Zonnepanelen Topic

Bedankt voor jullie tips. Wat vinden jullie van de prijs zelf? Ik overweeg om nog 4 panelen extra te laten voorzien op het voorstel.
Just to be sure ofzo :unsure:

Bedankt voor jullie tips. Wat vinden jullie van de prijs zelf? Ik overweeg om nog 4 panelen extra te laten voorzien op het voorstel.
Just to be sure ofzo :unsure:
De prijs lijkt mij wel ok te zijn.

Als je de plek hebt voor die extra panelen zou ik dat zeker durven doen. De kostprijs van die 4 extra panelen is verwaarloosbaar op de totale factuur maar moest je er ooit meer nodig hebben betaal je wel een hoop extra.

Bekijk het eens tegenover de opbrengst van een investering in aandelen/fondsen/ETFs op die tijd. Je business case gaat nog verder mis.

Het is misschien gokwerk, maar het kan wel berekend gokwerk zijn. Hoeveel stroom haal je effectief uit de batterij. In mijn geval was dit relztief miniem tov de kostprijs van een batterij. Vergeet ook niet dat die batterijen niet gaan vliegen he. Als er iets gebeurt, is dat ze goedkoper worden in de toekomst. Gezien de huidige prijzen (die trouwens al terug op het niveau "normaal" liggen, toch voor elektriciteit (gas is wat kunstmatig duurder en dat zal wel zo blijven).

Ik heb eens de simulatie gemaakt aan de hand van historische gegevens uit onze digitale meter. Een batterij zou bij ons neerkomen op een uitsparing van 30% van de jaarlijkse afname. Maar dat is zonder EV gerekend.

In dat geval was het bij ons ook kantje-boord of het rendabel zou zijn. Als die EV erbij komt kan dat veranderen. Maar ook daar weer moet je dan rekening houden met wanneer in de dag dat ding gaat worden opgeladen.

We hebben nog niemand over de vloer gehad. Maar ik ben wel eens geïnteresseerd in hoe batterijen aan de man worden gebracht door verkopers. En dan vooral, welke berekeningen ze daarvoor aanhalen

:tongue: groepsaankoop in Hasselt voor zonnepanelen is duurder dan de offerte die ik hier eerder heb gepost.

Nochtans, de investering die je vandaag moet maken met de terugverdientijd én de technologie die sneller verandert dan ooit in acht genomen maakt dat zo'n investering quasi niet zinvol is. Dat is hetzelfde als dat er vroeger overal coax voor tv en utp naar elke kamer werd gelegd voor internet, je huis was dan zogezegd futureproof dus leg maar kabeltjes bij maar vandaag streamt iedereen via wifi en is dat dus allemaal nutteloos geweest.

De thuisbatterijen hebben meestal een garantie van 10 jaar, op die tijd is er nog geen of niet veel winst gemaakt, uiteraard volgens de situatie en prijzen van vandaag maar moest dit op korte termijn veranderen kan je ze nog altijd plaatsen naderhand.

Er beweegt gewoon teveel met die technologie momenteel, je kan mijn inziens beter wachten tot V2G op punt staat en dan heb je een thuisbatterij van >40kW, 4 keer meer dan die van een courante huidige thuisbatterij. Kans is groot dat de thuisbatterij die je vandaag koopt de VHS tape/DVD/.. is van binnen 5 jaar waar je dan enorm veel voor betaald hebt.

Een producent moet natuurlijk van zijn product vanaf geraken maar dat is geen reden om ze effectief te kopen en plaatsen.

Toch niet mee eens hoor. Batterijtechnologie die over 5 jaar onherkenbaar gevolueerd zou zijn? Lijkt me straf. De chemie is wat ze is en we zitten nog wel even vast aan lithium als basiscomponent.

V2G lijkt me dan eerder niet de oplossing te zijn. Bij een modulair batterijsysteem haal je de modules eruit als ze end of life zijn en in een namiddag is uw systeem als nieuw. De batterij van uw auto extra afslijten door woningverbruik? Ik wil niet weten hoeveel de vervanging van een batterij in een gemiddelde EV kost. En dan kijken we niet eens naar praktische problemen als bedrijfswagens.

Ik snap waar je heen wilt met je vergelijking over coax enzo. Maar het gaat over twee verschillende dingen, dus dat houdt weinig steek.

Toch niet mee eens hoor. Batterijtechnologie die over 5 jaar onherkenbaar gevolueerd zou zijn? Lijkt me straf. De chemie is wat ze is en we zitten nog wel even vast aan lithium als basiscomponent.

V2G lijkt me dan eerder niet de oplossing te zijn. Bij een modulair batterijsysteem haal je de modules eruit als ze end of life zijn en in een namiddag is uw systeem als nieuw. De batterij van uw auto extra afslijten door woningverbruik? Ik wil niet weten hoeveel de vervanging van een batterij in een gemiddelde EV kost. En dan kijken we niet eens naar praktische problemen als bedrijfswagens.

Ik snap waar je heen wilt met je vergelijking over coax enzo. Maar het gaat over twee verschillende dingen, dus dat houdt weinig steek.
Ok agree to disagree dan, volgens mij is batterijtechnologie net een van de technologien waar men momenteel het meest naar op zoek is om deze te verbeteren.
Je batterijen die eol zijn vervangen, zal zeker ook niet gratis zijn want die 10k die ze vandaag kosten is niet van de plastic behuizing die er rond zit. Vergeet ook niet dat batterijen in de winter nutteloos zijn want dan ga je nooit genoeg opwekken om ze uberhaupt te kunnen laden dus minstens een kwart van het jaar staan ze er gewoon te staan.

Enfin just my two cents, ieder moet maar kopen wat hij nuttig acht.

...

We hebben nog niemand over de vloer gehad. Maar ik ben wel eens geïnteresseerd in hoe batterijen aan de man worden gebracht door verkopers. En dan vooral, welke berekeningen ze daarvoor aanhalen

Waarschijnlijk een simpele berekening zoals ze dat ook voor zonnepanelen doen, genre "je gaat van 30% eigen verbruik naar 50-80% (Engie claims)" ruim gerekend aan €0,45 of €0,50 / kWh besparing?

Om het echt te weten, moet je al kijken naar je opbrengst vs. verbruik tijdens het jaar (winter = lagere opbrengst en iets hoger verbruik) en je opbrengst vs. verbruik tijdens de dag (hoeveel wek je op tijdens de dag dat je binnen de batterijcapaciteit kan opslaan en buiten de dag-uren verbruiken).

En binnen de terugverdientijd van ~10 jaar is de kans groot voor de meeste mensen dat ze op een EV (moeten) overstappen; als je die af en toe overdag kan opladen, gaat dat rechtstreeks af van je financieel batterij-rendement.

En binnen de terugverdientijd van ~10 jaar is de kans groot voor de meeste mensen dat ze op een EV (moeten) overstappen; als je die af en toe overdag kan opladen, gaat dat rechtstreeks af van je financieel batterij-rendement.
Niet per se; in de zomer gaat je generatie vaak een veelvoud zijn van je batterijcapaciteit (toch voor de batterijen en panelen die vandaag verkocht worden). Als je prioritair je batterij laat opladen, en dan pas je EV, kan je de "schade" op dat vlak wel beperken.

Bah sinds een week 10.4kWp liggen op 8kW en heb hem toch al enkele keren volledig gebruikt. (wel 16 panelen west en 10 oost)
Ik heb er 12 op het oosten en 18 op het westen. Wel onder een hoek van 45° dus de toppen liggen verder uit elkaar als bij iemand met een 15° oost-west opstelling op een plat dak.
Ik heb ook al hele korte pieken gehad van 8-9kW, maar dat is enkel op momenten dat het bewolkt is en de zon even komt piepen. Volgens mij reflecteert de zon dan erg hard op de wolken wat de grote piek veroorzaakt. Ik zie die pieken zelfs amper op de grafiek, maar de omvormer houdt wel per dag wat de maximale piek was. Dat is de enige manier om het te zien.

Op perfecte dagen zoals vorige week waar geen bewolking is, dan kom ik niet boven de 7kW. Het zal misschien nog een beetje stijgen als de zon nog hoger komt te staan, maar ik verwacht niet dat ik 8kW ga halen.

ncrPx3I.png

Ik heb aan 8 kWp panelen liggen en een omvormer van 5 kW, als de zon ook maar iets schijnt op mijn panelen zit ik de hele tijd tegen die 5 kW aan. Ben ik nu eigenlijk niet benadeeld met die omvormer en hadden ze beter geen zwaardere van bijvoorbeeld 7,5 kW geplaatst?

Om mezelf te herhalen: als je monofase hebt, is er een limiet van 5kVA qua omvormervermogen, dus dan mag je geen zwaardere installeren.
Dan heb je nog altijd meer jaaropbrengst met 8kWp op 5kVA, dan met 5kWp op 5kVA

Als je wel driefase hebt, had een omvormer van 7kVA normaal een betere keuze geweest ja. Maar een driefaseomvormer kost wel meer dan monofase.
Mei is wel de maand met de hoogste pieken, in de zomer is dat effect minder (door de warmte).

Laatst bewerkt:
Ik heb aan 8 kWp panelen liggen en een omvormer van 5 kW, als de zon ook maar iets schijnt op mijn panelen zit ik de hele tijd tegen die 5 kW aan. Ben ik nu eigenlijk niet benadeeld met die omvormer en hadden ze beter geen zwaardere van bijvoorbeeld 7,5 kW geplaatst?
Ja, 7.5 of 8kW was beter geweest nu er geen prosumententarief meer moet betaald worden. Ik heb de indruk dat er nog veel installateurs met de regels van vroeger in hun hoofd zitten...
Maar je mag wel maar 5kW omvormer vermogen per fase hebben (en niet meer dan 10kW in totaal bij 3 fase aansluiting). Dus als je geen 3 fase aansluiting hebt, dan hebben ze wel het maximale er uit gehaald.

Om mezelf te herhalen: als je monofase hebt, is er een limiet van 5kVA qua omvormervermogen, dus dan mag je geen zwaardere installeren.
Dan heb je nog altijd meer jaaropbrengst met 8kWp op 5kVA, dan met 5kWp op 5kVA

Als je wel driefase hebt, had een omvormer van 7kVA normaal een betere keuze geweest ja. Maar een driefaseomvormer kost wel meer dan monofase.
Mei is wel de maand met de hoogste pieken, in de zomer is dat effect minder (door de warmte).

Ja, 7.5 of 8kW was beter geweest nu er geen prosumententarief meer moet betaald worden. Ik heb de indruk dat er nog veel installateurs met de regels van vroeger in hun hoofd zitten...
Maar je mag wel maar 5kW omvormer vermogen per fase hebben (en niet meer dan 10kW in totaal bij 3 fase aansluiting). Dus als je geen 3 fase aansluiting hebt, dan hebben ze wel het maximale er uit gehaald.

Ik heb driefasen, en ook een driefasige omvormer nu.

Dus in totaal mag je maar 10 kW aan omvormers hebben bij een driefasen? Als ik nog van plan ben om panelen bij te leggen kan dat niet?

Dan lijkt het erop dat het een slechte beslissing was. Welk type is het?
De meerprijs van een zwaardere omvormer was ook maar 200-250 euro ofzo.

Terug
Bovenaan