hey69
Active member
noice, met hoeveel totaal aan panelen?Gisteren de hoogste opbrengst voor dit jaar gehad. 71.3kWh. Ik ben benieuwd als het nog beter kan in juni.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
noice, met hoeveel totaal aan panelen?Gisteren de hoogste opbrengst voor dit jaar gehad. 71.3kWh. Ik ben benieuwd als het nog beter kan in juni.
11.4kWp oost-west (45° helling)noice, met hoeveel totaal aan panelen?
Ik heb hetzelfde "issue", binnenkort wordt er een laadpaal geplaatst voor mijn hybride wagen maar ik heb zelf geen zonnepanelen. De werkgever betaalt de laadpaal en betaalt de verbruikte elektriciteit terug op basis van gemiddelde elektriciteitsprijs maar ik ben eigenlijk niet geneigd om mijn eigen elektriciteitsvoorschotten op te moeten trekken om het dan later terugbetaald te krijgen.Zijn hier nog mensen met een laadpaal van het werk en terugbetaling van de kostprijs van de laadbeurten? Heeft het dan zin om de auto op te laden op de momenten dat je het meeste opwekt? Of krijg je het verbruik van zelf opgewekte elektriciteit niet terugbetaald, waardoor je hem dus beter niet oplaadt (zodat hij geen elektriciteit "steelt" van andere apparaten).
Ik vraag het liever eerst hier dan aan HR/Fleet, want dat komt dan wat opportunistisch over![]()
Ik ben ook aan het nadenken om te investeren in zonnepanelen. Maar ik zou toch graag eens weten hoe het nu eigenlijk echt zit met de economische rendabiliteit ervan. Je kan er natuurlijk veel over lezen op het internet, maar die informatie lijkt me vaak toch nogal gebiased. Ik ga liever uit van feiten. Zonnepanelen zijn er nu toch al een tijdje, dus je zou toch denken dat men (jullie!) hierover al voldoende ervaring mee heeft om een duidelijk plaatje te schetsen.
Kunnen jullie daar meer over vertellen, maar louter gebaseerd op jullie eigen ervaring (feiten):
* Hoeveel hebben jullie geïnvesteerd en hoeveel besparen jullie jaarlijks (mag een onderbouwde schatting zijn) ? Het rendement/terugverdientijd is dan?
* Eventueel met wat bepalende factoren (hoeveel panelen (kwp), ligging, batterij, eigen verbruik, elektrische auto, subsidies,...)
Ik ben me bewust dat rendementen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst (injectietarief zou in de toekomst bijvoorbeeld zo maar kunnen verdwijnen)
Ik ben benieuwd.
Op stroom die je niet afneemt, bespaar je weldegelijk ook de transport en distributiekosten...
En als je natuurlijk op een jaarverbruik van 2000 kWh 5600 Wp gaat plaatsen, is het logisch dat de terugverdientijd langer zal zijn.
Wat daarvoor niet wil zeggen dat binnen 5 jaar kan blijken dat dit toch gewoon de beste keuze was natuurlijk.
Glazen bol hé...
Liever van de eerste keer iets "teveel" panelen leggen dan binnen een aantal jaar al te moeten uitbreiden omdat er iets veranderd is (bv. airco bijgezet, 2e EV bij, warmtepomp,...)36,08kWh opgewekt hier.Vermoedelijk wordt vandaag 26 mei, de beste dag van het jaar qua zonne-productie.
Welke hoek liggen de panelen?neem aan dat dat in de lijn der verwachtingen ligt?
. Een installatie is voorzien om ~25j mee te gaan. Dus na ongeveer 1/3 van u looptijd is u investering terugverdiend. Als ze u zo'n rendement via mail zouden aanbieden delete je hem want het is spam.Ik denk op 30-35°Welke hoek liggen de panelen?
Want hier iets meer als het dubbel opgewekt met minder als het dubbel panelen.
Hier hadden we 72.9kwh
10 oost
16 West
405w per paneel.
10° helling
36,08kWh opgewekt hier.
De 27e 35,28kWh.
16 panelen van 405wp, in totaal dus 6480.
8 Oost, 8 West.
Ik neem aan dat dat in de lijn der verwachtingen ligt?
Volgens mijn P1 meter ga ik wss tegen komende zondag meer geïnjecteerd hebben dan dat ik zal verbruikt hebben dit jaar.
Ik heb mijn panelen vanmorgen gereinigd met osmosewater omdat er een laag stof op lag en ga eens testen of het vandaag een verschil geeft. Gisteren was het 6.3 kWh/kWp panelen of 7,7 kWh/kWp omvormer.