Zonnepanelen Topic

Ligt meer aan het weer/bewolking dan iets anders. Zie ik ook bij mijn Z gerichte panelen.
Dit is hier deze week:
9BWR7XU.png

Maar dit is een week een maand geleden met een paar dagen zonder bewolking:
FkkzUSA.png

En dit is dan van vorig jaar ergens met een ganse week stralende zon:
HsfQo93.png

Komen die plots uit HA ? If so, stuur eens de code in PM :-D. Beter slecht kopieren dan goed maken.

De problemen zijn fundamenteel. Ik heb nog nooit boven de 60kwh gehaald terwijl ik gemakkelijk 70 of 80 zou moeten halen volgens de simulators.

Dit zijn de % vs expected laatste 30maanden of zo

Exp. prod.
(%)​
81.38%​
96.49%​
89.77%​
112.76%​
83.37%​
89.81%​
97.49%​
110.86%​
78.77%​
83.66%​
106.71%​
80.81%​
65.75%​
65.26%​
96.69%​
73.41%​
80.01%​
85.02%​
69.00%​
74.45%​
73.74%​
82.61%​
74.58%​
79.00%​
47.29%​
54.34%​
67.27%​
102.43%​
125.95%​
106.04%​
84.84%​
81.35%​
69.75%​
79.42%​
83.45%​
49.75%​
67.20%​
83.22%​
69.40%​
72.90%​
103.99%​

Komen die plots uit HA ? If so, stuur eens de code in PM :-D. Beter slecht kopieren dan goed maken.
Nee, grafana :P

De problemen zijn fundamenteel. Ik heb nog nooit boven de 60kwh gehaald terwijl ik gemakkelijk 70 of 80 zou moeten halen volgens de simulators.
Mja, "volgens simulators". Dat blijven maar simulators/forecast... Ik heb zowel forecast.solar als open-meteo solar forecast al gebruikt in HA en beide zitten er altijd naast. Bij forecast.solar zat ik ermeestal over. Uiteindelijk hebben die forecasts maar weinig nut (voor mij).

Vanwaar komen die cijfers misschien van jou?

Nee, grafana :p

Mja, "volgens simulators". Dat blijven maar simulators/forecast... Ik heb zowel forecast.solar als open-meteo solar forecast al gebruikt in HA en beide zitten er altijd naast. Bij forecast.solar zat ik ermeestal over. Uiteindelijk hebben die forecasts maar weinig nut (voor mij).

Vanwaar komen die cijfers misschien van jou?

PVCalc van thomas berger.

Zal eens forecast.solar in HA steken en paar dagen monitoren.

Ik zou graag 4 plugin panelen op het plat dak van m'n uitbouw zelf willen plaatsen. Montagesysteem (esdec flatfix fusion) met ballast en panelen zou uitkomen op zo'n 200kg, oftewel +/ 25kg/m2. Meer panelen passen er niet echt op door schaduw en koepels, dus plaatsing door een bedrijf zou niet rendabel zijn. Plugin panelen en montagesysteem komt neer op €0,6 per Wp

Zou dit problemen geven voor een (ouder) standaard bitumen plat dak? Ik heb totaal geen idee of dit een houtstructuur is of beton.
Een stabiliteitsstudie lijkt me wat overdreven (en duur). Maar doen de de meeste PV firmas altijd wel een studie/berekening?

In eerste instantie had ik gekeken om panelen te laten leggen op het dak van m'n garage 40 meter achterin de tuin, maar helaas heb ik slechts een kabel van 2.5mm2, nog zonder aarding, naar de garage. Om een nieuwe kabel te trekken zou ik m'n terras moeten openbreken, stuk tuinpad, en de tuin zelf, en misschien nog worst case 2 meter tegels & chape in de woning zelf. Daarvoor is er momenteel geen budget. Misschien over enkele jaren, vandaar dat ik aan het kijken was voor de plugin panelen om toch al iets te hebben.

@the_fox @cege Solcast vind ik de beste. Heb ze allemaal geprobeerd en die is bij mij accuraat. Ik heb wel niks van schaduw op m’n dak. Maar de plug-in kan wel zelf caliberen als hij er met regelmaat naast zit.

@cege Graphana en influxDB kan installeren als app binnen HA. Dan kun je die data ook visualiseren.

Gisteren ook hier veel pieken en dalen. 16,7 kWh van een installatie van 5200 watt piek, 3 kW omvormer, 16 panelen (4 op Z, 12 op O-W, dus geen ideale ligging):
1000009460.jpg

Mijn self consumed solar energy staat op 95% voor 2026, maar met een dagen zoals nu zal dat snel zakken vrees ik.

