitleest?
Mogelijks geeft uw batterij op alle fases evenveel af, maar blijft de meter wel ongeveer op 0. Het het netto verbruik van de verschillende fases waarop je aangerekend wordt.

Juist brief gekregen dat de werken afgerond zijn. Op een zonnige dag 20% meer opbrengst nu. Wel nog 1-2kwh verlies door 1 omvormer die eruit valt rond 13 of 14h.
Kvind wel dat fluvius dat nog rap in orde gemaakt heeft. Mijn ervaringen daarmee zijn heel anders :unsure:

Is dat uw P1 meter die ge daar uitleest?
Mogelijks geeft uw batterij op alle fases evenveel af, maar blijft de meter wel ongeveer op 0. Het het netto verbruik van de verschillende fases waarop je aangerekend wordt.

Dit is inderdaad de Homewizard die ik uitlees via Home Assistant. Ik denk dat de batterij alleen op 1 fase af geeft. En daardoor zie ik allemaal getallen op het scherm van die omvormer die niet kloppen. met de realiteit. Ik denk dat hij daar alleen de nummers toont van die ene fase en niet die van de 3 samen.

@StannekeS Kijk inderdaad eens op uw Fluvius account of ge op die momenten ook echt injecteert of uw verbruik gewoon ongeveer 0 is?
Daar moet ik nu even 2-3 dagen op wachten dan. Ze hebben gisteren vanalles gedaan, maar fluvius komt pas 2-3 dagen later dacht ik.

Dit is inderdaad de Homewizard die ik uitlees via Home Assistant. Ik denk dat de batterij alleen op 1 fase af geeft. En daardoor zie ik allemaal getallen op het scherm van die omvormer die niet kloppen. met de realiteit. Ik denk dat hij daar alleen de nummers toont van die ene fase en niet die van de 3 samen.

Daar moet ik nu even 2-3 dagen op wachten dan. Ze hebben gisteren vanalles gedaan, maar fluvius komt pas 2-3 dagen later dacht ik.
Ik dacht dat jij een 3 fase omvormer had he? Is dat een hybride waaraan de batterij hangt of is het een andere opstelling?

Het kan dat de batterij enkel op L3 afgeeft, maar het zou ook kunnen dat batterij op alle fases tegelijk afgeeft, maar omdat je meer verbruikt op L1 en L2, staat L3 negatief.
Ik heb geen batterij, maar wel een 3 fase omvormer en geeft op de 3 fases altijd evenveel vermogen af. Dus ik heb ook regelmatig dat er bepaalde negatief staan en andere positief, maar het is wel nog steeds een nul operatie op de meter.
Bij jou gaat er netto 4W door de digitale meter, dus je zal allesinds peanuts betalen. Die 4W is normaal want het batterij systeem reageert altijd met een kleine delay op de actuele vermogensvraag.

Je zou het kunnen achterhalen door op L1 of L2 een zware verbruiker in te schakelen. Oven, elektrisch vuurtje, ... Als dan enkel L3 nog meer negatief wordt, geeft de batterij af op 1 fase. Zie je L3 + de andere niet gebruikte fase beide lager worden, dan geeft je batterij wel af over 3 fases.

Ik dacht dat jij een 3 fase omvormer had he? Is dat een hybride waaraan de batterij hangt of is het een andere opstelling?

Het kan dat de batterij enkel op L3 afgeeft, maar het zou ook kunnen dat batterij op alle fases tegelijk afgeeft, maar omdat je meer verbruikt op L1 en L2, staat L3 negatief.
Ik heb geen batterij, maar wel een 3 fase omvormer en geeft op de 3 fases altijd evenveel vermogen af. Dus ik heb ook regelmatig dat er bepaalde negatief staan en andere positief, maar het is wel nog steeds een nul operatie op de meter.
Bij jou gaat er netto 4W door de digitale meter, dus je zal allesinds peanuts betalen. Die 4W is normaal want het batterij systeem reageert altijd met een kleine delay op de actuele vermogensvraag.

