Zonnepanelen Topic

Wij hebben hier panelen en een batterij sinds november vorig jaar. Deze middag viel de elektricitiet uit. Hoofdzekering en zekering van batterij stonden op 0. Beide terug op 1 gezet en 2 minuten later hetzelfde probleem. Indien ik de zekering van de batterij uit laat staan, dan is er geen probleem en werkt alles. Batterij is dus de boosdoener. Zonnepanelen staan op 1. Momenteel dus geen productie. iemand een idee hoe dit komt?
Ik zou denken probleen met de batterij.
Als de pv blijft opstaan heb je toch productie? Of niet?
Alleen wss geen oplading v d batterij.

Op stormpannen wordt op de onderste pan de "lip" weggenomen aan de bovenkant.
De bovenste pan inslijpen mat je nooit of te nimmer doen, dan kan immers vanwege capilariteit de pan na verloop van tijd gaan breken/barsten.
Dat is de reden waarom bij leien en tegelpannen ook met lood gewerkt wordt om terug te dichten waar de dakhaken uit komen.
Op pannendaken is dat niet nodig.

De pan ligt terug op de exact juiste plaats volgens wat ik zie en aan de onderkant is dat de 4mm van de inox dakhaak die je ziet.
Die moet er nu eenmaal tussen natuurlijk en die gaat altijd de pan wat opheffen.
Deze mag ook niet drukken op de pan eronder, anders is er risico dat deze breekt na verloop van tijd n.a.v. windlasten.

Bij die specifieke firma, worden trouwens ook steeds installatiefoto's genomen en deze kunnen geïnspecteerd worden op de bureau indien nodig.
Dus een simpele, vriendelijke melding hiervan, zal volstaan en dan ga je daar een gepast antwoord op krijgen.
Beetje vreemd dat op heel het proces (verkoopsgesprek en offertefase, inplanning, uitvoering, administratie) je op basis van één foto waarvan je zelf al zegt dat je het zelf niet weet, op internet wel komt prediken "wegblijven van deze firma".
Terwijl ikzelf hier eigenlijk vanuit mijn bureaustoel, hier weinig mis zie.

Ohja, ik werk zelf al 7 jaar bij die firma, zoals hier algemeen zeer goed geweten is.
Gezien de hoeveelheid installaties wij per jaar plaatsen en toch al 13 jaar bestaan, durf ik zeggen dat we weten wat we doen.
Er dient immers altijd 10 jaar garantie op waterdichtheid gegeven te worden, dat is wettelijk verplicht.

Klein weetje nog, wij gebruiken dan nog de platste dakhaken op de markt met een hoek van 95°
De meeste dakhaken zijn 97° en gaan dus de pan nog wat extra opheffen.

*edit*

Bij nader inzien en inzoomen op de foto naar die dakhaak die één positie verder zit, zit deze misschien toch nét iets lager.
Maar dat is echt wel moeilijk te beoordelen.
Neem eens contact op met je dossierbeheerder en de bureau en vraag het eens na dat ze controleren.

Dat inslijpen is toch gangbaar? Aan de onderzijde van de bovenste pan? Bij Sneldekpannen wordt dit toch altijd gedaan? Een klein vierkantje er uit volgens de breedte van de haak? Rond veluxen worden pannen toch ook afgeslepen. Of heb je het hier specifiek over een bepaalde soort pannen?

Welke haken en montagemateriaal gebruiken jullie? Altijd interesse om bij te leren. Mag ook in pm als je de geheimen liever niet prijs geeft.

Ik zou denken probleen met de batterij.
Als de pv blijft opstaan heb je toch productie? Of niet?
Alleen wss geen oplading v d batterij.
Zonnepanelen geven geen productie
Telkens als ik de hoofdzekering en de zekering van de batterij op 1 plaats, dan is er stroompanne. Batterij laat ik dus op 0 staan, dan werkt de rest dus wel (buiten de installatie zonnepanelen).
Wel geen productie nu.

Er is een constant verbruik van 42 watt volgens de app. Wat ook vreemd is, want het sluimerverbuik is hier 200-300 watt.

Batterij staat nu nog op 87% - wat vreemd is, want normaal staat die 's morgens op 15% (ontladen 's nachts). Heb de batterij even gereset, maar dat helpt ook niet. Ik bel straks even naar de installateur.

Laatst bewerkt:
Dat inslijpen is toch gangbaar? Aan de onderzijde van de bovenste pan? Bij Sneldekpannen wordt dit toch altijd gedaan? Een klein vierkantje er uit volgens de breedte van de haak? Rond veluxen worden pannen toch ook afgeslepen. Of heb je het hier specifiek over een bepaalde soort pannen?

Welke haken en montagemateriaal gebruiken jullie? Altijd interesse om bij te leren. Mag ook in pm als je de geheimen liever niet prijs geeft.
Neen wordt nooit gedaan.
Probleem is dat je ook geen visuele controle hebt op de punten die onder de panelen liggen.
Als een ban barst rond je velux, kun je het wel zien natuurlijk.
En ook heel eenvoudig vervangen zelfs vanuit het raam.

Is monofasig oke, of toch maar naar driefasig gaan bij volgende offerte:
14x 430w carobel glas glas bifacial
10kwh luna 2000 Huawei batterij
Huawei sun2000-4,6ktl-l1

Dak is 205⁰zw

Jaarafrekening ontvangen.