Nog een maand en de Marstek staat er een jaar,
Op 11 maanden heb ik 3955kWh opgewekt, 82% self-consumed en 49% self-sufficiency. 650kWh heb ik op het net gezet, wat nog wel meevalt, dat zijn voornamelijk dagen dat we beiden naar kantoor zijn.
Cijfers marstek: 997,64 kWh in en 724,04kWh eruit.

Aan deze cijfers zijn zonnepanelen vrij snel terugverdient, mijn 5kWp (4,2kW omvormer) was in 2020 5500 euro. aan 3300kWh eigen verbruik zijn die op 5 jaar terugbetaald en dan nog 1,5 jaar voor de Marstek plug-in. De levensduur van die toestellen is toch gevoelig langer.

Alle het is weer een mega zonnige dag en mijn pa speelt het klaar om 4kwh van het net te trekken en een piek van 5kwh te veroorzaken. Gewoon door een uur te vroeg zijn phev te willen opladen, terwijl dat ding gewoon de hele dag op de oprit is blijven staan en we ondertussen al 29kwh geïnjecteerd hebben. Een echte boomer die nooit met niks rekening heeft moeten houden op dat gebied -_-

Alle het is weer een mega zonnige dag en mijn pa speelt het klaar om 4kwh van het net te trekken en een piek van 5kwh te veroorzaken. Gewoon door een uur te vroeg zijn phev te willen opladen, terwijl dat ding gewoon de hele dag op de oprit is blijven staan en we ondertussen al 29kwh geïnjecteerd hebben. Een echte boomer die nooit met niks rekening heeft moeten houden op dat gebied -_
Is dat met een laadpaal? Kan die niet op zonneladen staan?

Is dat met een laadpaal? Kan die niet op zonneladen staan?

Ja laadpaal, kloterij is dat dat ondertussen een failliet merk is en de app nooit meer verder geupdate werd waardoor solar only niet beschikbaar is. Binnenkort mss wel eens kijken voor een nieuwe paal.

Weer een stap verder. De wasmachine draait nu ook via HA als er zon is .

Laden, programma kiezen, "start via app" knop. HA beslist wanneer die start.

Benieuwd wat die HA toestanden uiteindelijk gaan opbrengen. 100% self sufficiency de laatste dagen.

@Mask mijn pa is ook zo'n boomer. Panelen en batterij maar sinds kort een digitale teller en geen terugdraaien meer. Elke keer kakken op de overheid die dieven zijn. Maar wel wasmachines snachts opzetten, laden terwijl de strijkijzer inzit etc etc. En dan lachen met mijn HA automatisaties. "Mijn HomeAssistant is moeder" :rolleyes:

Weer een stap verder. De wasmachine draait nu ook via HA als er zon is .

Laden, programma kiezen, "start via app" knop. HA beslist wanneer die start.

Benieuwd wat die HA toestanden uiteindelijk gaan opbrengen. 100% self sufficiency de laatste dagen.

@Mask mijn pa is ook zo'n boomer. Panelen en batterij maar sinds kort een digitale teller en geen terugdraaien meer. Elke keer kakken op de overheid die dieven zijn. Maar wel wasmachines snachts opzetten, laden terwijl de strijkijzer inzit etc etc. En dan lachen met mijn HA automatisaties. "Mijn HomeAssistant is moeder" :rolleyes:

Moet ge daar iets voor kunnen die HA of is wat affiniteit met technologie en gezond verstand voldoende? (En wat gebruik van LLMs)

Het intrigeert me wel om daar voor de sport eens mee aan de slag te gaan. Wat hebt gij daar juist voor gekocht?

Moet ge daar iets voor kunnen die HA of is wat affiniteit met technologie en gezond verstand voldoende? (En wat gebruik van LLMs)

Het hangt ervanaf hoe snugger je bent, denk ik dan. Voor mij is het allemaal redelijk straightforward, zeker met CoPilot als vriend. Ik plof er mijn vragen in, ik krijg de code terug en review. Op den duur heb je wel door hoe het werkt.

Je moet de LLMs wel vaak corrigeren, maar de boilerplate stuff aanpassen is een pak gemakkelijker dan van scratch starten.

De data logica moet je wel voor de LLM voorkauwen. "Doe de batterij aan als de pv - auto > 1200 tussen 12 en 16h". "Denk na over dit en dat". "maak een parameter die integreert en samenvat per dag, denk na over data unavailability" etc etc. Als je deftige input geeft, krijg je deftige code terug. Als je deel 1 niet kan, dan wordt het moeilijk.

Het intrigeert me wel om daar voor de sport eens mee aan de slag te gaan. Wat hebt gij daar juist voor gekocht?

Gewoon een HA Green op een random webshop. 1 week later lag hij in de brievenbus. HW P1 meter, fluitje van een cent. Zonnepanelen, beetje prutsen om te integreren. Batterij, beetje moeten prutsen met de hulp van @MorGo7h . Auto en wasmachine, relatief gemakkelijk om te integreren.

Nu ik mijn HA heb, zie ik toch dat mijn panelen kak liggen.

Het zijn 400Wp panelen. 2 omvormers met elk 2 strings. Elke omvormer een setje O en W panelen. De O en W volgen mooi hun verwachte patroon van s morgens en s avonds. Maar als ik normaliseer naar aantal panelen, dan komen die best case op 300W uit - ver onder de 400. En de omvormers zitten nooit aan hun plafond. En ook doorheen de dag zie ik vreemde patronen ipv mooie bogen.

Ze liggen op de grond, anderhalve meter van een haag van 2m hoog in het noorden en dan nog wat bomen in de buurt die onze lieven buren niet snoeien (lees: er is een boom die letterlijk 4 m ver over de haag groeit over de zonnepanelen). Ik snoei die boom wel af, maar ik raak niet zo gemakkelijk 4-5m hoog boven een setje zonnepanelen om die deftig te kortwieken ...

En de buren die huren dat huis en elk jaar is het "*we* (ik en hem) gaan de boom eens snoeien, he". En elke keer sta ik daar en is meneertje nergens te zien. En als ik er hem op aanspreek is het 'de eigenaar dit, de eigenaar dat, ...'. Idem met de hagen. Ik raak met mijn heggenschaar maar 3/4 van de haag diep. Ondertussen is het een belachelijk zicht. Mijn kant van de haag is deftig, zijn kant steekt ondertussen al bijna 2m boven mijn stuk uit. Zo 10cm diep hoge stukken op een haag van een meter werk. Is voor hem wsch 30 min werk om die lange flurken weg te knippen...

De forecast websites zeggen allemaal rond de 50kwh en ik haal misschien 30kwh... :'(
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar welke mate dat dat nu nog het geval is met de vrijwel wolkenloze zonnige dag.

Hier was het alleszins een voorlopig jaarrecord. 41kWh
(2,9kWp NOO, 4,85kWp ZWW op een omvormer van 5kW)

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar welke mate dat dat nu nog het geval is met de vrijwel wolkenloze zonnige dag.

Hier was het alleszins een voorlopig jaarrecord. 41kWh
(2,9kWp NOO, 4,85kWp ZWW op een omvormer van 5kW)

5.5kWp O en 5.5kWp W op 2 4kW omvormers --> 46kWh

De panelen gaan maar tot 260W/per paneel terwijl ze 400 zouden moeten geven (waarheid gebiedt me te zeggen dat ik ze eens moet kuisen, maar dat zal geen 100W schelen)

5.5kWp O en 5.5kWp W op 2 4kW omvormers --> 46kWh

De panelen gaan maar tot 260W/per paneel terwijl ze 400 zouden moeten geven (waarheid gebiedt me te zeggen dat ik ze eens moet kuisen, maar dat zal geen 100W schelen)
Met 11.4kwp oost-west vandaag 63kwh gehaald. 30x380W panelen onder 45*

84,56 kwh opbrengst, 50,21kwh injectie.
Goed excuus om een zwembad te leggen...

Edit:
Te weten gekomen dat mijn EAN geblokkeerd zit.
Ik had half jaar terug gemerkt dat Engie mijn injectie niet incalculeerde, via Fluvius nogmaals mijn installatie van 2023 geregistreerd, nog niet te zien op Engie.
Fluvius gebeld en die wisten me te zeggen dat mijn EAN al die tijd geblokkeerd is, gebeurd wel vaker en ze kunnen er niets aan doen, enkel een site geven waar ik af en toe mijn EAN nr moet checken.
Alles zou wel retroactief moeten terugbetaald worden, maar toch...

Mijn Sunnyboy SMA is vandaag voor de 2de keer uitgevallen deze week.
Hij geeft de foutcode 1501 aan wat volgens chatgpt een corrupte net-/landinstelling is.
Wat kan ik hier aan doen om dit te herstellen? Iemand een idee?

Terug
Bovenaan