Je zou het kunnen achterhalen door op L1 of L2 een zware verbruiker in te schakelen. Oven, elektrisch vuurtje, ... Als dan enkel L3 nog meer negatief wordt, geeft de batterij af op 1 fase. Zie je L3 + de andere niet gebruikte fase beide lager worden, dan geeft je batterij wel af over 3 fases.
Sorry voor de onduidelijkheid.

Ik heb een 3 fase SMA omvormer voor de zonnepanelen. Daar achter hangt nog een andere omvormer voor de batterij en die is dan monofase volgens mij.

Het is enorm jammer dat die installateur dat niet gewoon 1 keer goed komt uitleggen, want dan is hij direct ook van mijn gezeur af als alles werkt en wat ik zie op de schermen geloofwaardig is of als er een plausibele uitleg voor is. Dus ben blij met alle info die ik hier krijg.

Bekijk bijlage 18813

"Normaal" maakt een batterijsysteem, met een kwh-meter aan het begin van uw installatie, de optelsom van het vermogen op alle fases, en injecteert die (als je een 3-fasige inverter hebt), op elke fase gelijke hoeveelheden energie.
Stel dat je veel afneemt op L1 en L2, maar weinig op L3 dan is het dus mogelijk dat L3 negatief wordt, terwijl je op L1 en L2 afneemt. De optelsom is weliswaar optimaal (in die zin dat die dicht bij 0 zit).

Het zou technisch ook mogelijk zijn om iedere fase naar 0 te compenseren maar in een inverter is het vermogen per fase ook vaak beperkt (pak ruwweg 1/3 van het totale vermogen over de 3F samen) waardoor je bij veel afname op 1 fase die niet naar 0 zou kunnen krijgen terwijl je nog marge zou hebben om te injecteren op andere fases en dan laat je geld liggen want je wordt afgerekend om de som van de energie over alle fases.

Belangrijk is dat je in BE afgerekend wordt op de som van alle fases samen. Zolang dat niet verandert moet je dus die som naar 0 proberen krijgen.

Vaak wordt het setpunt van uw grid-afname ietsje hoger ingesteld dan 0 (bv 50 of 100W) om te vermijden dat je zou overshooten en ongewenst netto-energie in het net injecteert. Het is dus ook normaal dat uw optelsom niet precies 0 zal zijn.
Het is ook normaal dat je bij sterk wisselende belasting niet onmiddellijk 0 zal zien maar nog even wat energie uit het net afneemt zolang uw batterijsysteem aan het bijregelen is. (dus dat je kleine afnames uit het net hebt, ook al zit er veel in uw batterij).

Laatst bewerkt:
Kvind wel dat fluvius dat nog rap in orde gemaakt heeft. Mijn ervaringen daarmee zijn heel anders :unsure:

Yours trully vermoed dat ze goed weten bij Fluvius dat we hier in een super brak netwerk zitten. Ik had mijn klacht ingediend op donderdag avond 19h en de vrijdag 11.30h stonden ze hier al op de metingen te doen en ~1 week later was alles gefixt.

Dat doe je toch enkel als je weet dat het je een genant netwerk hebt :rofl:

Het is beter, maar de L1 is toch nog altijd redelijk overbelast...

Mijn P1 op dit moment
"active_power_w": -6231, "active_power_l1_w": -2166, "active_power_l2_w": -1962, "active_power_l3_w": -2102, "active_voltage_l1_v": 245.3, "active_voltage_l2_v": 233.8, "active_voltage_l3_v": 237,

Voltage in de omvormer (die data is er maar om de 5 min, weet eigenlijk niet of dat een gemiddelde is van de voorbije 5 min of de exacte meting op dat moment)
A: 240 B: 233 C: 249

Laatst bewerkt:

Ik heb een 3 fase SMA omvormer voor de zonnepanelen. Daar achter hangt nog een andere omvormer voor de batterij en die is dan monofase volgens mij.

