Zonnepanelen Topic

Ik heb ook al jaren Homewizard+ en ik gebruik dat eigenlijk nooit voor zonne-opbrengst te monitoren, de app van de fabrikant is toch altijd beter?
Ik gebruik het vooral om algemeen verbruik bij te houden.
De app en portaal van GoodWe (SEMS Portal) is nog altijd even slecht als enkele jaren geleden. Ik kan daar niet in zien hoeveel zonne-energie ik verbruikt heb. Dat kon ik in HomeWizard+ met P1-meter wel zien (de blauwe balkjes).

Nog eens ingelogd op dat portaal van GoodWe na misschien 3 jaar of langer, maar kan nog altijd niet zien hoeveel zonne-energie effectief verbruikt is. Ik kan dat wel gaan afleiden door hoeveel opgewekte zonne-energie te bekijken in portaal en dan zien op mijn facturen hoeveel er geïnjecteerd is, maar dat is wat omslachtig om een goed overzicht te krijgen dan.

Binnen dit en 2 weken de panelen op het dak.
Best een homewizzard P1 bestellen om het wat op te volgen of zijn er ook andere merken/aanbieders?

Binnen dit en 2 weken de panelen op het dak.
Best een homewizzard P1 bestellen om het wat op te volgen of zijn er ook andere merken/aanbieders?
Wat wil je opvolgen?

Als het enkel de opgewekte stroom is van je zonnepanelen, kan je dit meestal via de omvormer doen (waar je ofwel rechtstreeks op kan of via app fabrikant).

Wat wil je opvolgen?

Als het enkel de opgewekte stroom is van je zonnepanelen, kan je dit meestal via de omvormer doen (waar je ofwel rechtstreeks op kan of via app fabrikant).

Liefst real time opvolgen qua opgewekte stroom voor opladen EV en optimaal zelfverbruik (veel thuiswerk)

Dan wil je eigenlijk vooral injectie (overschot) zien
En dus idd een Homewizzard P1, die je elk moment (manueel) kunt uitlezen om te zien hoeveel overschot je kunt opsouperen, en je EV laadsnelheid instellen. Zo doe ik het ook.
Enige ambetante punt hier zijn de airco's die ik ook gebruik in de winter en tussenseizoen (op zonnige dagen) om overschot vd panelen om te zetten in warmte. Die hebben geen constant verbruik maar swingen op en neer.

En dus idd een Homewizzard P1, die je elk moment (manueel) kunt uitlezen om te zien hoeveel overschot je kunt opsouperen, en je EV laadsnelheid instellen. Zo doe ik het ook.
Enige ambetante punt hier zijn de airco's die ik ook gebruik in de winter en tussenseizoen (op zonnige dagen) om overschot vd panelen om te zetten in warmte. Die hebben geen constant verbruik maar swingen op en neer.

Klopt, zo wou ik het dan ook doen.
Kijken wanneer ik die kan insteken en hoe snel want voorlopig nog geen slimme laadpaal

Als het zonnige dagen zijn heb ik geen airco nodig in het tussenseizoen 😅 wel op grijze dagen mja dan heeft het minder nut

Ik heb 18 zonnepanelen, 7000kwh
Geen slimme toestellen, geen electrische wagen.
Is het de moeite om een batterij te kopen?
Ik denk van niet, maar twijfel daarom vraag ik het .
ik heb enkel 3 airco units in de kamer maar wordt momenteel weinig gebruikt. (Wellicht meer in de zomer)

Klein plugin batterij'tje zetten misschien. Dan kan die energie bufferen terwijl de airco's even niks doen. Ik zie hier soms 7-8kWh uit mijn plugin batterij van 5kWh per dag komen gewoon omdat die constant pieken en dalen in mijn verbruik opvangt.

Het gaat ongetwijfeld helpen om een deel van uw sluipverbruik en avondverbruik af te toppen. Maar idd eens door een simulator halen om een beter beeld te krijgen.

In alle eerlijkheid denk ik dat je een plug-in op maximum 4-5j terugbetaald krijgt.

