Even mezelf herhalen. Zonnepanelen zijn momenteel zeer rendabel.
Normale installatie, eigenverbruik van 30%. €1.5 euro per kWh installatie, levensduur 25j.
30% (eigenverbruik) * 30 eurocent + 70% (injectie) * 9 eurocent = 15.3 eurocent die je bespaart per opgewekte kWh.
Over 25 jaar: heb je dus 1.5 euro uitgegeven, om minstens 3.82 euro te besparen. Ik zeg minstens, want dan ga ik er simpelweg vanuit dat elektriciteit 25j slechts €0.3/kWh zou kosten.
(vroeger zeiden ze dat je moet incalculeren dat je de omvormer moet vervangen om de 10 jaar, maar dat blijkt nogal overdreven, die gaan veel langer mee).
Stel dat je er veel teveel legt, en je aandeel eigenverbruik daalt daardoor van 30% naar 25%, dan mag je nog altijd rekenen dat elke kWh die je opwekt 14 cent waard is
25% * 30 eurocent + 75% * 9 eurocent. = 14 eurocent/kWh.
Als ik dan het rendement bereken op 25 jaar.
1.50 euro uitgeven initieel voor 1kWh op te wekken. 25 jaar lang 14 cent per kWh verdienen: 8% rendement op je geld
Dit is allemaal gerekend in een normaal klassiek huishouden. Als je een elektrische auto hebt en soms eens overdag kan opladen, wordt het helemaal te gek.
Mijn plat dak heb ik zelf helemaal vol gelegd, ik ben jaloers op mensen die nog vrije ruimte hebben :-o
(bijkomende limiet is natuurlijk dat je maar een omvormer van 5kVA of 10kVA mag hangen)