01/01/2023 tot 15/07/2023

Installatie 3,95KW (10x395 oost/west)

Opgewerkt 2116,7kWh
Injectie: 1732kWh

Zelfconsumptie: 384,7Kwh
Afname: 557Kwh

Edit ty Raa

Laatst bewerkt:
Panelen zijn gelegd in april '23. Ongeveer een week of twee geleden kreeg ik de melding van Fluvius dat de aanmelding ok is.
Dus premie aangevraagd.
Nu had ik verwacht van dan toch vrij snel een voorstel voor injectietarief van men leverancier te krijgen (Engie). Nu bel ik die gisteren en zeggen ze mij daar dat de doorlooptijd ongeveer 10 maand is, dit omdat de doorstroming van Fluvius naar hen zeer traag verloopt.
Het is niet omdat men panelen zijn aangemeld bij Fluvius dat die info doorstroomt naar Engie blijkbaar? Moeten ze bij Fluvius een duif morse code leren om dat bericht door te geven? Of zijn ze bij Engie mij wat blazen aan het wijsmaken omdat ze het wel ok vinden dat ik hun gratis stroom aanlever?

10 maand?
Ik heb pas de DM in gebruik maar op de app van engie zie ik wel al wat ik verbruik en wat in injecteer (ook in euro)
Of heb jij nog een oud vast contract en heeft het hiermee te maken?

Binnen 3 maand wordt mijn installatie uitgebreid. Momenteel heb ik nog een terugdraaiende teller, maar na de uitbreiding ga ik dus een digitale teller krijgen. Ik heb echter geen idee hoe snel zo over het algemeen zijn om die te komen installeren na het plaatsen van zonnepanelen.
Zou het een goed idee zijn om nu nog snel zelf een digitale meter aan te vragen zodat ik nog van de retroactieve investeringspremie kan genieten?

m.a.w. zou ik de verplichte installatie van de digitale teller lang genoeg kunnen uitstellen waardoor dit voordeliger is dan de premie aan te vragen.

Laatst bewerkt:
Panelen zijn gelegd in april '23. Ongeveer een week of twee geleden kreeg ik de melding van Fluvius dat de aanmelding ok is.
Dus premie aangevraagd.
Nu had ik verwacht van dan toch vrij snel een voorstel voor injectietarief van men leverancier te krijgen (Engie). Nu bel ik die gisteren en zeggen ze mij daar dat de doorlooptijd ongeveer 10 maand is, dit omdat de doorstroming van Fluvius naar hen zeer traag verloopt.
Het is niet omdat men panelen zijn aangemeld bij Fluvius dat die info doorstroomt naar Engie blijkbaar? Moeten ze bij Fluvius een duif morse code leren om dat bericht door te geven? Of zijn ze bij Engie mij wat blazen aan het wijsmaken omdat ze het wel ok vinden dat ik hun gratis stroom aanlever?
Niet op letten.
Zodra Fluvius in orde is, en dat is in orde, is 't OK. Je injectie wordt vanaf dan vergoed.
Log maar eens in op Mijn Fluvius. Je zal de injectie daar wel zien.

Dus premie aangevraagd.
Bij mij is er ongeveer 2 maand overgegaan voordat Engie op de hoogte was van mijn PV installatie. Bij Luminus heeft dat zo'n 4 maand geduurd. Tijdens de aanmeldingsperiode was ik van leverancier gewisseld, maar heb inmiddels vanaf beide leveranciers geld terug gehad voor injectie vanaf de datum van keuring.
Het zal wel goed komen, maar hopelijk moet je er geen 10 maand op wachten.

Niet op letten.
Zodra Fluvius in orde is, en dat is in orde, is 't OK. Je injectie wordt vanaf dan vergoed.
Log maar eens in op Mijn Fluvius. Je zal de injectie daar wel zien.
Ik zie de injectie zelfs al doorkomen in de Engie app. Maar om dan nu en voorschot te betalen en niks te krijgen voor injectie is het precies alsof de mannen van Engie alle maanden langs start passeren en ik in de gevangenis zit om het met een gezelschapsspel uit te leggen :) .

Begin augustus worden m'n panelen gelegd. Hoe lang duurt het nu zo gemiddeld voor die aanmelding bij Fluvius voltooid wordt?

Tegen alle verwachtingen in na 8 dagen al goedkeuring ontvangen van Fluvius voor mijn installatie. Meteen ook premie aangevraagd, zullen zien of dat ook zo snel gaat :p.

Voor de injectievergoeding heb ik een paar dagen geleden gebeld naar Engie om te informeren hoe dat juist zit. Ze betalen dat pas uit vanaf dat Fluvius de installatie heeft goedgekeurd en ook doorgegeven heeft aan hun. Dit is met terugwerkende kracht dus je verliest geen injectievergoeding terwijl je wacht.

Tussen goedkeuring van Fluvius en mail van Engie om injectie te activeren zaten 6 dagen.

Ik zie de injectie zelfs al doorkomen in de Engie app. Maar om dan nu en voorschot te betalen en niks te krijgen voor injectie is het precies alsof de mannen van Engie alle maanden langs start passeren en ik in de gevangenis zit om het met een gezelschapsspel uit te leggen :) .
Je krijgt het met terugwerkende kracht terug

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan