Zonnepanelen Topic

Ik vind die batterij echt superhandig, ik zie mezelf niet ff in de auto springen en 50km over en weer naar huis rijden om de vaatwasser op zetten als de zon ff komt piepen. Het injectietarief zakt precies ook elke maand, dat brengt echt niks meer op tegenwoordig.
Dus je hebt 10K over voor een batterij, maar budget voor een vaatwasser met uitgestelde start is er niet? Hell, zelfs een vaatwasser met app die je op je werk dus kan inschakelen is niet eens zo duur meer.

Normale installatie, eigenverbruik van 30%. €1.5 euro per kWh installatie, levensduur 25j.
30% (eigenverbruik) * 30 eurocent + 70% (injectie) * 9 eurocent = 15.3 eurocent die je bespaart per opgewekte kWh.
Over 25 jaar: heb je dus 1.5 euro uitgegeven, om minstens 3.82 euro te besparen. Ik zeg minstens, want dan ga ik er simpelweg vanuit dat elektriciteit 25j slechts €0.3/kWh zou kosten.
(vroeger zeiden ze dat je moet incalculeren dat je de omvormer moet vervangen om de 10 jaar, maar dat blijkt nogal overdreven, die gaan veel langer mee).

Stel dat je er veel teveel legt, en je aandeel eigenverbruik daalt daardoor van 30% naar 25%, dan mag je nog altijd rekenen dat elke kWh die je opwekt 14 cent waard is
25% * 30 eurocent + 75% * 9 eurocent. = 14 eurocent/kWh.
Ik volg hier toch ook niet...

1,5€ ergens in steken om er na 25 jaar 3,825€ van te maken is een rendement van 3,82% per jaar.
Als je me niet gelooft, doe gerust zelf de berekening. Handigst is de bedragen x1000 te doen op deze site. ;)

Ik had het al in een post eronder al eens uitgelegd denk ik. Die berekening die jij maakt, is dat je die 3.8 euro pas na 25j krijgt. Maar het is een pak positiever: je krijgt 25 jaar lang een positieve cashflow, en niet 1 grote na 25j.

Ik had het al in een post eronder al eens uitgelegd denk ik. Die berekening die jij maakt, is dat je die 3.8 euro pas na 25j krijgt. Maar het is een pak positiever: je krijgt 25 jaar lang een positieve cashflow, en niet 1 grote na 25j.
Toch net niet? Het duurt 10 jaar eer je uw originele inleg van 1,5€ eruit hebt.

Ik weet niet hoe ik het nog anders kan uitleggen; het draait om de tijdswaarde van geld in investeringsanalyse.
25 jaar lang 14 cent besparen/terugkrijgen is financieel helemaal anders (véél beter!) dan na jaar 25 3.5 euro krijgen.

Als ik dan het rendement bereken op 25 jaar.
1.50 euro uitgeven initieel voor 1kWh op te wekken. 25 jaar lang 14 cent per kWh verdienen: 8% rendement op je geld 🤘
Kan je aub de volledige berekening geven hoe je komt aan 8% rendement op basis van de eerder door jou gegeven cijfers?

WCti5Up.png

voor alle warriors: mijn terugverdientijd is 8,8 jaar, geen rekening houdend met capaciteitstarief. (bron: https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator). Dat is voor mij voordelig, aan de prijs die ik betaald heb. Dat het voor jou niet (meer) voordelig is nu, daar kan ik niks aan doen, dat moet je voor jezelf uitmaken.
Terugverdientijd is voor mij terug te brengen op een heel eenvoudig principe.

Ik ga uit van bepaalde gegevens:

- er is een thuisbatterij van 10kwh
- die je elke dag volledig kan opladen én volledig kan ontladen. 220 dagen per jaar. Hiervoor heb je dus al minstens een grootverbruiker (enkel een EV zal genoeg verbruiken) in het dal nodig, én ook genoeg zonnepanelen om dat telkens te halen, minus de verbruikers die je rechtstreeks met de zon laadt

Wat win je nu met die batterij?

10kwh * 220 dagen * €0,3 (zowat het huidige tarief voor afname incl. alle kosten behalve de FF) = € 660/jaar

Je verliest echter ook hetgeen je normaal zou injecteren, want doordat je een batterij hebt krijg je geen injectie van ie 10kwh

10kwh * 220 dagen * €0,07 (huidig Engie injectietarief) = €154/jaar

NETTO: €504/jaar
in een hyperoptimistisch scenario.
In de praktijk zal dat volgens mij tussen de €150 en €500 (absolute max!) schommelen.

Ik weet niet wat zo'n batterij kost tegenwoordig, maar als dat nog altijd in de buurt van de €5000 kan dat nooit rendabel zijn. Tegen dat ze is terugverdiend is ze hopeloos verouderd of kapot.

Ik heb wat zitten spelen met PVcalc rond verschillende vermogens en Z vs. OW opstelling. Ik ben precies toch niet zo overtuigd van OW?

In de tabellen hieronder heb ik uitgezet hoeveel tijdswinst of tijdsverlies er is met een OW opstelling vs Z, door naar de tijdstippen te kijken vanaf wanneer je 1 kW opwekt in de ochtend en je nog 1 kW opwekt in de avond (kwestie van dat je toch nog 'iets' van een toestel kan aanzetten). Als datum telkens de 1ste van de maand genomen. Hellingshoeken telkens 13 graden (leverancier confirmed). Allemaal simulatie natuurlijk etc. etc. Misschien ook hier en daar een tikfout gemaakt in het overnemen van de data.

In de meer zonnige maanden heb je wel plezier van je OW, tot zo'n 50 minuten in juni/juli. Echter, in de winter is het verlies wel aanzienlijk. Als je ziet dat je in december en januari meer dan anderhalf uur minder tijd aan het opwekken bent vind ik dat toch significant. Als je bv. de 10 kWp situatie neemt op 1 januari ga je zo'n 4 uur iets opwekken in de OW opstelling, tegenover bijna 6u in een Z opstelling. Die extra tijd in de zonnige maanden is natuurlijk mooi, maar dan heb je sowieso al dagen waarop je een veel langere periode ook opwekt met Z.

In onze situatie is alles elektrisch. Grote warmtepomp om te verwarmen en koelen (en ik begin het idee te krijgen dat we meer gaan verbruiken om te koelen eigenlijk), voorlopig 1 EV (die extra tijd om op te kunnen laden in de winter speelt hier wel in het voordeel van een Z opstelling), inductievuur,...

Hierdoor gaat ons verbruik dus pieken zowel in winter als in zomer, dus dan lijkt mij een Z opstelling toch interessanter voor ons?

OW gaat er o.a. vanuit dat je méér panelen legt dan in een Zuidopstelling.
Per paneel is Zuid beter, maar per m2 is OW beter.
Bij mensen met een plat dak is de ruimte beperkt, en dan wil je er maximaal gebruik van maken.

De uren in de winter klopt, maar je opbrengst is dan toch in *elk* scenario verwaarloosbaar. jan, feb en dec zijn niet de maanden waar the magic happens voor zonnepanelen.

OW gaat er o.a. vanuit dat je méér panelen legt dan in een Zuidopstelling.
Per paneel is Zuid beter, maar per m2 is OW beter.
Bij mensen met een plat dak is de ruimte beperkt, en dan wil je er maximaal gebruik van maken.

De uren in de winter klopt, maar je opbrengst is dan toch in *elk* scenario verwaarloosbaar. jan, feb en dec zijn niet de maanden waar the magic happens voor zonnepanelen.
We hebben 130 m2 ter beschikking. Ik lees hier dat je voor een plat dak ongeveer 2.5 m2 nodig hebt per paneel, dus volledig vol kunnen er 52 liggen. Huidige offerte zijn panelen van 405 wP, dus er zou tot 21 kWp kunnen komen te liggen :unsure: Dus nog rekening houden met niet volledig tot tegen dakrand etc. zou er niets een probleem moeten zijn bij ons.

Ik ga denk ik eens een offerte vragen voor 12 kWp OW en 10 kWp Z.

Ik blijf het moeilijk vinden.

Laatst bewerkt:
Even snel in een planner gegooid

Standaard plat dak zonder obstakels etc

Zuid krijg je 25 panelen weg
O/W 30 panelen op dezelfde oppervlakte

Verder kan je omvormer ook kleiner bij O/W...
Waarom heb je 1kw nodig?
Sluimerverbruik is hier 150w dus die is bij oost west veel sneller op conto van de panelen. Dus je trekt minder van het net in het geval van O/W (zelfconsumptie is hier sinds begin mei boven de 70% zonder EV)

1687448302753.png

1687448336205.png

Even snel in een planner gegooid

Standaard plat dak zonder obstakels etc

Zuid krijg je 25 panelen weg
O/W 30 panelen op dezelfde oppervlakte

Verder kan je omvormer ook kleiner bij O/W...
Waarom heb je 1kw nodig?
Sluimerverbruik is hier 150w dus die is bij oost west veel sneller op conto van de panelen. Dus je trekt minder van het net in het geval van O/W (zelfconsumptie is hier sinds begin mei boven de 70% zonder EV)

Bekijk bijlage 20642
Bekijk bijlage 20643
Ik had beetje random 1 kW genomen als ijkpunt voor het geval je nog 'iets' aanzet van een fornuis/oven/microgolf om die nog wat te overbruggen en eventueel nog wat voor EV op te laden (minimaal tempo natuurlijk).

De vorm van het dak is wel wat anders dan een gewone rechthoek:
tvsEtQE-V0noHS4VOhLdShVPyVeNpxEgiBR09Mc_0uOtsCzC2ozDp13L5B2jlRS89WTAgl8Gl_f_zwgV7X7e76tHQ3elWrhOG6BIiSPfcn4XaC1UsgMEj2aXZ6CB0twPJqrgVcYFavI_oQI44PH20hg

Al snel 2 nieuwe offertes gekregen. Ik had een eerste versie al eens eerder gepost en die zat toen al goed qua prijs.

10 kWp - Zuid - 8 kW omvormer
  • Huawei-M1 (3F) - SUN2000-8KTL-M1
  • Hyundai/TW Full Black 25 x 405 Wp = 10125 Wp
  • 10669.70 EUR excl. BTW --> 1.05 EUR / Wp

12 kWp - Oost/West - 8 kW omvormer
  • Huawei-M1 (3F) - SUN2000-8KTL-M1
  • Hyundai/TW Full Black 29 x 405 Wp = 11745 Wp
  • 11980.70 EUR excl. BTW --> 1.02 EUR / Wp

Met een 8 kW omvormer en 12 kWp op Oost/West ga je natuurlijk een aantal momenten hebben waarop je gelimiteerd bent, maar als ik wat in PVcalc kijk is dat ook niet zo dramatisch.

Het budget is er ook gewoon voor aanwezig dus nu neig ik eerder richting de 12 kWp Oost/West te gaan (mits er plaats is als je ook de dakdoorvoeren in rekening brengt, maar dat zien we dan wel).

Ik zou zeker voor het tweede gaan!
@yode92 : in je simulaties mag je voor die omvormer 8800W invullen ipv 8000W. Dan heb je geen verlies. Prima set-up!
Oh ik zie het nu inderdaad dat het uitgangsvermogen 8.8 kW is. Ja, ideaal dan!

Bedankt allemaal voor de antwoorden, de tips en het helpen meedenken.
Vooral die PVcalc en om als uitgangspunt bv. te nemen hoeveel je wil opwekken vanaf een bepaalde datum waren echt goeie tips.

Terug
Bovenaan