Laatst bewerkt:
Op mijn factuur van vorig jaar vind in dit :

Normale uren ............................1625 kWh Totaal afname ......................1625 kWh Normale uren ............................2943 kWh Totaal injectie ......................2943 kWh

Een batterij (offerte van midden 2024), kostte van 7kw toen 4670 euro. ( Huawei LUNA2000 - S1 - 7 kWh ).

Sluipverkeer is er sowieso (diepvriezer, koelkast,.... vijverpomp (vorig week uitgerekent, dit kost me gemiddeld 50euro per maand (overdag dekt mn zonnepannelen weillcht het verbruik)

geef je verbruiksgegevens (kwartierdata) ; wat bedoel je met kwartierdata?

Normale uren ............................1625 kWh Totaal afname ......................1625 kWh Normale uren ............................2943 kWh Totaal injectie ......................2943 kWh

Een batterij (offerte van midden 2024), kostte van 7kw toen 4670 euro. ( Huawei LUNA2000 - S1 - 7 kWh ).

Sluipverkeer is er sowieso (diepvriezer, koelkast,.... vijverpomp (vorig week uitgerekent, dit kost me gemiddeld 50euro per maand (overdag dekt mn zonnepannelen weillcht het verbruik)

Mijnfluvius. Digitale meter uitlezen

Aan de injectie te zien zou je dus je verbruik in de zomer al volledig kunnen coveren door het plaatsen van een batterij. Aan het lage aantal kWh te zien kom je volgens mij met 5kwh al ruim toe.

En dan te zien dat je toch al 7000wp aan zonnepanelen hebt liggen, wil dat zeggen dat je toch ook al bij de minste scheet zon in de winter aardig wat productie hebt, wat je op die momenten nooit instant zal verbruiken.

Ik durf hier zonder die kwartier-cijfers te zeggen dat je met een simpele plug in batterij zeker een goeie case hebt.

Heb je een omvormer nodig die speciaal geschikt is voor zo’n batterij? Of gaat dat altijd?

Hier SAJ
Dat hangt er vanaf wat voor batterij je wilt gebruiken. Als je de batterij rechtstreeks wilt aansluiten op de omvormer, heb je een hybride omvormer nodig. Als je een 'stopcontact' batterij wilt gebruiken, dan maakt je omvormer niet uit. Een hybride omvormer is iets efficiënter dan een stopcontact batterij, maar het prijsverschil is vaak te groot om dit verschil in efficiëntie te compenseren.

Zijn hier mensen die een Huawei omvormer uitlezen via Home Assistant? Zoja, kun je even controleren of de PV string spanning/stroomwaardes verschillen van elkaar, indien er twee strings aangesloten zijn en de strings een andere orientatie hebben?

Mijn oog viel erop dat mijn twee strings dezelfde spanning/stroom hebben, wat heel raar is aangezien mn panelen twee verschillende orientaties hebben.

Zijn hier mensen die een Huawei omvormer uitlezen via Home Assistant? Zoja, kun je even controleren of de PV string spanning/stroomwaardes verschillen van elkaar, indien er twee strings aangesloten zijn en de strings een andere orientatie hebben?

Mijn oog viel erop dat mijn twee strings dezelfde spanning/stroom hebben, wat heel raar is aangezien mn panelen twee verschillende orientaties hebben.
PV 1 current 1.63 A
PV 1 voltage 679 V
PV 2 current 1.91 A
PV 2 voltage 456 V

Op string 1 zitten 18 panelen en op string 2 12 panelen. Voltage lijkt dus +- netjes de regel van 3 te volgen wat normaal is. Dus het voltage bij jouw zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als je 2 gelijke strings hebt.
De stroomsterkte is op string 2 hoger dan op string 1, wat compleet volgens verwachten is aangezien die 12 panelen op het oosten liggen en 18 panelen op het westen. Deze namiddag zal het omgekeerd zijn.

Als het heel diffus licht is door bewolking, zou het wel kunnen dat je stroomsterkte ook gelijkend is. Check eens in volle zon, dan zou het gelijk moeten zijn.

Terug
Bovenaan