Het is enorm jammer dat die installateur dat niet gewoon 1 keer goed komt uitleggen, want dan is hij direct ook van mijn gezeur af als alles werkt en wat ik zie op de schermen geloofwaardig is of als er een plausibele uitleg voor is. Dus ben blij met alle info die ik hier krijg.
Had gij geen volledig nieuwe installatie? Snap niet echt waarom ge geen 3-fase hybride omvormer zou hebben.

Ik vind het ook raar dat niet gewoon een hybride omvormer hangt eigenlijk.
Ben even terug gegaan door jouw posts en je zit met een 10kW SMA omvormer en een Sofar omvormer voor de batterij. Het totale omvormer vermogen niet meer dan 10kW (3 fases) mag bedragen voor een residentiële installatie. Anders wordt je niet meer als consument gezien en betalen sommige energieleveranciers geen injectie vergoeding uit of moet je zelfs betalen om op het net te zetten. En ik dacht gehoord/gelezen te hebben dat aparte batterij omvormers daar ook bij horen. Please correct me if I'm wrong. Maar als dat het geval is, dan heeft StannekeS er nog een zorg bij.
Voor ge uw factuur betaald, zou ik dat wel goed uitzoeken want anders lijkt me dat in uw nadeel. Zeker met zo'n installatie zul je waarschijnlijk redelijk wat injecteren.

EDIT: zelf al eens gezocht, maar vind er niet direct duidelijkheid over. Al neig het eerder naar geen probleem dan wel een probleem te gaan. Maar misschien toch eens Fluvius bellen voor de zekerheid.

Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie van deze offerte:

18x Viesmann hoogrendement mono 410 Wp BOW (14 op hellend pannendak, 4 op plat dak)
1x Huawei Sun2000 5KTL-M1 met optimizers
€ 11.290 incl 6 % btw

?
Iemand?
Lijkt me een betrouwbare installateur.
Zou volgens de simulatie goed zijn voor 6499kwh

Ik heb 28x dezelfde + 2x4kw omvormers.

Was 10k aankoopprijs,zelf geïnstalleerd. Bepaalde maar zelf of je de installateur zoveel per uur werk wil betalen.

Ik vind het ook raar dat niet gewoon een hybride omvormer hangt eigenlijk.
Ben even terug gegaan door jouw posts en je zit met een 10kW SMA omvormer en een Sofar omvormer voor de batterij. Het totale omvormer vermogen niet meer dan 10kW (3 fases) mag bedragen voor een residentiële installatie. Anders wordt je niet meer als consument gezien en betalen sommige energieleveranciers geen injectie vergoeding uit of moet je zelfs betalen om op het net te zetten. En ik dacht gehoord/gelezen te hebben dat aparte batterij omvormers daar ook bij horen. Please correct me if I'm wrong. Maar als dat het geval is, dan heeft StannekeS er nog een zorg bij.
Voor ge uw factuur betaald, zou ik dat wel goed uitzoeken want anders lijkt me dat in uw nadeel. Zeker met zo'n installatie zul je waarschijnlijk redelijk wat injecteren.

EDIT: zelf al eens gezocht, maar vind er niet direct duidelijkheid over. Al neig het eerder naar geen probleem dan wel een probleem te gaan. Maar misschien toch eens Fluvius bellen voor de zekerheid.
Omvormercapaciteit voor batterijen wordt apart geteld.
Hybride omvormers (met zowel batterijen als productie aan) worden als productie geteld.

We twijfelden inderdaad tussen 2 offertes, ene met micro omvormers en andere met vaste omvormer en optimizers. Uiteindelijk voor de vaste omvormer met optimizers gegaan. Al bij al een geluk, want de andere offerte was van een firma die er ondertussen een zootje van aan het maken is precies:

Dit is de offerte waar we voor gegaan zijn:

Ecofusion?

Begin april ook hun offerte ondertekend. Enkele leveranciers vanuit het Antwerpse waren gemiddeld 2k duurder.

Het enige nadeel was een langere leveringstermijn (vermoedelijk eind augustus). Maar misschien was dit ook de meest realistische.

Content van de installatie?

Terug
Bovenaan